Citat:
Ursprungligen postat av
AXKYA131313
Ett delat en gång är faktiskt två?
Utveckla gärna. Intressant tanke.
Matematik kommer aldrig bevisa att världsalltet är intelligent.
Människan är lömsk som djävulen.
Ett delat noll gånger är helt riktigt odelad etta.
Noll i noll delar är noll, men Faktorn av 0 är 1.
(5*0=0) / (5*0=0) = 1 (5*0=0) =>0 Vad är >0?
Varför Vill du inte förstå att 5 också är Baserat på 1?
Edit: Vad fan menar du egentligen? Förtydliga gärna
Ett annat exempel med samma metod:
5/5=1
5*5 / 5*5 = 1*5 => 25/25=5??????
Aritmetiken är som sagt inte perfekt.
5/5*5=1*5 => 5=5.
Allt som multipliceras med 0=0, därför går inte regeln du försöker dig på att beskriva att applicera korrekt på problemet 0/0=1.
Aritmetiken kommer som sagt alltid att vara perfekt,
Den kommer heller aldrig kunna belägga Naturens Intelligens.
Sepiritz satte dock sitt lilla huvud på spiken när han insåg att hans hjärna är en elektrokemisk maskin.
Det är även Universum
Du har rätt, jag skrev fel.
Alltså, regeln jag nämnde är korrekt. Det ska gå att multiplicera båda sidorna om likhetstecknet med samma siffra (t.ex. 5) utan att värdet för ekvationen ändras, men sedan skrev jag en femma för mycket i exemplet.
5/5 = 1
(5*5)/5=5*1 => 25/5=5 (fortfarande en korrekt lösning)
När det gäller 0/0 = 1 så fungerar inte det.
(10*0)/0=10*1 => 0/0=10
(7*0)/0=7*1 => 0/0=7
(12*0)/0=12*1 => 0/0=12
(0*0)/0=0*1 => 0/0=0
Korrekt ekvation är alltså:
0/0=(vilket tal som helst)
Vad har det faktum att 5 också är baserat på 1 med frågan att göra?
5 fåglar är baserat på 5 enstaka fåglar?
5 fåglar är baserat på 3 duvor och 2 skator, som i sin tur är baserat på 2 honor och 2 hanar och en unge?
Fast det beror ju på vilken skala man använder.
Man når inte 5 på Richterskalan baserat på 5 ettor.
Mellan 1 och 5 är alltså vad vi bestämmer att det är beroende på sammanhanget.
Och för att återgå till något annat som du hoppade över tidigare när jag nämnde det:
Det är stor skillnad på syre, syrgas och ozon: O, O2 och O3
De är alla exempel på en enhet och alltså exempel på när 5 syreatomer lika gärna skulle kunna vara 5, 3 eller 2, beroende på vilka bindningar som görs, och om du skulle välja 5 ozonmolekyler så skulle de vara baserade på 15 syreatomer, inte 5 enskilda syreatomer.
Det jag ville säga med det är att ditt påstående att 5 också är baserat på 1 beror på att vi har bestämt att vi ska räkna så. Men 5 kan lika gärna vara baserat på 10 halvor eller 50 tiondelar. Det beror endast på var vi själva bestämmer att vi ska lägga basen för beräkningen (på atomnivå, på molekylnivå eller på någon annan nivå).
Exemplet med syreatomerna visar också att två enstaka syreatomer inte alls längre är två enskilda syreatomer i syrgas och att tre enstaka syreatomer inte alls längre är tre enskilda syreatomer i ozon, så att säga att de bara är O+O+O stämmer inte i verkligheten, tillsammans blir de något helt annat.
Jag tror inte att du hänger med i detta, jag ville bara visa att det inte alltid stämmer att 1+1+1=3 enstaka ettor, utan det kan ibland bli en helt ny etta. Inte matematiskt, men i verkligheten.