2019-03-07, 13:56
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Jag har inte påstått att gärningsmannen är kort. Jag tror inte det. Däremot finns det massor med källor som anger att gm kan vara ner till 170cm lång. 170cm är att betrakta som kort.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/kaedjL/topsar-dodas-anhoriga-i-jakt-pa-dubbelmordare
https://www.nt.se/nyheter/ostergotland/dubbelmordet-2004-vi-ar-nara-losningen-12040549.aspx
https://www.expressen.se/nyheter/15-i-forhor--om-12-ar-gamla-dubbelmordet/
Så sent som förra året talar man om ner till 170cm: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/jagade-dubbelmordaren-beskrivs-som-datanord/

15 årsåldern är jag knappast ensam om att tro, Leif GW Persson är av samma uppfattning och det framgår av tex expressen-artikeln som jag länkar ovan.

Att längdintervallet går ner till 170 är samma sak som att åldersintervallet går till födelseår 1970. Hade vittnesuppgifter pekat på ca 170 cm så hade nog intervallet gått ännu lägre.

Jan Staaf säger i SR-intervjun att GM är ”mycket lång”. Ingen säger någonstans att han är ens lite kort.
Som sagt, ledsen om det krockar med din teori.
Citera
2019-03-07, 14:09
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Att längdintervallet går ner till 170 är samma sak som att åldersintervallet går till födelseår 1970. Hade vittnesuppgifter pekat på ca 170 cm så hade nog intervallet gått ännu lägre.

Jan Staaf säger i SR-intervjun att GM är ”mycket lång”. Ingen säger någonstans att han är ens lite kort.
Som sagt, ledsen om det krockar med din teori.
Din logik haltar betänkligt om du anser att man av något principskäl drar ner längduppgifter för skojs skull! :loll

Om du var läskunnig så hade du sett att jag aldrig trott att gm är kort, allt jag gjort är att påpeka att det finns olika uppgifter om det. Jag vet inte hur jag kan förklara det ännu tydligare den här gången. Be någon som har svenska som modersmål att förklara för dig.
Citera
2019-03-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Omöjlig vill jag inte påstå, ska man komma vidare i detta måste man som GW säger, kunna se runt hörn. inte fastna i gamla spår som inte leder nånstans .

Jo helt möjligt är det . Mördaren har befunnit sig straxt efter morden vid tidningsstället och slängt sin mössa . Hans blod finns även där med .
Citera
2019-03-07, 14:58
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Din logik haltar betänkligt om du anser att man av något principskäl drar ner längduppgifter för skojs skull! :loll

Om du var läskunnig så hade du sett att jag aldrig trott att gm är kort, allt jag gjort är att påpeka att det finns olika uppgifter om det. Jag vet inte hur jag kan förklara det ännu tydligare den här gången. Be någon som har svenska som modersmål att förklara för dig.
Oj, vad blåst du är. Trodde i min enfald att du hade åtminstone några spån innanför pannbenet.

Man sätter ett intervall för att vittnesuppgifter kan vara diffusa. Man vill inte att folk ska undvika att tipsa om misstänkta för att de råkar vara lite kortare/längre/äldre/yngre än vad man först går ut med. Om vittnesuppgifter hade pekat på 170 cm så hade intervallet utökats. Vakna, grabben.
Citera
2019-03-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tretti kriminella släktingar på långt håll är ju rena rama nationella syndikatet. Eller så har svartenbrandt farit runt på landet och gjort en farlig massa damer med barn med kriminella gener.

Du har som många andra missförstått vad det handlar om. GM är inte släkt med alla de här människorna, han råkar bara dela lite DNA med dom. Man behöver inte vara släkt för att göra det. Men med lite tur så finns det någon avlägsen släkting till honom bland dom här 30, resten är vad vi kan kalla false-positives.
Citera
2019-03-07, 15:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Som jag förstår saken så har polisen hittat ca 30 träffar i sitt egna, i sammanhanget "lilla" brottsregister, de kan ju vara både nu levande och nyligen döda, man vet ju att risken är rätt överhängande för en förtidig död som kriminell. Deras barn (de kriminellas) har ju inte testats, det är ingen ide att testa deras barn, då blir ju träffsäkerheten ännu sämre (om nu inte två i "samma släkt" har fått barn tillsammans, för då ÖKAR DNA-halten hos just dessa individer/barn). Enklast är att testa äldre släktingar till dessa ca 30, men om det inte fungerar, ja, då kan man ju testa eventuella barn och hoppas på ett ökat värde. Livsstilsmässigt brukar ju kriminella umgås med andra kriminella och dess anhöriga, så chansen kanske finns.

