Citat:
Men Reimer. Tror du att ex. jag tror att en fup kommer att släppas och där kommer jag att få veta allt. Om tiden i gbg. Om Hannas och Oskars relation. O.s.v. Såklart inte. Jag har inga förhoppningar om denna fup. Jag tror den bara blir en upprepning av det lilla vi redan fått veta. Det kan tyckas meningslöst att här sitta och spekulera om olika scenarior men det är mjt vi i livet grubblar på utan att få svar. Som, finns gud? Vad är meningen med livet? Vad händer när vi dör? Vi får inga svar men behovet att tala om det, att spekulera finns där.
Du har själv spekulerat om Hanna som drivande. Vi gör det alla i brist på info. Jag förstår inte varför en del här har behov av att nästan triumferande säga, ni kommer att bli besvikna. Även om hela utredningen släpptes så skulle jag inte få svar på mina frågor då jag knappast tror att det är polisens uppgift att på djupet gå in i relationer och åren innan katastrofen.
Du har själv spekulerat om Hanna som drivande. Vi gör det alla i brist på info. Jag förstår inte varför en del här har behov av att nästan triumferande säga, ni kommer att bli besvikna. Även om hela utredningen släpptes så skulle jag inte få svar på mina frågor då jag knappast tror att det är polisens uppgift att på djupet gå in i relationer och åren innan katastrofen.
Jag är inte Reimer, men jag kommenterar ditt inlägg ändå:
Nej, det är helt riktigt som du skriver: vi kommer vi aldrig att få några svar, varken genom FUP eller på annat sätt.
För att verkligen få de svar vi öskar, så skulle vi behöva ta del av O's och H's tankar den sista tiden i deras liv. Vi skulle behöva titta in i deras hjärnor vilket vi inte kan göra, det är omöjligt.
Vad som däremot vore möjligt - rent hypotetiskt - vore att få ta del av de fakta som finns, det som är kontrollerbart. Om vi kunde ta del av sådana uppgifter skulle vi kanske (kanske, kanske - men inte säkert) kunna få ett litet hum om vad som kan ha rört sig i föräldrarnas huvuden.
De anhöriga har ju säkert fått ta del av sådan uppgifter och kanske har de därmed kunnat lägga pussel och fått en bild av hur det ena gav det andra. Och kanske stod det fler förklaringar i avskedsbrevet, än den enda raden om "ett liv i egentlig mening."
Det faktauppgifter som jag gärna skulle vilja ta del av är:
Vad stod det på flickornas, och på framför allt M's, sjukintyg? Hur tolkades intygen? Hur kom man fram till att undervisning i hemmet var det bästa alternativet även för M? Vad sas på skolmötena?
Hade man något uppföljande möte under höstterminen 2017, med föräldrar och skolpersonal?
Hur uppfattade de hemundervisande lärarna situationen?
Hade flickorna några aktiviteter som syftade till att ge dem glädje och som inte hade med skolarbete att göra?
Hur mycket yrkesarbetade egentligen föräldrarna under höstterminen 2017? Heltid? Deltid - vilken omfattning och under vilken tidsperiod?
Med flera frågor...
Självklart får vi aldrig några svar...och då får vi nöja oss med att reflektera tillsammans och jobba med de svåra existentiella frågor som händelsen innehåller...