Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Två katastrofala haverier på 370 plan på fem månader och är nog tillräckligt för att vidta mycket kraftiga åtgärder. Det spelar liksom ingen roll om piloterna har haft del i det inträffade och om Boeing gått ut med med info.
Vi får se, men är det samma orsak än en gång, så ska Boeing fan inte komma undan med att skylla på att piloterna borde ha agerat på ett annat sätt. Gör man det så är det bara en tidsfråga innan en olycka sker igen.
Här finns den preliminära rapporten om Lion Air-olyckan 2018-10-28.
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf
Jag kan inte helt frikoppla mig från misstanken att hur en del formuleringar i utredningen vinklas, lite speglar de enorma penningsummor som står på spel för de inblandade.
Några siffror för "flygindustrin" för 2018:
Omsättning: 824 miljarder USD
Vinst: 38,4 miljarder USD
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/business/airline-industry-set-for-record-profit-in-2018-iata/articleshow/61930040.cms
Boeing har ca 5000 737 MAX á ca 120 miljoner dollar i orderboken. Det motsvarar ca 600 miljarder USD.
Även om "sanningen" efter en olycka som den med Lion Air 610 är att:
– Planet inte borde ha startat, efter att problem noterats vid tidigare flygningar.
– Piloterna hade kunnat rädda planet genom att stänga av MCAS.
– Piloterna borde varit bättre utbildade om speciella egenheter hos Boeing 737 MAX.
så tycker jag att Boeing har ett övergripande ansvar. Om det visar sig att det är MCAS som styrt även Ethiopian Airlines ET302 i backen så tycker jag att man kan säga säkert att det finns en tekniskt problem som Boeing måste åtgärda. I "tekniskt" inkluderar jag möjligheten att handhavandet är för svårt så att det leder till en betydande olycksrisk.
Om det kommer fram att Boeing genom försummelse eller slarv har orsakat två stora olyckor med mer än 300 döda så kommer det att kosta Boeing många miljarder USD. Genom skadestånd och minskad försäljning. Hur mycket är Boeing beredda att betala för att undvika en sådan slutsats?
–