2019-03-09, 01:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Finns det någon enskild berättelse som motsäger trekvartslång rock och gubbkeps? Det är ju bara att vissa inte uppger att de har sett tillräckligt.

Inge M
Anders B
Ann H
Eva L
Anna H
Jan-Åke S
Hans J
Leif L
Jan A
Lars J
Per V
Kristina V

Etc

Hur många vittnen behöver du som INTE säger "gubbkeps " ?
Citera
2019-03-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Inge M
Anders B
Ann H
Eva L
Anna H
Jan-Åke S
Hans J
Leif L
Jan A
Lars J
Per V
Kristina V

Etc

Hur många vittnen behöver du som INTE säger "gubbkeps " ?

Flera av dem säger mössa med upprullad kant. Inge M säger stickad mössa med upprullad bred kant. Det stämmer bra in på en gubbkeps. En sån uppfattas lätt så. Läs vittnesmålen och tänk ett steg längre så ser du.
Citera
2019-03-09, 08:44
Medlem
Citat:
Flera av dem säger mössa med upprullad kant. Inge M säger stickad mössa med upprullad bred kant. Det stämmer bra in på en gubbkeps. En sån uppfattas lätt så. Läs vittnesmålen och tänk ett steg längre så ser du.

Du töjer på fakta in absurdum och anklagar andra som bevisligen besitter mycket kunskap för att vara illa pålästa. Det finns många frågor kring Engströms beteende och alla avskriver honom inte helt som gärningsman. Om du klev ner från dina höga hästar och var lite ödmjuk så skulle du kanske förstå det och kunna dra nytta av den samlade kunskap som finns i tråden. Den stil du kör nu kommer du ingenvart med.

Ett axplock av dina påståenden:

"Vittnena har fått titta på bilder på andra vittnens ansikten och peka ut de personer som de känner igen. Ingen ska ha pekat ut Engström,"
"Alla vittnen har ju fått titta på bilder på Engströms ansikte och ingen känner igen honom".

Du har fortfarande inte angett källan till det.

"Här ser man att mördaren bör ha sett Lars Js position. Barackerna gick endast en kort bit in från korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan. Gärningsmannen bör ha observerat Lars J direkt när han vände sig om och började springa."
Lars J stod i korsningen och funderade på vilken väg han skulle ta och hade inte börjat promenera ner mot Sveavägen. GM kan omöjligt se Lars J när han börjar springa. Ta dig en titt på de översiktskartor som finns.

"Åklagaren Krister Peterson arbetar för närvarande med Skandiamannen som huvudspår."
Säger Thomas Pettersson.

"Jag tror vi kan enas om att han definitivt var kapabel att genomföra brottet."
Du har ju hänvisat till att han hatade OP eftersom exfrun sagt att han gärna hade stått och sett på. Då kanske man kan lägga viss vikt vid att hon säger att han var för feg för att göra det själv. En hel del personer däribland grannens dotter och affärsbekanta har sagt att han är fel typ, ingen har sagt motsatsen.

"Nej, signalementen på mördaren är väldigt entydiga om man läser förhörsprotokollen. Trekvartslång rock och gubbkeps råder det inget tvivel om."
Trams.

Din sista kommentar tar kanske ändå priset.

"Flera av dem säger mössa med upprullad kant. Inge M säger stickad mössa med upprullad bred kant. Det stämmer bra in på en gubbkeps. En sån uppfattas lätt så. Läs vittnesmålen och tänk ett steg längre så ser du."
Stickad mössa med bred upprullad kant stämmer bra in på gubbkeps???
Den person som såg huvudbonaden på nära håll var Anders B. Han säger en mössa som går ganska långt ner i nacken och var ribbstickad.

Alla kan ha fel i sak eller dra slutsatser som kan diskuteras men att hoppa in här med en arrogant attityd och t ex uppmana kunniga tråddeltagare att dom ska läsa förhören fast det egentligen du själv som inte läst dom ordentligt är ingen bra väg att gå. Då får du dom svar du förtjänar.
Citera
2019-03-09, 09:06
Medlem
hehehos avatar
Gunnar wall får en del info av Weisberg i brev

http://jfk.hood.edu/Collection/Weisberg%20Subject%20Index%20Files/S%20Disk/Sweden%20Reporters%20Writers%20Papers/Item%2012.pdf

se oxå:

http://jfk.hood.edu/Collection/Weisberg%20Subject%20Index%20Files/S%20Disk/Sweden%20Reporters%20Writers%20Papers/Item%2015.pdf
Senast redigerad av heheho 2019-03-09 kl. 09:14.
Citera
2019-03-09, 09:30
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:

De flesta i tråden har läst förhörsprokollen ett otal gånger skulle jag tro. Och att vittnenas berättelse entydigt pekar mot gubbekeps är du nog ensam om.

