2019-03-10, 14:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Här får man intrycket att SE har nästintill alibi för tiden för mordet.
Går det att precisera tiderna ytterligare kan kanske diskussionen
avslutas.

Ja jag menar att SE har alibi eftersom han kom ut från Skandia för sent. Mitt resonemang bygger på att 23.19 kan vara så mycket som en knapp minut senare och på samtalet med Henry O. Om uppgiften ett par minuter stämmer.

Mannen i Tensonjacka 5-10 meter bakom Palme bör inte vara SE eftersom han troligen inte gick norrut utan söderut. Men där är läget mer osäkert.

Sedan finns uppgiften om LJ som pekar mot 23.22.15 eller senare. LJ var inte synlig från mordplatsen innan dess.
Citera
2019-03-10, 14:30
Medlem
Citat:
Det var detta som var intressant, inte handledsväskan.

"Faktum kvarstår. SE stämplade ut någon gång mellan klockan 23.19 och 23.20. Han gick därefter till entrén. I entrén talade han med vakten Henry O i cirka två minuter.

Det leder logiskt till ett faktum, nämligen att SE tidigast 23.21 gick ut på Sveavägens östra trottoar. I det läget befann sig paret Palme ungefär 40-50 meter söder om Skandia. De passerade Skandia cirka klockan 23.20.30."

Finns ju uppgifter att det skett ngt vid reklamskylten och att 3 personer haft en diskussion där. Kanske detta fyller tidsluckan. LP förhör talar emot men IM har ju lagt märke till någon aktivitet där.
Citera
2019-03-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Engström är anmärkningsvärt hånfull mot Anna Hage i brev (till Sven Anér, eller vem var det?). Kanske är det hans reaktion på att han blev avsnäst om han försökte delta i livräddandet. Jag kan även tänka mig att han inte vågade sig ända fram men blev avundsjuk, han ville ha Anna Hages roll.

Lustigt, precis innan jag loggade in nu tänkte jag på det han sa om Anna Hage, att hon var ju inte ens undersköterska och då tömmer man bäcken och liknande. Jag tror att det förhåller sig på det sättet. SE hade ett bevisligen ett bräckligt ego och hade nog svårt att ta en tillrättavisning, särskilt från en ung kvinna. Istället för att få en central roll blev han undanskuffad.

Annas och Karins kommentarer om att nån dragit OP i benen och nån som insisterade på framstupa sidoläge blev för mig avgörande, när man jämför med vad Engström sa att han gjort och vad andra vittnen sa att de gjort.

Alternativet är ju att Engström hittat på det samtidigt som det fanns en annan person på platsen som agerade på det sätt som Engström sa att han gjorde. Utifrån vittnesförhören och annan tillgänglig information så finns det ingen sån person.
Antingen är det ett okänt vittne som agerat som Engström säger att han gjort eller så har nån av de kända vittnena agerat på det sättet men inte uppgett det.

Hur sannolikt är det att det finns ett vittne som vill delta i livräddningen och är säker på att framstupa sidoläge är det rätta samtidigt som Engström är gärningsmannen och ljuger om att han gjort just detta? Den sannolikheten bör väl vara ganska låg.
Citera
2019-03-10, 14:43
Medlem
Fråga till de personer som tror på Skandiamannen som gm.
Menar ni att Skandiamannen alltid gick med revolver på sig till och från jobbet eller var det enbart denna kväll 28 feb 1986 som han gjorde det?
Citera
2019-03-10, 14:49
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Menar ni att Skandiamannen alltid gick med revolver på sig till och från jobbet eller var det enbart denna kväll 28 feb 1986 som han gjorde det?

Han sympatiserade ju tydligen med konservativa amerikaner, vilket medför att han alltid gick beväpnad med pistol.

När han inte jobbade satt han och putsade hagelbössan på verandan ute på ranchen. Bara otur att han den aktuella dagen hade glömt sin cowboy-hatt. Hade gjort signalementet tydligare
Citera
2019-03-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Han sympatiserade ju tydligen med konservativa amerikaner, vilket medför att han alltid gick beväpnad med pistol.

När han inte jobbade satt han och putsade hagelbössan på verandan ute på ranchen. Bara otur att han den aktuella dagen hade glömt sin cowboy-hatt. Hade gjort signalementet tydligare

Jaha , där ser man.
Det hade blivit en riktig gunfight om OP hade haft livvakter med sig .
Citera
2019-03-10, 14:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tror inte SE är mördaren. Men det här var 80-talet. Årtiondet då man började prata mycket om våldet på gatorna. Ser det inte som omöjligt att en konservativ person stoppar på sig ett vapen de tillfällen han ska röra sig sent i city.
Citera
2019-03-10, 15:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja jag menar att SE har alibi eftersom han kom ut från Skandia för sent. Mitt resonemang bygger på att 23.19 kan vara så mycket som en knapp minut senare och på samtalet med Henry O. Om uppgiften ett par minuter stämmer.

Mannen i Tensonjacka 5-10 meter bakom Palme bör inte vara SE eftersom han troligen inte gick norrut utan söderut. Men där är läget mer osäkert.

Sedan finns uppgiften om LJ som pekar mot 23.22.15 eller senare. LJ var inte synlig från mordplatsen innan dess.

Om SE kunde småprata om semester med Henry O vid 23.20 utan
att verka upprörd så verkade han inte vara inställd på att utföra
en historisk gärning.
När han kom tillbaka vid 23.40 verkade han däremot påverkad
av en historisk händelse.
Det är svårt att passa ihop SE med en kallblodig GM.
Citera
2019-03-10, 15:04
Medlem
Citat:
Det var detta som var intressant, inte handledsväskan.

"Faktum kvarstår. SE stämplade ut någon gång mellan klockan 23.19 och 23.20. Han gick därefter till entrén. I entrén talade han med vakten Henry O i cirka två minuter.

Det leder logiskt till ett faktum, nämligen att SE tidigast 23.21 gick ut på Sveavägens östra trottoar. I det läget befann sig paret Palme ungefär 40-50 meter söder om Skandia. De passerade Skandia cirka klockan 23.20.30."

Det är inte alls bevisat att han pratade i två minuter. Ett par minuter är ett uttryck vakten slängde sig med i ett förhör fyra månader efter mordet. Han fick inga frågor om att specificera tidsaspekten. Om detta är ett alibi är det extremt svagt.
Citera
2019-03-10, 15:06
Medlem
Citat:
Om SE kunde småprata om semester med Henry O vid 23.20 utan
att verka upprörd så verkade han inte vara inställd på att utföra
en historisk gärning.
När han kom tillbaka vid 23.40 verkade han däremot påverkad
av en historisk händelse.
Det är svårt att passa ihop SE med en kallblodig GM.

Han var inte inställd på att skjuta om det var han som sköt. Den saken är åtminstone klar. Han ingick inte i en konspiration.
Citera
2019-03-10, 15:07
Medlem
Citat:

Under långa perioder hade han i så fall en revolver i sin handledsväska. Troligtvis inspirerad av kulturen i USA om jag får gissa.
Citera
2019-03-10, 15:12
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är inte alls bevisat att han pratade i två minuter. Ett par minuter är ett uttryck vakten slängde sig med i ett förhör fyra månader efter mordet. Han fick inga frågor om att specificera tidsaspekten. Om detta är ett alibi är det extremt svagt.

Det utesluter i varje fall att SE var den person som enligt
några vittnen väntade i avfasningen vid Decorima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in