2019-03-07, 22:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han blir 68 år när han kommer ut. Polisen har ett öga på honom. Han vet själv att han måste sköta sig annars åker i för gott.

Nej, 2/3 av 10 år är 6 år 8 månader. Räknat från frihetsberövandet. Så han lär komma ut i november 2025. Om han nu får maxstraffet 10 år.

Men nu gissar jag att hans personlighet gör att han inte kommer att kunna sköta sig, vilket torde ge lite påbackning. På avdelningarna för sexualbrott- och våld i nära relation är barnaskändande med övervåld trots allt inte så populärt, och han lär nog flytta/flyttas lika ofta inne som ute.

Han byter säkert namn när han kommer ut. Erik Andersson kanske.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-03-07 kl. 22:58.
Citera
2019-03-07, 23:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Advokaten tackar och bockar i alla fall säkert - att bilden är postad här kan han dra upp i domstolen så fort det blir en fråga om vittneskonfrontation.
Vittneskonfrontation är nog absolut inte tänkt i fall som dessa --- hon får snarare peka ut honom från foton från den aktuella tiden .. dvs när han var ung....
Citera
2019-03-07, 23:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Citat:
En till flicka kan ha fallit offer för den hänsynslöse våldtäktsmannen som förgrep sig på en 8-årig flicka i Billdal, 1995. Det visar de tips som kommit till polisen sedan Aftonbladet tog upp fallet med den grova barnvåldtäkten.

– Vi har fått ett tips om att det ska ha skett en våldtäkt mot ett barn i Kungsbacka vid samma tidpunkt. Det är intressant. Vi ska titta på om det kan finnas ett samband, säger Anders Eriksson, gruppchef Kalla Fall, polisregion Väst.

Kan vara en pusselbit för att lösa gåtan
Om uppgifterna stämmer ska en flicka i 10-årsåldern ha blivit våldtagen på en plats inom 10 kilometers radie från platsen där en 8-årig flicka blev våldtagen 1995 i Billdal.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8b80w/kalla-fall-tips-om-ny-grov-valdtakt-mot-flicka
Ganska sannolikt att det kan vara samma GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sannolikt innebär just det. Om denna snubbe nu är spårad säkert till DNA och det är ett snarlikt fall precis i närheten. Ingen vet förutom GM och han verkar inte vara typen att erkänna så polisen får väl försöka pressa detta utav honom så de med 100% vet att det var han eller ej. Möjligen har de tom bevis så även om han nekar kan man åtala honom för detta med.
På Efterlyst i kväll tog dom upp våldtäkten i Billdal
Där nämndes även två andra barnvåldtäkter i området men dom är lösta.
Det var en annan GM så dom kan vi släppa.
Där finns även en intervju med föräldrarna.
Kan ses på Viaplay, ca 15 minuter in programmet pratar dom om våldtäkten.
https://www.viafree.se/program/samhalle/efterlyst/sasong-53/991999
Citera
2019-03-07, 23:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han blir 68 år när han kommer ut. Polisen har ett öga på honom. Han vet själv att han måste sköta sig annars åker han in för gott.
Vad baserar du det utlåtandet på? Amerikanska TV-serier?
Citera
2019-03-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, 2/3 av 10 år är 6 år 8 månader. Räknat från frihetsberövandet. Så han lär komma ut i november 2025. Om han nu får maxstraffet 10 år.

Men nu gissar jag att hans personlighet gör att han inte kommer att kunna sköta sig, vilket torde ge lite påbackning. På avdelningarna för sexualbrott- och våld i nära relation är barnaskändande med övervåld trots allt inte så populärt, och han lär nog flytta/flyttas lika ofta inne som ute.

Han byter säkert namn när han kommer ut. Erik Andersson kanske.
Ja, du har rätt! Man sitter 2/3 del av tiden. Men jag skrev om han "sitter 10 år inne".
Citera
2019-03-07, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Förstår inte alls hur du menar. I vilken situation begreppet våldtäkt inte onödig för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker sällan att du säger något vettigt, men denna gång har du en poäng -- det är brottsrubriceringar som borde finnas/införas....

