2019-03-08, 16:16
Medlem
Mannu86s avatar
Mitt pass löper ut på måndag 10/3. Jag har bokat tåg och hotel till Berlin till på söndag för att jag skulle förnya det på måndag morgon, alltså 11/3, bokat tid och allt på ambassaden och skrivit ut formuläret.

Jag läste precis på tyska ambassadens hemsida att om ditt pass löpt ut och du kommer till ambassaden bör du ha annan giltig idhandling (körkort etc). Det har jag inte. Eller en vän/anhörig som kan styrka att jag är jag med sitt egna idhandling. Som sagt, känner inte en kotte i Berlin.

Vad ska jag ta mig till? Snälla hjälp mig. Växeln på svenska ambassaden i Tyskland stängdes kl 15. Jag har panik o hyperventiletar.

Kan jag uppvisa min tyska sjukförsäkringskort som bevis att jag är jag? Vad kan jag g öra?
Citera
2019-03-08, 16:22
Medlem
HiiriHazes avatar
Du behöver väl inget pass att resa runt i EU länder, ha med ditt gamla som identifikation. Jag tror inte tysksnutarna bryr sig såvida du inte kommer från syrien med ett långt muslimskägg
Lugna ner dig
Citera
2019-03-08, 16:24
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Du behöver väl inget pass att resa runt i EU länder, ha med ditt gamla som identifikation. Jag tror inte tysksnutarna bryr sig såvida du inte kommer från syrien med ett långt muslimskägg
Lugna ner dig
Men hallå? Det är ju brottsligt att resa runt ute i EU utan giltig idhandling. Eller är det inte?
Citera
2019-03-08, 16:30
Medlem
HVIT.s avatar
Så länge du inte ser som en muslim så ska det inte vara någon fara. Är du vit så kommer tyskarna hantera dej med respekt.
Citera
2019-03-08, 16:38
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Så länge du inte ser som en muslim så ska det inte vara någon fara. Är du vit så kommer tyskarna hantera dej med respekt.
Men vad kan hända om jag tex åker över till Amsterdam med buss en helg och de stoppar mig och de ser att passet löpt ut, stoppar de in mig i en cell eller vadå?
Citera
2019-03-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Men vad kan hända om jag tex åker över till Amsterdam med buss en helg och de stoppar mig och de ser att passet löpt ut, stoppar de in mig i en cell eller vadå?

Ett pass som precis har gått ut är absolut ingen fara, speciellt inte inom Eu.

Har själv varit med om det. Du kan vara lugn
Citera
2019-03-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Lugna ner dig

Jag blev hotad med 2500 danska kronor i böter på tysk/danska gränsen för mitt pass vart gammalt.. sen fick ja bilen genomsökt på dansk/svenska gränsen efter det när ja skulle hem till svea rike på besök i oktober 2018..

Vet inte om andra id kort funkar men dom frågade inte efter något annat vid tillfället.

När ja förnya mitt på svenska ambassaden i Wien så gick det bra att bara visa upp det gamla passet iallafall..

Lycka till

Edit: ett pass är "giltigt" tills 6 månader efter det gått ut om ja inte minns fel
Citera
2019-03-08, 16:53
Medlem
Flytt-lasses avatar
Det bör vara ganska lungt om du är vit, vi har fortfarande vissa fördelar om vi är vita i europa.
Eller som polarn sa en fredags kväll när snuten stoppa dom,
-Va fan stoppar ni oss för det är ju bara vita i bilen?
Dom fick åka direkt, ett gäng raggare i nån gammal chevavan.
Citera
2019-03-08, 17:11
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.

Citat:
Ursprungligen postat av gojsmojs

Citat:
Ursprungligen postat av Jokro
Jag blev hotad med 2500 danska kronor i böter på tysk/danska gränsen för mitt pass vart gammalt.. sen fick ja bilen genomsökt på dansk/svenska gränsen efter det när ja skulle hem till svea rike på besök i oktober 2018..

Vet inte om andra id kort funkar men dom frågade inte efter något annat vid tillfället.

När ja förnya mitt på svenska ambassaden i Wien så gick det bra att bara visa upp det gamla passet iallafall..

Lycka till

Edit: ett pass är "giltigt" tills 6 månader efter det gått ut om ja inte minns fel

Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Det bör vara ganska lungt om du är vit, vi har fortfarande vissa fördelar om vi är vita i europa.
Eller som polarn sa en fredags kväll när snuten stoppa dom,
-Va fan stoppar ni oss för det är ju bara vita i bilen?
Dom fick åka direkt, ett gäng raggare i nån gammal chevavan.

Ingen har fortfarande svarat på frågan: Vad kan hända om ja åker mellan Tyskland och Holland eller mellan Tyskland och Sverige och tullen i endera land stoppar mig och ser att mitt pass är ogiltigt sedan ett per veckor/månader? Böter? Finkan? Skickad tillbaka till mitt hem Tyskland? Skickad tillbaka till mitt hemland Sverige?
Citera
2019-03-08, 17:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojsmojs

Instämmer helt!

Jag har också erfarenhet av detta. Har rumlat runt både i Tyskland och UK med pass som gått ut. Även visat dem för myndigheter.

När jag besökte Svenska ambassaden i London för att ansöka om nytt pass så hade mitt gamla gått ut för 5 månader sen. Hade ingen annan ID-handling. Det gick bra ändå.

Detta var iof ca 10 år sen, men tror inte det ändrats. Ser man ut som en typisk IS-terrorist så kanske de ställer lite mer frågor, men annars lär det vara lugnt!
Citera
2019-03-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86

Ja du hamnar i cellen i 4år, riktigt hög säkerhetsanstalt, ingen kontakt med omvärlden.
Hur nojjig är du egentligen? Du är inom EU fortfarande.

Om du verkligen är så nojjig föreslår jag att du går under ytan, håller dig hemlig för resten av ditt liv. Lycka till
Senast redigerad av Noccofocus 2019-03-08 kl. 17:15.
Citera
2019-03-08, 17:23
Medlem
Flytt-lasses avatar
Vet ju inte säkert men hade inget pass Tyskland-Danmark 2017 bara körkort hela bilen full med bira.
-Pass!
-Pass? Va snackar du om? De e ju eu.
-Nya regler nu.
-Ok, har bara svenskt körkort.
-Ok.. Next time...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto