2019-03-08, 16:28
Medlem
Det är ofta många olika bilar utanför hans hus, någon som vet varför?
Citera
2019-03-08, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bland de som är inne på att det kan finnas fog för åklagarens misstankar mot SD har det även idag gått att urskilja två tydliga huvudriktningar. Dessa verkar inte vara helt förenliga:

Alt 1. Man skall ha hittat DNA från SD på den döda kroppen. Han kommer nu att kunna komma undan genom att ljuga, och hitta på att han skall ha träffat henne i närtid.

Alt 2. Man har inte kunnat hitta något DNA från SD på den döda kroppen. Detta eftersom polisen hittade kroppen först efter flera dagar, då väder och vind redan hade utplånat bevisen.

Men finns det några bekräftade eller trovärdiga uppgifter överhuvudtaget om att polisen skall ha hittat (eller inte hittat) DNA på den döda kroppen? Eller kan det snarare vara så att just bristen på information i den här frågan ger ett lite väl stort utrymme för spekulation?

Obs mina fetningar:

Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Tydligen, enligt källa inifrån polishuset (men utan att vara involverad i utredningen) är man väl rätt på det klara över vem som bragt LW om livet.. Det finns DNA spår så det räcker och blir över efter SD men problemet är att binda dessa spår till mordet då han menar att de haft en relation nära inpå. Så visst kan det stämma det som åklagaren sa att det finns "en väldigt massa teknisk bevisning" (eller hur hon nu uttryckte sig).. Problemet är väl som sagt att kunna binda dem till brottet..

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Istället för att citera massa inlägg skriver jag ett svar rakt upp och ned...

1. Tidigare historik: Bilanmälan....
2. Kontakten: Polisen för höra och ser att SD och LW haft digitalkontakt på EM och KANSKE med förslag om att ses eller dylikt (jag har ingen aning om vad som skrevs mellan dom).
3. Blodet: SD tas in till förhör, han är inte förvånad över detta, då dom är i mer eller mindre pågående relation. (Om någon har hostat hemma hos er, så lär ni inte komma ihåg det så bra. Men om någon har blödigt, då minns man det mer troligt.)
Sätt er in i SD:s situation, om ni blir intagna på förhör för ett försvinnande, som kanske är ett mord, så kommer ni nog ihåg att den försvunna har haft blodspillan hemma hos er. Håller ni då tyst om det om ni är oskyldig, eller ger polisen en förklaring direkt? Är ni skyldig, har ni redan er förklaring klar då? Moment 22, vilket ger infallsvinkeln för polis/åklagare:

Ni har en person framför er som erkänner relation med offret. Han har haft kontakt samma EM. Han säger dessutom att det finns blod i hans hem från offret.
Skulle jag vara polis/åklagare, med den historiken som finns dessutom, så skulle jag gå all-in på SD med, utan skygglappar och utan alternativa GM.
Många höll/håller SD som skyldig med bara deras historik sedan tidigare. Tänk er hur polis/åklagare tänker med kontakt och blod....

Det som kördes i ilfart till NFC var troligen rep och klätterutrustning från deras bil, men den uppgiften är nog från både 3:e och 4:e hand... Nu hittar jag inte artikeln, men tror bestämt det var en Arlandapolis som uttalade sig att dom gjort intressanta fynd i bilen (och då ev. klätterutrustning).

Off.T: Jag håller SD fortfarande relativt högt som trolig GM, men utesluter inte andra på något sätt.

Jag vet inte om det finns två teorier om detta i tråden direkt. Och det ena behöver inte utesluta det andra.

Om DNA fynd har vi ingen "säker" källa, mer än de två ovan citerade skribenterna. Vi kan väl inte säga att vi har särskilt mycket säkra uppgifter överhuvudtaget. Inte ens pressen kan man alltid lite på.

Vad som är sant /inte sant är upp till var och en att värdera.

Jag utesluter inte att det kan finnas spår av mgm (DNA) på LW. Det är min magkänsla som säger mig det.
Dels att EGT benämner deras relation som en "mer eller mindre pågående relation". Detta är en ganska ospecifik benämning på relationen, men jag tänker att det kan vara något som h*n fått höra från någon av de berörda.

