2019-03-09, 12:22
Medlem
Enligt denna artikeln:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7164852

Men såhär står det hos boupplysningen (vilket har varit min uppfattning tidigare):
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/hyra-ut-hus

"Innan du hyr ut ditt hus måste du beräkna vilken hyra som är skälig att ta ut. Du får inte ta ut vilken hyra som helst utan denna ska vara baserad på de kostnader du har för huset samt kapitalkostnader, så som räntekostnader och liknande.

Alltså begränsningar som när man hur ut lägenheter. Är sjukt förvirrad nu... vad är det som gäller egentligen?
Citera
2019-03-09, 12:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar

Jag citerar Sveriges Radio-artikeln du länkade:

Citat:
Under alpina VM i Åre fanns det personer som hyrde ut sin villa för 80 000 kronor. I Östersund förekommer summor på runt 70 000 för uthyrning av en bostad nära stadion.

– Är det en stor villa, med sex sovrum och man stannar i tre veckor kan det bli dom summorna, säger Jessica Thylin på Visit, Östersunds turistbyrå, förmedlar privat boenden till skidskytte-VM.

Ja, de där 2 citaten motsäger ju varandra.
Citera
2019-03-09, 12:49
Medlem
Pershagen76s avatar
Egentligen så spelar det ingen roll, du kan aldrig bli tvingad att betala tillbaka retroaktivt, så som med en hyresrätt, så det är bara att sätta det pris man vill.
Citera
2019-03-09, 13:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Egentligen så spelar det ingen roll, du kan aldrig bli tvingad att betala tillbaka retroaktivt, så som med en hyresrätt, så det är bara att sätta det pris man vill.

Jag tycker regelverket är svårtydbart i den frågan. Under rubriken Skälig hyra för privatägd bostad står följande:

Citat:
Skälig hyra för en privatägd bostad

När man pratar om privatägda bostäder syftar man på bostadsrätter och villor som ägs av privatpersoner. Sedan år 2013 ser bestämmelserna i privatuthyrningslagen gällande skälig hyra för uthyrning av bostadsrätter och villor lite annorlunda ut i jämförelse med reglerna för andrahandsuthyrning av en hyresrätt.

Citat:
Konsekvenser av en oskälig hyra

För hyresgäst: Om du som hyresgäst upplever att din hyra inte är skälig kan du skicka in en överklagan till Hyresnämnden. Hyresnämnden granskar då din anklagan och gör en bedömning. Hyresnämndens beslut är situationsbaserat och kan därför skilja sig från fall till fall. Om du som andrahandshyresgäst får din anklagan godkänd kommer din hyra i framtiden att sänkas. Om du hyr en hyresrätt och får din anklagan godkänd får du ersättning för den del av hyran som anses skälig. Dock så gäller detta bara för hyresrätter och inte för bostadsrätter.

För hyresvärd: Om du som hyresvärd tar ut en icke-skälig hyra och hyresgäster anmäler detta till Hyresnämnden kan du bli återbetalningsskyldig skillnaden mellan den faktiska skäliga hyran och vad du tagit ut. Detta gäller oavsett om du hyr ut till en privatperson eller till ett företag.
Citera
2019-03-09, 15:28
Medlem
Nja, beror på om det är ren tillgång / efterfrågan eller om personen är desperat. I så fall räknas det som ocker (brottsbalken 9:3)

"5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen eller för vilken motprestation inte ska lämnas, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

[S2]För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

[S3]Är brottet grovt, döms för grovt ocker till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har avsett betydande värde eller varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Lag (2017:442)."
Citera
2019-03-09, 16:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tycker regelverket är svårtydbart i den frågan. Under rubriken Skälig hyra för privatägd bostad står följande:

Jag tycker att det ser rätt klart ut. Du får inte ta ut oskälig hyra men om du gör det så riskerar du inte att behöva betala tillbaka (så länge du äger boendet).
Citera
2019-03-09, 18:15
Medlem
Intressant tråd!
Om kommunen tar 100kr/m2 i månaden för en lägenhet och jag tar 90kr/m2 i månaden för ett ärvt hus.

