• 1
  • 2
2019-02-24, 11:31
Medlem
Någon här som har tagit levaxin/höjt sin dos i viktnedgångssyfte? Funkar det?

Jag står vanligtvis på 150mikrogram om dagen. Men har sedan ca en vecka tillbaks ökat med 25mkg.

Hur mycket över normal dos kan man ligga på utan riktigt jobbiga biverkningar? Endast en liten ökning borde väl inte göra så mycket skada och ändå kunna hjälpa mig med viktnedgång i en kortare period?

Det enda jag har känt av än så länge är att jag har lite svårt att sova, men kan inte avgöra om det är pågrund av dosökningen eller inte.

(Kommentarer om att jag är dum i huvudet undanbedes)
Citera
2019-02-24, 11:58
Medlem
Jag vet inte om det skulle fungera för viktnedgång men risken är stor att du får väldigt otrevliga biverkningar så som man har vid överproduktion.
Hjärtklappning, oro, skakningar och håravfall.
Borde kanske synas på vikten också.
Citera
2019-02-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Jag vet inte om det skulle fungera för viktnedgång men risken är stor att du får väldigt otrevliga biverkningar så som man har vid överproduktion.
Hjärtklappning, oro, skakningar och håravfall.
Borde kanske synas på vikten också.

Vet du om man kan få allvarliga biverkningar även om sköldkörtelvärdena endast blir smått förhöjda? Lätta biverkningar räknar jag med, men finns det några permanenta skador jag kan få? 25mikrogram är ju inte så väldigt mycket. Har tänkt att gå tillbaka till min ordinarie dos efter max 2 månader om det inte visar sig att jag mår bättre med en högre dos.

Det är endast ca 4-5 kilo jag vill gå ner och tänker att levaxinet kanske kan "hjälpa" med det.
Citera
2019-02-24, 12:43
Medlem
YatesArounds avatar
Jag har tyvärr egen erfarenhet av att gå med högre dos än vad min kropp kunde hantera i längden. I mitt fall var det min läkare som sa åt mig att ta 25mcg mer per dag, vilket jag gjorde förstås (hade ingen koll på min egen sjukdom utan litade på läkarens kunskap).
Det är ofta en långsam process, men det som händer är att kroppen försöker kompensera och reglera hormonerna och då är det binjurarna som tar stryk i första hand. I början kände jag mig lite mer pigg, men efter en månad fick jag hemska trötthetsdippar mitt på dagen, kunde knappt hålla mig vaken. Ett tag därefter, ca tre månader efter, fick jag trängningar, och sedan rullade det på ganska snabbt med att jag kände mig extremt rädd för allt och tappade aptiten, fick skakningar, lös i magen och rasade i vikt.
Fick tillslut turen att träffa en endokrinolog som fick ett mindre spel över att min läkare hade höjt dosen helt utan att där fanns anledning till det. Mina binjurar skrek på hjälp. De var slutkörda, jag kunde knappt gå en meter utan att benen gav vika. Detta var 2015 och än idag är jag sjukskriven för utmattningssyndrom smh.

Och jag vill starkt avråda DIG från att överdosera för att gå ner i vikt. Jag vill tro att det finns andra lösningar för dig där ute som skulle kunna fungera bättre. Det finns en del som behöver ta liothyronin då deras kropp inte kan konventera levaxinet (T4) till T3 som den skall, t ex. Tyvärr kan det vara svårt att hitta en läkare som är villig att skriva ut Lio, men fan... skam den som ger sig.
Citera
2019-02-24, 14:28
Medlem
Megaforces avatar
150 mg är redan en ganska hög dos och risken för att få giftstruma är hög om man ökar dosen.
Citera
2019-02-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YatesAround
Jag har tyvärr egen erfarenhet av att gå med högre dos än vad min kropp kunde hantera i längden. I mitt fall var det min läkare som sa åt mig att ta 25mcg mer per dag, vilket jag gjorde förstås (hade ingen koll på min egen sjukdom utan litade på läkarens kunskap).
Det är ofta en långsam process, men det som händer är att kroppen försöker kompensera och reglera hormonerna och då är det binjurarna som tar stryk i första hand. I början kände jag mig lite mer pigg, men efter en månad fick jag hemska trötthetsdippar mitt på dagen, kunde knappt hålla mig vaken. Ett tag därefter, ca tre månader efter, fick jag trängningar, och sedan rullade det på ganska snabbt med att jag kände mig extremt rädd för allt och tappade aptiten, fick skakningar, lös i magen och rasade i vikt.
Fick tillslut turen att träffa en endokrinolog som fick ett mindre spel över att min läkare hade höjt dosen helt utan att där fanns anledning till det. Mina binjurar skrek på hjälp. De var slutkörda, jag kunde knappt gå en meter utan att benen gav vika. Detta var 2015 och än idag är jag sjukskriven för utmattningssyndrom smh.

Och jag vill starkt avråda DIG från att överdosera för att gå ner i vikt. Jag vill tro att det finns andra lösningar för dig där ute som skulle kunna fungera bättre. Det finns en del som behöver ta liothyronin då deras kropp inte kan konventera levaxinet (T4) till T3 som den skall, t ex. Tyvärr kan det vara svårt att hitta en läkare som är villig att skriva ut Lio, men fan... skam den som ger sig.

