2019-03-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Välkommen till tråden, alltid skoj att bli förärad ett förstainlägg, tack!

OnT: Ja, ett ironiskt [försök till] skämt.
Fast det inlägget är ju ett sorts nålstick riktat till Örebropolisen, så särskilt skämtsamt skall det inte uppfattas.
Nu vill jag inte dra igång den långa, tidigare förda diskussionen igen om varför det kan vara svårt för en lekman att förstå varför en hund i Polisens tjänst kan hitta kroppsdelar tillhörande en svensk, kvinnlig journalist på kanske 30 meters djup på havets botten, men inte kunna spåra hur en trebarnsmamma i Nya Hjärsta rört sig från sin olåsta ytterdörr till ett plank mindre än 150 meter bort.
Men.
Om du, utan att riskera gå OffT, på ett enkelt och begripligt vis kan förklara det där för mig och resten av tråden..
..so by all means, be my guest!

Tack!

Lena lämnar sin bostad någon gång mellan 23.00 och 23.30, hon går då ut på en asfalterad väg, ett hårt underlag som binder mindre doft. Doften från hennes fot går ner i asfalten och börjar sedan avdunsta. Tiden ett doftspår finns kvar beror på underlag och väder. På morgonen upptäcker familjen att hon är borta och att det inte verkar normalt, en anmälan görs och polisen kommer dit. Nu har flera personer rört sig i området mellan bostaden och vägen och mycket möjligt längs med vägen till planket. De har lämnat doftspår som för en spårhund skulle vara tydligare att följa även om det skulle finnas doftspår kvar av Lena, vilket inte är så troligt. Hunden vet ju inte att den ska följa Lenas spår utan bara att den ska följa ett spår.
I fallet med journalisten så användes ju en likhund - en hund som tränats att markera doften av ett lik, så hunden vet i förväg vad den letar efter.
Citera
2019-03-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Lena lämnar sin bostad någon gång mellan 23.00 och 23.30, hon går då ut på en asfalterad väg, ett hårt underlag som binder mindre doft. Doften från hennes fot går ner i asfalten och börjar sedan avdunsta. Tiden ett doftspår finns kvar beror på underlag och väder. På morgonen upptäcker familjen att hon är borta och att det inte verkar normalt, en anmälan görs och polisen kommer dit. Nu har flera personer rört sig i området mellan bostaden och vägen och mycket möjligt längs med vägen till planket. De har lämnat doftspår som för en spårhund skulle vara tydligare att följa även om det skulle finnas doftspår kvar av Lena, vilket inte är så troligt. Hunden vet ju inte att den ska följa Lenas spår utan bara att den ska följa ett spår.
I fallet med journalisten så användes ju en likhund - en hund som tränats att markera doften av ett lik, så hunden vet i förväg vad den letar efter.

Vet inte mycket om hundar/spårning men så som du beskriver det har jag fattat att det funkar.

Ang mitt fett: ofta, även i denna tråd vill jag minnas, har det framförts av div förståsigpåare att man kan låta spårhunden sniffa på något som tillhör den man letar efter (tex en mössa el halsduk) för att på så sätt 'tala om' för hunden vilken doft (person) den skall söka efter; att hunden därigenom kan sålla bort övriga odörer som avsatts av andra.
Kan det funka så? Är alltså själv skeptisk, tänker att den kunskapen är inhämtad från nåt avsnitt av Lassie.
Citera
2019-03-08, 11:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Tack!

Fast, nog borde väl hundarna ha fått dofta på LW:s persedlar hemma innan de gick ut och sökte utanför hennes väggar? Alltså något som ger jyckarna ledtrådar till spårning?
De kanske låste sig vid att kolla i krokarna runt där LW:s mobil hade pingats?

Söktes det ingenting i närområdet förutom dörrknackningen?

Hur som, det verkar konstigt att ingen polis spanade bakom planket tidigare - med eller utan hund.
Citera
2019-03-08, 11:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Fast, nog borde väl hundarna ha fått dofta på LW:s persedlar hemma innan de gick ut och sökte utanför hennes väggar? Alltså något som ger jyckarna ledtrådar till spårning?
De kanske låste sig vid att kolla i krokarna runt där LW:s mobil hade pingats?

Söktes det ingenting i närområdet förutom dörrknackningen?

Hur som, det verkar konstigt att ingen polis spanade bakom planket tidigare - med eller utan hund.

Pingades inte telefonen rätt sent, på torsdag kväll? Jag har tyvärr börjat glömma.
Citera
2019-03-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Pingades inte telefonen rätt sent, på torsdag kväll? Jag har tyvärr börjat glömma.
Ser ut att stämma bra med torsdag kväll.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyh eter%2Fa%2F5VzR16%2Fpolisen-har-lokaliserat-lenas- telefon-till-naromradet
Citera
2019-03-08, 12:14
Medlem
Citat:

Vi vet inte när telefonen pingades. Det kan ha varit samma dag.
Citera
2019-03-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet inte mycket om hundar/spårning men så som du beskriver det har jag fattat att det funkar.

Ang mitt fett: ofta, även i denna tråd vill jag minnas, har det framförts av div förståsigpåare att man kan låta spårhunden sniffa på något som tillhör den man letar efter (tex en mössa el halsduk) för att på så sätt 'tala om' för hunden vilken doft (person) den skall söka efter; att hunden därigenom kan sålla bort övriga odörer som avsatts av andra.
Kan det funka så? Är alltså själv skeptisk, tänker att den kunskapen är inhämtad från nåt avsnitt av Lassie.

