2019-03-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad tänker Du ang att HD åker iväg med en MGM?
Fast nu får du väl ta det lite lugnt i dina försök att misskreditera HD, en odömd tvåbarnsmamma, tycker du inte det? Tråkigt att du vill försöka skada en person som du gissningsvis inte har den minsta kännedom om, mer än skvallret o likn här på Flashback. Väldigt obehagligt!
Usch!

OnT: När HD åkte med SD till USA, hade hon ingen aning om att LW låg mördad bara ett stenkast från sin bostad!
HD visste om att SD varit anhållen (för att Polisen trodde att han ev kunde haft med LW:s försvinnande att göra), men han kan ju efter att han släppts, ha gett HD en plausibel förklaring? F ö en förklaring som mycket tyder på håller än idag med tanke på att åkl Åsa Hiding inte fått honom häktad på 'sannolika' och att han är på fri fot.

Med facit i hand hade det kanske varit mer lönande att de utredande poliserna struntat i att den 15 maj sitta och hålla förhör med den anhållne SD för att istället gå ut på fältet och fysiskt söka efter den mördade trebarnsmamman, alltså LW.
Örebropolisen failade grovt, det går inte att prata bort med hjälp av olika former av "efter-skade-skademinimering"!

OffT: Kan du inte sluta med att framställa, för dig helt okända privatpersoner som klandervärda?
Tack på förhand!
Citera
2019-03-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för återkoppling, trevligt!
Det där jag fetat ang likhund: Eftersom jag vet att jycken som "fann" (eg: indikerade för) likdelar efter journalisten var svensk, så bör ju det funnits åtminstone den voffsingen att tillgå om Örebropolisen på allvar misstänkte att LW var bortförd alt mördad, alltså blivit lik.
Om du anser att en likhund kunde ha fixat att finna liket efter LW och Polisen valde att inte utnyttja dessa sina resurser, så är det ju en ännu större skandal detta med att LW låg mördad inom ett stenkast/inom hörhåll från sin bostad.
Det här blir bara värre och värre. Jag vet att allt detta har tröskats om och om igen, men det gör mig upprörd när jag tycker mig ana stor brist på fantasi men ett kraftigt överskott på inkompetens hos Örebropolisen.
Snart tio månader och LW:s familj har ännu inte fått nåt besked som kan hjälpa dem att kunna få ett avslut och kanske kunna gå vidare.
Bedrövligt!

Först vill jag säga att mitt svar är enbart utifrån min åsikt och tro.

Jag tror inte polisen kunde avgöra om hon var levande eller död.
Att använda en likhund när man inte vet att det är just det man söker skulle ju vara helt fel användning av resurser.
Polisensens egna patrullhundar hade kunnat hitta henne om man hade sökt av alla områden från bostaden och utåt. MEN Det är lätt att säga vad som borde ha gjorts när man har svaret!
Hade det varit ett ungt barn som försvunnit från hemmet så hade ett sån sökinsats troligtvis ha prioriterats och gjorts ganska omgående.
Polisen jobbar nog ganska olika beroende på de olika faktorer som finns.
Citera
2019-03-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Här florerar det en massa trådsanningar.
Vi vet INTE om HD gett SD något förbud att träffa LW, det är endast en trådsanning som kommer från EGT?

Det är inte de skarpaste personerna som skriver här i tråden må jag säga.
Ta till exempel det här med hundarna IGEN.
Det finns spårhundar som letar efter levande personer och det finns likhundar som letar endast efter avlidna personer.
Sen finns det hundar som letar efter lik som ligger i vatten och sen finns det någon enstaka hund / hundar som kan både leta efter både levande och avlidna människor men det är mer sällsynt.
(Eddie och Keela ( i Madeleine McCann fallet ) en av dessa hundar var utbildad till att söka efter både levande och döda och de hundarna samarbetade med varandra för att utesluta det ena eller det andra)
Hur svårt är detta att förstå?

Vi vet inte när LWs telefon pingades i Vivallaskogen och om det var tidigt så lade de väl alla resurser där och Inte bakom ett plank i närområdet. Hur skulle de kunna veta var hon var? Hon kunde ha åkt iväg på någon cache och ligga skada i vilken skog som helst.

Hade inte tänkt kommentera detta inlägg men när du Säger att skribenter nu inte är de skarpaste, kanske menar du mig det vet jag inte, och sen fortsätter med att skriva om saker du tydligt inte har kunskap om så kan jag inte låta bli!
En spårhund letar markbunden doft oberoende på status av Vad som finns i slutet, kan vara människa levande eller död, djur, godis pinne eller tom en boll.
En likhund i jobb markerar bara just likdoft.
En patrullhund från polisen skulle nog reagera på både levande el död.
I Macann fallet så var ena hunden blod och likhund den andra bara blod, den som bara påvisade blod skilde inte på på blod från levande eller död.
Svar på frågan: hur svårt kan detta vara att förstå?
Detta blir ju lite svårare att förstå om någon pratar om det utan kunskap.
Citera
2019-03-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ni som skäller och gnäller över ÅK,
SD satt i en vecka anhållen och det i den lägsta misstankegraden. Att sedan kunna hålla honom mer än en vecka så måste man höja misstankegraden till nästa steg och de hade bara en vecka på sig.
Det var för kort tid för att kunna få fram bevis och det ser jag inte som ett misslyckande.
Nu kan de jobba på utan att ha tiden flåsandes i nacken och även göra en bra och grundlig förundersökning.

