Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Engström är anmärkningsvärt hånfull mot Anna Hage i brev (till Sven Anér, eller vem var det?). Kanske är det hans reaktion på att han blev avsnäst om han försökte delta i livräddandet. Jag kan även tänka mig att han inte vågade sig ända fram men blev avundsjuk, han ville ha Anna Hages roll.
Lustigt, precis innan jag loggade in nu tänkte jag på det han sa om Anna Hage, att hon var ju inte ens undersköterska och då tömmer man bäcken och liknande. Jag tror att det förhåller sig på det sättet. SE hade ett bevisligen ett bräckligt ego och hade nog svårt att ta en tillrättavisning, särskilt från en ung kvinna. Istället för att få en central roll blev han undanskuffad.
Annas och Karins kommentarer om att nån dragit OP i benen och nån som insisterade på framstupa sidoläge blev för mig avgörande, när man jämför med vad Engström sa att han gjort och vad andra vittnen sa att de gjort.
Alternativet är ju att Engström hittat på det samtidigt som det fanns en annan person på platsen som agerade på det sätt som Engström sa att han gjorde. Utifrån vittnesförhören och annan tillgänglig information så finns det ingen sån person.
Antingen är det ett okänt vittne som agerat som Engström säger att han gjort eller så har nån av de kända vittnena agerat på det sättet men inte uppgett det.
Hur sannolikt är det att det finns ett vittne som vill delta i livräddningen och är säker på att framstupa sidoläge är det rätta samtidigt som Engström är gärningsmannen och ljuger om att han gjort just detta? Den sannolikheten bör väl vara ganska låg.