Jag tror INTE att man behöver införa några nya rubriceringar. Rubriceringen är MISSHANDEL helt enkelt, och sen bedömer domstolen hur allvarlig/grov misshandeln är, utifrån de fysiska och psykiska skadorna som gärningen medfört för offret. I åtalet kommer det då stå tex att han har penetrerat henne vaginalt, så att hon började blöda, vilket förstås gör misshandeln mer allvarlig, bla pga de obehag som icke-samtycklig vaginal penetrering innebär.

Men det finns ju INGEN rubricering i svensk lagstiftning, för tex det väldigt obehagliga "icke-samtycklig forcering av pinne genom trumhinnan", så varför skulle "icke-samtycklig vaginal penetrering" ha en egen rubricering, alltså VÅLDTÄKT?
Det kommer förstås kallas våldtäkt ändå av många, men inom rättsväsendet bör man helt enkelt kalla det utifrån vad som har hänt, alltså "han penetrerade henne vaginalt mot hennes vilja", och så dömer man utifrån hur grov misshandeln av vaginan är, precis som man skulle göra om det gällde trumhinnan.

Och jag tror INTE att domstolen måste döma honom för våldtäkt, även om han har begått det rent juridiskt. Jag kan ha fel, men om han har begått ett allvarligare brott som ger tillräckligt högt straff, alltså grov misshandel, då kan man bortse från ett mindre grovt brott. För man dömer väl INTE en våldtäktsman för fridskränkning, trots att en våldtäkt är fridskränkning rent juridiskt?

Och om man dömer honom för grov misshandel, istället för grov våldtäkt. Då borde man väl kunna döma honom lika hårt eller hårdare? För man dömer väl en grov misshandel hårdare än en grov våldtäkt? Tex om någon blir förlamad från nacken neråt av en misshandel, då borde det väl dömas hårdare än den grövsta våldtäkten?
Senast redigerad av a987 2019-03-07 kl. 23:39.
Citera
2019-03-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad baserar du det utlåtandet på? Amerikanska TV-serier?
Jag förstår inte vad du menar!
Citera
2019-03-07, 23:16
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Då frågar jag på ett nytt sätt; är det troligt att internationella åklagaren bara haft jour och tyder hans medverkan bara på det?

Om du menar att jour är något som vanligtvis sker på fredag förmiddag samt att de flesta inom Åklagarmyndigheten vanligtvis jobbar helger - då är det troligt. Inte annars.
Citera
2019-03-07, 23:18
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Okej. Som du skrev det tolkade jag det som att du visste att en annan åklagare från ordinarie var i tjänst, men att det alltså inte var denna som tog hand om häktningen, utan att det skulle ha handlat om ett val att sätta internationella åklagarkammaren på utredningen. Har läst häktningsframställan, men det du skrev tolkades så, iallafall av mig.

Jag förstår inte hur din tolkning är möjlig att göra.
Citera
2019-03-07, 23:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Advokaten tackar och bockar i alla fall säkert - att bilden är postad här kan han dra upp i domstolen så fort det blir en fråga om vittneskonfrontation.

Du tror att det kan finns ett antal vittnen till händelsen?
Citera
2019-03-07, 23:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
På Efterlyst i kväll tog dom upp våldtäkten i Billdal
Där nämndes även två andra barnvåldtäkter i området men dom är lösta.
Det var en annan GM så dom kan vi släppa.
Där finns även en intervju med föräldrarna.
Kan ses på Viaplay, ca 15 minuter in programmet pratar dom om våldtäkten.
https://www.viafree.se/program/samhalle/efterlyst/sasong-53/991999

Ok tack jo det 2017 artiklarna var ifrån. Fint att de löst de andra också. Antar att polisen i fall som detta kollar på allt möjligt olöst som denna person kan vara skyldig till. Det är ju så ett grovt brott att det är svårt att föreställa att detta skulle vara enda gången.
Citera
2019-03-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jaha. Men nu fanns ju hans sperma i hennes underliv. Jag ser inte hur det inte skulle vara bortom rimlig tvivel att han är den skyldiga.
Jag tror att hen menar att "nya vittnen som vill peka ut honom för andra fall/brott"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in