Även Osamajs inlägg får jag en känsla av att det kan ligga sanning i. Men att det skulle vara något bindande, konklusivt DNA, det utesluter jag.

Så mina tankar är att det visst finns DNA från SD på LW, men det har inte suttit på ställen som gör att man med enbart detta DNA kan förstå att det har med brottet att göra. För det krävs annan bevisning om det är möjligt. Idag kan man inte heller tidsbestämma DNA.

Det skulle kunna vara så att LW har haft DNA från en gm på något ställe som skulle kunna vara mer bindande till brottet. Kanske.

Jag vet inte hur hon hittades, men den del av kroppen som legat ner mot marken (magen enligt en skribent i tråden) har utsatts för fuktbildning som kan skadat DNA.
Även DNA som funnits på kroppsdelar/kläder/hår som eventuellt (vet inte om solens strålar kunnat nå igenom buskage och plank) som utsatts av solens strålar (som också förstör DNA) kan ha blivit skadat.
Citera
2019-03-08, 16:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahmadyamal
Det är ofta många olika bilar utanför hans hus, någon som vet varför?

Gäster till SD kanske? Var ska de annars parkera bilarna?
Citera
2019-03-08, 16:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Remark frågade EGT om kontaktförbudet och fick svaret ovan från Sh.Holmes. Både EGT och Holmes skriver att de är på håll bekanta m paret D genom geocaching.

Om "kontaktförbudet" utfärdades under vintern 2018 är jag tveksam till att det fortfarande gällde tiden efter att HD ansökte om skilsmässa. Var det i mars eller april?
Citera
2019-03-08, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag håller med om att återvändande GM teorierna låter som för mycket risktagande. Å andra sidan verkar den här GM inte varit rädd för risk (slå ihjäl ngn långdraget med skrik under en tid då folk ännu är vakna i ett tättbebyggt område). Hela mordet är irrationellt. Så att vi tycker att det rimligaste är att LW lämnar dörren öppen för att hon inte har nyckel med sig och bara tänker samtala kort med någon utanför, behöver inte betyda ngt.

Nä, du har rätt i det.
Gm måste ha antingen "tappat det" till den milda grad att han inte antingen inte brydde sig om skriken, eller så är han en risktagare som är van att ta risker och kallt kalkylerar att han kommer undan, lite som han brukar. Eller både och.

Men även om han är en risktagare, verkar det direkt dumt att våga sig tillbaka efter skriken. Även om gm är stressad måste han ju förstå att risken för upptäckt gör att han omedelbart kan åka fast.

Men det kan naturligtvis vara så att han hade något därinne som han måste ha, något som annars avslöjar honom. Men min tanke är ändå att han inte har gått in...

Jag tror att gm vill snabbt hem. Inte bara för att skriken kan ha väckt hela grannskapet, utan för att han vill ha alibi.

Mina gissningar har naturligtvis inget belägg och om man vore en utredare kan man ju inte bara gissa på så här. Och, man utgår alltid lite utifrån sig själv, hur man själv skulle tänka. Vilket blir fel.

En gm tänker inte som man själv gör.
Det är väl det som gör att en t ex en erfaren kriminolog kan dra bättre slutsatser än gemene man. Dels har de ju statistiken att gå på, men erfarenheten gör att de på många sätt kan sätta sig in i hur gm kan tänka. Även om ingen är den andra lik.

Så... ja. Han kan ha gått tillbaka.
Plötsligt fått bråttom ut från LWs lgh. Dörren blev på glänt...

Men det är inte vad jag tror.
Citera
2019-03-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om "kontaktförbudet" utfärdades under vintern 2018 är jag tveksam till att det fortfarande gällde tiden efter att HD ansökte om skilsmässa. Var det i mars eller april?
Det är sällan enkelt IRL. HD kan ha tyckt olika i tid och till och med haft motstridiga känslor. TinnaNinna sa sig ha hört henne tycka att det var skönt att SD rände hos ngn annan. Men kanske sa HD det till den gruppen för att freda sig från att de skulle tycka synd om henne?
Citera
2019-03-08, 16:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är sällan enkelt IRL. HD kan ha tyckt olika i tid och till och med haft motstridiga känslor. TinnaNinna sa sig ha hört henne tycka att det var skönt att SD rände hos ngn annan. Men kanske sa HD det till den gruppen för att freda sig från att de skulle tycka synd om henne?

