2019-03-07, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det finns absolut inga vederhäftiga uppgifter som säger att Hanna tjatade om att dö hela tiden.

Visst kan det ha varit på det sättet men det kan lika gärna vara så att eftersom Hanna är så anonym så är det lättare att lägga skulden på henne och fantisera ihop alla möjliga teorier än på Oskar som vi vet så mycket mer om.

Det finns heller absolut inga vederhäftiga uppgifter om att maken var en fullblodsnarcissist som plågade sin familj och framför allt inte såsom den beskrivs i en anonym länk av en lekman på nätet som beskriver egna erfarenheter av en helt annan person. Men just det befängda påståendet bekymrade dig aldrig att tillrättavisa. Istället väljer du min uppgift som endast fungerade som dråpligt exempel på hur fel det kan bli när man kastar ut sig trådsanningar.

Du känner inte själv att ditt agerande säger något om hur otillständigt biased du är i tråden?
Citera
2019-03-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ptj... jag kan villigt erkänna att min inlevelseförmåga är tunn för hur livet tedde sig i Bjärredsvilan, veckorna fram till de tre brutala morden. Jag är nykter - det är en svaghet, kanske. Hur mina fantasier skulle "utvecklas" under rus och i pårökt tillstånd vet jag inte. Men - det kanske du vet.

Intressant dock, med alla omskrivningar och ursäkter till fenomenet "barmhärtighet".

Det går varken att supa eller knarka sig till mentaliseringsförmåga. Däremot finns det hopp via mentaliseringsbaserad terapi (MBT). Det är märkligt nog i dom omgivningarna man även måste börja söka roten till denna händelse.

För på något sätt blev det ett liknande mentaliseringssammanbrott även hos föräldrarna som av någon anledning slutade se sig som fyra individer utan snarare som en symbios som antingen levde eller dog som en enhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mentalisering
Citera
2019-03-07, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det handlar väl om hur grundligt man beskriver och vilka förbehåll man lägger i. Men att tala om barmhärtighetsmord utan förbehåll kan få en och annan att tro att det är en självförklarande beskrivande entitet, som ett gatnamn som talar om att gatan går ner till nya bron över ån.

I Bjärred så måste räkna med mindre lättsuggesterade föräldrar, men det hindrar inte ”felsteg”, när det har roterat ett par varv. En kan ha velat rädda dem från ett rörigt och ovärdigt liv, den andre kan ha velat rädda dem från rädsla och brist på tillräcklig kärlek, och dessa nojor har fullbordats i ett slutgiltigt ”bevis om omtanke”. Båda kan ha känt skam kring sig själv och flickornas situation, och kokat torrt av mental belastning och famlat efter en utväg.

Nu tror jag inte att vi kommer att se döda barn som maskar efter regn på gatorna, om vi väljer den av forskningen framplockade barmhärtighetskategorin, men jag gillar personligen benämningen pseudoaltruism. Om inte annat för att det håller en och annan pseudoriddare lugn och fin. Av precis samma orsak finns det all anledning att ibland skriva att makarna dödade barnen av ren barmhärtighet. Man måste ju trots allt få ha lite kul och retas lite även när man pratar om ett så allvarligt område. Det är min övertygelse att om dessa föräldrar hade haft lite mer humor, självdistans och ironi, så hade hela familjen levt idag. Jag är lika övertygad om att det faktum att vi har en kategori av barnmord som benämns barmhärtighetsmord, inte har något med familjeförintelsen att göra. Det tror jag att nästan alla begriper om de tänker efter en liten stund.
Citera
2019-03-07, 13:49
Medlem
harperlees avatar
Du skrev

Citat:
Om makan var en deprimerad gnällig fan, som bara ältade om att hon ville dö hela tiden (vilket det finns uppgifter om, även utanför pseudovetenskapliga länkar).

Jag påpekade att det inte finns några vederhäftiga sådana uppgifter.

Jag resonerar genomgående utifrån att föräldrarna varit överens om att mörda sina barn så jag vet inte var denna otroliga bias skulle bestå i. Jag har inget intresse i att försöka frikänna Hanna från sin del i skulden men det är inte korrekt att uppgifterna om hennes eventuella tjat om självmord är mer pålitliga än "pseudovetenskapliga länkar".

Jag kan däremot erkänna utan omsvep att jag är otroligt förtjust i rappytt så du får en poäng för bias ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det finns heller absolut inga vederhäftiga uppgifter om att maken var en fullblodsnarcissist som plågade sin familj och framför allt inte såsom den beskrivs i en anonym länk av en lekman på nätet som beskriver egna erfarenheter av en helt annan person. Men just det befängda påståendet bekymrade dig aldrig att tillrättavisa. Istället väljer du min uppgift som endast fungerade som dråpligt exempel på hur fel det kan bli när man kastar ut sig trådsanningar.

