2019-03-10, 12:49
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Om jag tolkar dessa siffror rätt så har planet störtat bara några sekunder efter takeoff. Och flygplatsen är högt belägen, så planet har endast kommit några hundra meter över marken.
https://pbs.twimg.com/media/D1SXk_kWoAAqEII.png
De lyfte ungefär 05:38:45z och havererade 05:41:02. En flygtid på lite drygt två minuter då.

Två minuter i trädtoppshöjd i allt extremare hastighet. Mot slutet nästan 400 kt! Synnerligen märkligt.
Citera
2019-03-10, 12:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Om jag tolkar dessa siffror rätt så har planet störtat bara några sekunder efter takeoff. Och flygplatsen är högt belägen, så planet har endast kommit några hundra meter över marken.

Första höjdangivelsen är minut 38, sekund 18. Sista är minut 41 sekund 02.

Jag får det till cirka två minuter och 44-45 sekunder( = 165s efter första höjd).
Olyckan har skett en bra bit ifrån flygplatsen, då man flugit väldigt fort mht höjden. Ser ut som man fligit över max tillåten indikerad fart också.
Märkligt

[Edit]ksv hade hunnit före.
Citera
2019-03-10, 12:54
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
De lyfte ungefär 05:38:45z och havererade 05:41:02. En flygtid på lite drygt två minuter då.

Två minuter i trädtoppshöjd i allt extremare hastighet. Mot slutet nästan 400 kt! Synnerligen märkligt.

Med en sådan hög hastighet så borde man kunnat stiga till högre höjd även om flaps varit felkonfigurerade eller om lasten förskjutits eller?
Citera
2019-03-10, 12:57
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nja, jag får det till drygt 2 minuter i luften, 05:39 - 05:41
Vi vet dessutom inte om FR24's data upphör pga en krasch eller pga dålig täckning.

Och enligt avherald är olycksplatsen 21nm från flygplatsen.
The last transponder data were received from position N9.027 E39.153 about 21nm east of Addis Ababa at FL086
Citera
2019-03-10, 13:05
Medlem
Notera att Flightradar24 själva säger att de har dålig täckning i Etiopien och att deras data slutar 05:41 medan planet ska ha kraschat 05:44. Vi saknar alltså omkring tre minuter av data så man bör inte dra förhastade slutsatser av den, men om den är korrekt är farten vid den låga höjden anmärkningsvärd.
Citera
2019-03-10, 13:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det säkraste som finns är att flyga, för man kommer ALLTID ner..

Om sättet att komma ner leder till 157 begravningar så är det tragiskt.
Om två olyckor, med exakt samma flygplanstyp, sker av samma orsak, så har Boeing ett stort problem.

Återstår ännu att se om det var MCAS som styrde även denna Boeing 737 MAX ner i backen.

Systemet MCAS introducerades på Boeing 737 MAX för att kompensera för hur nya större motorer, som placerats längre fram än på tidigare modeller, gjorde att tyngdpunkten flyttades framåt. För att MCAS ska fungera som avsett förutsätts att givare, som pitotrör, fungerar som dom ska. Pitotfel är inte ovanliga och då kan MCAS styra planet nedåt därför att det, felaktigt, tror att planet håller på att få för låg hastighet (risk för stall). I det läget går det att manuellt koppla ur MCAS. Om man hinner, om man vet hur man gör och om man förstår att MCAS gör en "felaktig" dykning, så kallad "automatic aircraft nose down".

Vi bör vänta på mer detaljer om vad som tog ner Ethiopian Airlines ET302 innan vi drar för långtgående slutsatser.

Det är naturligtvis djupt oroväckande om två nya flygplan av samma typ, Boeing 737 MAX, ramlar ner på kort tid.

Vilka bolag har dessa flygplan?
– Jag hittade dessa, men det kan finnas fler:
– American Airlines
– Lion Air
– Ryanair
– Ethiopian Airlines
– SMBC Aviation Capital
– Southwest Airlines
– Flydubai
– Malindo Air
– GECAS (som leasar och hyr ut)

Över 5000 737 MAX är beställda. Ca 320 har levererats (mars 2019).

Artikel med bild från kraschplatsen:
https://www.bbc.com/news/world-africa-47513508

Citera
2019-03-10, 13:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Med en sådan hög hastighet så borde man kunnat stiga till högre höjd även om flaps varit felkonfigurerade eller om lasten förskjutits eller?

I en sådan hastighet kan du inte ha några flaps alls.
Nu har jag inte kollat upp exakt vad som gäller för MAX men normalt använder man inte flaps vid hastigheter över 200knop.
Citera
2019-03-10, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Vilka bolag har dessa flygplan?
– Jag hittade dessa, men det kan finnas fler:
– American Airlines
– Lion Air
– Ryanair
– Ethiopian Airlines
– SMBC Aviation Capital
– Southwest Airlines
– Flydubai
– Malindo Air
– GECAS (som leasar och hyr ut)

Över 5000 737 MAX är beställda. Ca 320 har levererats (mars 2019).

Artikel med bild från kraschplatsen:
https://www.bbc.com/news/world-africa-47513508

Norwegian kör typen regelbundet på Arlanda. Den finns eller är beställd av Ryanair också.
Citera
2019-03-10, 13:12
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ja.
Vi kan utesluta både det och att de skulle haft svårt att stiga p.g.a. motorbortfall.
Citera
2019-03-10, 13:14
Medlem
Varför finns det en "automatic aircraft nose down". funktion ? Är inte så duktig på detta som många i tråden . Men fattar inte varför ...
Citera
2019-03-10, 13:15
Medlem
Ja, tack, nu ser jag det. Denna höga hastighet. Då tänker jag att gasreglaget fungerar - man öser på med kraft. Så då återstår frågan varför den ändå inte lyfter. Så är frågan om det är maskinellt eller mänskligt eller naturen - Någon som vet vad det var för väder?
Bra video om Boeing förresten
Citera
2019-03-10, 13:21
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ja, tack, nu ser jag det. Denna höga hastighet. Då tänker jag att gasreglaget fungerar - man öser på med kraft. Så då återstår frågan varför den ändå inte lyfter. Så är frågan om det är maskinellt eller mänskligt eller naturen - Någon som vet vad det var för väder?
Vädret var fint!
HAAB 100600Z 07010KT 9999 FEW025 18/09 Q1029=

http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Varför finns det en "automatic aircraft nose down". funktion ? Är inte så duktig på detta som många i tråden . Men fattar inte varför ...
Om hamnar i en situation när stall, är det oerhört kritiskt att man sänker nosen för att inte totalt tappa kontrollen över kärran.
I det här läget har en del flygplan system som hjälper piloterna lite på traven här.
Senast redigerad av ksv 2019-03-10 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in