För att detta ska vara möjligt så måste man ha ett föremål som inte har varit i kontakt med någon annan än den man letar efter eftersom att doften annars inte stämmer och då ignoreras av ID hunden.
Jag tror inte att ID hundar används i sånna här fall. ID hundar används för att leta reda på bortsprungna husdjur men också på brottsplats fast på ett helt annat sätt.
Citera
2019-03-08, 12:33
Medlem
Här florerar det en massa trådsanningar.
Vi vet INTE om HD gett SD något förbud att träffa LW, det är endast en trådsanning som kommer från EGT?

Det är inte de skarpaste personerna som skriver här i tråden må jag säga.
Ta till exempel det här med hundarna IGEN.
Det finns spårhundar som letar efter levande personer och det finns likhundar som letar endast efter avlidna personer.
Sen finns det hundar som letar efter lik som ligger i vatten och sen finns det någon enstaka hund / hundar som kan både leta efter både levande och avlidna människor men det är mer sällsynt.
(Eddie och Keela ( i Madeleine McCann fallet ) en av dessa hundar var utbildad till att söka efter både levande och döda och de hundarna samarbetade med varandra för att utesluta det ena eller det andra)
Hur svårt är detta att förstå?

Vi vet inte när LWs telefon pingades i Vivallaskogen och om det var tidigt så lade de väl alla resurser där och Inte bakom ett plank i närområdet. Hur skulle de kunna veta var hon var? Hon kunde ha åkt iväg på någon cache och ligga skada i vilken skog som helst.
Citera
2019-03-08, 12:35
Medlem
Citat:
För att detta ska vara möjligt så måste man ha ett föremål som inte har varit i kontakt med någon annan än den man letar efter eftersom att doften annars inte stämmer och då ignoreras av ID hunden.
Jag tror inte att ID hundar används i sånna här fall. ID hundar används för att leta reda på bortsprungna husdjur men också på brottsplats fast på ett helt annat sätt.

Vad har ID hundar med detta och göra, det finns hundar som spårar levande människor....
Citera
2019-03-08, 12:48
Medlem
Ni som skäller och gnäller över ÅK,
SD satt i en vecka anhållen och det i den lägsta misstankegraden. Att sedan kunna hålla honom mer än en vecka så måste man höja misstankegraden till nästa steg och de hade bara en vecka på sig.
Det var för kort tid för att kunna få fram bevis och det ser jag inte som ett misslyckande.
Nu kan de jobba på utan att ha tiden flåsandes i nacken och även göra en bra och grundlig förundersökning.
Citera
2019-03-08, 12:53
Medlem
Citat:
Din fråga var snarare om HD var så pass svag att hon var tvungen att gå tillbaka till sin otrogne man.

Nu är det så att det finns inget svagt i att försöka rädda sitt äktenskap. Det kräver snarare mod och styrka att inte bara ge upp vid motgångar utan att först kämpa för att hålla ihop sin familj. Det var nog det HD ville göra.

Du kan därför inte jämföra HD:s situation med Lenas.
Du har helt rätt att det inte går att jämföra situationen som HD befinner sig i kontra LW!
Den ena lever den andra inte!
HD väljer att fortsätta umgås med en otrogen man som dessutom är MGM! Du har även rätt i att det krävs mod för det HD väljer att göra. Är hon inte inblandad vet hon fortfarande inte vem som är GM.
Citera
2019-03-08, 13:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Här florerar det en massa trådsanningar.
Vi vet INTE om HD gett SD något förbud att träffa LW, det är endast en trådsanning som kommer från EGT?

Det är inte de skarpaste personerna som skriver här i tråden må jag säga.
Ta till exempel det här med hundarna IGEN.
Det finns spårhundar som letar efter levande personer och det finns likhundar som letar endast efter avlidna personer.
Sen finns det hundar som letar efter lik som ligger i vatten och sen finns det någon enstaka hund / hundar som kan både leta efter både levande och avlidna människor men det är mer sällsynt.
Vi vet inte när LWs telefon pingades i Vivallaskogen och om det var tidigt så lade de väl alla resurser där och Inte bakom ett plank i närområdet. Hur skulle de kunna veta var hon var? Hon kunde ha åkt iväg på någon cache och ligga skada i vilken skog som helst.
Mycket riktigt och en del av dom oskarpa personerna sprider trådsanningen att det är klargjort att det är LWs mobil som hittades i Vivallaskogen. Sökte svaret sent i varma Juni. Vad som framkom var att den ingick i dom 5 st mobiler som skickades till NFC.

2018-07-28, 05:09 Moralensväktare|64761373]"Om det är LW mobil eller inte kan jag inte svara på till hundra procent". Då det framkommit uppgifter som påstår att det inte är LW mobil som hittats. Men har fått uppgifter på att en mobil är skickad på analys.

2018-07-28, 05:11 Moralensväktare|64761376]Det är fullt möjligt att man vet om att det är LW mobil eller inte i utredningsgruppen. Men jag kan inte bekräfta att så är fallet då jag "inte har 100% uppgifter på det".
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-03-08 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in