Citat:
Ursprungligen postat av
Gullgulligullan
Eller hur. Jag har svårt att föreställa mig en större fasa än vad de har varit tvugna att gå igenom och många av dem kommer sannolikt aldrig att kunna komma tillbaka till livet igen. Ellie ha tex beskrivit att makens syster fortfarande är sjukskriven. Att som förälder hantera känslorna av att ens barn inte bara tar livet av sig, utan dessutom mördar ens barnbarn är ofattbar. I så mån var det fler som makarna tog livet ifrån.
Det är med avstamp från den insikten man förstår hybrisen hos trådhjältarna som försöker hålla minnet av offren vid liv i en sketen tråd på Flashback. Barnen, barnbarnen, kusinerna, syskonen eller vännerna kommer nog att bli ihågkomna utan några anonyma apostlars hjälp.
Mitt i alla känslor som fallet väcker så är jag ändå imponerad av föräldrarnas ansträngningar att inte få landet tapetserat med bilder av familjen på slaskpressens förstasidor. Bara det ensamt visar på den planering och beslutsamhet som måste ha funnits under en tid.
Man har medvetet besparat sina anhöriga från en hel del obehag. Det är förvånande hur väl det har fungerat. I kombination med den återhållsamhet och integritet som omgivningen har visat har en händelse med alla förutsättningar att bli extremt snaskigt utnyttjad av media snarare blivit motsatsen.