2019-03-11, 18:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ha! Totem und tabu... det var ett tag sen den kom upp i min medvetandenivå. Revolutionerande på sin tid (för de som begrep dess abrakadabra, hopplöst omodern idag — och gravt opsykologisk...

Jag har inga som helst svårigheter att se att människor kan utföra alldeles förfärliga saker pga av alldeles vettlösa orsaker. "God told me to", "strålningen fick mig att göra det" men också "för barnens skull" eller "för rasens skull"... Att se och förstå att detta finns i den mänskliga repertoaren och även i dess lindrigare försvarsformer (förskjutning, reaktionsbildning), är inget som vi varken behöver undvika eller vara rädda för. Snarare tvärtom så behöver vi medvetandegöra försvarstrukturerna så att vi inte blir slavar under dem. Det är först när du blir medveten om ingroup/outgroup-processer som du kan låta bli att göra det mänskliga fenomenet dig till rasist eller något ännu värre. Att blunda för de inre skeenden som inverkar på dig, gör dig ingalunda fri att göra konstruktiva val, utan istället rigid och begränsad i din uppfattningsförmåga och i ditt handlingsutrymme.
Inte minst vittnar denna tråd om detta, eller i sin mest perverterad form — hos makarna.

Bra. Ja. Lagen känner ”egentligen” redan från tidernas gryning allt om ”den mänskliga repertoaren”, som Psykologin sedan gör till sitt område. Men samhälle, försörjning, samliv, individuella fri- och rättigheter, demokrati, kompetens, ansvarighet och konkurrens o.a. som hör vår tid till skiftar ut ödet till välfärden, medborgaren och samexistensen. För att uttrycka det enkelt 😀.

Det har till viss del varit så länge.

Om världen var nån form av monolit så skulle inga lagar behövas och ingen maktdelning etc. Lagarna ”lappar” ihop det som är krokigt. Skutan är liksom redan från början läck, inte som ett resultat av slarv utan som ett mänskligt villkor — ansvaret som ligger på oss alla är att hålla den flytande och se till att den seglar på i lagom fart.

Lagen förlät långt innan kristendomen (och judendomen), etik och psykologi (terapi) började göra detsamma, för det är bara den som är mottaglig för förlåtelse som kan dömas. I viss mening i alla fall...

Man är kanske oftare än man tror medborgare innan man är individ...
Citera
2019-03-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Aha, så han hade bott i Lund så pass länge under veckorna? Tro fan familjen flyttade.
Det är ju faktiskt 30 mil att köra hem till Göteborg, enkel väg. Varje helg.
Jag får inte ihop något av detta. Flyttade inte familjen till Bjärred 2012? Hade då Oskar pendlat i 10 år? Hanna var alltså ensam i veckorna under två graviditeter, småbarnsåren samt en cancersjukdom?Vem hjälpte henne? Samtidigt jobbade ju Hanna och under flera år tjänade hon mer än Oskar. Jag fattar verkligen ingenting.
Citera
2019-03-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja, vad återstår? Med några få meningar: Brist på respekt för livet. Brist på fantasi att ändra om planer. Brist på respekt inför barnen. Brist på precis allt. De var inte rustade för käppar i hjulet - dvs här kan nog deras föräldrar kanske fundera lite. Jag vill inte på något sätt lägga något ansvar på den äldre generationen - men vad fick de med sig till vuxenlivet?

"Barnen hedrade därmed inte längre sin far och sin mor" skriver du. Att hedra sin fader och sin moder handlar om att göra sitt bästa och respektera sina föräldrar. Tror du missuppfattat det där lite grand.

Jag skulle ha missuppfattat vad det innebär att hedra far och mor? Blandar du inte ihop saker och ting? Det var faktiskt inte jag som hade ihjäl mina barn på grund av att de blivit sjuka. En liten smula intellektuell hederlighet kan man väl få kräva av en av trådens censorer? Jag "mentaliserade" som det så fint heter i tråden, hur Bjärredsföräldrarna kan ha tänkt.
Citera
2019-03-11, 19:02
Medlem
Det där skulle ha hamnat under ellis inlägg.
Citera
2019-03-11, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Professorn som utvärderade hans ansökan uttalade sig om att hans enda "yrkesmässiga svaghet" var att han var tvungen att ställa in arrangemang på grund av hans sjuka dotter.

Det är ganska väl dokumenterat hur han beklagat sig inför sin chef och andra kollegor om att det var jobbigt hemma. En person uttalade sig tidigt i tråden om att han sagt att han var orolig för att behöva gå ned mer i tid för att det "garanterat skulle försämra hans mående. Alltså i klarspråk: om jag måste vara hemma mer än 10% med mina sjuka barn (så sjuka att de tydligen lika gärna kunde dö) så kommer jag deppa ihop.

