2019-03-08, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Pingades inte telefonen rätt sent, på torsdag kväll? Jag har tyvärr börjat glömma.

Mobil pingad

Från Aftonbladet 18/5:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad."

Expressen 18/5: kl 15.09, uppdaterad 22.50:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad och sökandet ska bland annat ske efter den. "

I Expressens videorapport vid 2.44- 3.15 :

- Vad kan det finnas för motiv som gör att polisen misstänker att brott inte kan uteslutas?
- Ja, det finns flera indikationer enligt våra uppgifter på varför man misstänker att det är människorov. Det ska finnas flera privata ägodelar bl a då kvar i huset däribland mobil och plånbok och att vissa saker ska ha liksom lämnats halvt klara på något sätt då.

Tillägg:
Postare Bensprattel skriver i tråden 18/5, kl 21.13 om pingningen:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

Intressant fynd i skogen 19/5 vid lunchtid

Från Aftonbladet 19/5:

"Kring lunchtid på lördagen gjordes ett fynd.

– Vi har fått uppgifter från allmänhet om ett fynd i skogen som åklagare bedömt är intressant i utredningen.
"

"Aftonbladets reporter och fotograf såg polisens utredare komma från området med en brun papperspåse, uppskattningsvis 15 gånger 40 centimeter stor.

– Det skulle kunna vara ett föremål i storleken av en mobiltelefon eller ett mobilskal, en hårsnodd eller liknande, säger Oskar Forsberg.
"

Uppgifterna om pingningen verkar ha skett 18/5Tidpunkt för pingningen framkommer inte av artiklarna. I Expressens sena uppdatering kanske mobilpejlingen var det som lades till?
Reportern nämner då inget om att en mobil ska ha pingats. Möjligheten finns att filmen gjorts på torsdagen förstås, då man gick ut med bild på efterysningen av LW. ("Under torsdagen gick man ut och vädjade till allmänheten och publicerade en bild på Lena")

I tråden nämns pingningen kl 21.13 första gången.

Reportern pratar i Expressens film om att L*nas mobil ska ha funnits kvar i hemmet, samtidigt nämner man i AB om det intressanta fyndet som kan ha storleken av en mobil, mobilskal eller hårsnodd.

Fyndet ska sedan alltså hittats på lördagen 19/5 vid lunchtid.

https://www.flashback.org/sp64085844
Senast redigerad av notknapparen 2019-03-08 kl. 13:59. Anledning: tillägg
Citera
2019-03-08, 13:17
Medlem
Hur går det för SD och HD nu? Bor de fortfarande isär eller har de kommit överens?
Citera
2019-03-08, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det borde vara möjligt för polisen att se med IT spår. Dels vad de skrivit till varandra och dels om deras mobiler varit på samma ställe. Så säger de pågående relation, har de nog mer är SDs påstående. EGT, du hade en uppgift om att de haft sex 2 veckor före. Hur trovärdig är den uppg?
Och kanske är det detta som gör det intressant om man kan tidsbestämma DNA. Men det är förstås intressant var den satt också. Hon borde inte ha mycket av SDs DNA på sig direkt på kroppen om det var två veckor sedan de sist umgicks.
Håller med Netherwood att det vore intressant att få veta om SD ändrat sina uppgifter om när han träffat henne. De där Nordsjöloggningarna... varför?

Förut fanns en lag att mobiloperatörerna måste spara datatrafik 6 månader.
Nu verkar det kanske vara en nya regler ( EU-dom) som styr och polisen har haft svårigheter att få ut datatrafiken i vissa fall.

Artikel från svt 20 februari 2017:
"Tusentals brott riskerar att inte kunna utredas i år, sedan teleoperatörerna slutat att lagra uppgifter om datatrafik.
Polisen nekas begärda uppgifter helt eller delvis i hälften av fallen, enligt en ny granskning.
"
//

"Tusentals brott riskerar att inte kunna utredas i år, sedan teleoperatörerna slutat att lagra uppgifter om datatrafik.
Polisen nekas begärda uppgifter helt eller delvis i hälften av fallen, enligt en ny granskning.
Bland kriminella byter många nu operatör för att slippa åka fast, enligt polisen.

