2019-03-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vem är det som tar beslut om exakt vad som ska maskas? Är det en åklagare som bedömmer alla sakuppgifter, vittnesmål och undersökningar som gjorts del för del - eller tas det främst ett beslut gällande hela fup som blir antingen "nästan allt maskat" eller "nästan bara anonymiserat".

Om nu beslut tagits om att i princip allt ska maskas, borde inte A-C A bara sagt det då?

Nej det är ingen åklagare inkopplad öht i detta fall. Det är A-C A som gör sekretessbedömningen som ska se till att enskild (= O, H, A och M) och anhöriga inte lider skada eller men av det som lämnas ut. Förundersökningen har hela tiden skötts av polisen med Stefan S som förundersökningsledare.

Det verkade ju som att FU inte var nedlagd igår i alla fall så hon kan väl inte säga något innan dess.
Citera
2019-03-07, 22:10
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ska man vara bokstavstrogen så var föräldrarna rakt igenom ärliga mot alla. De mördade för att de inte såg någon livskvalitet för någon i familjen. Att de ljög för sina egna barn, det var bara ett olycksfall i arbetet så att säga. En lögn är ingen lögn och om den dessutom handlar om att mörda den ovetande, så är det inget att fästa någon uppmärksamhet vid.

Föräldrarna var i dina öga renhåriga hedersknyfflar. Några att lita på. Jag förstår.

Ja precis, föräldrarna har faktiskt berättat varför de mördade barnen och sedan själva måste dö. Ingen av dem kunde någonsin leva ett meningsfullt liv - enligt föräldrarnas definition av vad detta innebär - eftersom barnen hade ME.

För mig är det uppenbart att det inte handlade om att föräldrarna primärt led med sina barn utan att de led på grund av sina barn.

Vilken sorts människa tappar andan så fullständigt av att behöva ta hand om sina barn när livet blir motigt? Det fanns legobyggen i huset så lite livsgnista borde det ha funnits i åminstone ett av barnen. Deras barnvakt och vän som kom varje söndag verkar ha haft ett enormt utbyte av flickornas vänskap och verkar inte visa någon som helst förståelse för föräldrarnas beslut. Lärarna beskriver barn som det går bra för utifrån förutsättningarna.

Föräldrarna ville få slut på sitt eget lidande. "Han återkom flera gånger till hur jobbigt det var hemma" eller något liknande sade Oskars chef.

Du skrev en gång för ett bra tag sedan att det kanske hade varit bättre om barnen varit riktigt besvärliga och protesterat vilt. Då hade kanske någon slagit larm.

Hur kan två vuxna svika sina barn så? Tappa hoppet om dem bara för att det blev lite uppförsbacke i livet? "Allt fokus har gått till barnens sjukdom" ja hur tror de att det är i andra familjer med sjuka barn, att de bara tänker på det ibland? Eller var just dessa föräldrar så oerhört speciella att det var under deras värdighet att leva ett lite annorlunda liv än man hade tänkt?
Citera
2019-03-07, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja precis, föräldrarna har faktiskt berättat varför de mördade barnen och sedan själva måste dö. Ingen av dem kunde någonsin leva ett meningsfullt liv - enligt föräldrarnas definition av vad detta innebär - eftersom barnen hade ME.

För mig är det uppenbart att det inte handlade om att föräldrarna primärt led med sina barn utan att de led på grund av sina barn.

Vilken sorts människa tappar andan så fullständigt av att behöva ta hand om sina barn när livet blir motigt? Det fanns legobyggen i huset så lite livsgnista borde det ha funnits i åminstone ett av barnen. Deras barnvakt och vän som kom varje söndag verkar ha haft ett enormt utbyte av flickornas vänskap och verkar inte visa någon som helst förståelse för föräldrarnas beslut. Lärarna beskriver barn som det går bra för utifrån förutsättningarna.

