2019-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Tack!

Lena lämnar sin bostad någon gång mellan 23.00 och 23.30, hon går då ut på en asfalterad väg, ett hårt underlag som binder mindre doft. Doften från hennes fot går ner i asfalten och börjar sedan avdunsta. Tiden ett doftspår finns kvar beror på underlag och väder. På morgonen upptäcker familjen att hon är borta och att det inte verkar normalt, en anmälan görs och polisen kommer dit. Nu har flera personer rört sig i området mellan bostaden och vägen och mycket möjligt längs med vägen till planket. De har lämnat doftspår som för en spårhund skulle vara tydligare att följa även om det skulle finnas doftspår kvar av Lena, vilket inte är så troligt. Hunden vet ju inte att den ska följa Lenas spår utan bara att den ska följa ett spår.
I fallet med journalisten så användes ju en likhund - en hund som tränats att markera doften av ett lik, så hunden vet i förväg vad den letar efter.
Tack för återkoppling, trevligt!
Det där jag fetat ang likhund: Eftersom jag vet att jycken som "fann" (eg: indikerade för) likdelar efter journalisten var svensk, så bör ju det funnits åtminstone den voffsingen att tillgå om Örebropolisen på allvar misstänkte att LW var bortförd alt mördad, alltså blivit lik.
Om du anser att en likhund kunde ha fixat att finna liket efter LW och Polisen valde att inte utnyttja dessa sina resurser, så är det ju en ännu större skandal detta med att LW låg mördad inom ett stenkast/inom hörhåll från sin bostad.
Det här blir bara värre och värre. Jag vet att allt detta har tröskats om och om igen, men det gör mig upprörd när jag tycker mig ana stor brist på fantasi men ett kraftigt överskott på inkompetens hos Örebropolisen.
Snart tio månader och LW:s familj har ännu inte fått nåt besked som kan hjälpa dem att kunna få ett avslut och kanske kunna gå vidare.
Bedrövligt!
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-08 kl. 20:48.
Citera
2019-03-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Tja, jag tycker att polisens presstalesperson är en ganska säker källa.
Tillåt mig dra på munnen.
Bergslagspolisen använde sig av en presstalesperson som försökte förklara att det kan uppstå problem när man söker efter "organiskt material". Där visade hon allvarliga brister och det har jag mer än en gång påtalat här i tråden. Hon är inte tillförlitlig!

Ledsen att behöva skriva ut det, men om du anser henne ha hög trovärdighet, sänker du därmed din egen i motsvarande grad.
Citera
2019-03-08, 21:24
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tillåt mig dra på munnen.
Bergslagspolisen använde sig av en presstalesperson som försökte förklara att det kan uppstå problem när man söker efter "organiskt material". Där visade hon allvarliga brister och det har jag mer än en gång påtalat här i tråden. Hon är inte tillförlitlig!

Ledsen att behöva skriva ut det, men om du anser henne ha hög trovärdighet, sänker du därmed din egen i motsvarande grad.

Jag syftar på den polisman som medverkade i Hasse Aros podd.
Citera
2019-03-08, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo men SD:s bostad är väl inget radhus. Bor man i villa så äger man marken runt den som gästerna kan parkera på. Varför ska de då välja parkeringar längre bort?

Jag menar bara att: gör ingen konstig grej av att det finns olika bilar runt SD:s villa. Ska allt i hans liv göras till något märkligt nu på grund av att han är mordmisstänkt?

Det finns ju en skafttomt bakom hans hus (hans nya geocachkompis), och deras uppfart går bredvid hans parkering. Kan vara deras bilar också.

På gatan kan även andra personer parkera, det är kommunala gator och en del villor kanske har begränsat med parkering på sin egen tomt.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2923397,15.1816948,59m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/@59.2921586,15.181684,3a,75y,47.4h,97.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1synirSO4RZ3czrDCFATeI3g!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2019-03-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag syftar på den polisman som medverkade i Hasse Aros podd.
Ok, då ber jag dig om ursäkt.
Däremot kvarstår min kritik mot Bergslagspolisens presstalesperson, hon "den organiska", men det har jag ju redan tjatat om så det räcker.
Mer än väl.
Citera
2019-03-08, 23:53
Medlem
Har missat att uppdatera mig på den här tråden på ett tag. Vet man dödsorsak än? Och i vilket skick hon hittades?
Citera
2019-03-09, 01:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tänker att när hon har bestämt sig för att skiljas har hon ingen rätt att ge några förbud längre? Kontaktförbudet gällde i så fall innan ansökan medan de fortfarande försökte reparera äktenskapet.

SD kan således ha återupptagit sin relation med Lena efter skilsmässoansökan. Det kan vara då Lena kände att hon vill inte ha SD längre, nu när han är "a free man".

