Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,62%
828 röster
Nej
19,55%
281 röster
Är osäker
15,66%
225 röster
Bryr mig inte
7,17%
103 röster
2019-03-10, 21:45
Medlem
Starbacks avatar
Michael Jacksons strålande karriär gick mej i stora stycken förbi eftersom jag jobbade och familjeförsörjde under de år han hade mest flyt. Men visst var det en bra musikartist. Det ska jag ge honom.

Jackson får mej ofta att tänka på två andra kändisar. Dels Elvis naturligtvis som satt på sina farm Graceland utam spektakulära åthävor innan han dog. Drogmissbruk, visst. Precis som Jackson. Händer visst alla dom största. Så storheten, drogmissbruket och rancherna har de gemensamt.

Dels också Patrik Sjöberg som utsattes för övergrepp av sin tränare Vil*o Nousiai*en. Här är övergrepp nåt som kan vara gemensamt fast tvärtom, om du fattar. Det som Viljo har gemensamt med Jackson skulle då vara nöjesattraktionerna.

Det berättas om hur Viljo skaffade dataspel, elgitarrer, stereoanläggningar, filmer och alla möjliga leksaker för tonårskillar för att dra dom till sej. Det får mej att jämföra med Jacksons nöjespark inne på Neverland med cirkusdjur och hela skiten. Var det för att attrahera småpojkar? Jag vet inte.

Jag tror ändå han kan vara oskyldig. Hans omfattande missbruk av opiater och sömnmediciner tog gissningsvis udden av hans sexualitet/alla kategorier, som allt missbruk tänker jag. Eftersom girighet är vår tids allvarligaste sjuka så tror jag att dessa anklagelser mot honom efter hans död är fega och enbart ämnade att mjölka pengarna ur dödsboet. Likt asgamar. Golddiggers.

Eftersom dom som anklagar honom har varit män ett bra tag nu så borde dom ha fört fram dessa historier på ett tidigare stadium. Det känns avslaget att komma nu. Jag skulle vilja se deras ekonomiska kalkyler. Nä, nu har jag inte tid. Leaving Neverland ligger ute på SVT/play.
Senast redigerad av Starback 2019-03-10 kl. 22:21.
Citera
2019-03-10, 22:00
Medlem
balthazar5s avatar
"Jew me, sue me
Everybody do me
Kick me, kike me
Don't you black or white me"

Sionister har fortfarande ont i själen pga det faktum att man inte kunde mjölka M.J. De gick miste om miljarder pga honom och hans egna Hollywood "Neverland". Gamarna ger sig nu på de återstående smulorna av hans verksamhet som han så framgångsrikt byggt upp utan deras "konsultationer". Fy helvete! När ska folket öppna ögonen och inse var roten till alla Europas problem ligger???
Citera
2019-03-10, 22:02
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Nu har jag sett den där dokumentären, och hur man kan dra slutsatsen att allt bara skulle vara ljug och hittepå framstår ju som ett mysterium.
Jag tycker också om hans musik, men man får väl ändå lägga ihop vad man vet och därifrån dra en rimlig slutsats?
Vad vet man om pederaster och pedofiler?
Jo dom är väl lite feminina, och lockar gärna småpojkar med kul grejer såsom leksaker, och tv-spel. Låtsas vara deras kompis m.m.

Vad har vi här? Jo en medelålders man som oavbrutet sminkar sig, och försöker operera om sig till något. Egentligen oklart vad. Han lockar barn med ett helt jävla tivoli, och pratar med pipig röst. Redan här borde ju alla varningslampor blinka rött hej vilt, men icke! Han kan locka med leksaker, ett eget zoo, och en bio utan att han fans reagerar.

Inte ens när han tillbringar veckor i streck på hotellrum med 10-åriga pojkar så klarar man av att dra en logisk slutsats. Men Herre Jävlar! Vad kan en medelålders man ha för utbyte av tioåriga pojkar? Nä fortfarande ingen reaktion! "Han är säkert någon slags reinkarnation av sagofiguren Peter Pan", tycks hans godtrogna anhängare tro.

Men då borde väl ett åtal för övergrepp mot barn rätta till tänkande? Nä Tok Micke behöver bara slänga upp en rundlig summa pengar och betala sig fri med förklaringen att i stort sett bara ville ha saken ur världen så tror hans fans på det.

Nu har det kommit en trovärdig dokumentär, med mycket dokumentation. Alltså, ingen frisk medelålders
man beter sig på det där viset, men anhängarna kommer ändå att vägra fatta.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ER?

