2019-03-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nån som sagt vad som hände? Det känns som "incident" inte är något stort, och sånt flyttar man ju inte ett helt bohag för? Gbg är ingen stor stad, och stadsdelarna är ännu mindre. Flyttade dom INOM Västra Frölunda eller från ena sidan staden till den andra?

I denna gedigna sammanfattning står om familjens flyttar(jag som fetat i texten):
"Mamma H*nna Br*nt*n,(a,e,o), född 3/8 1969 i Västra Frölunda, Göteborg
Pappa Osk*r H*nk*w, (a,e,o), född 7/2 1972 i Järfälla och uppvuxen i Bromma utanför Stockholm
Dotter Agn*s (e), född september 2003 i Johanneberg, Göteborg
Dotter Mo* (a), född augusti 2006 i Tynnered, Göteborg

Senast kända adress i Göteborg är Blågatan i Västra Frölunda som de köpte augusti 2010. Innan dess har de haft 1-2 olika adresser i Göteborg. 7 juli 2011 säljer de huset på Blågatan. Möjligen köper de redan i augusti 2010 ett radhus på Morkullevägen 41 i Bjärred (där O:s företag stod skrivet) innan de i februari 2012 köper Björkvägen. (A finns med på en gruppbild för fotboll i maj 2011)."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-03-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hinner inte googla men vad jag hört och vad som sagts i media är att M fortfrande hade några timmars undervisning i skolan.Ur kvällsposten " Under hösten fick flickan hemundervisning av sina två klassmentorer, tre dagar i veckan.

– Mitt barnbarn var vän med den yngre dottern, de gick i samma klass. Hon gick inte så mycket i höstas i skolan eftersom de hade hemundervisning. Men det här fanns inte på kartan. Hela Bjärred är i chock. Det är otroligt tragiskt, säger Ulla Andersson, 69.

Att två barn i samma familj är hemma från skolan under lång tid har väckt frågor."
Vad du hänvisar till är väl bara spekulationer ifrån tråden ? M hade bara beviljat tre dagar i veckan om hon sedan gick till skolan de två åtetstående vågar jag inte svara på, men troligtvis om man ska lyssna på Missan!

Ja, den uppgift jag hade om hemundervisning på heltid för M, är hämtad ur tråden. Jag vet inte längre vem som först presenterade den uppgiften, men det går förstås att leta reda på det inlägget...
Citera
2019-03-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja jag har funderat mkt om gbgstiden. Hur var livet då för familjen? I början av tråden har jag för mig att någon eller några som känt till dom då skrev i tråden. Men dom försvann. Någon incident i Agnes skola eller har jag drömt det?
O hade arbetat i Lund sedan 2002 och de var väl trötta på två boende då han bodde i Bjärred på veckorna.Thats it
Citera
2019-03-11, 17:40
Medlem
harperlees avatar
Jag håller helt med dig angående barnen som ägodelar. Den vuxna personen förmår inte se var deras bestämmanderätt över barnet tar slut.

Utan tvekan får barnen i Bjärred bära skulden för föräldrarnas självmord. De upplever sig kanske på så vis spara sin heder genom att ge sitt agerande ett upplevt högre syfte (jag tänker på det Lonnrot skrev om barmhärtigheten som språngbräda eller bro eller vad det nu var).

I tillägg verkar Oskars arbete ha varit enormt viktigt för honom och han verkar ha varit noga med att placera eventuell skuld för yrkesmässiga tillkortakommanden på barnens sjukdom sedan flera år tillbaka.

Det är också anmärkningsvärt att han publicerar momssagan med barnen placerade i ålder långt innan de blev sjuka. En förlorad värld... En som barnens sjukdom upplevs ha raserat, precis som den trotsiga tonårsdottern raserar familjens heder.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

När jag funderar över hederstemat så tänker jag på likheterna i de grundläggande aspekterna på hur föräldrar ser på sig själva i relation till sina barn. Ser föräldrarna barnen som egna individer med egna rättigheter till sitt liv och rätt till självständighet i takt med att de blir äldre, eller ses de som föräldrarnas egendom, som föräldraattribut som ska visa omvärlden hur bra och hedervärd familjen är (i den egna kontexten) och som ska uppföra sig i enlighet med familjens kodex, vad nu denna än råkar vara.

Föräldrarna i Bjärred verkar definitivt ha sett på sina barn som ägodelar. De bestämde över deras liv och död. Barnens liv var inte meningsfulla - det bestämde föräldrarna - inte barnen själva. Föräldrarna skyllde på barnen för att de utplånade familjen. De såg inte sina liv som meningsfulla - på grund av barnen. Det var barnens fel att även föräldrarna måste dö. Det skulle kanske kunna uttryckas som att barnens sjuklighet förstörde föräldrarnas karriärer dvs. "förstörde deras heder och ära" som talangfulla, framgångsrika yrkesverksamma jurister. Barnen bar skuld till att familjen inte längre skulle framstå som lyckad och framstående. Det kunde de inte stå ut med.

