Citat:
Ursprungligen postat av
izzisbell
Förstår inte alls hur du menar. I vilken situation begreppet våldtäkt inte onödig för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag tycker sällan att du säger något vettigt, men denna gång har du en poäng -- det är brottsrubriceringar som borde finnas/införas....
Jag tror INTE att man behöver införa några nya rubriceringar. Rubriceringen är MISSHANDEL helt enkelt, och sen bedömer domstolen hur allvarlig/grov misshandeln är, utifrån de fysiska och psykiska skadorna som gärningen medfört för offret. I åtalet kommer det då stå tex att han har penetrerat henne vaginalt, så att hon började blöda, vilket förstås gör misshandeln mer allvarlig, bla pga de obehag som icke-samtycklig vaginal penetrering innebär.
Men det finns ju INGEN rubricering i svensk lagstiftning, för tex det väldigt obehagliga "icke-samtycklig forcering av pinne genom trumhinnan", så varför skulle "icke-samtycklig vaginal penetrering" ha en egen rubricering, alltså VÅLDTÄKT?
Det kommer förstås kallas våldtäkt ändå av många, men inom rättsväsendet bör man helt enkelt kalla det utifrån vad som har hänt, alltså "han penetrerade henne vaginalt mot hennes vilja", och så dömer man utifrån hur grov misshandeln av vaginan är, precis som man skulle göra om det gällde trumhinnan.
Och jag tror INTE att domstolen måste döma honom för våldtäkt, även om han har begått det rent juridiskt. Jag kan ha fel, men om han har begått ett allvarligare brott som ger tillräckligt högt straff, alltså grov misshandel, då kan man bortse från ett mindre grovt brott. För man dömer väl INTE en våldtäktsman för fridskränkning, trots att en våldtäkt är fridskränkning rent juridiskt?
Och om man dömer honom för grov misshandel, istället för grov våldtäkt. Då borde man väl kunna döma honom lika hårt eller hårdare? För man dömer väl en grov misshandel hårdare än en grov våldtäkt? Tex om någon blir förlamad från nacken neråt av en misshandel, då borde det väl dömas hårdare än den grövsta våldtäkten?