2019-03-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Om man försvenskar pseudo- så blir det falsk, eller ännu bättre - tycker jag 😊- låtsasbarmhärtighet. Det är precist på ett rakt sätt, inte förfinat, alla förstår.

Förstår mig inte på dem som på ett eller annat sätt försöker förminska bjärredföräldrarnas fruktansvärda mord på sina egna barn. Och att dessutom var friska, som polisen sa.

Att (om?) de själva ansåg att deras egna liv var värdelösa och därför begick självmord är upp till dem själva, även om det är tragiskt i sig, men att ta med sig barnen in i döden är oförlåtligt och har ingenting med barmhärtighet att göra.

Att det, som nån i tråden påstår, skulle handla om att man hatar dem låter märkligt. Hat är en stark känsla och man kan väl inte hata en person man inte ens känner? Eller kan man det? Däremot kan man känna en stark motvilja mot hur man kan mörda sina egna barn.

Det finns alltid utvägar uräven svåra knipor men föräldrarna ansåg tydligen inte det.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-07 kl. 18:10.
Citera
2019-03-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan vara för smärtsamt att ta in vidden av denna tragedi. Att föräldrarna till slut ansåg att detta var den bästa lösningen. Att välja ut O som ensam ansvarig för detta och kanalisera sitt hat åt endast ett håll , O, är lättare.
Ja så kan det säkert vara. Bra där. Jag har även tänkt lite i banorna att samhället dömer mer när det är en mamma som dödar sina barn? Kanske bara jag som tror det är så dock. En mamma som burit fostret och fött fram, ammat osv. Blir det än mer oförståeligt när en kvinna mördar då? Kanske. Och kanske svårare att ta in/förstå.
Citera
2019-03-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förstår mig inte på dem som på ett eller annat sätt försöker förminska bjärredföräldrarnas fruktansvärda mord på sina egna barn. Att (om?) de själva ansåg att deras egna liv var värdelösa och därför begick självmord är upp till dem själva, även om det är tragiskt i sig, men att ta med sig barnen in i döden är oförlåtligt och har ingenting med barmhärtighet att göra.

Exakt - låtsasbarmhärtighet! Fast själva låtsades de nog att det var äkta barmhärtighet.

Avskum 😡
Citera
2019-03-07, 18:11
Medlem
Citat:
Förstår mig inte på dem som på ett eller annat sätt försöker förminska bjärredföräldrarnas fruktansvärda mord på sina egna barn. Och att dessutom var friska, som polisen sa.

Att (om?) de själva ansåg att deras egna liv var värdelösa och därför begick självmord är upp till dem själva, även om det är tragiskt i sig, men att ta med sig barnen in i döden är oförlåtligt och har ingenting med barmhärtighet att göra.
Men för säkert 1000:e gången så är det väl inte skribenterna här som tycker det var barmhärtighet. Om nu O och H tyckte/trodde det så var det i deras hjärnor. Finns väl ingen som tycker det var barmhärtigt. Skilj på vad många tycker och på vad många tror att föräldrarna trodde / tyckte. Comprendo?
Citera
2019-03-07, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Om ett barn beter sig märkligt, och läkare inte hittar något, så försöker föräldrar idag själva diagnostisera barnen. Alla bokstavsdiagnoser är delvis sprunget ur det. Slaskdiagnoser när man inte hittar något direkt fel. Jag hade troligen själv adhd, men betraktades mest som ett barn med en jävla massa spring i benen. Jag var intelligent och borde börjat direkt i andra eller tredje klass. Efter skolmognadstest fick jag börja första klass "för att sitta på tillväxt". Förödande för glädjen att lära! Nå. Det var en utvikning bara. Dessa tjejer blev trötta, hade värk. Kan det ha varit en svår växtvärk och dessutom trötthet i form av tonårsdepressioner? Fan vet. Men vi vill ha diagnoser om vi inte begriper. En diagnos gör allt mer begripligt. Och de hittade ME efter en massa googlande. Sökte hjälp. Fick ingen. Däremot fick de intyg och hemundervisning. Gott så. Men -föräldrarna var svaga. De såg sin egen framtid i grått nu. Livet var inte värt längre.

Jag har svårt att tro att det är så lätt att få en så allvarlig diagnos att det räcker med lite växtvärk och deppighet. Men jag skulle ändå vilja ha en granskning av flickornas vårdkontakter.
Citera
2019-03-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Utöver att ME-diagnoserna skulle vara påhittade (vad skulle funktionen med det vara?) så tycker jag att "självbedrägeriet" om barmhärtighet som en följd av att de inte "pallade trycket", är en bra beskrivning om vad som ledde fram till morden. Och visst finns det förakt i botten — mot sig själva, mot barnen och mot livet som sådant.

Har du inte mer fantasi än så? ME-diagnoserna var en förutsättning för att båda barnen skulle få exklusiv hemundervisning, men också en anledning för föräldrarna att mörda sina barn. ME-diagnoserna fyllde en funktion i familjen. Allt cirkulerade runt kontroll. Barnen behövde isoleras hemma från kamrater och sedan "behövde" de dödas. Flickorna buntades ihop, av sina föräldrar. De var "barn", inte individer. De representerade "framtid", inte individuella liv. De skulle uppfylla föräldrarnas checklistor.

Flickornas skolvägran kostade dem livet.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-07 kl. 18:21.
Citera
2019-03-07, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Har du inte mer fantasi än så? ME-diagnoserna var en förutsättning för att båda barnen skulle få exklusiv hemundervisning, men också en anledning för föräldrarna att mörda sina barn. ME-diagnoserna fyllde en funktion i familjen. Allt cirkulerade runt kontroll. Barnen behövde isoleras hemma från kamrater och sedan "behövde" de dödas. Flickorna buntades ihop, av sina föräldrar.

