2019-03-11, 12:37
Medlem
Flashig78s avatar
I ME-patienten är man tydligen inte alls förvånad över att detta hände:

http://www.mepatienten.se/leva-med-me/om-bjarred-familjen-lat-det-aldrig-handa-igen/

Så sluta resonera om hur det kunde hända. Ingen som själv har eller har en anhörig som har ME tycker att det här är oväntat. Det är fruktansvärt tragiskt men det var en accident waiting to happen. Sluta resonera om hur det kunde hända och börja se till att det inte händer igen.
Citera
2019-03-11, 12:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du har rätt i att det är andra mekanismer bakom Bjärredsfallet.

Men håll med om att i grunden handlar det om samma sak:
En förälder (eller två) har tagit sig rätten att besluta vilken sorts liv som är värt att leva för deras döttrar.

I grunden är det ju faktiskt detta det handlar om. När man skalar bort alla yttre faktorer som skiljer dem åt.

Sedan vet vi för lite om mammornas roll för att göra jämförelser dem emellan. Om HB var svag, mild och kuvad eller den drivande.

Pianolärarinnan uppfattae henne som mild och trevlig. Men det är ju svårt att dra några slutsatser utifrån ett vittnesmål från någon som bara haft ytlig kontakt med henne. Folk kan ju ha en sida utåt och en annan hemma.
Nej, det håller jag inte alls med om. I Fadime-fallet handlade det om att FADERN skulle leva ett liv som inte innebar utanförskap. Och eftersom han behövde sin heder, måste flickan dö. Inte han.

I Bjärredfallet påstår föräldrarna att varken föräldrar eller barn hade någon framtid som var värd att leva pga barnens sjukdomar.
Citera
2019-03-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

http://www.mepatienten.se/leva-med-me/om-bjarred-familjen-lat-det-aldrig-handa-igen/

Så sluta resonera om hur det kunde hända. Ingen som själv har eller har en anhörig som har ME tycker att det här är oväntat. Det är fruktansvärt tragiskt men det var en accident waiting to happen. Sluta resonera om hur det kunde hända och börja se till att det inte händer igen.

Helt galet! Blir chockad.
Citera
2019-03-11, 12:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så svårt att diskutera när vissa har så dålig läsförståelse.
Kan försöka uttrycka mig lite tydligare:

OH dödade sina döttrar, antingen ensam eller i samråd med sin fru, som inte heller mådde bra psykiskt.

Rahmi Sahindahl dödade sin dotter ensam, antingen med sin frus vetskap eller inte (någon hade meddelatt Rahmi att Fadime var i Uppsala den dagen och det var inte många som visste att hon var där).

I OH's fall kommer massor av kommentarer som uttrycker förståelse för att det "blev för mycket för föräldrarna att se barnen lida", "de ville få ett slut på barnens lidande" osv.

I Rahmis fall kommer inga sådana kommentarer. De kurder som uttalar sig offentligt fördömer (det betyder kritiserar) Rahmi och kallar honom för en primitiv bonde.

Förstår du vad jag ville säga nu?

2 mord, 2 olika sätt att se på saken.
Anledning till detta: Klass, status, ekonomi. Folk kan lättare känna empati med någon som de kan identifiera sig med (känna igen sig själva i). Någon som tillhör en grupp i samhället som har hög status. Tex en svensk akademiker som OH.

Jag har stor erfarenhet av familjer med svårt sjuka barn som har så ont att de bett att få dö om föräldrarna inte kan hitta ett sätt att få det att sluta göra ont.

Familjer som ibland fått kämpa för att barnen ska få diagnos och behandling av sjukvården.

Jag har erferenhet av familjer som vetat att deras barn ska dö.Att de innan döden inträffar kommer lida. Barn som i många fall en gång varit friska, sprungit, skrattat och lekt.

Jag vivlar inte på att barnen var sjuka. I synnerhet Agnes. Men föräldrarna var själva så sjuka att de inte kunde se klart på verkligheten.

- Därför är jag också fullständigt övertygad om att det inte var barnens sjukdomstillstånd som är själva orsaken till morden. Det var föräldrarnas psykiska sjukdomstillstånd som är orsaken.

Alltså barnen var sjuka. Men föräldrarna var sjukare.

Barnens sjukdom ledde fram till föräldrarnas sjukdom.

