2019-03-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nu tycker jag att du skall praktisera lite av den intellektuella hederlighet som du själv kräver av oss andra.

Ingen har sagt att de känner "massor av familjer med ME-sjuka barn". Däremot har jag/har jag haft i min omgivning flera familjer med barn som har olika diagnoser som för alltid kommer förhindra dem att leva ett "normalt" liv och i flera fall kommer innebära en mycket förtida död. Ibland samtliga barn i familjen.

Jag upplever att det är såpass vanligt att jag förutsatte att de flesta känner eller känner till någon sådan familj, eller en familj som lever under andra svåra omständigheter som hemlöshet till exempel.

Moa och Agnes var i värsta fall kroniskt sjuka. Ingen påstår att deras sjukdom var bagatellartad men däremot att man bör sätta i perspektiv de utmaningar som familjen stod inför och inte låtsas att de var unikt besvärliga.

Jag känner en familj där ett barn har astma och det andra äggallergi. Så långt sträcker sig mina erfarenheter i ämnet. Jag kan inte påminna mig att jag ens har hört talas om någon familj där alla/flera barn varit allvarligt sjuka.
Citera
2019-03-08, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nästan inga människor hamnar i en situation med sina två barn så sjuka att de inte kan gå till skolan, ta del av fritidsaktiviteter och starkt begränsas av att kunna umgås med sina kamrater. Jag känner tex ingen som har det så, inte ens genom mitt jobb där jag ser en hel del eländiga livsöden.

Nej, de flesta kämpar inte mer för sina husdjur när de uppvisar sådana symtom under flera år.

Den här historien är fullt tillräckligt brutal och hemsk utan att man hänfaller till underdrifter och överdrifter. Det fyller inget syfte (utom möjligen för dig och några andra personligen) och det bidrar framförallt inte till någon förståelse eller har något förklaringsvärde att vulgarisera en redan i sig själv vulgär händelse med brutalt slut. Vi kan sannerligen i detta fall låta verkligheten överträffa dikten och det finns inga behov av att konkurrera ut den med excesser, litotes och fria fantasier. Den som vill gotta sig har liksom redan allt på bordet och behöver inte beställa in mer från någon låtsasmeny.

Inga människor överlag?

De här föräldrarna hade inte gjort allt för sina döttrar senaste halvåret tror jag. Det lär inte ha påverkat barnens sjukdomar på ett bra sätt.
Senast redigerad av Tey44 2019-03-08 kl. 07:47.
Citera
2019-03-08, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nu tycker jag att du skall praktisera lite av den intellektuella hederlighet som du själv kräver av oss andra.

Ingen har sagt att de känner "massor av familjer med ME-sjuka barn". Däremot har jag/har jag haft i min omgivning flera familjer med barn som har olika diagnoser som för alltid kommer förhindra dem att leva ett "normalt" liv och i flera fall kommer innebära en mycket förtida död. Ibland samtliga barn i familjen.

Jag upplever att det är såpass vanligt att jag förutsatte att de flesta känner eller känner till någon sådan familj, eller en familj som lever under andra svåra omständigheter som hemlöshet till exempel.

Moa och Agnes var i värsta fall kroniskt sjuka. Ingen påstår att deras sjukdom var bagatellartad men däremot att man bör sätta i perspektiv de utmaningar som familjen stod inför och inte låtsas att de var unikt besvärliga.

Ok. Då börjar vi närma oss något som skulle kunna låta rimligt och som jag känner igen, familjer som har ett barn med stora svårigheter. Om vi pratar om familjer med barn med tillstånd som NPF händer det att det kan vara fler barn med diagnoser i samma familj. Men det är som jag ser det inte jämförbart av en rad anledningar. Eller vad är det annars som du pratar om som du tror att de flesta har i sin bekantskapskrets? Familjer med två barn med svårigheter så stora att de plågas av symtom så stora att de inte kan gå till skolan, att de inte kan ha fritidsaktiviteter, att de inte kan umgås med vänner? Om det nu inte handlar om ME, vilka är tillstånden eller syndromen med en lika långvarig och handikappande symtomflora som du syftar på? Menar du på fullaste allvar att du tror att de flesta känner en handfull familjer där deras båda barn har en sådan situation. För jag trodde nämligen man var tvungen att flytta till Tjernobyl eller till nån håla där den lokala kemiska industrin valt att släppa ut sina gifter i dricksvattnet, för att alla skulle känna familjer med sådana problem.