Förra veckan greps flera män i ett stort tillslag mot ett misstänkt pedofilnätverk i Sverige. Datalagrade uppgifter var enligt åklagarna avgörande i utredningen. Men sedan EU-domen om datalagring kom i slutet av förra året har operatörerna slutat att lagra trafikdata för polisiära ändamål.
"
//

"Operatörerna har enligt polis och åklagare gjort olika tolkningar av rättsläget. Medan vissa helt upphört att datalagra har andra fortsatt att spara uppgifter frivilligt."

"Vanligast är att polisen nekas uppgifter om var en mobiltelefon befunnit sig vid ett visst tillfälle samt uppgifter om abonnemang, vilket oftast är IP-adresser."
//

"Tele2 är den operatör som drivit frågan om datalagring rättsligt. Där anser man att ansvaret är politikernas."

Någon som vet hur det ligger till idag?
Inte riktigt min grej, det här.
Citera
2019-03-08, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vi vet inte när telefonen pingades. Det kan ha varit samma dag.

Det är sant.
Vi fick veta det senare, men man letade samtidigt ganska tidigt i skogen, redan innan vi fick veta om att den var pingad.
Citera
2019-03-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mobil pingad

Från Aftonbladet 18/5:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad."

Expressen 18/5: kl 15.09, uppdaterad 22.50:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad och sökandet ska bland annat ske efter den. "

I Expressens videorapport vid 2.44- 3.15 :

- Vad kan det finnas för motiv som gör att polisen misstänker att brott inte kan uteslutas?
- Ja, det finns flera indikationer enligt våra uppgifter på varför man misstänker att det är människorov. Det ska finnas flera privata ägodelar bl a då kvar i huset däribland mobil och plånbok och att vissa saker ska ha liksom lämnats halvt klara på något sätt då.

Tillägg:
Postare Bensprattel skriver i tråden 18/5, kl 21.13 om pingningen:

Intressant fynd i skogen 19/5 vid lunchtid

Från Aftonbladet 19/5:

"Kring lunchtid på lördagen gjordes ett fynd.

– Vi har fått uppgifter från allmänhet om ett fynd i skogen som åklagare bedömt är intressant i utredningen.
"

"Aftonbladets reporter och fotograf såg polisens utredare komma från området med en brun papperspåse, uppskattningsvis 15 gånger 40 centimeter stor.

– Det skulle kunna vara ett föremål i storleken av en mobiltelefon eller ett mobilskal, en hårsnodd eller liknande, säger Oskar Forsberg.
"

Uppgifterna om pingningen verkar ha skett 18/5Tidpunkt för pingningen framkommer inte av artiklarna. I Expressens sena uppdatering kanske mobilpejlingen var det som lades till?
Reportern nämner då inget om att en mobil ska ha pingats. Möjligheten finns att filmen gjorts på torsdagen förstås, då man gick ut med bild på efterysningen av LW. ("Under torsdagen gick man ut och vädjade till allmänheten och publicerade en bild på Lena")

I tråden nämns pingningen kl 21.13 första gången.

Reportern pratar i Expressens film om att L*nas mobil ska ha funnits kvar i hemmet, samtidigt nämner man i AB om det intressanta fyndet som kan ha storleken av en mobil, mobilskal eller hårsnodd.

Fyndet ska sedan alltså hittats på lördagen 19/5 vid lunchtid.

https://www.flashback.org/sp64085844
JM antydde att det kunde vara hennes nyckel eller låstagg men på ett mycket oklart sätt.
Citera
2019-03-08, 14:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ni som skäller och gnäller över ÅK,
SD satt i en vecka anhållen och det i den lägsta misstankegraden. Att sedan kunna hålla honom mer än en vecka så måste man höja misstankegraden till nästa steg och de hade bara en vecka på sig.
Det var för kort tid för att kunna få fram bevis och det ser jag inte som ett misslyckande.
Nu kan de jobba på utan att ha tiden flåsandes i nacken och även göra en bra och grundlig förundersökning.