Va bra att du förklarar detta avs misstankegrad, det har ju inte alls nämnts tidigare i tråden.👍

Men kanske en aningen lite märklig uppfattning att det är en framgång att ingen sitter häktad för mordet på LW.
Att det är bra för arbetsron.
Nog bara Palmegruppen som delar din värdering.

Citat:
Vännen. Detta har ältats i tråden om och om igen. Googla!!!!

Men du som kan det här med spårhundar; kan du inte bara svara på frågan om en spårhund kan lukta på ett plagg tillhörande en person och sedan bara spåra efter den specifika personen utan att distraheras av andra spår.
I ett ältningshämmande syfte, om inte annat. Vi är ju inte alla certifierade gogglare.
Senast redigerad av Rubar 2019-03-09 kl. 22:05.
Citera
2019-03-09, 23:29
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men varför skulle man cacha på ställen som är starkt förknippade med LW strax före mordet om man planerar ett mord?
Det kanske inte alls så du menar?

Jag vet att det är fler i tråden som just påpekat det märkliga i detta och dessutom det underliga sammanträffandet att HD var och cachade med Sillen i LWs barndomstrakter strax innan mordet. Även hon har cachat LWs wigg.

Som jag har fattat det så finns det naturliga förklaringar till detta.
/../

Det är kanske inte är onaturligt att HD besökte LW's wig-cache kort innan mordet. Däremot skrev hon en ovanligt dyster loggtext. Dessutom besökte hon cachen ensam, vilket tillhör ovanligheterna om man tittar på hennes övriga loggar. Generellt verkar hon annars ogärna ge sig ut ensam på burkletarturer. På så sätt uppvisar därför HD's besök på LW's wig ett beteende som avviker från hennes övriga loggar.
Citera
2019-03-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
För dig som inte känner SD är han endast en MGM
Endast?? Han har varit misstänkt för mord i ett år snart. Tror inte han upplever det som en bagatell.
Citera
2019-03-10, 01:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Endast?? Han har varit misstänkt för mord i ett år snart. Tror inte han upplever det som en bagatell.

Då var han endast MGM för människrov i en dag när de reste till USA. Oavsett, om du tänker igenom resten av mitt inlägg så är det ingen förnuftig lojal kvinna som slänger bort sin make och barns pappa innan polisen presenterat bevis för att han är en mördare.

Tänk efter själv om en av de du älskar mest skulle bli misstänkt får mord, skulle du tro på det utan att få bevis?

Ibland känns det som att en del skribenter inte har ett liv i verkligheten. Inte vet hur det är att älska och vara lojal. Man står vid sin älskades sida alltid fram till att man får bevis, så klart!
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-10 kl. 01:26.
Citera
2019-03-10, 02:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är övertygad om att polisen hanterat denna utredning som dom skall dvs enligt sk Mordbibeln. Med både bredd och djup samtidigt.
Nu gissar du väl bara. Sedan i de här nya metoderna med "Mordbibeln" ingår tydligen också att en bedömandegrupp granskar alla fall där man inte hittat en gärningsman inom 30 dagar:

Det var väl just det här som Springare och Rydén var kritiska till, att det inte gjordes någon sådan avstämning med nationella bedömandegruppen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kanske var det åklagaren då som effektivt blockerade den här möjligheten till hjälp från erfarna mordutredare utifrån, genom att hålla fast vid sin skäligen misstänkte?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-10 kl. 02:35.
Citera
2019-03-10, 07:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det verkar som om ML och hans kvinnliga burkletar-sällskap numera har flyttat ihop?

(Det har tydligen varit lite av en "hemlis" inom geocachkretsen, tills helt nyligen).

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
De anordnar ett gemensamt event, vilket inte är särskilt anmärkningsvärt. Något creepy bild dock.

SD tackade med kort varsel ja till att han skulle delta på detta event igår. Det innebär att, baserat på inkomna will-attend-anmälningar, så fanns både ML, hans nya sambo, JH samt JSj på samma tillställning.

Oavsett vem som är skyldig till mordet på LW, så kan man inte låta bli att fundera på om ovanstående geocachare någonsin pratar om mordet på LW med varandra. Alla hade ju på något sätt en eller annan "nära" relation till LW vid tidpunkten för hennes död.
Citera
2019-03-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu gissar du väl bara. Sedan i de här nya metoderna med "Mordbibeln" ingår tydligen också att en bedömandegrupp granskar alla fall där man inte hittat en gärningsman inom 30 dagar:

Det var väl just det här som Springare och Rydén var kritiska till, att det inte gjordes någon sådan avstämning med nationella bedömandegruppen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kanske var det åklagaren då som effektivt blockerade den här möjligheten till hjälp från erfarna mordutredare utifrån, genom att hålla fast vid sin skäligen misstänkte?

Det hade väl varit bra om vi hade haft vetskap om ifall nya ögon tittat på utredningen. Kan ju vara så att allt talar för en GM och att det handlar om att få råttfällan att smälla igen. Hur vet vi att åklagaren inte haft rådgivning "utifrån"?
Citera
2019-03-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Det i sig är väl ganska anmärkningsvärt? Hur vanligt är det att en MGM inte är avskriven från brottsmisstankar efter så här lång tid? Ovanligt, skulle jag tro. Kanske rent av mycket ovanligt.
Citera
2019-03-10, 10:55
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det i sig är väl ganska anmärkningsvärt? Hur vanligt är det att en MGM inte är avskriven från brottsmisstankar efter så här lång tid? Ovanligt, skulle jag tro. Kanske rent av mycket ovanligt.
Kan det vara så att han inte ses som flyktbenägen för att han har så många vänner inom polisen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in