2019-03-06, 23:21
Medlem
ArthurMorgans avatar
Polisen och GW har olika uppfattning i specialprogrammet.

1. GW anser GM är ung, 15 +-2 år. Polisen anser GM är 20-25 år.
2. GW anser att det finns ett motiv. Polisen är mer öppen för att det är ett vansinnesdåd.
3. GW anser att GM bor i området. Polisen anser att det handlar om någon som är på besök i området.

Ett annat program om dubbelmordet.
Citera
2019-03-06, 23:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu killgissar jag, men DNAet muterar lite över tid dels p.ga miljöfaktorer. Därför kan man kanske se skillnad på ett barn och en 60-åring. Men man kan inte åldersbestämma en individ med hjälp av DNA. (kanske i framtiden)
Det går att ålderbestämma inom ett intervall, men inte exakt på året beroende på bl a sund kontra osund livsstil hos individen. Förklaringen är följande:
Citat:
Varje gång en cell delar sig kopieras kromosomerna. Denna process som kallas replikering förmår inte kopiera den yttersta änden på telomeren. Detta innebär att för varje celldelning blir kromosomerna något kortare. Äldre människor har alltså något kortare kromosomer än yngre människor.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Telomer Min understrykning

Artikel från 2018 i utländsk vetenskaplig press: Usefulness of telomere length in DNA from human teeth for age estimation. Min understrykning
Citat:
Age estimation is widely used to identify individuals in forensic medicine. --- Age estimation based on telomere length in DNA from tooth samples may be useful as a complementary method which provides an approximate estimate of age, especially when human skeletal remains are the only forensic sample available.
Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28439695

edit: man kan uppskatta åldern men inte bestämma den
Senast redigerad av MossTrums 2019-03-06 kl. 23:48.
Citera
2019-03-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Vid många cold case fall visar det dig efteråt att gm lever normalt liv.

Ja, grannarna hade ju inte alls blivit oroliga när ett gäng skumma flashbackare ”rekapitulerar” brottet, antar att det betyder ”rekonstruerar” dvs agerar händelserna som teater, rycker tag i förbipasserande och håller förhör!

Soter till förbipasserande -”Du där! Var var du den 19 oktober 2004! Svara!”

Pojke: -”Eh, jag var inte född då...”

Soter: -”Börja snacka nu din bönrullare, annars blir det hårdhandskarna!”
Nu blandar du ihop begreppen. Stor skillnad på att rekapitulera och rekonstruera. Läs om, läs rätt.
Citera
2019-03-06, 23:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag tror du är rätt ute.

Jag tror att man först börjar bearbeta de 30-tal träffar man fått. Är någon mer sannolik än de andra?

Men sedan är det ju bara att börja bygga släktträd och topsa på. Typ säg att en träff är person X som är en 40-årig gamal hustrumisshandlare med två barn som är 7 och 11. Då kan man ju baka bakåt i X släktträd för att se vad som händer. Topsa kusiner på fadern och moderns sida. Vad händer med likheten, blir den större eller mindre? Direkt man ser att det börjar öka blir det väldigt intressant.

Polisens register är — om jag har förstått det rätt — ganska litet, tidigare dömda för lite grövre brott. Kanske några kommersiella register — men tror att deras utbredning i Sverige är ganska litet. Men genom att topsa släktingar, som inte finns i registret, så kan man ju se om likheterna ökar eller minskar. Så tror helt enkelt att man får börja jobba systematiskt med träffarnas släktträd. Bygga upp dem och jaga rätt på personer som är villiga att topsas. Kanske inte i ett första steg för att få en direkt träff på en gärningsman, men för att att se om likheterna ökar om man går i en viss riktning.

