2019-03-11, 19:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Hur ser statistiken ut för Boeing 737 Max 8? Vilket flygbolag jobbar du för?

Flyg... bolag... jobbar ... för? Inte helt säker på att jag förstår frågan. Men jag drömde naturligtvis om att bli pilot när jag var liten, som alla andra.

Statistiken för Boeing 737 Max: Det finns ca 350 i drift, de allra flesta lär vara Max 8-varianten. Om man räknar med en linjär ökning, så har de tillsammans haft ungefär 100.000 "flygdagar". Detta är kort-plan, som ofta är i luften, så jag räknar med i snitt 2 flighter per dag. Då blir det 200.000 flighter. Två krascher har det varit, dvs en krasch per 100.000 flighter.

Som jämförelse så kan man ta att du lever ungefär 30.000 dagar under ett normalt liv.
Citera
2019-03-11, 19:51
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om det stämmer så kan det ju knappast ha berott på MCAS?
MCAS fungerar väl bara om flapparna är inne och det hade man väl knappast hunnit göra?
Vi vet inte hur långt de kommit när de fick problem. Med tanke på farten de hade mot slutet, får vi hoppas att de tagit in klaffarna.
Men MCAS förutsätter dessutom en felaktig alfagivare.
De kan ha haft unreliable speed av andra orsaker som t.ex. igensatt pitotrör och då lär inte MCAS varit någon faktor.

Det finns gott om sätt att ställa till det för sig även utan MCAS.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Minns jag rätt så är MCAS avstängt så länge flaps är ute. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vid vilken höjd drar man in flaps?
Runt 1000 fot, men det kan vara högre beroende på flygplats och omgivande terräng.
Citera
2019-03-11, 19:52
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Var Omnipollo grundaren med på planet?!

Varför skulle han vara det..?
Citera
2019-03-11, 19:59
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är piloten:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03/11/15/10838420-6795731-Mulugeta_Gatechew_pictured_was_the_main_pilot_on_E thiopian_Airli-a-67_1552317512021 .jpg

Yared Getachew, ska enligt uppgift ha varit kompetent med 8000 flygtimmar.
Han har ju en styrmans gradbeteckning. Denna man kan inte varit PIC på kärran.
Citera
2019-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Är det inte lite ödets ironi att Boeing börja samarbeta med Jas och att alla plan får problem med styrsystemet?

Det är inte första gången en 737-modell haft styrproblem. Iaf om man skall tro NGs serie haverikommissionen. Då rörde det sig om en defekt ventil i roderpedalerna som slog ut styrningen.
Två plan kraschade, med några års mellanrum, NTSB hittade ingen förklaring förrän ett tredje plan drabbades, den gången redde det dock ut sig, och utredarna fick tillgång till såväl piloter som intakt flygplan.
Citera
2019-03-11, 20:03
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Har försökt läst på om modellerna. Ska flyga om 2 veckor med Norwegian till Berlin.

Var tvungen och maila dom och fråga vilket plan som jag flyger med.

Boeing 737-800 , bör jag vara orolig? Är livrädd för att flyga i vanliga fall och just nu är det den känslan ggr 100.

Funderar på att skita i resan.

Det är inte samma plan, de två som störtat är den nyare modellen 737 Max
Citera
2019-03-11, 20:04
Medlem
Tillssons avatar
Här är listan på de flygbolag som, än så länge, använder Boeing 737 MAX​.

Citat:
Här är hela listan över vilka bolag som fortfarande har flygplanen i bruk.

https://www.msn.com/sv-se/livsstil/video/h%C3%A4r-%C3%A4r-flygbolag-som-fortfarande-k%C3%B6r-boeing-737-max%E2%80%8B/vp-BBUDW2K
Citera
2019-03-11, 20:11
Medlem
roflcores avatar
Min arbetskollegas frus kollega är en av kvinnorna som dog i kraschen.

Så sjukt alltså.

Kommer aldrig sätta mig i en Boeing-737 Max 8!
Citera
2019-03-11, 20:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Min arbetskollegas frus kollega är en av kvinnorna som dog i kraschen.

Så sjukt alltså.

Kommer aldrig sätta mig i en Boeing-737 Max 8!

OBS: Jag är inte anställd på något flygbolag eller Boeing eller liknande. Men jag intresserad av flygtrafik. Jag kan tänka mig att just Boeing 737 MAX 8 kommer att vara en av de absolut säkraste modellerna att åka med de kommande 5-10 åren! Boeing har 1/3 av sin försäljning i Max-serien, de bara måste vända folks medvetande.
Citera
2019-03-11, 20:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Har försökt läst på om modellerna. Ska flyga om 2 veckor med Norwegian till Berlin.

Var tvungen och maila dom och fråga vilket plan som jag flyger med.

Boeing 737-800 , bör jag vara orolig? Är livrädd för att flyga i vanliga fall och just nu är det den känslan ggr 100.

Funderar på att skita i resan.

Du bör ej kliva ur sängen imorgon eller nånsin igen. Det är livsfarligt. Tyvärr också farligt att bara ligga still, i långa loppet. Så antingen får du försöka tänka rationellt och acceptera att det finns gott om livsfaror, eller avsluta livet under kontrollerade former.
Citera
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Hur ser statistiken ut för Boeing 737 Max 8?

2st krascher och några mindre incidenter.
https://aviation-safety.net/database/types/Boeing-737-8-MAX/index
Citera
Medlem
Flyga i u-länder är farligt. Lägre IQ hos befolkningen ger bristande kompetens och avancerade flygplan personalen inte förstår.

Ska man resa i u-länder får man ta konsekvenserna ibland. Gör man det valet får man vara medveten om riskerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in