2019-03-09, 23:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vad har du/ni för bevis på att Oskar ensam har gjort detta.
Du/ni förjastar ju polisens utredning så kom nu med BEVIS för det motsatta.
Kör.!!
Ingen har mig veterligt förkastat polisens utredning; de har gjort så gott de kunnat.

I övrigt penetreras det som delgavs på PT - vilket långtifrån är allt man lär ha i materialväg. Avskedsbrevets underskrifter tillsammans med det man anser vinner stöd i utredningen som helhet innebär att makarna formellt är misstänkta för att ha tagit livet av sina barn - men ingen kommer att kunna lagföras eftersom bägge är döda.

Det är fråga om vad som har undertecknats i ett dokument vars innehåll till viss del sägs få stöd av undersökta medier (de mobiler och datorer man kunnat forcera). Antar att även testamentet ingår i underlaget.

Några "bevis" kan naturligtvis inte läggas fram eftersom vi inte har tillgång till hela utredningsmaterialet. Däremot kan man ha olika uppfattning om tolkningen av den rel. sparsmakade information som lades fram på PT.
Citera
2019-03-09, 23:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja? Till hösten. Under hösten. Same same.
Nej, den springande punkten var att "Beslutet gällande det här togs till hösten 2017" endast var något som satts på pränt i avskedsbrevet.
Citera
2019-03-09, 23:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det inte hade funnits ett testamente och ett avskeds/förklaringsbrev - vad hade då varit mest troligt?

Att den omvittnat ledsne nedgångne O som ”inte förtjänade sin sista tid” och som beklagat sig över sin jobbiga situation hade löpt amok? Han som missade sin deklaration, skrev en snurrig momsbok och som mailade att yngsta tösen nog aldrig skulle ha pianolektioner mer? Han som inte ville/ inte orkade med sitt arbete på full tjänst utan ville gå ner i arbetstid?
Han som var den ende som suiciderat i familjen där alla andra var stryp- och kvävningsmördade?
Han som var man - och därför statistiskt också är mest sannolik förövare i en värld där erfarenhetsmässigt nästan 100% av famiciden begås av män. Han som var fysiskt starkast och störst.

Eller är det mer sannolikt att den anonyma H som jobbade som vanligt och som inte omvittnat har beklagat sig på jobbet eller uppgivet synbart mått dåligt har löpt amok?
En kvinlig statistisktvältare? Familcid har hon i vart fall inte begått eftersom hon, till skillnad från sin make, inte har mördat sin partner. Möjligen fillicid men det då mycket ovanligt att en mor mördar så stora barn. Och dessutom skulle denna kvinna efter det hela låtit sig frivilligt strypmördas??

Nej utan testamentet och avskeds/förklaringsbrevet hade O varit en given gärningsman.

De kanske båda är lika skyldiga som polisen uppger, men då måste de tunga bevis för detta mycket ovanliga förhållande nog redovisas.
Och eftersom de planerat dådet, och det ser ut som det gjorde - O dödade barnen och hjälpte H - så var de tvingade att skriva ett förklaringsbrev. Som du säger, annars hade O stått som ensam mördare och det ville nog ingen av dom. Båda tog på sig planeringen och lämnade resten till polisen att räkna ut. Samt lämnade så mycket efter sig att det inte skulle vara några tvivel om att detta var i samförstånd.