Oj.... :/ Jag har suttit och googlat lite på vad ens binjurar är för någonting och jag har väldigt många symptom för binjurebarksinsufficiens. Jag har även flera autoimmuna sjukdomar redan och blir orolig över om addisons sjukdom (?) är nästa på listan....

Dom symptomer jag känner av mest är yrsel och att det liksom svartnar för ögonen och får svimningskänslor när jag ställer mig upp. Har trott att detta berott på dåligt blodsocker eller någonting. Har även ett enormt saltsug och dränker min mat i salt. Och en enorm trötthet men detta har jag förknippat med mina andra diagnoser

Jag ska egentligen äta 2.5mg kortison om dagen men har oxå slutat med den efter jag har gått upp några kilo i vikt även fast jag vet att viktökning på så låg dos är väldigt osannolik. Undrar om bristen på kortison och höjningen på levaxin kan ha orsakat fel i binjurarna.

Jag kommer iallafall aldrig igen att höja min dos levaxin själv, och nu är jag riktigt uppskrämd så från och med imorgon ska jag ta mina mediciner som ordinerat och hoppas jag inte dragit på mig en till sjukdom...

Och tror snarare jag tagit för hög dos levaxin nu i minst två veckor och varit utan kortison i tre veckor till skillnad emot en vecka som jag skrev i originalposten.
Citera
2019-02-26, 05:22
Medlem
Imalosers avatar
Följ läkarens ordination och sluta experimentera på egen hand!! Du som inte kan skillnaden på blodtryck och blodsocker samt inte vet vad binjurar är ska inte mixtra med sånt själv!

Om man står på kortison länge och plötsligt slutar utan nedtrappning kommer binjurarna ligga efter och då får man symtom.

Att öka dosen Levaxin kan ge dig benskörhet och förmaksflimmer så att du behöver stå på blodförtunnande resten av livet. Det finns inga enkla sätt att gå ner i vikt. Har du diabetes?

Binjurarna påverkas inte av sköldkörtelhormon och ger definitivt inte upphov till utmattningssyndrom.
Citera
2019-03-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Binjurarna påverkas inte av sköldkörtelhormon och ger definitivt inte upphov till utmattningssyndrom.

Fel! Levaxin och Liothyronin höjer ämnesomsättningen och ställer då högre krav på binjurarnas produktion av kortisol, levaxinet tvingar fram kortisol. Mår man dåligt av ett lågt kortisolvärde så mår man ofta bättre i början av en höjd Levaxindos, sedan när Levaxinet tvingat fram det kortisol kroppen orkat med att producera mår man väldigt mycket sämre.
Har man svaga binjurar så märker man lättare/snabbare av det.

Kanonkolan, ditt saltsug beror förmodligen på en brist av Aldosteron, ett hormon som brukar minska när kortisolet också minskar. Aldosteronet ska hålla saltet kvar i kroppen och det är förmodligen därför du har sånt saltsug, du svettas och kissar ut det mesta saltet. Ofta gillar hundar att slicka på de som har detta problem då man är salt i skinnet, nånting du känner igen?
Ljuskänslighet hör ofta också till bilden vid Aldosteronbrist.

Addisonsjuka äter Florinef för att komma tillrätta med detta.
Citera
2019-03-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonkolan
Någon här som har tagit levaxin/höjt sin dos i viktnedgångssyfte? Funkar det?

Jag står vanligtvis på 150mikrogram om dagen. Men har sedan ca en vecka tillbaks ökat med 25mkg.

Hur mycket över normal dos kan man ligga på utan riktigt jobbiga biverkningar? Endast en liten ökning borde väl inte göra så mycket skada och ändå kunna hjälpa mig med viktnedgång i en kortare period?

Det enda jag har känt av än så länge är att jag har lite svårt att sova, men kan inte avgöra om det är pågrund av dosökningen eller inte.

(Kommentarer om att jag är dum i huvudet undanbedes)

Finns två olika sorters medi som hjälper kroppen att gå ned i vikt.

Topimax som både är förebyggande medi för migrän och en medi för stämningsstabiliserande ger viktnedgång som biverkning. Äter man medi man går upp i vikt av kan man få topimax för att gå ned i vikt.

metformin är en diabetsmedi för överviktiga som gör att man går ned i vikt. Den sänker blodsockernivån i kroppen och kroppen suger inte i sig lika mycket med den medin utan mat/dryck passerar utan att stanna vid "gå".
Citera
2019-03-11, 21:06
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spesh
levaxinet tvingar fram kortisol.
Vänligen ge en källa på detta. Vad jag kan läsa mig till är det endast kortisol som minskar produktionen av TSH, inget om att T4 eller T3 påverkar kortisolnivåerna.
Citera
2019-03-11, 21:26
Medlem
Har ingen källa på det just nu, men vet av egen erfarenhet att det är så. Men man kan väl tycka att det säger sig själv att en ökad ämnesomsättning kräver mer av kroppen?
Citera
2019-03-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spesh
Har ingen källa på det just nu, men vet av egen erfarenhet att det är så. Men man kan väl tycka att det säger sig själv att en ökad ämnesomsättning kräver mer av kroppen?
Luddigt, med det påstående skulle alla symptom i kroppen som inte grundar sig på för låg ämnesomsättning förstärkas av ökat intag av sköldkörtelhormoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in