2019-04-18, 00:19
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tror att det finns mer DNA bevis än bara sperma för flickan kämpade emot så det fanns troligen hudavskrap under naglarna och kanske till och med hårstrån.
Tror inte det finns ens en minimal chans att DNA bevisningen inte ska hålla.

"Men vad kan hända om det visar sig att provet har blivit felaktigt hanterat te.x? Kan de hävda att DNA-bevisningen inte håller eller att rätten ska bortse från DNA:at?"
Ja det kan dom hävda men jag tror knappast att rätten godtar det för så klantiga är dom inte på NFC så som strular till ett så klart DNA prov.
Vi får vänta på fup och se vad dom mer har.

Det fetade: Nej exakt, det känns verkligen inte som att de har klantat sig i detta fall, jag tror mer tvärtom; vid ett sånt grovt brott så borde man verkligen göra allt för att följa rutinerna så att ingen kan misstro bevisningen vid eventuell rättegång, även om ingen träff har hittats än.

Ja, jag har nog inte längtat efter en fup såhär mycket sedan Johanna Möller!
Citera
2019-04-18, 13:11
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Det fetade: Nej exakt, det känns verkligen inte som att de har klantat sig i detta fall, jag tror mer tvärtom; vid ett sånt grovt brott så borde man verkligen göra allt för att följa rutinerna så att ingen kan misstro bevisningen vid eventuell rättegång, även om ingen träff har hittats än.

Ja, jag har nog inte längtat efter en fup såhär mycket sedan Johanna Möller!
Tror att fupen kommer bli svår att få ut.
Tingsrätter är inte så glada att skicka sådana känsliga uppgifter.
Citera
2019-04-18, 13:14
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror att fupen kommer bli svår att få ut.
Tingsrätter är inte så glada att skicka sådana känsliga uppgifter.

Nej jag vet, men jag hoppas ändå att de inte väljer att sekretessbelägga hela fupen, utan endast utvalda delar.
Citera
2019-04-18, 14:28
Medlem
Citat:
Nej jag vet, men jag hoppas ändå att de inte väljer att sekretessbelägga hela fupen, utan endast utvalda delar.

Media kommer att ligga på rätt hårt och lär överklaga varje försök att gömma undan den här.
Citera
2019-04-18, 17:15
Medlem
Citat:
Allt detta förstår jag, men jag förstår inte vad advokaten tror att han vinner på detta? Rättegången kommer ju att bli av ändå, bara lite senare.
Vad kan han egentligen hävda?
Kan han hävda att det inte är hans klients DNA pga av felaktig lagring/hantering fast det har blivit en träff?
Han kanske är i behov av pengar och där för vill göra målet större än det verkligen är : ju större mål ju mera pröjs till advokaten.
Citera
2019-04-18, 19:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Då dom inte hade dom utredningstekniska analysmetoderna när det gäller DNA när våldtäkten skedde så har dom förhoppningsvis analyserat om provet nu med moderna metoder.
Det måste ju ha funnits tillräckligt med material i form av sperma inne i flickan för att dom ska kunna göra flera prov. Det är ju inte lite mjällflagor det är frågan om.
Hoppas verkligen att försvarsadvokaten inte lyckas med sitt uppsåt.

Äldre dna-prov är i princip lika bra som nya. Skillnaden ligger mest i att det numera behövs betydligt mindre mängder av prov för att kunna utvinna dna. Man kan alltså idag utvinna dna från bevismaterial som tidigare inte var möjligt
Citera
2019-04-18, 22:11
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Media kommer att ligga på rätt hårt och lär överklaga varje försök att gömma undan den här.

Det tror jag med.
Men jag tror också att majoriteten av fupen kommer att vara sekretessbelagd.
Citera
2019-04-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Polis och åklagare påbörjade en förundersökning så snart brottet anmäldes och dokumenterade det arbetet, så de äldsta delarna av FUP är dokumentationen av den förundersökningen med vittnesförhör, teknisk undersökning, rättsmedicinsk dokumentation, mm. När man fick DNA-träffen öppnades förundersökningen på nytt och kompletterades med den nya bevisning som kommit fram.

Tack. Vad kan det då vara som försvarsadvokaten vill tillföra fupen som får rättegången uppskjuten på obestämd tid? Måste väl vara något allvarligt klander?

Kan mgm ha alibi vid tiden för brottet?
Senast redigerad av Reda 2019-04-18 kl. 23:01.
Citera
2019-04-18, 22:57
Medlem
Citat:
Det tror jag med.

Risken finns. Blir nog en del bilagor som aldrig får ses i dagsljus.
Citera
2019-04-18, 23:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Tack. Vad kan det då vara som försvarsadvokaten vill tillföra fupen som får rättegången uppskjuten på obestämd tid? Måste väl vara något allvarligt klander?

Kan mgm ha alibi vid tiden för brottet?

Ja, det är ju en intressant fråga. Förmodligen har det att göra med hur DNA hanteras och resultaten av analyserna dokumenteras. Advokaten har kanske fått för sig att det finns någon lucka i hanteringen eller dokumentationen. Det kan ju vara någon administrativ teknikalitet som han hoppas hitta för att misstänkliggöra fynden. Förmodligen har han ett mycket tunt underlag för försvar: "min klient har fått en hjärnskada så han förnekar för han minns inte." Att angripa offrets vittnesmål lär inte leda någonvart om det finns DNA-bevis och skulle bara få honom att se ut som en buffel. Så han får försöka hitta något att hänga upp sig på när det gäller DNA-bevisen.

Hade MGM hävdat alibi hade det nog kommit fram?
Citera
2019-04-18, 23:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det tror jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Risken finns. Blir nog en del bilagor som aldrig får ses i dagsljus.

Jag har läst relativt få FUP:ar om sexualbrott, men de jag läst har ju även innehållit offrens vittnesmål. Det har funnits även när det gäller våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Däremot är offrens identitet givetvis maskerade liksom alla bilder. Det som väl brukar saknas är resultaten av rättspsykiatriska undersökningar av den åtalade? Däremot händer det ju att man bara lämnar ut FUP på papper mot hög tryckkostnad... De FUP:ar jag sett som varit hårdare sekretessbelagda är ju de som handlat om sådant som kan vara känsligt i SÄPO:s eller kriminalvårdens arbetsmetoder.
Citera
2019-04-18, 23:21
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har läst relativt få FUP:ar om sexualbrott, men de jag läst har ju även innehållit offrens vittnesmål. Det har funnits även när det gäller våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn. Däremot är offrens identitet givetvis maskerade liksom alla bilder. Det som väl brukar saknas är resultaten av rättspsykiatriska undersökningar av den åtalade? Däremot händer det ju att man bara lämnar ut FUP på papper mot hög tryckkostnad... De FUP:ar jag sett som varit hårdare sekretessbelagda är ju de som handlat om sådant som kan vara känsligt i SÄPO:s eller kriminalvårdens arbetsmetoder.

Jag har läst ganska många, och många av dom är ganska hårt maskade, speciellt när det handlar om minderåriga offer.
I detta fall är det ett väldigt gammalt fall och offret är inte minderårigt längre, så mest troligt är det inte lika hårt maskat som det brukar vara, men jag kan ha fel.
Jag har varit med om att hela fupar har varit sekretessbelagda också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in