Här finns det klara likheter med hur föräldrar/släkter som begår "klassiska" hedersmord tänker. All skuld läggs på barnet (oftast en dotter). Hon ägs av föräldrarna/släkten, har inget värde som egen individ och får bära skulden för att familjen/släkten har förlorat i anseende. Barnet måste dödas för att återupprätta familjens heder.
Citera
2019-03-11, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
O hade arbetat i Lund sedan 2002 och de var väl trötta på två boende då han bodde i Bjärred på veckorna.Thats it
Skulle tro att det inte är ett dugg märkvärdigare än så men här i tråden är det mesta jättemystiskt. Ett omen. I brist på snaskiga uppgifter så fablas det och greppas grässtrån.
Sammanföll flytten även med yngstas skolstart eller hann hon börja skolan i Gtg?
Citera
2019-03-11, 17:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Aha, så han hade bott i Lund så pass länge under veckorna? Tro fan familjen flyttade.
Det är ju faktiskt 30 mil att köra hem till Göteborg, enkel väg. Varje helg.
Citera
2019-03-11, 17:44
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Så O veckopendlade från Lund under hela barnens första år (Agnes född 2003 och Moa 2006 om jag inte minns fel) och under hela tiden Hanna behandlades för bröstcancer?

Det måste ha varit ett tungt lass att dra för Hanna.
Citera
2019-03-11, 17:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

När jag funderar över hederstemat så tänker jag på likheterna i de grundläggande aspekterna på hur föräldrar ser på sig själva i relation till sina barn. Ser föräldrarna barnen som egna individer med egna rättigheter till sitt liv och rätt till självständighet i takt med att de blir äldre, eller ses de som föräldrarnas egendom, som föräldraattribut som ska visa omvärlden hur bra och hedervärd familjen är (i den egna kontexten) och som ska uppföra sig i enlighet med familjens kodex, vad nu denna än råkar vara.

Föräldrarna i Bjärred verkar definitivt ha sett på sina barn som ägodelar. De bestämde över deras liv och död. Barnens liv var inte meningsfulla - det bestämde föräldrarna - inte barnen själva. Föräldrarna skyllde på barnen för att de utplånade familjen. De såg inte sina liv som meningsfulla - på grund av barnen. Det var barnens fel att även föräldrarna måste dö. Det skulle kanske kunna uttryckas som att barnens sjuklighet förstörde föräldrarnas karriärer dvs. "förstörde deras heder och ära" som talangfulla, framgångsrika yrkesverksamma jurister. Barnen bar skuld till att familjen inte längre skulle framstå som lyckad och framstående. Det kunde de inte stå ut med.

Här finns det klara likheter med hur föräldrar/släkter som begår "klassiska" hedersmord tänker. All skuld läggs på barnet (oftast en dotter). Hon ägs av föräldrarna/släkten, har inget värde som egen individ och får bära skulden för att familjen/släkten har förlorat i anseende. Barnet måste dödas för att återupprätta familjens heder.

Fel där också. En pojke (barn) ägs inte av sina föräldrar i den kulturen. Det är kvinnor/flickor som ÄGS av männen. En 13-årig pojke har en högre status än en 18-årig kvinna. Det är kvinnosynen som ger hedersmorden dess utmärkande prägel. De skall döljas, inte synas av utomstående män. Kvinnor som inte skyler sig, täcker sig, är allmänt villebråd. I den lilla sfären (familjen) , så finns det ganska mycket som en av kvinnligt kön kan göra att mannen i huset tappar ansiktet. Det handlar här inte om barnet, utan om kvinnfolket i familjen överlag. Och det får absolut inte ske! Det GÅR inte att jämföra med en ursvensk familj. Det går inte att jämföra på samma månad ens. Om en mogen kvinna ens tittar på en annan man, och maken känner sig kränkt, så är det risk för mord.

Sorry, allt ovan är väldigt OT i ärendet. Jag backar. Men tänker inte radera inlägget.
Citera
2019-03-11, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I tillägg verkar Oskars arbete ha varit enormt viktigt för honom och han verkar ha varit noga med att placera eventuell skuld för yrkesmässiga tillkortakommanden på barnens sjukdom sedan flera år tillbaka.
Vart framgår att Oskar skuldbelägger barnen och vilka tillkortakommanden pratar du om? Mig veterligt var han framgångsrik i sin profession.

Hanna verkar konstant hamna i skymundan - trots att det hon är lika delaktig att mörda sina döttrar.
Beskyllde hon barnen när hon fick gå ner i tid pga deras sjd?
Citera
2019-03-11, 17:56
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
[quote=Gullgulligullan|66985373]Eftersom Hanna och Oskar lyckades

Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja, det har varit en incident i skolan i Önnered.

Vad hände då?
Citera
2019-03-11, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Så O veckopendlade från Lund under hela barnens första år (Agnes född 2003 och Moa 2006 om jag inte minns fel) och under hela tiden Hanna behandlades för bröstcancer?

Det måste ha varit ett tungt lass att dra för Hanna.
Ja, inte undra på att hon blev så skruvad att hon allierade sig med Oskar och önskade livet ur barnen. Hon var väl helt slut, stackarn.
Citera
2019-03-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för artikeln.

Men jag har aldrig sett att någon patientsammanslutning för MS-sjuka någon enda gång diskuterat att suicid är "rimligt". Eller att man visar förståelse för att föräldrar till MS-sjuka barn dödar dem.
Tycker du att det är ärligt och rätt att kalla en privat blogg för ”patientsammanslutning” ? Om det är på den nivån du vill föra diskussionen, då ska du inte klaga sen när du får igen med samma mynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in