Citat:
Ha! Totem und tabu... det var ett tag sen den kom upp i min medvetandenivå. Revolutionerande på sin tid (för de som begrep dess abrakadabra, hopplöst omodern idag — och gravt opsykologisk...
Jag har inga som helst svårigheter att se att människor kan utföra alldeles förfärliga saker pga av alldeles vettlösa orsaker. "God told me to", "strålningen fick mig att göra det" men också "för barnens skull" eller "för rasens skull"... Att se och förstå att detta finns i den mänskliga repertoaren och även i dess lindrigare försvarsformer (förskjutning, reaktionsbildning), är inget som vi varken behöver undvika eller vara rädda för. Snarare tvärtom så behöver vi medvetandegöra försvarstrukturerna så att vi inte blir slavar under dem. Det är först när du blir medveten om ingroup/outgroup-processer som du kan låta bli att göra det mänskliga fenomenet dig till rasist eller något ännu värre. Att blunda för de inre skeenden som inverkar på dig, gör dig ingalunda fri att göra konstruktiva val, utan istället rigid och begränsad i din uppfattningsförmåga och i ditt handlingsutrymme.
Inte minst vittnar denna tråd om detta, eller i sin mest perverterad form — hos makarna.
Jag har inga som helst svårigheter att se att människor kan utföra alldeles förfärliga saker pga av alldeles vettlösa orsaker. "God told me to", "strålningen fick mig att göra det" men också "för barnens skull" eller "för rasens skull"... Att se och förstå att detta finns i den mänskliga repertoaren och även i dess lindrigare försvarsformer (förskjutning, reaktionsbildning), är inget som vi varken behöver undvika eller vara rädda för. Snarare tvärtom så behöver vi medvetandegöra försvarstrukturerna så att vi inte blir slavar under dem. Det är först när du blir medveten om ingroup/outgroup-processer som du kan låta bli att göra det mänskliga fenomenet dig till rasist eller något ännu värre. Att blunda för de inre skeenden som inverkar på dig, gör dig ingalunda fri att göra konstruktiva val, utan istället rigid och begränsad i din uppfattningsförmåga och i ditt handlingsutrymme.
Inte minst vittnar denna tråd om detta, eller i sin mest perverterad form — hos makarna.
Bra. Ja. Lagen känner ”egentligen” redan från tidernas gryning allt om ”den mänskliga repertoaren”, som Psykologin sedan gör till sitt område. Men samhälle, försörjning, samliv, individuella fri- och rättigheter, demokrati, kompetens, ansvarighet och konkurrens o.a. som hör vår tid till skiftar ut ödet till välfärden, medborgaren och samexistensen. För att uttrycka det enkelt 😀.
Det har till viss del varit så länge.
Om världen var nån form av monolit så skulle inga lagar behövas och ingen maktdelning etc. Lagarna ”lappar” ihop det som är krokigt. Skutan är liksom redan från början läck, inte som ett resultat av slarv utan som ett mänskligt villkor — ansvaret som ligger på oss alla är att hålla den flytande och se till att den seglar på i lagom fart.
Lagen förlät långt innan kristendomen (och judendomen), etik och psykologi (terapi) började göra detsamma, för det är bara den som är mottaglig för förlåtelse som kan dömas. I viss mening i alla fall...
Man är kanske oftare än man tror medborgare innan man är individ...