Föräldrarna ville få slut på sitt eget lidande. "Han återkom flera gånger till hur jobbigt det var hemma" eller något liknande sade Oskars chef.

Du skrev en gång för ett bra tag sedan att det kanske hade varit bättre om barnen varit riktigt besvärliga och protesterat vilt. Då hade kanske någon slagit larm.

Hur kan två vuxna svika sina barn så? Tappa hoppet om dem bara för att det blev lite uppförsbacke i livet? "Allt fokus har gått till barnens sjukdom" ja hur tror de att det är i andra familjer med sjuka barn, att de bara tänker på det ibland? Eller var just dessa föräldrar så oerhört speciella att det var under deras värdighet att leva ett lite annorlunda liv än man hade tänkt?

Man skulle nästan kunna tro att det var nåt fel på föräldrarna, men det är kanske att gå för långt...?
Sen tycker jag att underdriften "lite uppförsbacke i livet" inte bidrar något till förståelsen.
Citera
2019-03-07, 22:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Man skulle nästan kunna tro att det var nåt fel på föräldrarna, men det är kanske att gå för långt...?
Sen tycker jag att underdriften "lite uppförsbacke i livet" inte bidrar något till förståelsen.

Ja det var något fel på dem. Uppenbarligen.

Jag tycker att de verkar ha stött på just lite uppförsbacke. De är långt ifrån ensamma om att ha sjuka barn men relativt ensamma om att bestämma sig för att avliva barnen.

Jag skulle kunna tänka mig att de flesta här i tråden på rak arm kan komma på familjer i sin närhet som har kämpat mot svårare odds.

Och ja, avliva är ett hårt sätt att uttrycka det på men å andra sidan brukar de flesta kämpa längre för sina sjuka djur än vad Oskar och Hanna gjorde för sina sjuka barn.
Citera
2019-03-07, 22:47
Medlem
Citat:

Vad är det för "förståelse" du vill att vi okunniga ska ha för föräldrar som mördar sina barn för att de är sjuka? Förklara gärna det.
Citera
2019-03-07, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ja det var något fel på dem. Uppenbarligen.

Jag tycker att de verkar ha stött på just lite uppförsbacke. De är långt ifrån ensamma om att ha sjuka barn men relativt ensamma om att bestämma sig för att avliva barnen.

Jag skulle kunna tänka mig att de flesta här i tråden på rak arm kan komma på familjer i sin närhet som har kämpat mot svårare odds.

Och ja, avliva är ett hårt sätt att uttrycka det på men å andra sidan brukar de flesta kämpa längre för sina sjuka djur än vad Oskar och Hanna gjorde för sina sjuka barn.

Nästan inga människor hamnar i en situation med sina två barn så sjuka att de inte kan gå till skolan, ta del av fritidsaktiviteter och starkt begränsas av att kunna umgås med sina kamrater. Jag känner tex ingen som har det så, inte ens genom mitt jobb där jag ser en hel del eländiga livsöden.

Nej, de flesta kämpar inte mer för sina husdjur när de uppvisar sådana symtom under flera år.

Den här historien är fullt tillräckligt brutal och hemsk utan att man hänfaller till underdrifter och överdrifter. Det fyller inget syfte (utom möjligen för dig och några andra personligen) och det bidrar framförallt inte till någon förståelse eller har något förklaringsvärde att vulgarisera en redan i sig själv vulgär händelse med brutalt slut. Vi kan sannerligen i detta fall låta verkligheten överträffa dikten och det finns inga behov av att konkurrera ut den med excesser, litotes och fria fantasier. Den som vill gotta sig har liksom redan allt på bordet och behöver inte beställa in mer från någon låtsasmeny.
Citera
2019-03-07, 23:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Så väldigt på pricken rätt! Väldigt bra skrivet!

