Då jag, precis som säkert flera andra här, har erfarenhet av de märkena du är intresserad av och fler därtill, så kanske jag kan tillföra något.
Audi och Volvo har jag ägt flera stycken av, olika årsmodeller. BMW har jag kört i tjänst. Fina bilar helt klart, men är du på jakt efter något familjevänligt så kommer A4an kännas liten. Det samma gäller både BMW 3-serie och Volvo V60. Sett till driftsäkerhet ligger både Audi och BMW bättre till än Volvo, förutsatt att du undviker bensinarna med kamkedja som någon redan nämnt, gäller för hela VAG-koncernen. Volvo har dessutom ganska hög förbrukning på sina större bensinmotorer samt att underhållskostnaderna knappast är billigare än tyska konkurrenterna.
När vi ändå pratar om konkurrenter och eftersom du delvis är inne på Audi så tycker jag definitivt att du ska kolla in både Volkswagen och Skoda, även om du redan verkat rata dom. Största skillnaderna märkena emellan idag är att Audi först får anamma de senaste finesserna, i övrigt anser jag att kvalitetsskillnaden är minimal, till skillnad från hur det var för ett antal år sedan. Skoda är nog dessutom något av det mest driftsäkra du kan köpa, iom att de som sagt oftast får ta över redan beprövade grejer. Dessutom är t.ex Octavia invändigt mycket större än en A4 men något mindre än en A6. Då har jag inte ens kommit till den ekonomiska aspekten, här finns det pengar att spara. Du får en nyare Skoda Octavia med mindre mil på mätaren för säkert mindre pengar än en A4.
Alltså, större, nyare, gått mindre, kvalitetsmässigt knappt någon skillnad förutom att den är mer driftsäker, och du sparar i samma veva pengar, alternativt får mer för pengarna. Men det är klart, för att ha fyra ringar i fronten kanske det är värt att frånse från allt detta
Lycka till!