Precis sett klart dokumentären också, håller med! Ville inte erkänna det innan men nu känns det ju solklart att han groomade dessa pojkarna!
Det enda jag tycker är konstigt är hur pojkarnas familjer pratar så gott om MJ och hur bra han är genom nästan hela dokumentären när dom hör vad sönerna säger.

Den filmade födelsedagshälsningen var ju hur obehaglig som helst och faktiskt övertygande om att MJ var en sjuk pojke i vuxen mans kropp.
Citera
2019-03-10, 22:05
Medlem
Jag, en vuxen man, snart 40 år, såg på båda delarna av dokumentären igårkväll, och efteråt hade jag svårt att sova. Den berörde mig något oerhört. Jag gick så upp i varv. Blev skakig. Jag visste inte vad jag skulle tro.

Sedan läste jag inlägget #324 i denna tråd, som faktiskt i mitt tycke lyckades ge en balanserad motvikt till allt som sades i dokumentären, och då försvann ändå lite av tumultet i min hjärna. Mådde lite bättre. Men frågorna kvarstår ändå.

Det jag ändå frågar mig är att om det här är sant, så verkar det ju i tiden stämma överens med när Michael Jackson så radikalt började förändra sitt utseende till absurdum. Om övergreppen verkligen ägt rum så frågar sig amatörpsykologen i mig om utseendeförvandlingen och övergreppen kan hänga samman på något vis? Jag vet inte.

Hur som helst: Hur kan SVT välja att sända denna dokumentärserie? Strider inte detta mot kravet på opartiskhet? Det är ju en sån uppenbar partsinlaga?
Senast redigerad av NoppigaSockar 2019-03-10 kl. 22:09.
Citera
2019-03-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Precis sett klart dokumentären också, håller med! Ville inte erkänna det innan men nu känns det ju solklart att han groomade dessa pojkarna!
Det enda jag tycker är konstigt är hur pojkarnas familjer pratar så gott om MJ och hur bra han är genom nästan hela dokumentären när dom hör vad sönerna säger.

Den filmade födelsedagshälsningen var ju hur obehaglig som helst och faktiskt övertygande om att MJ var en sjuk pojke i vuxen mans kropp.

Nu valde jag bort att se vidare på dokumentären men kan tänka mig att det måste vara väldigt svårt för dem i och med att de lät det ske. Sedan blir det ambivalent när en person som du satt på piedestal visar sig vara riktigt ful.
Citera
2019-03-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag, en vuxen man, snart 40 år, såg på båda delarna av dokumentären igårkväll, och efteråt hade jag svårt att sova. Den berörde mig något oerhört. Jag gick så upp i varv. Blev skakig. Jag visste inte vad jag skulle tro.

Sedan läste jag inlägget #324 i denna tråd, som faktiskt i mitt tycke lyckades ge en balanserad motvikt till allt som sades i dokumentären, och då försvann ändå lite av tumultet i min hjärna. Mådde lite bättre. Men frågorna kvarstår ändå.

Det jag ändå frågar mig är att om det här är sant, så verkar det ju i tiden stämma överens med när Michael Jackson så radikalt började förändra sitt utseende till absurdum. Om övergreppen verkligen ägt rum så frågar sig amatörpsykologen i mig om utseendeförvandlingen och övergreppen kan hänga samman på något vis? Jag vet inte.

Hur som helst: Hur kan SVT välja att sända denna dokumentärserie? Strider inte detta mot kravet på opartiskhet? Det är ju en sån uppenbar partsinlaga?

Innan dokumentären får Jacksson familjen komma till tals och antar att de anser att det är tillräckligt.
Citera
2019-03-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
"Jew me, sue me
Everybody do me
Kick me, kike me

Sionister har fortfarande ont i själen pga det faktum att man inte kunde mjölka M.J. De gick miste om miljarder pga honom och hans egna Hollywood "Neverland". Gamarna ger sig nu på de återstående smulorna av hans verksamhet som han så framgångsrikt byggt upp utan deras "konsultationer". Fy helvete! När ska folket öppna ögonen och inse var roten till alla Europas problem ligger???

Och där kickade antisemitismen in. Självklart är det judarnas fel, att Michael jacksson är en pedofil! Finns det nåt dom inte har ett finger i spelet? Konspriatrorisk, som du är menar jag??
Citera
2019-03-10, 22:27
Medlem
InnesIs avatar
Jag såg klart dokumentären nyss och. som med alla fall av detta slaget, är det svårt att säga något definitivt. Alla som sett dokumentärserien Paradise Lost, och främst hur de presenterar helt olika misstänkta gärningsmän i del två respektive del tre, vet hur missledande det kan vara.

