2019-03-08, 01:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingen aning. Det fanns väl tidigare en del skvaller här i tråden om att SD skulle ha undanhållit något för polisen, eller rentav ljugit. Men sedan visade det sig att det bara var trådsanningar. Jag har i varje fall inte sett några trovärdiga eller bekräftade uppgifter om att SD skulle ha ljugit eller undanhållit någonting för polisen.

Uppgifterna kom från MV.
Citera
2019-03-08, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så då vet vi att kontaktförbudet från HD inte respekterades.
Vet vi att de fortfarande hade en relation eller är det bara SD som påstår det?
Det borde vara möjligt för polisen att se med IT spår. Dels vad de skrivit till varandra och dels om deras mobiler varit på samma ställe. Så säger de pågående relation, har de nog mer är SDs påstående. EGT, du hade en uppgift om att de haft sex 2 veckor före. Hur trovärdig är den uppg?
Och kanske är det detta som gör det intressant om man kan tidsbestämma DNA. Men det är förstås intressant var den satt också. Hon borde inte ha mycket av SDs DNA på sig direkt på kroppen om det var två veckor sedan de sist umgicks.
Håller med Netherwood att det vore intressant att få veta om SD ändrat sina uppgifter om när han träffat henne. De där Nordsjöloggningarna... varför?
Senast redigerad av Elsa2018 2019-03-08 kl. 08:11.
Citera
2019-03-08, 08:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det borde vara möjligt för polisen att se med IT spår. Dels vad de skrivit till varandra och dels om deras mobiler varit på samma ställe. Så säger de pågående relation, har de nog mer är SDs påstående. EGT, du hade en uppgift om att de haft sex 2 veckor före. Hur trovärdig är den uppg?

Ja, polisen har sannolikt stödbevisning för SD:s påstående för en pågående relation. Det framkom troligtvis under alla 700 förhör, någon annan visste nog också om att de fortfarande träffades. Lena kan ju ha berättat för en eller ett par vänninor i förtroende.
Citera
2019-03-08, 08:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
I den här veckans avsnitt av Hasse Aros podd hade han en presstalesperson från polisen med i programmet och pratade om ett annat fall. När det pratade om dna-bevisning sa pressisen: "vi har ju ett annat mordfall här i örebro där de har en relation" Jag tror att han syftade på det här fallet och sa sen att just pga av deras relation så betydde inte dna-bevisningen så mycket.
Alltså finns MGM:s dna på BO.
Tack för tipset. Jag lyssnade på podden nu, och den var riktigt intressant. Göran Gunnarsson, som nu är pensionerad, berättar om ett mord i Örebro på den tiden han var polisens presstalesman. Man diskuterar mordet på Sara 1998, och hur polisen till slut fick tag i gärningsmannen efter att två tjejer hörde av sig efter ett inslag i Efterlyst (Leif GW:s första).

Det finns en del intressanta paralleller till LW-fallet, både när det gäller själva mordet 1998, hur polisen ger information till kvällstidningarna, och hur dörrknackningar kan göras på ett sätt som gör att man missar avgörande tips. Gunnarsson verkar vara en klok och erfaren polis, och han menar att polisen borde ge mer information just för att slippa sådana här spekulationer i sociala medier. Antar att han syftar på den här tråden.

Min tolkning av det han säger är att uppgifterna i Expressen och Aftonbladet om "blodiga kläder" i SD:s bostad har en verklighetsbakgrund. Kanske inte så dramatiskt som det lät i tidningarna, men att polisen faktiskt tror sig ha hittat blodspår eller åtminstone DNA från LW hemma hos SD. Uppfattar det också som att Gunnarsson menar att det här inte har mycket till bevisvärde, eftersom de ju hade en relation.

Länk till Hasse Aros pod, avsnitt 12. Publicerades 2019-03-07:
https://podcasts.nu/avsnitt/fallen-jag-aldrig-glommer-med-hasse-aro/12-trojan-i-efterlyst
Senast redigerad av Draifos 2019-03-08 kl. 08:35.
Citera
2019-03-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Istället för att citera massa inlägg skriver jag ett svar rakt upp och ned...

1. Tidigare historik: Bilanmälan....
2. Kontakten: Polisen för höra och ser att SD och LW haft digitalkontakt på EM och KANSKE med förslag om att ses eller dylikt (jag har ingen aning om vad som skrevs mellan dom).
3. Blodet: SD tas in till förhör, han är inte förvånad över detta, då dom är i mer eller mindre pågående relation. (Om någon har hostat hemma hos er, så lär ni inte komma ihåg det så bra. Men om någon har blödigt, då minns man det mer troligt.)
Sätt er in i SD:s situation, om ni blir intagna på förhör för ett försvinnande, som kanske är ett mord, så kommer ni nog ihåg att den försvunna har haft blodspillan hemma hos er. Håller ni då tyst om det om ni är oskyldig, eller ger polisen en förklaring direkt? Är ni skyldig, har ni redan er förklaring klar då? Moment 22, vilket ger infallsvinkeln för polis/åklagare:

Ni har en person framför er som erkänner relation med offret. Han har haft kontakt samma EM. Han säger dessutom att det finns blod i hans hem från offret.
Skulle jag vara polis/åklagare, med den historiken som finns dessutom, så skulle jag gå all-in på SD med, utan skygglappar och utan alternativa GM.
Många höll/håller SD som skyldig med bara deras historik sedan tidigare. Tänk er hur polis/åklagare tänker med kontakt och blod....