Det finns ju aspekter på det där, bl.a. den att har man misslyckats med att hitta liket till brottet och av det skälet kan förmoda att spårbilden på detsamma avsevärt försämrats, ssk som de tu kände varandra, så förbättrar det inte rättvisans anseende om de håller en yrkesarbetande förälder i mogen ålder inspärrad medan de söker bevis som kanske inte så lätt påträffas av just nämnda skäl.

Finns inte bevisen så finns de inte, och då måste han ju få gå lös. Till dess bevisen finns eller en indiciekedja räcker för åtal.

Det är inte så mycket att orda om egentligen. Det betyder inte att han har eller inte har gjort brottet, det betyder bara att hoppet är lägre rörande möjl att snabbt tekniskt binda honom.

Brottsplatsen är här heller inte den misstänktes eget hem, och andra förh. har då inte talat för häktning.

Det betyder inte att åklagarmyndigheten inte vet vad de gör, utan det betyder nog att åklagarmyndigheten måste ”städa upp” efter polisen, som inte fann kroppen i tid.

Lyckligtvis fann två skolynglingar den brutalt dödade mamman i polisens ställe.
Citera
2019-03-08, 14:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Förut fanns en lag att mobiloperatörerna måste spara datatrafik 6 månader.
Nu verkar det kanske vara en nya regler ( EU-dom) som styr och polisen har haft svårigheter att få ut datatrafiken i vissa fall.

Någon som vet hur det ligger till idag?
Inte riktigt min grej, det här.

Glömde att länka:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-nekas-datatrafik-i-halften-av-fallen
Citera
2019-03-08, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
JM antydde att det kunde vara hennes nyckel eller låstagg men på ett mycket oklart sätt.

Jo.
Och vi vet ju inte vad det var de hittade.
Men det verkade väl som att sökningarna inte fortsatte efter den 19/5 efter det att fyndet hittats och senare 19/5 kroppen hittades?

Jag minns att JM frågade oss om vi kunde lista ut var nyckeln fanns.

Nu var det någon i tråden som länkade till hennes IG (?) i april kanske det var, där de är på väg hemifrån och får vända för att kolla om dörren var låst. Vilken typ av lås/nyckel som varit aktuell vet jag inte.

Kanske JM menade att hon låste (det skrev han tror jag) och att hon hade nyckeln med sig. Därefter kan gm gått in i lgh (dörren på glänt) och sedan slängt nyckeln i skogen.

Jag vet inte riktigt...
Jag tror inte på en återvändande gm. Mycket riskabelt efter dessa skrik. Och sedan lämna dörren öppen?

Om hon har haft en intention att låsa, men sedan blev det hetsiga diskussioner? Dörren förblev öppen och hon och hennes baneman rör sig nedåt gatan? Hon har nyckeln och mobilen med sig?

Mest tror jag på att hon inte hade någon som helst avsikt att lämna huset från början. Dörren öppen av den anledningen. Ingen nyckel med sig. Den är kvar hemma om jag får gissa. Mobilen tar hon med sig, kanske för att hon redan hade den i handen? Pågående konversation?
Citera
2019-03-08, 15:07
Medlem
Citat:
Här florerar det en massa trådsanningar.
Vi vet INTE om HD gett SD något förbud att träffa LW, det är endast en trådsanning som kommer från EGT?

Det är inte de skarpaste personerna som skriver här i tråden må jag säga.
Ta till exempel det här med hundarna IGEN.
Det finns spårhundar som letar efter levande personer och det finns likhundar som letar endast efter avlidna personer.
Sen finns det hundar som letar efter lik som ligger i vatten och sen finns det någon enstaka hund / hundar som kan både leta efter både levande och avlidna människor men det är mer sällsynt.
(Eddie och Keela ( i Madeleine McCann fallet ) en av dessa hundar var utbildad till att söka efter både levande och döda och de hundarna samarbetade med varandra för att utesluta det ena eller det andra)
Hur svårt är detta att förstå?