Det i Skandiamannens klädsel som är bestickande, och som du mycket riktigt nämner, är handväskan som går att para ihop med Nieminens iakttagelse (jag tror det var mördaren Nieminen såg). Men som bär små väskor är något som sticker ut.

Någon som vet ifall en magnumrevolver skulle fått plats i väskan som Skandiamannen bär på diverse bilder? Den ser rätt liten ut.
Citera
2019-03-09, 09:38
Medlem
hehehos avatar
måttligt intressant om MOP från CIA

https://cdn.muckrock.com/foia_files/2017/10/04/9-28-17_MR24747_RES_IDF-2016-02688.pdf

mest intressant är väl hur mycket som ärr censurerat.
Citera
2019-03-09, 11:31
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Du töjer på fakta in absurdum och anklagar andra som bevisligen besitter mycket kunskap för att vara illa pålästa. Det finns många frågor kring Engströms beteende och alla avskriver honom inte helt som gärningsman. Om du klev ner från dina höga hästar och var lite ödmjuk så skulle du kanske förstå det och kunna dra nytta av den samlade kunskap som finns i tråden. Den stil du kör nu kommer du ingenvart med.

Ett axplock av dina påståenden:

"Vittnena har fått titta på bilder på andra vittnens ansikten och peka ut de personer som de känner igen. Ingen ska ha pekat ut Engström,"
"Alla vittnen har ju fått titta på bilder på Engströms ansikte och ingen känner igen honom".

Du har fortfarande inte angett källan till det.

"Här ser man att mördaren bör ha sett Lars Js position. Barackerna gick endast en kort bit in från korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan. Gärningsmannen bör ha observerat Lars J direkt när han vände sig om och började springa."
Lars J stod i korsningen och funderade på vilken väg han skulle ta och hade inte börjat promenera ner mot Sveavägen. GM kan omöjligt se Lars J när han börjar springa. Ta dig en titt på de översiktskartor som finns.

"Åklagaren Krister Peterson arbetar för närvarande med Skandiamannen som huvudspår."
Säger Thomas Pettersson.

"Jag tror vi kan enas om att han definitivt var kapabel att genomföra brottet."
Du har ju hänvisat till att han hatade OP eftersom exfrun sagt att han gärna hade stått och sett på. Då kanske man kan lägga viss vikt vid att hon säger att han var för feg för att göra det själv. En hel del personer däribland grannens dotter och affärsbekanta har sagt att han är fel typ, ingen har sagt motsatsen.

"Nej, signalementen på mördaren är väldigt entydiga om man läser förhörsprotokollen. Trekvartslång rock och gubbkeps råder det inget tvivel om."
Trams.

Din sista kommentar tar kanske ändå priset.

"Flera av dem säger mössa med upprullad kant. Inge M säger stickad mössa med upprullad bred kant. Det stämmer bra in på en gubbkeps. En sån uppfattas lätt så. Läs vittnesmålen och tänk ett steg längre så ser du."
Stickad mössa med bred upprullad kant stämmer bra in på gubbkeps???
Den person som såg huvudbonaden på nära håll var Anders B. Han säger en mössa som går ganska långt ner i nacken och var ribbstickad.

Alla kan ha fel i sak eller dra slutsatser som kan diskuteras men att hoppa in här med en arrogant attityd och t ex uppmana kunniga tråddeltagare att dom ska läsa förhören fast det egentligen du själv som inte läst dom ordentligt är ingen bra väg att gå. Då får du dom svar du förtjänar.

Tack för ett klokt och sansat inlägg som väl beskriver den korseld av dumhet som flyger genom tråden just nu.

Killen är obetalbar. Han hittar på egna förljugna varianter på allt som hamnar i hans väg. Till sist blir det ju parodiskt.

Gubbkepsen och den stickade mössan avgjorde saken. Nu tycks alla ha förstått vilken pellejöns som anlänt.

Nåväl, till saken. Om man nu ska försöka säga något konstruktivt om SE-teorin så var ju karln högst besynnerlig och slängde ur sig en massa motstridiga uppgifter. Eftersom jag är besatt av fakta och logik har jag studerat fallet SE mycket noga.

Självklart har jag läst de båda SE-böckerna flera gånger och i detalj granskat varje argument de framför för att försöka stödja sin teori. Resultat: Intressant, men det blir ett korthus som faller.