Om vi nu plötsligt ska vara intellektuellt hederliga igen.
Nej, som du skriver sist, flickornas tillstånd och symtom var sannolikt inte bagatellartade. De led sannolikt. Mycket. Dessutom under en lång tid och utan att veta om och i så fall när de skulle bli friska. Att förminska deras lidande ger varken flickorna rättvisa eller bidrar till att bringa klarhet i (istället för "att förstå" eftersom jag är rädd om trådens språkstördas mentala och fysiska hälsa) vad som har hänt.

Och för ordningens skull. Det finns ingen anledning att beskriva familjens svårigheter som världsunika. De var inte döende. Det finns enskilda människor och familjer som har hamnat i betydligt större svårigheter utan att slå ihjäl sina barn. I princip alla dessa faktiskt. Att förstora deras lidande ger varken flickorna rättvisa eller bidrar till att bringa klarhet i (istället för "att förstå" eftersom jag är rädd om trådens språkstördas mentala och fysiska hälsa) vad som har hänt. Detta är helt självklart och förutom något obskyrt undantag i trådens över 50k inlägg, är det heller ingen som motsagt detta. Det har däremot gjorts stora försök att förminska, bagatellisera och förneka flickornas umbäranden.

Det blir lika meningslöst att se på denna historia genom att negligera flickornas tillstånd som att se dem som enda orsak till att katastrofen inträffade.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-08 kl. 08:53.
Citera
2019-03-08, 08:20
Medlem
[quote=Flashig78|66952197]Okej? Bevisat var då nånstans? Det är diskuterat i tråden men verkligen inte nån annanstans. Det där får du utveckla. De fick ju intyg. Jag är beredd att hålla med om att hon inte var sjuk alls. Men det är inte bevisat nånstans - så var fick du det ifrån?[/QUOTE

Behöver nog inte bevisas. Det tar minst 6 månaders utredning innan ett barn kan få diagnos på ME så senast juni måste tipset kommit. Om det nu stämmer som polisen säger att båda hade diagnosen ME och som rektor påstår att Moa fick intyg.
Citera
2019-03-08, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Inga människor överlag?

De här föräldrarna hade inte gjort allt för sina döttrar senaste halvåret tror jag. Det lär inte ha påverkat barnens sjukdomar på ett bra sätt.

Vi vet väldigt lite om vad de gjorde utöver att de for runt inom sjukvården, ordnade hemundervisning och sörjde för att jämnåriga kom hem till dem kontinuerligt, men det finns säkert mer som de hade kunnat gjort. Mest anmärkningsvärt som jag ser det är att båda valde att arbeta heltid, utom maken som planerade att gå ner ringa 10%. Visst kan de ha arbetat hemifrån, men det är trots allt en helt annan sak än att ge sig själv kraft och tid att stödja sina långvarigt sjuka barn.

Sen var väl det största problemet inte vad föräldrarna inte gjorde, utan vad de faktiskt slutligen gjorde.
Citera
2019-03-08, 08:56
Medlem
[quote=Fallskarmsjagare|66956858]
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Okej? Bevisat var då nånstans? Det är diskuterat i tråden men verkligen inte nån annanstans. Det där får du utveckla. De fick ju intyg. Jag är beredd att hålla med om att hon inte var sjuk alls. Men det är inte bevisat nånstans - så var fick du det ifrån?[/QUOTE

Behöver nog inte bevisas. Det tar minst 6 månaders utredning innan ett barn kan få diagnos på ME så senast juni måste tipset kommit. Om det nu stämmer som polisen säger att båda hade diagnosen ME och som rektor påstår att Moa fick intyg.

För barn är utredningstiden 3 månader.
Citera
2019-03-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Inga människor överlag?

Värt att fundera på tycker jag också. Alla med kroniskt sjuka barn vet hur mycket man försöker peppa och glädja barnen. I alla fall trevligt att veta att de här flickorna plaskade i poolen under sommaren. Sen åkte de troligtvis på semester till Öland i augusti med enbart O om vi får tro Elli09. Mamma stannade hemma och sålde diverse möbler på Blocket. Tja, sen började skolan men dit fick de inte gå.