Det var en postare i denna tråd förra året som uppgav att han (tror det var en han) led av sjukdomen ME, men att han kunde fungera väl genom att anpassa sitt liv. Han kunde inte göra allt, men mycket och hade ett bra liv..
Han var väldigt upprörd över "barmhärtighetsdiskussionerna" kring föräldrarnas mord på sina ME-sjuka barn. Han avslutade med en fras som gick ut på att han undrade om det var barmhärtighet att döda honom också?

Det finns inget inslag av omtanke eller barmhärtighet när man avslutar livet på barn som varken är döende eller fysisk eller mentalt inkapabla. Föräldrarna utrotade familjen (om de nu var två som planerat och önskat det) - av omtanke om sig själva!

Föräldrarna ville inte ha den framtid de såg framför sig!

De gjorde sig kanske inte ens en bild av barnens framtid - succesivt tillfrisknande eller bot med ny forskning verkar de inte ens övervägt. Barnen var antagligen redan "döda" för föräldrarna när de tassade i väg och fick testamentet bevittnat. Något som f övr verkar ha varit viktigt.

Man kan inte kalla det omtanke eller barmhärtighet när man dödar andra individer för att man själv inte tycker att deras framtid är något värd. Det gäller sjuka, handikappade, fattiga och folk med fel tro.

Föräldrarna i Bjärred tyckte antagligen helt enkelt inte att barnen dög. Det var inte värt att lägga mer krut på att föda upp barnen till en framtid "utan egentlig mening"
Det är nog den krassa sanningen.
Barmhärtighet är ett märkligt och missbrukat uttryck för att beskriva dessa två mord på barnen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-07 kl. 23:13.
Citera
2019-03-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det bör det nog. Läste att det brukar kosta 50 kronor för 10 sidor och sedan 2 kronor per sida.
Upp till 9 sidor gratis. Så om den på 50 sidor kostar den 50+80=130 kr, 100 sidor 50+180= 230 kr osv. Plus porto då kanske. Därav är jag beredd att bidra om någon kan tänka sig att sedan ladda upp den digitalt och dela.

Jag funderar dock på att beställa den själv istället så att jag är säker på att kunna läsa den, kommer ju bli alldeles nipprig om jag vet att andra har den men inte jag hahaha 😉. Har inte jättelångt till Malmö men vem vet hur lång tid det tar att vänta där på att få den direkt i handen. Vet inte heller om man måste anmäla innan att man kommer och vill ha den direkt i handen? Eller det är bara att knata in?
Hos domstol är det bara att knata in. Borde inte vara annorlunda hos polisen men det vet jag inte säkert.
Citera
2019-03-07, 23:16
Bannlyst
Nevön lånar kontot i 1 minut.

Smaka på det här.
Föräldrarna bestämde sig för att avsluta sina liv. Av någon anledning så mådde dom så dåligt att dom inte såg nån anledning att leva längre. Den anledningen går att diskuteras i oändlighet. Dom första orden, och planerna kom redan under hösten.
Månaderna gick och saker o ting blev sämre, så dom bestämde sig till slut för att avsluta.
Då har dom två val.
Låta barnen leva vidare... eller låta barnen följa med dem till oändligheten.
Om barnen varit helt friska, så hade barnen troligtvis fått leva vidare utan sina föräldrar.
MEN, eftersom barnen var jättesjuka så såg föräldrarna att "livskvalit'en skulle bli så dålig om barnen fick leva kvar" och föräkdrarna såg inte ett "liv i egentlig mening för nån av dem".
Därför ansåg föräldrarna att det var bättre för barnen att dom fick följa med över till andra sidan.
Att lämna kvar två sjuka barn som inte heller skulle få nåt "liv i egentlig mening" var inte ett alternativ för föräldrarna.
Ville inte mamma o pappa ha oss?
Varför lämnade dom oss ensamma?
Jag vill hellre vara med mamma o pappa än att ligga ensam här hos mina "låtsas föräldrar"
Nä, i helvete heller tänkte föräldrarna, barnen måste följa med oss.
I deras hjärna - Barmhärtighet.
Alternativen för barnen var så dåliga, (enl föräldrarna) att dom helt enkelt ansåg... Det blir bäst så - i ren Barmhärtighet.