Är jag då nära gränsen för "oskälig hyra"

Om jag i stället köpt huset och 90kr/m2 är ca 10% avkastning?
Citera
2019-03-09, 18:37
Medlem
Det är skillnad mellan bostäder och tillfälliga boenden. Hyr man ut kortare tid för exempelvis fritidsändamål så finns inget hyrestak, då kan man ta ut marknadshyra. För längre boenden där hyresgästen rimligen kan säga att de bor på adressen så gäller däremot hyreslagen och reglerna om bruksvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Intressant tråd!
Om kommunen tar 100kr/m2 i månaden för en lägenhet och jag tar 90kr/m2 i månaden för ett ärvt hus.

Är jag då nära gränsen för "oskälig hyra"

Om jag i stället köpt huset och 90kr/m2 är ca 10% avkastning?

Det är irrelevant eftersom vi inte har marknadspriser på hyresbostäder i Sverige. Det så kallade "bruksvärdet" sätter taket, inte vad du som hyresvärd har för verkliga kostnader och antalet kvadrat är inte det enda som sätter bruksvärdet. Du kan läsa lite om det här: http://www.hyresnamnden.se/skalig-hyra/bruksvarde/
Citera
2019-03-09, 18:46
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det är skillnad mellan bostäder och tillfälliga boenden. Hyr man ut kortare tid för exempelvis fritidsändamål så finns inget hyrestak, då kan man ta ut marknadshyra. För längre boenden där hyresgästen rimligen kan säga att de bor på adressen så gäller däremot hyreslagen och reglerna om bruksvärde.

Det är irrelevant eftersom vi inte har marknadspriser på hyresbostäder i Sverige. Det så kallade "bruksvärdet" sätter taket, inte vad du som hyresvärd har för verkliga kostnader och antalet kvadrat är inte det enda som sätter bruksvärdet. Du kan läsa lite om det här: http://www.hyresnamnden.se/skalig-hyra/bruksvarde/

Dessa regler gäller inte vid uthyrning av hus.
Citera
2019-03-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Dessa regler gäller inte vid uthyrning av hus.

Jodå, lagen gör inte skillnad på lägenheter och hus (även en villa är en "bostadslägenhet"). Däremot finns det en ny lag för uthyrning av en (1) privatbostad med enklare regler och marknadshyra. Den gäller både för bostadsrätter och villor.
Citera
2019-03-09, 19:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Jodå, lagen gör inte skillnad på lägenheter och hus (även en villa är en "bostadslägenhet"). Däremot finns det en ny lag för uthyrning av en (1) privatbostad med enklare regler och marknadshyra. Den gäller både för bostadsrätter och villor.

Idag så får du ta ut kostnaden för marknadsvärdet på bostaden (värde x schablonränta) + kostnader.

Snabbräkning på vårt hus så skulle runt 33000 i månaden vara skäligt.
Citera
2019-03-09, 19:21
Medlem
Henixs avatar
Som en del i tråden är inne på finns en teoretisk gräns för vad man får ta ut i hyra om man hyr ut som privatperson. Man kan som hyresgäst begära att hyresnämnden beslutar om skälig hyra om man anser den som för hög . Kruxet blir ju dock att om man faller in under den nya lagen, lagen om uthyrning av egen bostad så saknar man besittningsskydd vilket innebär att man nog har en uppsägning i brevlådan så snart hyresvärden fått papper från hyresnämnden. Någon möjlighet till retroaktiv återbetalning föreligger ej.

Den som är inne och yrar om ocker har fel. Ocker i lagens mening är om du t.ex begär pengar för att dra upp någon som ropar på hjälp i vattnet , den personen är inte bunden att betala om den accepterar erbjudandet men detta är off topic.
Senast redigerad av Henix 2019-03-09 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in