Dessutom är det ett välkänt fenomen att rika personer ofta blir utnyttjade eller att försök görs att utnyttja dem. Främst för ekonomisk vinning. Vi ser också att när någon börjar på något (sant eller ej) följer många efter oavsett om de har något relevant eller sant att säga (se också #metoo).

Samtidigt har vi den andra sidan. I MJ's fall miljontals fans, och säkerligen tusentals människor som älskar honom på ett tämligen osunt sätt. Det syns tydligt i rättegångsbilderna där fansen håller upp skyltar om att han är oskyldig trots att de knappast kan veta något om fallet åt varken det ena eller det andra hållet.

Det andra är naturligtvis att det är mycket underligt att en person, vilken som, väljer att bli vän med små barn - som jag förstår det alltid pojkar i ålder 10-12 år när de börjar umgås - och som dessutom sover tillsammans med dem i samma säng. Där ringer åtminstone mina varningsklockor. Det är något jag aldrig någonsin skulle tillåta. Jag är däremot inte förvånad över att det finns föräldrar som tillåter det (det finns människor för allt och många vill gärna sola sig i andras stjärnglans och kan då glömma det allra mest basala).

Kommer detta någonsin redas ut? Knappast, om det inte framkommer riktiga bevis som foton eller filmer som stödjer påståendena om sexuellt utnyttjande. Jag tycker därför inte att man ska döma varken den ena eller den andra sidan just nu. Däremot är det tydligt att MJ var tveksam i sina relationer till barn oavsett om han utnyttjade dem sexuellt eller inte.

Att radio slutar spela hans låtar tycker jag är överdrivet. Det finns som sagt inga riktiga bevis mot honom och om man skulle rensa ut alla artister som någonsin gjort något dåligt skulle vi sudda ut halva litteraturhistorien och en stor del av populärmusiken etc.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
"Jew me, sue me
Everybody do me
Kick me, kike me

Var kommer det citatet från?
Citera
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Undrar jag också. HBO har ju redan blivit stämda p.g.a dokumentären så SVT borde också gå att stämma enligt samma principer. Media bryr sig längre inte om att rapportera korrekta nyheter. Varför? För korrekta nyheter säljer inte. I slutändan handlar allt om pengar och har man en tillräckligt stor publik som är lättlurade (orkar inte kolla fakta, bedöma själva) så får vi detta resultatet. Samma med metoo.
Citera
2019-03-10, 22:30
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
För all fakta tyder på att han inte har gjort det. Att han gjorde upp det civila målet 1993 var för att undvika stora förluster som han skulle ha haft om han avbröt sin turné. Det kriminella målet fortsatte efter det och det är den som spelar ju mest roll.

Turnén tog slut i början av November 1993 och dom gjorde upp i slutet av januari 1994. MJ skyllde på dålig hälsa. Men varför betala om man är oskyldig, har man blivit anklagade för så grova brott så gör man väl allt för att bevisa sig oskyldig oavsett om det är ett kriminellt mål eller inte?

Sen är det bara att ta en titt på vad Sheriffen hittade på Neverland 2003, det säger väl allt.
Citera
2019-03-10, 22:58
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken

Jag kan hålla med om att anhöriga betonar lite väl mycket vilken fantastisk människa Jackson var (det är väl ett sätt att rädda det egna ansiktet), men jag förstår tillfullo barnens ambivalens.

Komplexiteten med pedofiler är just det, att de kan upplevas som både älskade och hatade. Båda männen beskriver att de kände tillgivenhet/kärlek, men att det var en sjuk tillgivenhet eftersom den var villkorad. Stor förvirring när de blev utbytta efter att Jackson "lekt färdigt" med dem.

Båda männen känner skam och skuld fast de är brottsoffer. Pedofili i ett nötskal, manipulerar och ger offren skuld, hotar med att de ska råka illa ut, skada förövaren om de berättar, intrigerar, mutar o.s.v. Resultatet blir att barnen tiger om det som sker.

Min stora fråga är: Hur f-n kunde föräldrarna sälja ut och svika sina barn så grovt för mutor? Varför var de så känslomässigt avtrubbade?

Edit: Intervju med Oprah och de två männen. https://www.youtube.com/watch?v=_aWjKDih1G8
Senast redigerad av Passepartout 2019-03-10 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in