Detta är en tanke, så god som alla andra.
Smaka på den.
Nu är det godnatt.
Citera
2019-03-07, 23:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad är det för "förståelse" du vill att vi okunniga ska ha för föräldrar som mördar sina barn för att de är sjuka? Förklara gärna det.

Inte förståelse för morden utan förståelse hur det kan hända.
Citera
2019-03-07, 23:28
Medlem
Citat:
Nevön lånar kontot i 1 minut.

Smaka på det här.
Föräldrarna bestämde sig för att avsluta sina liv. Av någon anledning så mådde dom så dåligt att dom inte såg nån anledning att leva längre. Den anledningen går att diskuteras i oändlighet. Dom första orden, och planerna kom redan under hösten.
Månaderna gick och saker o ting blev sämre, så dom bestämde sig till slut för att avsluta.
Då har dom två val.
Låta barnen leva vidare... eller låta barnen följa med dem till oändligheten.
Om barnen varit helt friska, så hade barnen troligtvis fått leva vidare utan sina föräldrar.
MEN, eftersom barnen var jättesjuka så såg föräldrarna att "livskvalit'en skulle bli så dålig om barnen fick leva kvar" och föräkdrarna såg inte ett "liv i egentlig mening för nån av dem".
Därför ansåg föräldrarna att det var bättre för barnen att dom fick följa med över till andra sidan.
Att lämna kvar två sjuka barn som inte heller skulle få nåt "liv i egentlig mening" var inte ett alternativ för föräldrarna.
Ville inte mamma o pappa ha oss?
Varför lämnade dom oss ensamma?
Jag vill hellre vara med mamma o pappa än att ligga ensam här hos mina "låtsas föräldrar"
Nä, i helvete heller tänkte föräldrarna, barnen måste följa med oss.
I deras hjärna - Barmhärtighet.
Alternativen för barnen var så dåliga, (enl föräldrarna) att dom helt enkelt ansåg... Det blir bäst så - i ren Barmhärtighet.

Detta är en tanke, så god som alla andra.
Smaka på den.
Nu är det godnatt.

Eftersom vi inte vet - ja så kan det så klart vara. Det kan också vara så att O var en ondskeful pedofil som tog livet av sin familj för att det inte skulle avslöjas. En tanke så god som alla andra
Citera
2019-03-07, 23:29
Medlem
harperlees avatar
Då räcker det för mig att konstatera att du och jag har mycket skilda referensramar både när det kommer till familjer som lever i svåra omständigheter och när det kommer till människor med sjuka husdjur.

Kanske hade dessa föräldrarna levt i samma typ av skyddade verkstad och saknade fullständigt perspektiv kring sin och andra människors situation.

Citat:
Nästan inga människor hamnar i en situation med sina två barn så sjuka att de inte kan gå till skolan, ta del av fritidsaktiviteter och starkt begränsas av att kunna umgås med sina kamrater. Jag känner tex ingen som har det så, inte ens genom mitt jobb där jag ser en hel del eländiga livsöden.

Nej, de flesta kämpar inte mer för sina husdjur när de uppvisar sådana symtom under flera år.

Den här historien är fullt tillräckligt brutal och hemsk utan att man hänfaller till underdrifter och överdrifter. Det fyller inget syfte (utom möjligen för dig och några andra personligen) och det bidrar framförallt inte till någon förståelse eller har något förklaringsvärde att vulgarisera en redan i sig själv vulgär händelse med brutalt slut. Vi kan sannerligen i detta fall låta verkligheten överträffa dikten och det finns inga behov av att konkurrera ut den med excesser, litotes och fria fantasier. Den som vill gotta sig har liksom redan allt på bordet och behöver inte beställa in mer från någon låtsasmeny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in