2019-03-10, 11:21
Medlem
Tropicanans avatar
Det var ju inte länge sedan ett plan av modellen 737 MAX störtade sist.
Då spekulerades det ju i att planen är utrustade med en automatpilot som automatisk vinklar planet nedåt för att undvika överstegring, även om piloterna manuellt försöker rikta planet uppåt igen så riktar automatpiloten ner planet lika fort vilket leder till en kamp mellan pilot & autopilot.

Dock ska denna automatisering gå att stänga av genom att fälla ner någon spak men tydligen ska piloterna vara dåligt informerade om detta & inte veta att en sådan funktion finns.
Kan det kanske handla om samma incident nu?
Citera
2019-03-10, 11:23
Medlem
I oktober 2018 kraschade ett av Lion Air (https://flyg24nyheter.com/2018/11/29/nytt-boeingsystem-kan-ligga-bakom-lion-air-krasch/) med ett nytt 737 MAX.

Nu händer det som inte får hända igen. Ännu ett i princip nytt flygplan av modell Boeing 737 MAX, denna gång från ett välrenommerat flygbolag (Ethiopian Airlines) har kraschat !

https://www.nyteknik.se/fordon/boeing-overvager-uppdatering-av-737-max-plan-efter-krasch-6940944
"Den amerikanska flygtillverkaren Boeing överväger en uppdatering av mjukvaran till sina 737 MAX-flygplan efter att ett i princip nytt flygplan störtade i Indonesien förra månaden, uppger två källor för Reuters."

Vet man om detta flygplan från Ethiopian Airlines fått någon uppdatering ?
Citera
2019-03-10, 11:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
ADD ligger på 7600fot och FR24 registrerar 0 när flygplanet är på marken, efter start börjar man visa höjd. Höjden är Flightlevel så det är lite tryckberoende.
Första höjdangivelse är 7200fot som högst var de på 8600 fot( 1400fot över flygplatsen), dvs man har flygit orimligt lågt. Det tog 1 1/2 minut att nå 1000 fot över flygplatsen, vilket i te känns rimligt. Man bör haft problem redan tidigt i starten.
Vet ej hur terrängen ser ut i detalj, rimligt att det inte är helt slätt heller så man kan ha flugit in i ngt.
Mht att det verkar ha vart fint väder och inte blåst så mycket är farten(Groundspeed) som vi ser aldeles för hög.

Om vi förutsätter att man inte kopierat Lipn Air...,fellastat?
Citera
2019-03-10, 11:30
Medlem
brainpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
En viktig detalj som skiljer är dock att det inte verkar ha skett något nödrop eller ens begäran att få tillstånd vända tillbaks.

Planet verkar ju knappt ha kommit upp i luften så piloterna hade nog fullt upp med att försöka flyga. Kanske problem med felkonfiguration av flaps och slats.
Citera
2019-03-10, 11:33
Medlem
Mandelbrots avatar
Ca en minut in i filmen nedan, säger reportern, att man har försökt sig på en nödlandning.
https://edition.cnn.com/2019/03/10/africa/ethiopia-airline-crash-nairobi-intl/index.html

Från samma sida:
Citat:
The aircraft went down around Bishoftu, southeast of Addis Ababa. The airline believes there were 149 passengers and eight crew members on board.
Senast redigerad av Mandelbrot 2019-03-10 kl. 11:37.
Citera
2019-03-10, 11:42
Medlem
Passagerare från 33 olika länder, kan vara någon svensk som har omkommit. Jag vet att EA flyger mellan Oslo och Arlanda. Bra bolag vad jag har hört.
Citera
2019-03-10, 11:48
Medlem
Tropicanans avatar
Samtliga har bekräftats döda
Citera
2019-03-10, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canalates
737 MAX igen?

Ja, jag sätter mig inte på ett sånt plan frivilligt i dagsläget. Fy satan!

Det var även min första reaktion.

