Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Den senaste tiden i tråden tycker jag att det skett en svängning gällande synen på föräldrarnas lidande pga barnens sjukdom. Det fanns förut en del skribenter som menade att ME-motivet var "tillräckligt" och ansåg att man förminskade föräldrarnas trauma i att ha två sjuka barn om man ifrågasatte "barmhärtigheten". Nu tycks många tro att orsaken till mordet främst finns att söka hos föräldrarna primärt. Develis inlägg igår om självmordspakt tyckte jag var intressant och där låg fokus på föräldrarnas skeva syn på tillvaron och barnen.
Vad skönt att höra att det skett en svängning!
Jag har hållit mig borta från tråden i månader pga att jag tycker att den stagnerat och att den uppfattningen om att det var synd om föräldrarna fått vara rådande och att folk hackade på pianolärarinnan pga att hon uttryckte en ilska mot OH.
Jag gick in nyligen och såg att det verkade vara samma visa fortfarande. Men jag har missat en del tydligen. Intressant. Tack för ditt svar. Vi får se om det någonsin kommer någon klarhet i fallet, eller om det vi vet nu är allt som kommer bli känt om familjen.
Ang det om att "ME-lobbyn" flaggar för att fler fall kan ske och att de inte är förvånade är nog nåt som samhället bör ta på alllvar med tanke på att det faktiskt är belagt att funktionshindrade barn löper en högre risk att misshandlas av sina föräldrar.
Nu när samhället drar in assistanstimmar till svårt sjuka barn står många i valet om att lämna dem på 24h barnboende (i händerna på gud vet vilken vårdare) eller gå under. Sömnlöshet påverkar psyket på folk. Och föräldrar till vårdkrävande barn som inte får assistans får inte sova ut. Osv.
- Men detta gällde liksom inte riktigt för Bjärredsfamiljen. Förutom ev sömnbristen.
De HADE pengar nog att låta HB vara hemma och OH gå ner i arbetstid. De hade resurser at sälja av och börja ett annat liv någon annanstans. Desssa föräldrar måste ha varit så sjuka...