Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Som jag förstår saken så har polisen hittat ca 30 träffar i sitt egna, i sammanhanget "lilla" brottsregister, de kan ju vara både nu levande och nyligen döda, man vet ju att risken är rätt överhängande för en förtidig död som kriminell. Deras barn (de kriminellas) har ju inte testats, det är ingen ide att testa deras barn, då blir ju träffsäkerheten ännu sämre (om nu inte två i "samma släkt" har fått barn tillsammans, för då ÖKAR DNA-halten hos just dessa individer/barn). Enklast är att testa äldre släktingar till dessa ca 30, men om det inte fungerar, ja, då kan man ju testa eventuella barn och hoppas på ett ökat värde. Livsstilsmässigt brukar ju kriminella umgås med andra kriminella och dess anhöriga, så chansen kanske finns.
Hahaa, om man testar ditt eller mitt DNA likadant, så har säkerligen vi också en ca 30 träffar.....Du vet, alla har ju typ ett svart får i familjen/syskonskaran.......man kan säga att dessa 30 träffar är resultatet av alla svarta får i familjens grenar.....genom tiderna. De 30 träffarna är högst troligt inte riktig släkt idag med varandra, bara historiskt.
Jaa, det är nog snarare arvsmassa än ett släktnamn just nu, men omöjligt är det nog inte beroende på när den gemensamma anfadern levde.
Eftersom GM verkar komma från en icke kriminell familj/släkt (nutid/modern tid) så är nog chansen för en träff i ett kommersiellt DNA-register (släktforskning) högre än i Brottsregistret. Såvida GM inte kommer från en adelsfamilj. De har ju sitt släktträd färdigt och klart, med modersmjölken och hemma på slottsväggarna, och då behöver man ju inte DNA-testa sig för släktforskning.
Vitsen att ta fasta på tycks vara möjligheten att nå en avsevärt bättre matchning genom att gå uppåt trädet. Eller blir alla matchningar bättre uppåt? Eller kommr anlagsdominans från den andra föräldern med i bilden? (Sen kan ju rent praktiskt avlidna föräldrar och icke-biologiska barn, migration etc. förstöra möjligheten i enskilda fall).
Annars verkar det ju ganska snart övergå i en folkbokföringsfråga och möjligheten att hitta anfäder i de register som finns — dvs i princip traditionell släktforskning. Eller, om det går raskare, kommersiella sajter som finns. Det är väl kanske inte ett jobb för en polisman primärt, utan någon med lite läggning för sånt. Det finns ju en hel del möjliga fallgropar och kräver insikt i registrens svagheter etc. Och kanske slagning i kyrkböcker. Det har nog staaf inte tänkt sig.
Och när man har hittat en anfader så ska man då söka sig neråt igen längs de nya släktförgreningarna.
Det ska nog till en del flax och en del sittfläsk skulle jag gissa.
Norrlänningar har väl f.ö. alla födda och gifta och döda i alla gamla kyrkböcker utlagda tyckte jag att jag såg. Så oddsen är bättre på somliga håll.
Sen kanske profilerare på olika sätt kan bidra med idéer på vägen.