Det som kördes i ilfart till NFC var troligen rep och klätterutrustning från deras bil, men den uppgiften är nog från både 3:e och 4:e hand... Nu hittar jag inte artikeln, men tror bestämt det var en Arlandapolis som uttalade sig att dom gjort intressanta fynd i bilen (och då ev. klätterutrustning).

Off.T: Jag håller SD fortfarande relativt högt som trolig GM, men utesluter inte andra på något sätt.
EGT, du hade en uppgift om att SD haft sex m LW 2 veckor före mordet. Vill du förklara så tydligt du törs varför du tror att de just hade sex och just då? Vet du vad SD gjorde helgen innan mordet? Några har spekulerat i att HD och SD hade ett äktenskap där hon lät honom vänstra, andra har sagt att hon givit honom kontaktförbud med LW. Har du ngt inspel där? (Jag hade gissat att efterspelet, att de nu är frånskilda, tyder på att HD inte gillade SDs vänstrande. Skilsmässan kan förstås bero på annat "växa ifrån varandra..." Men otrohet brukar ändå slå in en kil mellan de flesta.)
Citera
2019-03-08, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Frågan är då om inte än fler SMS skickats när hon for iväg ensam med andra män? Likafullt så fortsätter dom ses. Enligt uppgifter inleder LW förhållande i någon form med andra, men fortsätter träffa SD.

Nu skulle hon på en gruppresa med flera. SD skulle till USA. Så varför skulle SD vara extra upprörd nu?

Visst, man kan anföra att SD är manipulativ och narcist som vissa verkar kunna utläsa av blider på honom och loggtexter... Men var LW så pass svag att hon kände att hon måste gå tillbaka till denna gifta man gång på gång?

Min fantasi sträcker sig inte så långt, min logik säger att det inte riktigt stämmer....
Var HD så pass svag att hon kände att hon måste gå tillbaka till sin otrogne man?
Citera
2019-03-08, 08:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Var HD så pass svag att hon kände att hon måste gå tillbaka till sin otrogne man?
Det där får du väl ta upp på syjuntan. Eller har det något med trådens ämne att göra menar du?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-08 kl. 08:43.
Citera
2019-03-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där får du väl ta upp på syjuntan. Eller har det något med trådens ämne att göra menar du?
Vad Du tar upp på syjuntan vet jag så klart inte (själv har jag aldrig varit på någon).

Låt oss andra i tråden fundera själva på varför HD fortsätter att umgås med en otrogen man som dessutom är MGM!
Citera
2019-03-08, 09:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du är man eller kvinna och det intresserar mig öht inte.
Men jag skulle vilja veta varför du ställer frågor om kvinnor på ett sätt som att du vill framställa dem som offer och utan egen vilja ja, varför uttrycker du dig så?

Edit; Jag glömde att få med det viktigaste(?)
Är du 'Tufsankatt' medveten vilken dag det är idag? Är det därför du kränker generellt och HD speciellt?
Just idag.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-08 kl. 09:10.
Citera
2019-03-08, 09:12
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Vad Du tar upp på syjuntan vet jag så klart inte (själv har jag aldrig varit på någon).

Låt oss andra i tråden fundera själva på varför HD fortsätter att umgås med en otrogen man som dessutom är MGM!

Vi vet inte om HD kände sig tvingad att stötta sin mordmisstänkte blivande exman eller om båda helt enkelt bara vill umgås som vänner och tycker det är skönt att LW inte kan störa med sms mitt i natten längre - oavsett vem som mördat Lena. Jag upplever båda som duktiga på att utåt sett hålla en glättig fasad och fortsätta livet som om inget har hänt, men vi vet ju inte vad som döljer sig under ytan. Deras arrangerade flin-bilder och hurtiga texter på GC säger ju inget om deras inre tankar.

(Eftersom SD har låtsat sig vara både års- och datumvill på sina GC-loggningar, så är det inte svårt att tänka sig att det är en teknik han använder för att utredarna ska få ännu mer att kontrollera och SD vinner längre tid i frihet - d v s om det är han som är mördaren.)
Citera
2019-03-08, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men jag skulle vilja veta varför du ställer frågor om kvinnor på ett sätt som att du vill framställa dem som offer och utan egen vilja ja, varför uttrycker du dig så?

Är du 'Tufsankatt' medveten vilken dag det är idag? Är det därför du kränker generellt och HD speciellt?
Just idag.
Nu var det ett inlägg från EGT jag svarade på, hen ifrågasatte om LW var så svag att hon måste gå tillbaka till en gift man! Varför ifrågasatte Du inte hens inlägg?

Vilken dag det är idag vet jag... vad har det med detta att göra?
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-03-08 kl. 09:22.
Citera
2019-03-08, 09:31
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Just idag.

Vah är det för dag.. idag då ?
OffTopic: Jag bryr mig inte om vilket kön du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in