Citat:
Ursprungligen postat av
Elsa2018
Jag håller med om att återvändande GM teorierna låter som för mycket risktagande. Å andra sidan verkar den här GM inte varit rädd för risk (slå ihjäl ngn långdraget med skrik under en tid då folk ännu är vakna i ett tättbebyggt område). Hela mordet är irrationellt. Så att vi tycker att det rimligaste är att LW lämnar dörren öppen för att hon inte har nyckel med sig och bara tänker samtala kort med någon utanför, behöver inte betyda ngt.
Nä, du har rätt i det.
Gm måste ha antingen "tappat det" till den milda grad att han inte antingen inte brydde sig om skriken, eller så är han en risktagare som är van att ta risker och kallt kalkylerar att han kommer undan, lite som han brukar. Eller både och.
Men även om han är en risktagare, verkar det direkt dumt att våga sig tillbaka efter skriken. Även om gm är stressad måste han ju förstå att risken för upptäckt gör att han omedelbart kan åka fast.
Men det kan naturligtvis vara så att han hade något därinne som han
måste ha, något som annars avslöjar honom. Men min tanke är ändå att han inte har gått in...
Jag tror att gm vill snabbt hem. Inte bara för att skriken kan ha väckt hela grannskapet, utan för att han vill ha alibi.
Mina gissningar har naturligtvis inget belägg och om man vore en utredare kan man ju inte bara gissa på så här. Och, man utgår alltid lite utifrån sig själv, hur man själv skulle tänka. Vilket blir fel.
En gm tänker inte som man själv gör.
Det är väl det som gör att en t ex en erfaren kriminolog kan dra bättre slutsatser än gemene man. Dels har de ju statistiken att gå på, men erfarenheten gör att de på många sätt kan sätta sig in i hur gm
kan tänka. Även om ingen är den andra lik.
Så... ja. Han kan ha gått tillbaka.
Plötsligt fått bråttom ut från LWs lgh. Dörren blev på glänt...
Men det är inte vad jag tror.