Hahaa, om man testar ditt eller mitt DNA likadant, så har säkerligen vi också en ca 30 träffar.....Du vet, alla har ju typ ett svart får i familjen/syskonskaran.......man kan säga att dessa 30 träffar är resultatet av alla svarta får i familjens grenar.....genom tiderna. De 30 träffarna är högst troligt inte riktig släkt idag med varandra, bara historiskt.

Jaa, det är nog snarare arvsmassa än ett släktnamn just nu, men omöjligt är det nog inte beroende på när den gemensamma anfadern levde.

Eftersom GM verkar komma från en icke kriminell familj/släkt (nutid/modern tid) så är nog chansen för en träff i ett kommersiellt DNA-register (släktforskning) högre än i Brottsregistret. Såvida GM inte kommer från en adelsfamilj. De har ju sitt släktträd färdigt och klart, med modersmjölken och hemma på slottsväggarna, och då behöver man ju inte DNA-testa sig för släktforskning.

Vitsen att ta fasta på tycks vara möjligheten att nå en avsevärt bättre matchning genom att gå uppåt trädet. Eller blir alla matchningar bättre uppåt? Eller kommr anlagsdominans från den andra föräldern med i bilden? (Sen kan ju rent praktiskt avlidna föräldrar och icke-biologiska barn, migration etc. förstöra möjligheten i enskilda fall).

Annars verkar det ju ganska snart övergå i en folkbokföringsfråga och möjligheten att hitta anfäder i de register som finns — dvs i princip traditionell släktforskning. Eller, om det går raskare, kommersiella sajter som finns. Det är väl kanske inte ett jobb för en polisman primärt, utan någon med lite läggning för sånt. Det finns ju en hel del möjliga fallgropar och kräver insikt i registrens svagheter etc. Och kanske slagning i kyrkböcker. Det har nog staaf inte tänkt sig.

Och när man har hittat en anfader så ska man då söka sig neråt igen längs de nya släktförgreningarna.

Det ska nog till en del flax och en del sittfläsk skulle jag gissa.

Norrlänningar har väl f.ö. alla födda och gifta och döda i alla gamla kyrkböcker utlagda tyckte jag att jag såg. Så oddsen är bättre på somliga håll.

Sen kanske profilerare på olika sätt kan bidra med idéer på vägen.
Citera
2019-03-07, 15:30
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Oj, vad blåst du är. Trodde i min enfald att du hade åtminstone några spån innanför pannbenet.

Man sätter ett intervall för att vittnesuppgifter kan vara diffusa. Man vill inte att folk ska undvika att tipsa om misstänkta för att de råkar vara lite kortare/längre/äldre/yngre än vad man först går ut med. Om vittnesuppgifter hade pekat på 170 cm så hade intervallet utökats. Vakna, grabben.
Frågan var om det fanns uppgifter om att GM var kort, jag blev tillfrågad om länkar som styrker sådana uppgifter. Och länkar postade jag som styrker det. Vad är problemet?
Citera
2019-03-07, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Du har som många andra missförstått vad det handlar om. GM är inte släkt med alla de här människorna, han råkar bara dela lite DNA med dom. Man behöver inte vara släkt för att göra det. Men med lite tur så finns det någon avlägsen släkting till honom bland dom här 30, resten är vad vi kan kalla false-positives.

Det var liksom det jag ifrågasatte.

Blir det inte väldigt långt bak i tiden och väldigt många delade dna(-segment) i samtiden?

Hur många procent av befolkningen begår de grova brotten? En promille? Det antyder i alla fall 30.000 individer i riket med samma dna-markör. Med vissa justeringar kan den siffran väl både öka och minska, men det är många människor att hålla reda på och hitta en anfader till.

Det låter som lite demografer borde kallas in som kan peka ut landsändar och århundrade eller ngt.

