Citat:
Ursprungligen postat av
Zissela
I den här veckans avsnitt av Hasse Aros podd hade han en presstalesperson från polisen med i programmet och pratade om ett annat fall. När det pratade om dna-bevisning sa pressisen: "vi har ju ett annat mordfall här i örebro där de har en relation" Jag tror att han syftade på det här fallet och sa sen att just pga av deras relation så betydde inte dna-bevisningen så mycket.
Alltså finns MGM:s dna på BO.
Tack för tipset. Jag lyssnade på podden nu, och den var riktigt intressant. Göran Gunnarsson, som nu är pensionerad, berättar om ett mord i Örebro på den tiden han var polisens presstalesman. Man diskuterar mordet på Sara 1998, och hur polisen till slut fick tag i gärningsmannen efter att två tjejer hörde av sig efter ett inslag i Efterlyst (Leif GW:s första).
Det finns en del intressanta paralleller till LW-fallet, både när det gäller själva mordet 1998, hur polisen ger information till kvällstidningarna, och hur dörrknackningar kan göras på ett sätt som gör att man missar avgörande tips. Gunnarsson verkar vara en klok och erfaren polis, och han menar att polisen borde ge mer information just för att slippa sådana här spekulationer i sociala medier. Antar att han syftar på den här tråden.
Min tolkning av det han säger är att uppgifterna i Expressen och Aftonbladet om "blodiga kläder" i SD:s bostad har en verklighetsbakgrund. Kanske inte så dramatiskt som det lät i tidningarna, men att polisen faktiskt tror sig ha hittat blodspår eller åtminstone DNA från LW hemma hos SD. Uppfattar det också som att Gunnarsson menar att det här inte har mycket till bevisvärde, eftersom de ju hade en relation.
Länk till Hasse Aros pod, avsnitt 12. Publicerades 2019-03-07:
https://podcasts.nu/avsnitt/fallen-jag-aldrig-glommer-med-hasse-aro/12-trojan-i-efterlyst