Vi vet inte när LWs telefon pingades i Vivallaskogen och om det var tidigt så lade de väl alla resurser där och Inte bakom ett plank i närområdet. Hur skulle de kunna veta var hon var? Hon kunde ha åkt iväg på någon cache och ligga skada i vilken skog som helst.

Vad har du för källa på det fetade?
Citera
2019-03-08, 15:43
Medlem
Draifoss avatar
Bland de som är inne på att det kan finnas fog för åklagarens misstankar mot SD har det även idag gått att urskilja två tydliga huvudriktningar. Dessa verkar inte vara helt förenliga:

Alt 1. Man skall ha hittat DNA från SD på den döda kroppen. Han kommer nu att kunna komma undan genom att ljuga, och hitta på att han skall ha träffat henne i närtid.

Alt 2. Man har inte kunnat hitta något DNA från SD på den döda kroppen. Detta eftersom polisen hittade kroppen först efter flera dagar, då väder och vind redan hade utplånat bevisen.

Men finns det några bekräftade eller trovärdiga uppgifter överhuvudtaget om att polisen skall ha hittat (eller inte hittat) DNA på den döda kroppen? Eller kan det snarare vara så att just bristen på information i den här frågan ger ett lite väl stort utrymme för spekulation?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-08 kl. 15:46.
Citera
2019-03-08, 16:14
Medlem
Citat:
Jo.
Och vi vet ju inte vad det var de hittade.
Men det verkade väl som att sökningarna inte fortsatte efter den 19/5 efter det att fyndet hittats och senare 19/5 kroppen hittades?

Jag minns att JM frågade oss om vi kunde lista ut var nyckeln fanns.

Nu var det någon i tråden som länkade till hennes IG (?) i april kanske det var, där de är på väg hemifrån och får vända för att kolla om dörren var låst. Vilken typ av lås/nyckel som varit aktuell vet jag inte.

Kanske JM menade att hon låste (det skrev han tror jag) och att hon hade nyckeln med sig. Därefter kan gm gått in i lgh (dörren på glänt) och sedan slängt nyckeln i skogen.

Jag vet inte riktigt...
Jag tror inte på en återvändande gm. Mycket riskabelt efter dessa skrik. Och sedan lämna dörren öppen?

Om hon har haft en intention att låsa, men sedan blev det hetsiga diskussioner? Dörren förblev öppen och hon och hennes baneman rör sig nedåt gatan? Hon har nyckeln och mobilen med sig?

Mest tror jag på att hon inte hade någon som helst avsikt att lämna huset från början. Dörren öppen av den anledningen. Ingen nyckel med sig. Den är kvar hemma om jag får gissa. Mobilen tar hon med sig, kanske för att hon redan hade den i handen? Pågående konversation?

Jag håller med om att återvändande GM teorierna låter som för mycket risktagande. Å andra sidan verkar den här GM inte varit rädd för risk (slå ihjäl ngn långdraget med skrik under en tid då folk ännu är vakna i ett tättbebyggt område). Hela mordet är irrationellt. Så att vi tycker att det rimligaste är att LW lämnar dörren öppen för att hon inte har nyckel med sig och bara tänker samtala kort med någon utanför, behöver inte betyda ngt.
Citera
2019-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det har jag fått från en säker källa, att HD hade gett SD kontaktförbud med LW, detta på vintern 2018

Citat:
Här florerar det en massa trådsanningar.
Vi vet INTE om HD gett SD något förbud att träffa LW, det är endast en trådsanning som kommer från EGT?
Remark frågade EGT om kontaktförbudet och fick svaret ovan från Sh.Holmes. Både EGT och Holmes skriver att de är på håll bekanta m paret D genom geocaching.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in