Ett tag tänkte jag att han kan ha stått vid Grand, men det håller inte tidsmässigt och egentligen inte heller signalementsmässigt.

Anna H talar om ett äldre par som går mot mordplatsen när hon springer fram. En av dessa personer kan ha varit SE. Hon är osäker på om det var ett par eller bara några äldre personer.

Den som sliter i Palmes ben när hon sitter där med sin livräddning kan vara SE.

Min tolkning efter detaljgranskning är att SE gick ut från Skandia ca 23.21.10. Då blir resten logisk. Då kan han ha sett LJ norr om.barackerna cirka 23.22.15.

SE:s beskrivning av sina mer heroiska insatser är rena lögner för att spela hjälte. Det märks tydligt för den som detaljgranskar förhöret i tingsrätten.
Citera
2019-03-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har svårt att bedöma Lingärde och hans fkoder, men det finns i varje fall spännande personer med mycket makt med där.

"F8 Bengt J. Wallroth

I Lingärdes PM står följande om F8:
De i samhället högt uppsatta personerna F1, F4, F7 och F8 tog ett historiskt beslut inför Gud och fosterlandet (varför utelämnade man kungen?) att Palme måste bort, röjas ur vägen.
Bengt Wallroth har en lång karriär inom svensk underrättelsetjänst. Utbildades 1968 under ett år på "Intelligence Center" i Ashford, England. Chef för Op 5 fram till 1982, därefter chef för hemliga särskilda inhämtningsenheten (Gemensamma byrån för underrättelser GBU, som 1982 bytte namn till Sektionen för särskild inhämtning SSI, från 1989 Kontoret för särskild inhämtning KSI) fram till 1984. Mellan 1984 och 1989 chef för internationella avdelningen vid försvarsdepartementet. Generaldirektör FRA 1989-1994."

http://jagvillvarafarlig.blogspot.com/2013/02/lingardes-f-koder.html

Från början misstänkte jag felaktigt att Wallroth´s chefsbefattning på Int. avd. vid Föd. var en täckbefattning och att han var Chef KSI. Det är nu blir tydligare att det vid MOP var Bengt Medin som var C KSI men frågan kvarstår:
Varför ringer en socialdemokratisk regering som tredje person, in en så erkänt högerinriktad person som B.W. i detta extremt känsliga ärende som alla mycket väl visste, kunde vara ett politiskt attentat?
När regeringen Palme II tillträdde i oktober -82, så ärvde de som C. SSI, Bengt Wallroth. Han bör tillsatts av regeringen Fälldin fyra månader före regeringsskiftet. Detta eftersom han avträdde sin öppet redovisade tjänst som C. OP5 1982-06-30.
https://www.koms.se/content/uploads/2014/07/FA-1-N%C3%A5gra-kommentarer-till-Bengt-Gustafssons-artikel-i-TiS-2013.2-G%C3%B6ran-Wall%C3%A9n.pdf I samma artikel hänvisas också till att Öv. Lars Hansson under Hårsfjärdenincidenten -82, kunde förbigått C. Fst Bror Stefenson som han misstrodde, och kontaktat Wallroth som han kände väl, bodde intill och "som tidigare varit både C Fst/Säk och C Fst/Op 5" Wallroth antyds altså indirekt att vara C. SSI då.

En sak som antyder på att regeringen Palme II, kanske inte litade fullt ut på Wallroth, var att denne två år efter socialdemokratiska regeringstillträdet, ersattes som C. SSI av Bengt Medin 1984. Två år är ju en oerhört kort chefstid på en befattning ur uppgiftens och medarbetarnas perspektiv. Kanske sparkades han snett uppåt höger 1984 över till Föd och befordrades till generalmajor för att regeringen där skulle ha bättre kontroll över honom?
Vad som förvånar är att Wallroth som huvudsekreterare i Ubåtskommissionen 1995, INTE tar möjligheten och pekar ut Sovjetunionen, kan ju vara ett resultat av att han på Föd var bättre kontrollerad av den politiskt tillsatte deparementschefen och inte kunde dra slutsatser som inte var underbyggt av redovisade fakta. Med en högerman som ansvarig för de militärautlandskontakterna vid sidan av det mer vänsterstyrda UD, kunde såväl västliga sammarbetspartners som inhems borgerlig opposition, hållas tillfredställda?
Under mordnatten tycks han i vart fall ha regeringens fulla förtroende i att handha kontakterna med utlandet i detta akuta skede.