Du känner inte själv att ditt agerande säger något om hur otillständigt biased du är i tråden?
Citera
2019-03-07, 14:42
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag tror att det är bra att du börjar erkänna dina empatibrister nu när du så flagrant avslöjat dem ändå.

Kanske hade också makan mått bra av det? Helt uppenbart är att hon inte lyckades se utanför sina egna behov, i annat än förvanskad och missriktad barmhärtighetsform. Hon lämnar digitala bevis på att ha diskuterat mord på sina döttrar i månader, hon skriver under ett bevittnat testamente som förutsätter att barnen är döda, hon skriver ett avskedsbrev som hon undertecknar, där hon menar att hon bestämt sig för att döda sina barn eftersom hon inte ser att de har något liv i egentlig mening, hon drogar sig kraftfullt tillsammans med sin man för att orka att genomföra familjeförintelsen, hon är av polisen misstänkt för mord på sina egna barn. Ändå kramar du barnamörderskan. Kan man bli mer oempatisk än så, än att försvara en mor som dödat sina barn? Är du verkligen säker på att du är nykter? Du beter dig nämligen som du använt de flesta droger via samtliga administrationsvägar.

Jag tror ja lutar åt uttrycket "Caesars hustru får inte ens misstänkas”, hellre än något annat.
Det hände sig vid den tiden att Caesars hade varit otrogen bla bla...
Kanske ville H skilja sig ändå - som vissa spekulerat kring. Kunde O varit otrogen ? Hade han ens någon sexuell drift ? Om ändå - blev han påkommen ? Då; kanske då, exploderade han i en slutgiltig familjeutrotning. Bara sådär, helt enkelt - utan känslopjunk - om du förstår hur jag menar.

Btw: Hur ska polisen kunna bringa någon klarhet i misstankegraden vad gäller H. Vad hon gjort, vad hon menat. Ärendet verkar snart avslutas utan att någon verifikation på vad dom initiala misstankarna har lett till.
Tre mördade och ett självmord - dock.

Citera
2019-03-07, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du skrev
Jag påpekade att det inte finns några vederhäftiga sådana uppgifter.

Jag resonerar genomgående utifrån att föräldrarna varit överens om att mörda sina barn så jag vet inte var denna otroliga bias skulle bestå i. Jag har inget intresse i att försöka frikänna Hanna från sin del i skulden men det är inte korrekt att uppgifterna om hennes eventuella tjat om självmord är mer pålitliga än "pseudovetenskapliga länkar".

Jag kan däremot erkänna utan omsvep att jag är otroligt förtjust i rappytt så du får en poäng för bias ändå.

Jag skulle ju nu kunna citera hela mitt inlägg som du besvarade för att göra en poäng, men eftersom du i alla fall har den intellektuella hederligheten (något jag uppskattar mycket) att du på ditt lilla sätt erkänner din bias, ska jag inte vara kinkig.
Citera
2019-03-07, 15:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det går varken att supa eller knarka sig till mentaliseringsförmåga. Däremot finns det hopp via mentaliseringsbaserad terapi (MBT). Det är märkligt nog i dom omgivningarna man även måste börja söka roten till denna händelse.

För på något sätt blev det ett liknande mentaliseringssammanbrott även hos föräldrarna som av någon anledning slutade se sig som fyra individer utan snarare som en symbios som antingen levde eller dog som en enhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mentalisering

Det kan vara för smärtsamt att ta in vidden av denna tragedi. Att föräldrarna till slut ansåg att detta var den bästa lösningen. Att välja ut O som ensam ansvarig för detta och kanalisera sitt hat åt endast ett håll , O, är lättare.
Citera
2019-03-07, 15:57
Medlem
Har någon kunnat hämta ut FUP:en eller fått besked om att den är skickad ännu?

Jag har själv inte ansökt om den men kan absolut bidra med en slant om någon tar sig besväret att ladda upp den digitalt.
Citera
2019-03-07, 16:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nu tror jag inte att vi kommer att se döda barn som maskar efter regn på gatorna, om vi väljer den av forskningen framplockade barmhärtighetskategorin, men jag gillar personligen benämningen pseudoaltruism. Om inte annat för att det håller en och annan pseudoriddare lugn och fin. Av precis samma orsak finns det all anledning att ibland skriva att makarna dödade barnen av ren barmhärtighet. Man måste ju trots allt få ha lite kul och retas lite även när man pratar om ett så allvarligt område. Det är min övertygelse att om dessa föräldrar hade haft lite mer humor, självdistans och ironi, så hade hela familjen levt idag. Jag är lika övertygad om att det faktum att vi har en kategori av barnmord som benämns barmhärtighetsmord, inte har något med familjeförintelsen att göra. Det tror jag att nästan alla begriper om de tänker efter en liten stund.