Vad får dig att tro att jag vill diskutera dina fantasier?
Citera
2019-03-07, 18:27
Medlem
Citat:
Har du inte mer fantasi än så? ME-diagnoserna var en förutsättning för att båda barnen skulle få exklusiv hemundervisning, men också en anledning för föräldrarna att mörda sina barn. ME-diagnoserna fyllde en funktion i familjen. Allt cirkulerade runt kontroll. Barnen behövde isoleras hemma från kamrater och sedan "behövde" de dödas. Flickorna buntades ihop, av sina föräldrar. De var "barn", inte individer. De representerade "framtid", inte individuella liv.

Man kan fråga sig vad i denna kontroll bestod - och framförallt varför det var så viktigt för föräldrarna i Bjärred att utöva den i så fall.

Ifall ME-diagnoserna var riktiga eller ej har jag ingen åsikt om. Vi har inte hört ett dugg från vad läkare tycker i den frågan. Har däremot förstått att det ofta finns delade meningar inom läkarkåren på diagnoser man inte kan förklara (däribland ME) där inga prover visar något, men patienterna däremot har svåra symptom. Såsom t.ex Fibromyalgi, men som numera finns med sen 70-talet i WHOs lista som sjukdom. Ändå tvivlar vissa läkare på att sjukdomen ens existerar.

För inte alls så många årtionden sen antogs både MS (multipel skleros) och diabetes vara fejk.

OT: För ännu längre sen kallades vissa kvinnor (nästan aldrig män) för hysterikor inom psykiatrin, förmodligen för att de protesterade mot sånt de ansåg vara orimliga krav. Däremot finns det inte något som visar att det var andra än överklasskvinnorna. (Luktsalt och en massa uppmärksamhet fick dock dessa kvinnor på benen igen). Senare kom det inom psykiatrin en diagnos på dessa = histrionisk personlighetsstörning....som om det vore en kvinnlig variant på narcissism :-)

https://utforskasinnet.se/histrionisk-personlighetsstorning/
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-07 kl. 18:36.
Citera
2019-03-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vad får dig att tro att jag vill diskutera dina fantasier?

Ska man vara bokstavstrogen så var föräldrarna rakt igenom ärliga mot alla. De mördade för att de inte såg någon livskvalitet för någon i familjen. Att de ljög för sina egna barn, det var bara ett olycksfall i arbetet så att säga. En lögn är ingen lögn och om den dessutom handlar om att mörda den ovetande, så är det inget att fästa någon uppmärksamhet vid.

Föräldrarna var i dina öga renhåriga hedersknyfflar. Några att lita på. Jag förstår.
Citera
2019-03-07, 18:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Man kan fråga sig vad i denna kontroll bestod - och framförallt varför det var så viktigt för föräldrarna att utöva den i så fall.

Ifall ME-diagnoserna var riktiga eller ej har jag ingen åsikt om. Vi har inte hört ett dugg från vad läkare tycker i den frågan. Har däremot förstått att det finns delade meningar inom läkarkåren på diagnoser man inte kan förklara (däribland ME) där inga prover visar något, men patienterna däremot har svåra symptom. Såsom t.ex Fibromyalgi, men som numera finns med sen 70-talet i WHOs lista som sjukdom. Ändå tvivlar vissa läkare på att sjukdomen ens existerar.

För inte alls så många årtionden sen antogs både MS (multipel skleros) och diabetes vara fejk.
Det spelar ju ingen roll vilken sjukdom barnen eventuellt hade. Det som är viktigt är vad föräldrarna TRODDE att de hade. Det var utifrån det man tog sitt beslut. Läkare har feldiagnostiserat i alla tider. Det spelar ingen roll just nu i det här fallet. Barnen är döda. Pga en sjukdom som ingen vet var rätt diagnosticerad. Det finns nån enstaka läkare på KI, om jag förstått rätt, som faktiskt KAN diagnosticera ME. Men han har inte varit involverad här.
Citera
2019-03-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det spelar ju ingen roll vilken sjukdom barnen eventuellt hade. Det som är viktigt är vad föräldrarna TRODDE att de hade. Det var utifrån det man tog sitt beslut. Läkare har feldiagnostiserat i alla tider. Det spelar ingen roll just nu i det här fallet. Barnen är döda. Pga en sjukdom som ingen vet var rätt diagnosticerad. Det finns nån enstaka läkare på KI, om jag förstått rätt, som faktiskt KAN diagnosticera ME. Men han har inte varit involverad här.

Föräldrarna kom med en beställning till sjukvården tror jag, åtminstone är det bevisat för andra barnet. Moa förutsattes ha ME och fick hemskolning långt innan föräldrarna fick fram ett intyg. Jag skulle vilja veta vilken läkare/sjukhus som attesterade föräldrarnas diagnosönskan för Moa. Det kan finnas brottslighet bakom detta, mutor. Ett utbyte av tjänster.
Citera
2019-03-07, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ska man vara bokstavstrogen så var föräldrarna rakt igenom ärliga mot alla. De mördade för att de inte såg någon livskvalitet för någon i familjen. Att de ljög för sina egna barn, det var bara ett olycksfall i arbetet så att säga. En lögn är ingen lögn och om den dessutom handlar om att mörda den ovetande, så är det inget att fästa någon uppmärksamhet vid.

Föräldrarna var i dina öga renhåriga hedersknyfflar. Några att lita på. Jag förstår.

Vad får dig att tro att jag vill diskutera dina fantasier om mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in