Man ska se föräldrarna för vad de var. Sjuka. Inte självuppoffrande medvetna altruister.

Rahmis verklighetsuppfattning och uppfattning om vad han själv som pappa hade rätt att göra och besluta om gällande sitt barns liv var också störd och sjuk.

- Därav min jämförelse. Och därav min kommentar om hur olika GM betraktas av samhället beroende på vem han/hon är.

Det handlar inte om att jämföra, vi måste utgå ifrån den aktuella familjen. Hur tråddeltagare skulle resonerat vid andra brott utförda av andra skäl och orsaker har du ingen aning om.

Snacka om läsförståelse. Skrev precis att ingen har förståelse för föräldrarnas handlade däremot har jag godtagit polisens redovisning av vad de kommit framtill efter noggranna undersökningar och analyser.
Du blandar äpplen och päron i dina försök till jämförelser och du misstolkar totalt vad många skrivit snart ett år om dessa brott föräldrarna utförde på sina barn
Senast redigerad av 57Emma 2019-03-11 kl. 12:50.
Citera
2019-03-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tror inte att det egentligen skett någon förändring kring detta, utan mer att man känt sig tvungen att förtydliga för de som inte förstod det av sig själva, att "barmhärtigheten" syftade på föräldrarnas förvrängda syn på deras handlingar. Tycker att Lonnrot beskrev det bra — barmhärtighet var mordvapnet.

Mig veterligen har ingen, utom möjligen något obskyrt undantag, uttryckt att de själva tyckte att föräldrarna var barmhärtiga.

Ja, så kanske det är. Jag har ändå på något sätt en känsla av att sympatiyttrandena gällande hur bortom alla jämförelser jobbig sjukdomen som flickorna hade plågade föräldrarna har minskat. Men detta är en onödig trådanalys som jag inte bottnar i hur som helst.
Citera
2019-03-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Den senaste tiden i tråden tycker jag att det skett en svängning gällande synen på föräldrarnas lidande pga barnens sjukdom. Det fanns förut en del skribenter som menade att ME-motivet var "tillräckligt" och ansåg att man förminskade föräldrarnas trauma i att ha två sjuka barn om man ifrågasatte "barmhärtigheten". Nu tycks många tro att orsaken till mordet främst finns att söka hos föräldrarna primärt. Develis inlägg igår om självmordspakt tyckte jag var intressant och där låg fokus på föräldrarnas skeva syn på tillvaron och barnen.

Vad skönt att höra att det skett en svängning!
Jag har hållit mig borta från tråden i månader pga att jag tycker att den stagnerat och att den uppfattningen om att det var synd om föräldrarna fått vara rådande och att folk hackade på pianolärarinnan pga att hon uttryckte en ilska mot OH.

Jag gick in nyligen och såg att det verkade vara samma visa fortfarande. Men jag har missat en del tydligen. Intressant. Tack för ditt svar. Vi får se om det någonsin kommer någon klarhet i fallet, eller om det vi vet nu är allt som kommer bli känt om familjen.

Ang det om att "ME-lobbyn" flaggar för att fler fall kan ske och att de inte är förvånade är nog nåt som samhället bör ta på alllvar med tanke på att det faktiskt är belagt att funktionshindrade barn löper en högre risk att misshandlas av sina föräldrar.

Nu när samhället drar in assistanstimmar till svårt sjuka barn står många i valet om att lämna dem på 24h barnboende (i händerna på gud vet vilken vårdare) eller gå under. Sömnlöshet påverkar psyket på folk. Och föräldrar till vårdkrävande barn som inte får assistans får inte sova ut. Osv.
- Men detta gällde liksom inte riktigt för Bjärredsfamiljen. Förutom ev sömnbristen.

De HADE pengar nog att låta HB vara hemma och OH gå ner i arbetstid. De hade resurser at sälja av och börja ett annat liv någon annanstans. Desssa föräldrar måste ha varit så sjuka...
Citera
2019-03-11, 12:54
Medlem
Citat:

Vilket fruktansvärt resonemang!! Det är verkligen en sekt.
Citera
2019-03-11, 12:59
Bannlyst
Citat:

- Jag kan konstatera att denna bloggare enligt mig har hamnat helt snett i sin destruktiva artikel.
- Lika snett och destruktivt som de som förnekar att sjukdomen är förenad med lidande och begränsningar för patienten och dess anhöriga.
- Lika snett som de som tar för intäkt att en enskild bloggare fungerar som talesperson för alla.
Såtillvida är kategorierna precis lika destruktiva och sekteristiska, dvs de utgår inte från fakta och etik.