Så är det. Kategorin i sig kommer inte leda till så många fall, fr.a. förstås av den anledningen att redan någorlunda friska barn ger något till egot hos någon av då två tänkt lite knepiga föräldrar, ocg att även andra sociala (familjära) bindningar som föräldrarna besitter håller alla vid liv. Riskerna börjar först när barnet upplevs börja subtrahera från egot, tror jag. Men även då kommer det stora flertalet kunna skilja på det ena och det andra.

Sen är som sagt föreställningen om barmhärtighetsmord outrotbar, skulle jag säga. Och nån sovjetisk omskrivning ändrar inte på det. Men om det betyder att forskningen borde tala om barmhärtighetsmord utan asterisker är en annan femma. Möjligen barmhärtighetsmotiv och altruistiskt motiv (fast det främmande ordet ger på svenska en lite väl försonlig touch).

Men det kan nog finnas en vits i att kunna göra skillnad på utvidgat självmord, barmhärtighetsmotiv, m.m. mellan olika tilldragelser, beroende på vad som uppfattats vara den primära drivkraften, om en sådan är urskiljbar.

Just nu är jag böjd att hålla Bjärred för utvidgat självmord (och självmordspakt) utifrån vad vi fått veta, men barmhärtighetsmotivet lär ju ha varit verksamt i föräldrarnas tankar. Lätt är det inte.
Citera
2019-03-07, 16:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så är det. Kategorin i sig kommer inte leda till så många fall, fr.a. förstås av den anledningen att redan någorlunda friska barn ger något till egot hos någon av då två tänkt lite knepiga föräldrar, ocg att även andra sociala (familjära) bindningar som föräldrarna besitter håller alla vid liv. Riskerna börjar först när barnet upplevs börja subtrahera från egot, tror jag. Men även då kommer det stora flertalet kunna skilja på det ena och det andra.

Sen är som sagt föreställningen om barmhärtighetsmord outrotbar, skulle jag säga. Och nån sovjetisk omskrivning ändrar inte på det. Men om det betyder att forskningen borde tala om barmhärtighetsmord utan asterisker är en annan femma. Möjligen barmhärtighetsmotiv och altruistiskt motiv (fast det främmande ordet ger på svenska en lite väl försonlig touch).

Men det kan nog finnas en vits i att kunna göra skillnad på utvidgat självmord, barmhärtighetsmotiv, m.m. mellan olika tilldragelser, beroende på vad som uppfattats vara den primära drivkraften, om en sådan är urskiljbar.

Just nu är jag böjd att hålla Bjärred för utvidgat självmord (och självmordspakt) utifrån vad vi fått veta, men barmhärtighetsmotivet lär ju ha varit verksamt i föräldrarnas tankar. Lätt är det inte.
Nej. Detta är nog inte något barmhärtighetsmord. De var missnöjda med sin framtid pga barnens sjukdom. Och tog livet av hela familjen. Självmord pga missnöje. Och mord på flickorna.
Citera
2019-03-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej. Detta är nog inte något barmhärtighetsmord. De var missnöjda med sin framtid pga barnens sjukdom. Och tog livet av hela familjen. Självmord pga missnöje. Och mord på flickorna.

Missnöje och självömkan. Bara tanken på att ta sig rätten att bestämma om ens egna barns (eller andra) liv eller död är minst sagt stötande. Bara att komma på tanken att någon annans liv är värdelöst.
Citera
2019-03-07, 16:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78

Du skojar lite med mig, men de har angett ”missnöjet” själva. Av det vi fick veta. Men det kan vara en omskrivning av ett barmhärtighetsmotiv som de inte lyckades sätta rätt ord på, som i sin tur var en etc.

Nu är ju på ett plan de här individerna s.a.s. fullt tillräkneliga och tillförlitliga i så gott som alla andra avseenden, så man får ju betro dem med ett mått av funktionellt förstånd. Eller, det lönar sig inte att lämna vägen för långt kanske. Och de anser nog att de tagit rätt beslut i alla händelser. Får man hoppas.

Men att tala om att ingen av dem kommer leva riktiga liv låter mer som självmord i mina öron. Det finns ingen indikation så att de till varje pris behövde rädda flickorna från akut smärta eller förtvivlan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in