Hanna kan jag förstås inte komma med liknande exempel om eftersom jag inte vet. Dock tror jag inte att Hanna brydde sig så mycket om sin karriär, däremot tror jag att även hon fann det alldeles överväldigande att ta hand om sina sjuka barn. En del uttalanden om att hon ofta sågs på ensamma promenader tyder på att även hon hade ett behov av att fly situationen.
Att kalla föräldraledighet oavsett form för "yrkesmässig svaghet" säger mer om personen än om Oskar. Möjligen även om konstitutionens anda likaväl.

Vad en anonym person säger i tråden ska ställas emot vad andra säger och likaväl hans kollegor.
Man kan spekulera ihjäl sig kring händelserna från hösten fram till föräldrarnas mord på barnen.

Vad han definitivt uppvisar mer än Hanna är tecken på sorg. Han ger även uttryck för svår familjesituation, pratar om döttrarna. Med tanke på hennes tillbakadragenhet, hennes frånvaro att prata om problematik säger tystnaden mer om Hanna själv om man ser till depression.
En troligen mer introvert person och de ligger oftast risigare till..
Citera
2019-03-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, du har inte fattat grundbulten i det jag skrev. Du ägnar dig åt att argumentera om detaljer som helt naturligt skiljer sig åt mellan kulturer. Jag tog upp en av de aspekter som finns närvarande i alla kulturer, nämligen att det alltid i alla kulturer finns en grundläggande syn på relationen mellan barn och föräldrar respektive familj och släkt och där vi i Sverige har utvecklat en syn på individens självständighet som skiljer oss från i stort sett resten av världen.

Det finns dock mycket kvar av den gamla "ursvenska" mentaliteten som faktiskt kan jämföras med hur man i andra kulturer ser barnen (även pojkar) som ägodelar till familjen/släkten och som därför har skyldigheter att "hedra sin far och mor" genom att vara och göra "rätt".

Här ser jag Bjärredsfamiljen som en möjlig sådan kulturellt stel och gammaldags kontext där föräldrarna inte kunde förlika sig med att de sjuka barnen raserade allt som de såg som väsentligt i livet. Barnens sjukdom orsakade att livet inte längre sågs som meningsfullt och barnen hedrade därmed inte längre sin far och mor, vilket de borde ha gjort! Så krassa kan deras tankar faktiskt ha varit.

I vart fall om man utgår ifrån vad som sas vid polisens pressträff om att föräldrarnas förklaring var att döttrarnas sjukdom orsakade att ingen i familjen skulle kunna leva ett liv i egentlig mening. Till detta kommer att ingen av föräldrarna visade tecken på psykisk sjukdom enligt polisen. Så vad återstår?
Exakt så och kanske var Oskar och Hanna åxå uppfostrade i dessa förlegade gamla ”ursvenska” traditioner som förhoppningsvis är på utdöende.
Citera
2019-03-11, 19:10
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag skulle ha missuppfattat vad det innebär att hedra far och mor? Blandar du inte ihop saker och ting? Det var faktiskt inte jag som hade ihjäl mina barn på grund av att de blivit sjuka. En liten smula intellektuell hederlighet kan man väl få kräva av en av trådens censorer? Jag "mentaliserade" som det så fint heter i tråden, hur Bjärredsföräldrarna kan ha tänkt.
Jag är ingen censor. Vad mentalisering i tråden menas, har jag ingen aning om. Men att hedra sin fader och sin moder.... om du inte menar de tio guds bud så begriper jag inte vad du menar. Kanske att de inte uppfyllde föräldrarnas förväntningar, men säg det då för guds skull.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-11 kl. 19:17.
Citera
2019-03-11, 19:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Och dessutom fokuserade mer på andra och deras bekymmer( hon som hade cancer på hennes jobb).
Om det stämmer var det tjafs om vem som skulle vabba där hemma så tydligen ville kanske inte H alls det. Det vet vi inget om.
Ja, jag får en stark känsla av att måna om andra (identifikation/medkännande ca) hjälpsam, käck och trevlig ända in i det sista.

Hon verkar ju hon ha garden uppe mer än honom och med tanke på depressioner och uppenbara rollspel inför omgivningen verkar ju hon ha klarat det galant, bättre än honom iaf där det faktiskt lyser igenom.
Citat:
Tycker det verkar sunt det O gjorde som ventilerade bekymmer och oro. Kan aldrig vara sunt att ha sån intrigitet att man inte delar med sig om problemen med några få utvalda. Det där smiling depression och masker verkar nära till hands. Kanske.
O ger uttryck för bekymmer, visar tecken på sorg, pratar om hemsituation och döttrar.
Gällande depressiva personer och självmord, som eller ler och bedyrar att tillvaron fungerar fint är det givetvis mer skumt.
Jag får ofta tankarna på en t-olycka. De som sitter tysta, inte vill vara till besvär eller påstår sig klara sig fint de man bör ta sig en titt på två ggr snarare.
Citera
2019-03-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag får inte ihop något av detta. Flyttade inte familjen till Bjärred 2012? Hade då Oskar pendlat i 10 år? Hanna var alltså ensam i veckorna under två graviditeter, småbarnsåren samt en cancersjukdom?Vem hjälpte henne? Samtidigt jobbade ju Hanna och under flera år tjänade hon mer än Oskar. Jag fattar verkligen ingenting.