Föräldrarna arbetade som vanligt under hösten. O gjorde en ansökan om professur i slutet av september. Vet inte om sällskapsdamen kom på söndagarna under hösten? Vet inte om de reste någonstans på oktoberlovet? Med denna familjs möjligheter och oro för sina barns trötthet och mående så reste de troligtvis till varmare breddgrader. 27 november är ett tecken på att livet börjar ta slut för O. Någonstans i tråden fanns uppgifter om att flickorna inte synts på sociala forum i december, stämmer det? En mörk månad i så fall både ute och inne. Gick Agnes på terminsavslutningen som jag tror Elli09 skrev?
Citera
2019-03-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Du behöver läsa på och uppdatera din kunskap om diagnostisering av ME på barn:

Risken är annars att du sprider trådsanningar om döda barn och det är som jag tidigare skrivit ganska äckligt.

Det fanns bara ME i föräldrarnas huvud redan från dag ett. Därför påbörjades en utredning om ME och inte något annat. Barnen dog på grund av att föräldrarna inte ville ha sjuka barn. Du kan sluta med att hitta förståelse till barnamord. De här flickorna hade äckliga föräldrar.
Citera
2019-03-08, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det fanns bara ME i föräldrarnas huvud redan från dag ett. Därför påbörjades en utredning om ME och inte något annat. Barnen dog på grund av att föräldrarna inte ville ha sjuka barn. Du kan sluta med att hitta förståelse till barnamord. De här flickorna hade äckliga föräldrar.

Då delar du uppenbarligen vissa egenskaper med föräldrarna, nu när du sprider lögner om döda barn.

Tack för att du delgav oss din förståelse (andas... bringade klarhet) över vad som ledde fram till att två föräldrar valde att mörda sina barn — de var helt enkelt äckliga. Får mig osökt att fundera på att du kanske delar min upprördhet över de odiskade tallrikarna eller Armstarks avsky för husets beryktade källares svartmögel.
Citera
2019-03-08, 09:35
Medlem
Moa hade inte me. Hur många ggr ska man skriva det? Ni som skriver om me ständigt; jag kommer inte svara på era kommenterar om att barnen hade me ......
En blev mycket mycket sjuk i huvudet. Och trots sitt tillstånd behövde han skylla på nåt och då var me perfekt. Så några naiva efter hans död skulle tro på barmhärtighet. Det var viktigt för personen att bli ihågkommen på det sättet.
Det visar vem personen var. Vem bryr sig om sitt eftermäle ? Han gjorde det. Sökte professur .
Citera
2019-03-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Värt att fundera på tycker jag också. Alla med kroniskt sjuka barn vet hur mycket man försöker peppa och glädja barnen. I alla fall trevligt att veta att de här flickorna plaskade i poolen under sommaren. Sen åkte de troligtvis på semester till Öland i augusti med enbart O om vi får tro Elli09. Mamma stannade hemma och sålde diverse möbler på Blocket. Tja, sen började skolan men dit fick de inte gå.

Föräldrarna arbetade som vanligt under hösten. O gjorde en ansökan om professur i slutet av september. Vet inte om sällskapsdamen kom på söndagarna under hösten? Vet inte om de reste någonstans på oktoberlovet? Med denna familjs möjligheter och oro för sina barns trötthet och mående så reste de troligtvis till varmare breddgrader. 27 november är ett tecken på att livet börjar ta slut för O. Någonstans i tråden fanns uppgifter om att flickorna inte synts på sociala forum i december, stämmer det? En mörk månad i så fall både ute och inne. Gick Agnes på terminsavslutningen som jag tror Elli09 skrev?

27 november?

Jag undrar om någon släkting träffade barnen under julledigheten, eller när de senast var hemma hos familjen.

Jag undrar också om det uppstod konflikter mellan föräldrarna om vem som skulle jobba mest hemma och vem som skulle ha kontakt med sjukvård och skola.
Citera
2019-03-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Moa hade inte me. Hur många ggr ska man skriva det? Ni som skriver om me ständigt; jag kommer inte svara på era kommenterar om att barnen hade me ......
En blev mycket mycket sjuk i huvudet. Och trots sitt tillstånd behövde han skylla på nåt och då var me perfekt. Så några naiva efter hans död skulle tro på barmhärtighet. Det var viktigt för personen att bli ihågkommen på det sättet.
Det visar vem personen var. Vem bryr sig om sitt eftermäle ? Han gjorde det. Sökte professur .

Men hur kan du veta att hon inte hade ME???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in