Jag tänker att när hon har bestämt sig för att skiljas har hon ingen rätt att ge några förbud längre? Kontaktförbudet gällde i så fall innan ansökan medan de fortfarande försökte reparera äktenskapet.

SD kan således ha återupptagit sin relation med Lena efter skilsmässoansökan. Det kan vara då Lena kände att hon vill inte ha SD längre, nu när han är "a free man".
Citera
2019-03-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om man får tro uppgifter i tråden, så hade LW även förhållanden (jag låter vara osagt av vilken art dessa förhållanden var) med ML, JH, JSj samt AL. Samtliga dessa män har även efter LW's död oförtrutet fortsatt att ägna sig åt sina fritidsintressen i form geocaching, mtb-åkande etc. Man kan således inte dra några slutsatser enkom av SD's fortsatta geocachande.

(Personligen kan jag tycka att ett tiotal personer kring LW utåt sett har uppfört sig mer eller mindre märkligt efter hennes död, baserat på deras agerande i antingen geocacheforumet eller andra sociala medier. Häribland ingår personer i olika åldrar, både män och kvinnor, med varierande anknytning till LW).

Återvänder till detta inlägg. Undrar lite över LW:s manlige vän PJ (troligtvis
enbart vän, inget kärleksförhållande) med geocach-nick L*g *mie (*=a),
som LW geocachade med ibland.

Skrevs om denne man i höstas av en "sur" medlem, vars få inlägg jag inte
kan bedöma om det fanns någon som helst trovärdighet i. Medlemmen sade
sig känna LW och SD och många i deras omgivning. Uttalade bland annat
att SD skulle ha varit omtyckt och engagerad när han bodde i Västerås.

Undrar om ni som känner till geocaching-världen; @GilGrissom82,
@landbandy, @Honan6, @gloriouslife, @Trie, om ni märkt någon förändring
i PJ:s uppförande efter LW:s död, eller något annat beteende vad gäller till
exempel geocaching eller sociala medier?

Tänker på det som @GilGrissom82 tar upp i sitt inlägg, att olika personer
kring LW uppfört sig mer eller märkligt efter hennes död.
Citera
2019-03-08, 19:45
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om DNA fynd har vi ingen "säker" källa, mer än de två ovan citerade skribenterna. Vi kan väl inte säga att vi har särskilt mycket säkra uppgifter överhuvudtaget. Inte ens pressen kan man alltid lite på.

Tja, jag tycker att polisens presstalesperson är en ganska säker källa.
Citera
2019-03-08, 19:45
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Gäster till SD kanske? Var ska de annars parkera bilarna?

Det är ju ett radhusområde så jag skulle säga på parkeringen.
Citera
2019-03-08, 20:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Tja, jag tycker att polisens presstalesperson är en ganska säker källa.

Jo, det håller jag med om, men har de sagt något om DNA på BO?
Vi har några få uppgifter som vi fått från media, som ska vara direkt från ÅK, t ex. Detta ser jag också som trovärdigt. Dalaans uppgifter om skriken har ju också bekräftats från media, så dessa uppgifter tror jag de flest håller som trovärdiga.

Jag menar att vi har få uppgifter som vi fått som vi kan vara säkra på att det är från säker källa.
Senast redigerad av notknapparen 2019-03-08 kl. 20:05.
Citera
2019-03-08, 20:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det är ju ett radhusområde så jag skulle säga på parkeringen.

Jo men SD:s bostad är väl inget radhus. Bor man i villa så äger man marken runt den som gästerna kan parkera på. Varför ska de då välja parkeringar längre bort?

Jag menar bara att: gör ingen konstig grej av att det finns olika bilar runt SD:s villa. Ska allt i hans liv göras till något märkligt nu på grund av att han är mordmisstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in