En annan fråga som uppstår är vilken kontroll C. SSI Bengt Medin, egentligen hade över alla delar i sin organisation med tanke på att dess senaste två chefer bara suttit två år vardera före MOP? (eller kanske mer rätt -kontroll över fd. medarbetare i organisationen ifrån 70-talet?) Medin satt bara tre år intill sin pension året efter MOP då han förmodligen ersattes av Bengt Lundin. Ledarskapet vid SSI/KSI bör minst sagt varit rörigt vid tiden före och efter MOP vilket kanske fick konsekvenser för Palmeutredningen under Holmértiden???
Senast redigerad av Achtung Panzer 2019-03-09 kl. 12:22.
Citera
2019-03-09, 13:08
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Sluta förvränga det Inge M sa.
Han sa att mössan påminde om den Jack Nicholson bar i filmen Gökboet.
Hur gärna du vill är det inte någon "gubbkeps"
Senast redigerad av styrlund 2019-03-09 kl. 13:11.
Citera
2019-03-09, 17:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Sluta förvränga det Inge M sa.
Han sa att mössan påminde om den Jack Nicholson bar i filmen Gökboet.
Hur gärna du vill är det inte någon "gubbkeps"

Ska vi vara riktigt ordningsamma så sa Inge M. så här:
(Och det är i dialogförhöret den 14/3 som IM gör referensen till Gökboet.)
  • "mörk mössa" (860301)
  • "stickad mössa...upprullad kant, men en bred kant" (860314)
  • "Som jag uppfattade det så hade han en stickad mössa på huvudet som var nerdragen på skallen så att skallen var så att säga rundad, mössan stack inte ut"(860408)
Citera
2019-03-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack för ett klokt och sansat inlägg som väl beskriver den korseld av dumhet som flyger genom tråden just nu.

Killen är obetalbar. Han hittar på egna förljugna varianter på allt som hamnar i hans väg. Till sist blir det ju parodiskt.

Gubbkepsen och den stickade mössan avgjorde saken. Nu tycks alla ha förstått vilken pellejöns som anlänt.

Nåväl, till saken. Om man nu ska försöka säga något konstruktivt om SE-teorin så var ju karln högst besynnerlig och slängde ur sig en massa motstridiga uppgifter. Eftersom jag är besatt av fakta och logik har jag studerat fallet SE mycket noga.

Självklart har jag läst de båda SE-böckerna flera gånger och i detalj granskat varje argument de framför för att försöka stödja sin teori. Resultat: Intressant, men det blir ett korthus som faller.

Ett tag tänkte jag att han kan ha stått vid Grand, men det håller inte tidsmässigt och egentligen inte heller signalementsmässigt.

Anna H talar om ett äldre par som går mot mordplatsen när hon springer fram. En av dessa personer kan ha varit SE. Hon är osäker på om det var ett par eller bara några äldre personer.

Den som sliter i Palmes ben när hon sitter där med sin livräddning kan vara SE.

Min tolkning efter detaljgranskning är att SE gick ut från Skandia ca 23.21.10. Då blir resten logisk. Då kan han ha sett LJ norr om.barackerna cirka 23.22.15.

SE:s beskrivning av sina mer heroiska insatser är rena lögner för att spela hjälte. Det märks tydligt för den som detaljgranskar förhöret i tingsrätten.

Jag tror att det är SE som rycker i Palmes ben.
Karin J vittnade ju också om att någon sagt "Jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?" Det stämmer väldigt väl med Engströms vittnesmål om att han hjälpt till och att det enda han kunde tänka sig var framstupa sidoläge.
Jag har gått igenom vittnesmålen för att hitta tecken på om nån annan har försökt blanda sig i de livräddande åtgärderna på det sättet, men hittar ingenting som tyder på det.
Citera
2019-03-09, 18:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tror att det är SE som rycker i Palmes ben.
Karin J vittnade ju också om att någon sagt "Jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här?" Det stämmer väldigt väl med Engströms vittnesmål om att han hjälpt till och att det enda han kunde tänka sig var framstupa sidoläge.
Jag har gått igenom vittnesmålen för att hitta tecken på om nån annan har försökt blanda sig i de livräddande åtgärderna på det sättet, men hittar ingenting som tyder på det.
Engström är anmärkningsvärt hånfull mot Anna Hage i brev (till Sven Anér, eller vem var det?). Kanske är det hans reaktion på att han blev avsnäst om han försökte delta i livräddandet. Jag kan även tänka mig att han inte vågade sig ända fram men blev avundsjuk, han ville ha Anna Hages roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in