Kan det stämma att han veckopendlade så länge?? Oj. Då kan jag verkligen förstå om H tyckte att O skulle ta mer möten med skolan och ev mer vab också när flickorna blev sjuka.
Citera
2019-03-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag får en stark känsla av att måna om andra (identifikation/medkännande ca) hjälpsam, käck och trevlig ända in i det sista.

Hon verkar ju hon ha garden uppe mer än honom och med tanke på depressioner och uppenbara rollspel inför omgivningen verkar ju hon ha klarat det galant, bättre än honom iaf där det faktiskt lyser igenom.

O ger uttryck för bekymmer, visar tecken på sorg, pratar om hemsituation och döttrar.
Gällande depressiva personer och självmord, som eller ler och bedyrar att tillvaron fungerar fint är det givetvis mer skumt.
Jag får ofta tankarna på en t-olycka. De som sitter tysta, inte vill vara till besvär eller påstår sig klara sig fint de man bör ta sig en titt på två ggr snarare.

Men hon kan ju ha ventilerat på jobbet och sett sorgsen ut! Det vet vi ju bara inget om.
Citera
2019-03-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Professorn som utvärderade hans ansökan uttalade sig om att hans enda "yrkesmässiga svaghet" var att han var tvungen att ställa in arrangemang på grund av hans sjuka dotter.

Det är ganska väl dokumenterat hur han beklagat sig inför sin chef och andra kollegor om att det var jobbigt hemma. En person uttalade sig tidigt i tråden om att han sagt att han var orolig för att behöva gå ned mer i tid för att det "garanterat skulle försämra hans mående. Alltså i klarspråk: om jag måste vara hemma mer än 10% med mina sjuka barn (så sjuka att de tydligen lika gärna kunde dö) så kommer jag deppa ihop.

Hanna kan jag förstås inte komma med liknande exempel om eftersom jag inte vet. Dock tror jag inte att Hanna brydde sig så mycket om sin karriär, däremot tror jag att även hon fann det alldeles överväldigande att ta hand om sina sjuka barn. En del uttalanden om att hon ofta sågs på ensamma promenader tyder på att även hon hade ett behov av att fly situationen.
Jag tror inte heller att Hanna var karriärist . Denna familj förstörde för sig själv. En vuxen behöver vara ensam lite med sig själv. Barn också. Alla behöver vara lite ensamma.
Vad dom har gjort för fel är att dom skulle unna sig lite tid bara med sig själva. Två barn hemma. Inte dagis barn. Barn som inte är sjuka. Trots alla påhopp som strax kommer hagla på mig så säger jag det.
Jag har sett sjuka riktigt sjuka barn. Men dom här barnen hade läxor, dom lekte i poolen, dom gjorde allt precis som alla barn. Men en sak gjorde dom inte. Dom gick inte i skolan.
När man lever dygnet runt hemma så blir man dålig. Hanna gjorde så rätt när hon promenerade. En stund med sig själv. I lugn och ro.
Jag undrar också om familjen åkte till Österlen ? På nån helg. Njöt av naturen där. Jag tror Oskars jobb styrde familjen tills han själv inte orkade med sitt jobb längre. Och då rasade allting för alla
Senast redigerad av Missan27 2019-03-11 kl. 19:38.
Citera
2019-03-11, 19:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men hon kan ju ha ventilerat på jobbet och sett sorgsen ut! Det vet vi ju bara inget om.
Hon kan ha åkt på en kvast till Blåkulla varenda år med kollegorna och snattrat som sladdertackor..

Vad jag skriver om är den fakta som finns tillgänglig och inte en enda person talar om Hanna.
Missan skiter jag blankt i.
Det finns inte ett ord om oro för hemsituation vilket däremot framkommer från iaf tre olika personer kring O och hon verkar således tillbakadragen (integritet, introvert). Med tanke på självmord, trolig depression och sen mord så tolkar jag det inte som ett bra tecken.
Däremot verkar hennes chef hinta om att det inte verkar bra eftersom denna inte vill uttala sig om varningstecken av respekt för anhöriga.
Det ger mig ännu mer vatten på kvarnen om att hon spelade rollspel men att det sågs nåt iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in