Varför måste detta redovisas för oss? De anhöriga har säkert fått veta så mycket att de är nöjda med förklaringarna. De har ju också haft möjlighet att ha insyn i hur pressträffen skulle se ut och vad man skulle släppa.
Citera
2019-03-09, 23:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, den springande punkten var att "Beslutet gällande det här togs till hösten 2017" endast var något som satts på pränt i avskedsbrevet.
Så... nån gång sept/okt kanske? Eller redan i augusti? Hur tolkar du det? Så i ca tre månader innan de dog kan jag tänka då. Lång förberedelsetid, och dessutom jobba, ta hand om barnen och diskutera mord. Fy för den lede.
Citera
2019-03-09, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Lätt som en plätt. Makan förfalskade båda.
Och då blev O så ledsen att han gick och hängde sig med Shakespeare ringande i öronen: Bättre väl hängd än dåligt gift... Och så såg han till att tolvslaget passerat så att han också passerade gränsen på Twelfth Night". - Och det lyckades inte Skånepolisen lista ut. - Underskattar du den hårt slimmade, välorganiserade polisen?
Citera
2019-03-09, 23:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Så... nån gång sept/okt kanske? Eller redan i augusti? Hur tolkar du det? Så i ca tre månader innan de dog kan jag tänka då. Lång förberedelsetid, och dessutom jobba, ta hand om barnen och diskutera mord. Fy för den lede.
Här finns en helt annan hypotes: Allt skedde i princip oplanerat, eller i vart fall efter ett hastigt fattat beslut. - Sedan att det skrevs något helt annat ingick i snabbplaneringen - vari även kan inräknas en testamentsmall med förlagans alla fel oredigerade.
Citera
2019-03-09, 23:18
Medlem
Citat:
Japp, och vilket håll tycker du att den bevisningen lutade åt?

Lutar det åt att Oskar själv gjorde detta.?

Eller lutar det åt att det var gemensamt med målet att alla skulle dö?

För mig lutar det ingenstans. Jag vill veta mer.
Citera
2019-03-09, 23:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här finns en helt annan hypotes: Allt skedde i princip oplanerat, eller i vart fall efter ett hastigt fattat beslut. - Sedan att det skrevs något helt annat ingick i snabbplaneringen - vari även kan inräknas en testamentsmall med förlagans alla fel oredigerade.
I vilket syfte skulle man skriva att det var planerat, om det inte var det? Det är ju värre att det var långtidsplanerat än om det skett i hastigt mod.
Citera
2019-03-09, 23:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I vilket syfte skulle man skriva att det var planerat, om det inte var det? Det är ju värre att det var långtidsplanerat än om det skett i hastigt mod.
Det beror helt på hur regissören tänkt, eller på hur det hastiga modet skulle kunna bortförklaras.
Citera
2019-03-09, 23:25
Medlem
Citat:
Sluta nu bete dig som ett troll. Att försöka göra dig intressant är en sak, men att ljuga är ngt helt annat.
Jag ljuger inte. På hösten kommer detta komma fram.
Citera
2019-03-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det här ovan var avsett för Gulligullan.
Letsdoit du har så rätt. Hade Hanna velat göra självmord så vet jag -eftersom jag har träffat henne -så skulle hon klarat av det på egen hand utmärkt.
Den dagen då dådet upptäcktes hittade poliserna nåt i köket som helt och hållet säger till mig att Oskar gick bärsärkagång . En kvinna skulle inte göra det på samma sätt. Inte Hanna. Hanna skulle klarat av att göra självmord utan problem på egen hand. Men framförallt det poliserna såg visar att detta inte var planerat under hela hösten.

Vad exakt i köket tyder på bärsärkargång? Uppenbarligen knappast av de första poliserna som satte sig vid köksbordet för att slappna av. Pustade ut.

Det enda de noterade var fyra odiskade tallrikar. Är det bärsärkargång?
Citera
2019-03-09, 23:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad exakt i köket tyder på bärsärkargång? Uppenbarligen knappast av de första poliserna som satte sig vid köksbordet för att slappna av. Pustade ut.

Det enda de noterade var fyra odiskade tallrikar. Är det bärsärkargång?

Antalet tallrikar uppgav man aldrig. Men jag undrar jag också. Enligt vad poliserna själva sa så var allt i övrigt prydligt. De förväntade sig inte att hitta Hanna, för att inte tala om barnen på ovanvåningen. Där fanns inte något tecken på strid någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in