Du får gärna upplysa mig mer.
Citera
2019-03-07, 16:28
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Hur tolkar man att det skiftar så mycket i antalet träffar i de tre aktuella fallen Billdal (5), Marie Johansson (92) och det här kring 30?
Citera
2019-03-07, 16:47
Medlem
I ett sånt här fall tycker jag man borde använda PKU registret. Det finns blod sparat på åtminstone alla som är födda 1975 och senare såvida man själv inte begärt att ens prov ska destrueras och då kan man ju börja med att kalla dom som är aktuella och gjort det till topsning. Det finns ju vad jag förstår bra DNA från gärningsmannen. Kör DNA på PKU registret på alla i rätt ålder som bodde i området vid tidpunkten så finns det ju om GW har rätt stor chans att man får napp. Kan inte vara så många som man inte topsat redan. Att man nu hittat 30 med liknande DNA betyder bara att man satt ribban lågt. Vi är alla släkt bara man går tillräckligt långt tillbaka och vårt DNA är lika till 99.5% mellan två individer men vissa partier har stor variabilitet och det är därför dna funkar för identifiering men så snart det är längre bort än kusin så blir det väldigt osäkert. Forskningen gått framåt och man kan nu se vad dna't kommer från för vävnad, genom metyleringsundersökningar bestämma åldern på den som dna't kom ifrån med +- 3-4 år, även se vilken av två enäggstvillingar dna't kommer ifrån, se livstilsmönster som rökning, alkohol, drog vanor, dietvanor, kroppsform längd och vikt (fortfarande ganska osäkert) och var denne kommer tillhör för population som Europe, afrikan, asiat etc. Domstolarna har varit restriktiva att tillåta användning av PKU registret (som bara är blod inte nåt DNA register) i brottsfall av olika anledningar. Att man nu får köra brottsplats DNA mot dom DNA register som finns är ju en stor framgång och vi får hoppas att det ger utslag.
Citera
2019-03-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Varför är inte GM åtalad och varför finns ingen samlad bild från de som såg och glöm inte de i sopbilen. Har allt slarvats bort eller är de bara så korkade som politiker som skriver att de "slarvat" och kommer undan med det?

PK-Sveriges drömmar får inte krossas är det enkla svaret och tyck synd om alla sjuka, svaga... så då var väl GM sjuk och allt annat försvann i lådorna på det korrekta polishuset som översågs av korrekta, charmiga, TV-profilen GW. Skydda familjen från insyn ekar det i korridorerna och över nejden och hela Sverige, nu och ännu mera 2004 då allt mörkt skulle vara osynligt så att inte ens en mörk jacka kunde bäras av en våldsman.

Oj, vad det skjuts från höften nu när en dos hopp kom in till tråden. Ja,det var från hårstrån i mössan som snuset kom fram säger Staaf 2016 och GM hade TROLIGVIS blå ögon och kom från Norra Europa. https://www.expressen.se/nyheter/polisens-nya-spar-efter-dubbelmordaren/

För att vara någorlunda säker på analysen krävs 50 hårstrån, läser jag, hade dom det?

En utvärdering av håranalys:
"In one case, a prosecutor told the jury that there was a one in 10 million chance that the hair sample that implicated the defendant in the crime was from another individual, reports the New York Times. Subsequent DNA testing found that “none of the hair samples matched the defendant, and that one was from a dog.”
https://www.forensicmag.com/article/2015/04/fbis-flawed-hair-evidence-under-microscope

Vi kan inte lita på något från MSM eller polisen står klart och damen sägs ha varit en invandrarlärare så hon har nog haft många tankar om ålder på sina elever och är trovärdig om detta liksom hennes man. Ca 20 år sa hon och när hon sa att han var ung menade han självklart offret M och inte GM.

Hallå, Våldet från GM började utan kniv och det var så stort att den inkallade experten Åkesson efter utredning med forensik antog att detta våld var nog att döda M. Likväl kom kniven fram vilket jag tror som experten att det var M kniv. Alla som "skydda" familjen kan inte ta in det. Men här i utomlands där jag bor finns ingen som skriker rasist efter mej, tack och lov för det är jag inte och kan därför sedan många år utvärdera med öppna ögon om läget!

Vad vill du säga? Att det var en "icke nordbo" som slog M så mycket att han avled..Sen använde han offrets (M) kniv igen mot honom o kvinnan..
Antyder du att M riktat kniv först mot gärningsmannen?. Var tror du gärningsmannen finns nu?
Citera
2019-03-07, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Hur tolkar man att det skiftar så mycket i antalet träffar i de tre aktuella fallen Billdal (5), Marie Johansson (92) och det här kring 30?

Jag ser också gärna synpunkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in