Citat:
Ursprungligen postat av
Mannu86
Mitt pass löper ut på måndag 10/3. Jag har bokat tåg och hotel till Berlin till på söndag för att jag skulle förnya det på måndag morgon, alltså 11/3, bokat tid och allt på ambassaden och skrivit ut formuläret.
Jag läste precis på tyska ambassadens hemsida att om ditt pass löpt ut och du kommer till ambassaden bör du ha annan giltig idhandling (körkort etc). Det har jag inte. Eller en vän/anhörig som kan styrka att jag är jag med sitt egna idhandling. Som sagt, känner inte en kotte i Berlin.
Vad ska jag ta mig till? Snälla hjälp mig. Växeln på svenska ambassaden i Tyskland stängdes kl 15. Jag har panik o hyperventiletar.
Surt läge. Jag hade chansat och försökt förnya passet i vilket fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mannu86
Men vad kan hända om jag tex åker över till Amsterdam med buss en helg och de stoppar mig och de ser att passet löpt ut, stoppar de in mig i en cell eller vadå?
Hört talas om Google?
Holland: ID måste medföras, men kollas normalt inte av polis:
"For persons aged 16 or over who fail to comply with the requirement to identify themselves, the fine is €60." (
källa)
Tyskland: ID måste innehas, men ej medföras: "
In der Praxis bewegen sich die Bußgelder jedoch meist zwischen 20 und 50 Euro." (
källa,
källa)
Lista med ID-krav i olika länder:
länk
När jag har flugit inom Schengen, tex Tyskland-Sverige, så har jag de senaste åren inte behövt visa pass eller ID-kort, bara boardingkort. Däremot finns det ofta ID-kontroll när man åker landvägen via Danmark, eller Österrike->Tyskland.
Så problemet är väl inte att polisen syr in dig i Amsterdam, utan att du inte kan hämta ut paket på posten, checka in på hotell osv utan ett giltigt pass / nationellt ID-kort?