Ännu en 737 MAX
Även om det är för tidigt att dra slutsatser om orsaken så är minnet från Lion Air Flight JT 610 (2018-10-29) färskt.
I debatten om JT610 noterar jag:
– Boeing hävdar att dom inte gjort något fel, trots att dom inte informerat om det mycket speciella beteende som 737 MAX kunde uppvisa.
– Piloter hävdar ofta att det är inkompetenta piloter eller flygbolag med dåliga säkerhetsrutiner som orsakat olyckan. Ett undantag var United som framförde kritik mot hur Boeing informerat om vad som krävdes för att undvika en olycka med 737 MAX, t.ex. som följd av att pitotfel fick MCAS att aktivera "automatic aircraft nose down".
– Det går inte att hålla planet uppe, om det automatiska trimsystemet styr planet i marken, med mindre än att en speciell procedur följs, som avaktiverar det automatiska trimsystemet MCAS.

Båda piloterna på JT610 hade över 4000 timmar på flygplanstypen.

Väntar med spänning på att få veta mer om vad som fick ET302 att gå i backen...

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-10 kl. 11:51.
Citera
2019-03-10, 12:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
ADD ligger på 7600fot och FR24 registrerar 0 när flygplanet är på marken, efter start börjar man visa höjd. Höjden är Flightlevel så det är lite tryckberoende.
Första höjdangivelse är 7200fot som högst var de på 8600 fot( 1400fot över flygplatsen), dvs man har flygit orimligt lågt. Det tog 1 1/2 minut att nå 1000 fot över flygplatsen, vilket i te känns rimligt. Man bör haft problem redan tidigt i starten.
Vet ej hur terrängen ser ut i detalj, rimligt att det inte är helt slätt heller så man kan ha flugit in i ngt.
Mht att det verkar ha vart fint väder och inte blåst så mycket är farten(Groundspeed) som vi ser aldeles för hög.

Om vi förutsätter att man inte kopierat Lipn Air...,fellastat?

Ja något har gjort så att de inte har kunnat stiga. Och eftersom farten inte var låg (de hade energi nog för att kunna stiga) så återstår väl bara problem med höjdroder/trim?

Vid olycksplatsen var marken på 8130 feet.
Citera
2019-03-10, 12:40
Medlem
Om jag tolkar dessa siffror rätt så har planet störtat bara några sekunder efter takeoff. Och flygplatsen är högt belägen, så planet har endast kommit några hundra meter över marken.
https://pbs.twimg.com/media/D1SXk_kWoAAqEII.png
Citera
2019-03-10, 12:44
Medlem
shaktas avatar
Känns lite som om 737 Max har lite problem. Så blir det när man låter en dator fatta beslut, och den får felaktig information. Just nosdykningarna, Lion Air , Ethiop Air osv
Citera
2019-03-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nu är jag inte så säker på att denna gång är en utbildningsfråga, men jag skulle råda dig att i så fall kolla på vilket bolag du åker med istället för flygplanstyp.
För maximal säkerhet, flyg inte i vissa områden oavsett bolag. ( dålig kontroll på flygplater, terror osv).

Lion Air havererar flygplan som vissa byter underkläder. De har vart på EU svarta lista för flygbolag.

Ethiopian är säkerligen ngt bättre, då de inte vart svartlistade i EU vad jag vet.
Att ’next accident’ var i Afrika är i te förvånande.

Här håller jag helt med dig, men jag kan förstå rädslan att flyga i nya modeller, inte pga att modellerna är dåliga utan personalen är ny med modellerna. Liknelsen är inte 100 mot bilmärke, då t.ex. jag själv märker att när jag sitter i en bil som är ny för mig så är jag en sämre förare tills jag fått in flödet med spakar osv (brukar ta några minuter, och två gånger man sätter igång vindrutetorkare istället för blinkers innan man lärt sig). Jag kan tänka mig att man gärna har några timmar innanför västen när man åker lite mer avancerade maskiner, innan man hävdar sig kunna flyga den bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in