I alla händelser, aldrig, aldrig, kan föräldrars mord på sina barn förlåtas oavsett vad barnen lider av och hur svårt situation man har.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-11 kl. 13:05.
Citera
2019-03-11, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, så kanske det är. Jag har ändå på något sätt en känsla av att sympatiyttrandena gällande hur bortom alla jämförelser jobbig sjukdomen som flickorna hade plågade föräldrarna har minskat. Men detta är en onödig trådanalys som jag inte bottnar i hur som helst.
Helt ok. Känslor är tillåtna. Så länge man erkänner dem som just sådana och inte blandar ihop dem med fakta.
Själv har jag en känsla av att du börjat svänga lite beträffande skuldfrågan, mot att vi har två föräldrar som beslutade sig för att mörda sina barn i tråden. Inte för att du helt avfärdat detta tidigare, men att du nu är närmare detta faktum.
Citera
2019-03-11, 13:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det handlar inte om att jämföra, vi måste utgå ifrån den aktuella familjen. Hur tråddeltagare skulle resonerat vid andra brott utförda av andra skäl och orsaker har du ingen aning om.

Snacka om läsförståelse. Skrev precis att ingen har förståelse för föräldrarnas handlade däremot har jag godtagit polisens redovisning av vad de kommit framtill efter noggranna undersökningar och analyser.
Du blandar äpplen och päron i dina försök till jämförelser och du misstolkar totalt vad många skrivit snart ett år om dessa brott föräldrarna utförde på sina barn

Det handlar bara om den skuldförskjutning som till varje pris ska tvingas fram, antingen genom rena lögner eller ett konstant förnekande av vad polis och utredare har kommit fram till.

O ska till varje pris vara ensam skyldig till tragedin och stackars H var bara ett viljelöst våp som inte kunde göra något.

Båda är lika djävla skyldiga till tragedin.
Citera
2019-03-11, 13:07
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det handlar bara om den skuldförskjutning som till varje pris ska tvingas fram, antingen genom rena lögner eller ett konstant förnekande av vad polis och utredare har kommit fram till.

O ska till varje pris vara ensam skyldig till tragedin och stackars H var bara ett viljelöst våp som inte kunde göra något.

Båda är lika djävla skyldiga till tragedin.
Alla utom en eller två här, är överens om det.
Citera
2019-03-11, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag kan konstatera att denna bloggare enligt mig har hamnat helt snett i sin destruktiva artikel. Lika snett och destruktivt som de som förnekar att sjukdomen är förenad med lidande och begränsningar för patienten och dess anhöriga.
Lika snett som de som tar för intäkt att en enskild bloggare fungerar som talesperson för alla.
Såtillvida är kategorierna precis lika destruktiva och sekteristiska, dvs de utgår inte från fakta och etik.

I alla händelser, aldrig, aldrig, kan föräldrars mord på sina barn förlåtas oavsett vad barnen lider av.
Angående fetat är vad jag ifrågasatt flertal ggr via vissas ordval, även helt absurt i självmordsbrevet från AÖ där hon skrev i en sorts symbiotisk vi-form om ME-sjuka som är rent kvalmigt att läsa.
Då har man fullständigt tappat bort sig i mitt tycke, gått upp i sjukdomen och tappat konturerna:
"Ingen som själv har eller har en anhörig som har ME tycker att det här är oväntat. Det är fruktansvärt tragiskt men det var en accident waiting to happen. "

Som kontrast till det idiotiska ordvalet uttalade sig Gillberg efter pressträffen:
Citat:
"Enligt Camilla Gillberg har hon genom föreningen kontakt med ett hundratal familjer i liknande situation.
Camilla Gillberg känner väl till händelsen i Bjärred.

– Rent instinktivt reagerar jag med att fråga mig hur det är möjligt. Visst är det tufft med sjukdomen och att inte bli trodd, men samtidigt finns det inte på kartan att det skulle vara ett alternativ, trots att man lever med ME i familjen. Det existerar inte och det hör jag också från de föräldrar till barn med ME som jag har kontakt med."
https://www.expressen.se/kvallsposten/obesvarade-fragor-efter-morden-i-bjarred/
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in