Citat:
Ursprungligen postat av
Kajsakajaken
Precis sett klart dokumentären också, håller med! Ville inte erkänna det innan men nu känns det ju solklart att han groomade dessa pojkarna!
Det enda jag tycker är konstigt är hur pojkarnas familjer pratar så gott om MJ och hur bra han är genom nästan hela dokumentären när dom hör vad sönerna säger.
Den filmade födelsedagshälsningen var ju hur obehaglig som helst och faktiskt övertygande om att MJ var en sjuk pojke i vuxen mans kropp.
Jag kan hålla med om att anhöriga betonar lite väl mycket vilken fantastisk människa Jackson var (det är väl ett sätt att rädda det egna ansiktet), men jag förstår tillfullo barnens ambivalens.
Komplexiteten med pedofiler är just det, att de kan upplevas som både älskade och hatade. Båda männen beskriver att de kände tillgivenhet/kärlek, men att det var en sjuk tillgivenhet eftersom den var villkorad. Stor förvirring när de blev utbytta efter att Jackson "lekt färdigt" med dem.
Båda männen känner skam och skuld fast de är brottsoffer. Pedofili i ett nötskal, manipulerar och ger offren skuld, hotar med att de ska råka illa ut, skada förövaren om de berättar, intrigerar, mutar o.s.v. Resultatet blir att barnen tiger om det som sker.
Min stora fråga är: Hur f-n kunde föräldrarna sälja ut och svika sina barn så grovt för mutor? Varför var de så känslomässigt avtrubbade?
Edit: Intervju med Oprah och de två männen.
https://www.youtube.com/watch?v=_aWjKDih1G8