De skulle ju enligt uppgift resa till USA tillsammans för att försöka hitta tillbaka till varandra så kontaktförbudet kan ha varit ett villkor för att HD skulle vilja ge SD ännu en chans.
Citera
2019-03-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
De skulle ju enligt uppgift resa till USA tillsammans för att försöka hitta tillbaka till varandra så kontaktförbudet kan ha varit ett villkor för att HD skulle vilja ge SD ännu en chans.

Det fetade.
Men vem har lämnat denna uppgift?
Det finns ingen officiell uppgift att detta stämmer. Det finns däremot hur mycket trådsanningar här så det svämmar över.
Detta är ju typiskt när inget läcker ut under pågående förundersökning och då får man hitta på något som ska passa in i bilden.
Till slut tror man på uppgifterna och spekulationerna som skrivs här.
Citera
2019-03-09, 09:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade.
Det finns ingen officiell uppgift att detta stämmer. Det finns däremot hur mycket trådsanningar här så det svämmar över.
Detta är ju typiskt när inget läcker ut under pågående förundersökning och då får man hitta på något som ska passa in i bilden.
Det är sant att vi inte vet alls hur det var med resan. Många motstridiga uppgifter har florerat. Ordet kontaktförbud är litet fel; det låter officiellt som från en domstol. I själva verket kan det som mest varit ett krav för att försöka rädda äktenskapet. Men mest en vädjan skulle jag tro. För mig känns det helt rimligt att HD vädjar till SD om vettigt beteende eftersom han är far till deras barn.
Ändå vet vi verkligen inte hur HD förhöll sig till SDs och LWs förhållande.
Citera
2019-03-09, 09:29
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det är sant att vi inte vet alls hur det var med resan. Många motstridiga uppgifter har florerat. Ordet kontaktförbud är litet fel; det låter officiellt som från en domstol. I själva verket kan det som mest varit ett krav för att försöka rädda äktenskapet. Men mest en vädjan skulle jag tro. För mig känns det helt rimligt att HD vädjar till SD om vettigt beteende eftersom han är far till deras barn.
Ändå vet vi verkligen inte hur HD förhöll sig till SDs och LWs förhållande.

Man kanske inte bör lägga alltför mycket fokus på huruvida deras "räddning av äktenskapet" och "hitta tillbaka till varandra" var HD's högsta prioritet med resan. Av ett flertal loggar uttryckte hon att hon längtade tillbaka till USA och Canada.

Oavsett äktenskaplig relation med SD verkar de ändå (då som nu) finna nöje i aatt geocacha tillsammans, så en aspekt är att HD vid den tidpunkten hade en väldigt stor längtan efter själva geocachingeventet i USA. Har dessutom fått uppfattningen att HD ogärna geocachar ensam, många loggar vittnar om att hon behöver sällskap på sina burkletarturer.

I verkliga livet är det inte alltid kärlek och känslor som människor väljer i första hand. Hobbies och reslusta står också högt på mångas listor
Citera
2019-03-09, 10:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Man kanske inte bör lägga alltför mycket fokus på huruvida deras "räddning av äktenskapet" och "hitta tillbaka till varandra" var HD's högsta prioritet med resan. Av ett flertal loggar uttryckte hon att hon längtade tillbaka till USA och Canada.

Oavsett äktenskaplig relation med SD verkar de ändå (då som nu) finna nöje i aatt geocacha tillsammans, så en aspekt är att HD vid den tidpunkten hade en väldigt stor längtan efter själva geocachingeventet i USA. Har dessutom fått uppfattningen att HD ogärna geocachar ensam, många loggar vittnar om att hon behöver sällskap på sina burkletarturer.

I verkliga livet är det inte alltid kärlek och känslor som människor väljer i första hand. Hobbies och reslusta står också högt på mångas listor

Ja precis. Ibland övergår en kärleksrelation till enbart vänskapskänslor efter ett antal år och då vill parterna fortsätta som enbart vänner.
Jag ser ingenting konstigt i att ett tidigare gift par fortsätter umgås.

Det är snarare på ett sådant civiliserat sätt man önskar att alla separerade par kunde bete sig, i synnerhet när det finns barn med i bilden.
Citera
2019-03-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ja precis. Ibland övergår en kärleksrelation till enbart vänskapskänslor efter ett antal år och då vill parterna fortsätta som enbart vänner.
Jag ser ingenting konstigt i att ett tidigare gift par fortsätter umgås.

Det är snarare på ett sådant civiliserat sätt man önskar att alla separerade par kunde bete sig, i synnerhet när det finns barn med i bilden.
Vad tänker Du ang att HD åker iväg med en MGM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in