Jaa, ungefär så. Men jag tror inte svensk polis får använda de komersiella sighterna. Och jag undrar om polisen lagligen kan tvinga släktingar till dessa ca 30 kriminella att testa sig......men de kanske de kan. Att vägra kan ju i alla fall på pappret stärka misstanken.....
Citera
2019-03-06, 23:47
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det går att ålderbestämma inom ett intervall, men inte exakt på året beroende på bl a sund kontra osund livsstil hos individen. Förklaringen är följande:

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Telomer Min understrykning

Artiklar från 2009 i utländsk vetenskaplig press: Estimation of human age according to telomere shortening in peripheral blood leukocytes of Tibetan.

Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19696580
Man kan för helvete inte se skillnad på om någon är 15 eller 20 år. Sluta förvirra nu. Läs dessutom ingressen:
Citat:
"We conclude that estimation of human age according to telomere shortening in PBLs is a novel method especially when there is no morphologic information, furthermore, the gender must be considered when age estimation is carried out based on telomere shortening."
Novel method betyder att man inte vet vad för korrelation som finns annat än att den är statistisk. Den statistiken kan vara ursvag.
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Nu blandar du ihop begreppen. Stor skillnad på att rekapitulera och rekonstruera. Läs om, läs rätt.
Så de ska stå och berätta för varandra? Kanske hålla en paranormal seans? Det är du som behöver läsa mitt inlägg bättre, jag skriver ju att jag antar att de menar rekonstruerar just eftersom rekapitulerar verkar efterblivet. Det visar också att jag har full koll på båda ordens betydelse. Hur har du det med läsförståelsen?
Senast redigerad av ArthurMorgan 2019-03-06 kl. 23:49.
Citera
2019-03-06, 23:52
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Man kan för helvete inte se skillnad på om någon är 15 eller 20 år. Sluta förvirra nu.

Så de ska stå och berätta för varandra? Kanske hålla en paranormal seans? Det är du som behöver läsa mitt inlägg bättre, jag skriver ju att jag antar att de menar rekonstruerar just eftersom rekapitulerar verkar efterblivet. Det visar också att jag har full koll på båda ordens betydelse. Hur har du det med läsförståelsen?
Jag har redigerat mitt inlägg med länk till en annan artikel med titeln Usefulness of telomere length in DNA from human teeth for age estimation. Vetenskapen på området är i sin linda men man kan uppskatta åldern inom ett intervall och man måste betänka att livsstilen påverkar längden på telomererna.

Du har rätt i att det kan vara svårt att slå fast skillnad på 15 eller 20 år, men säg 15 eller 25 år så tror jag att det finns skönjbara skillnader, som jag läser det mittersta diagrammet i länken du visat till.
https://www.researchgate.net/figure/Telomere-lengths-in-human-PBLs-from-male-and-female_fig5_26757030?_sg=WB5saerR_TCdo_Pau06ex__bx Mpdur V44kw0aaEdbuopWY53kMkevjaEWlaiXFxeLzQ2mCuESiSxJnCt MXjqmT8iCnpEUqFkUL1Woi034g
Senast redigerad av MossTrums 2019-03-07 kl. 00:01.
Citera
2019-03-06, 23:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Så i måndags borde rubriken istället för "Genombrott i dubbelmordsutredningen" ha varit "Bakslag i dubbelmordsutredningen". Ja, ja, vår kära dubbelmördare lär väl ha fått hicka iallafall.

Hahahaa, ja, faktiskt lite så. Allas vår LGWP har väl också uttalat sig om att även DNA-spåret är skakigt, om jag inte feltolkat. Händer mycket nu på DNA-fronten, svårt att hinna med.

Fast ponera att ALLA äldre nära släktingar till de ca 30 träffarna är döda, jaa, då blir det ju väldigt svårt.

Max otur, typ.
Citera
2019-03-06, 23:59
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hahahaa, ja, faktiskt lite så. Allas vår LGWP har väl också uttalat sig om att även DNA-spåret är skakigt, om jag inte feltolkat. Händer mycket nu på DNA-fronten, svårt att hinna med.

Fast ponera att ALLA äldre nära släktingar till de ca 30 träffarna är döda, jaa, då blir det ju väldigt svårt.

Max otur, typ.
Vad spelar det för roll om släktingarna är döda? Folkbokföringen har ju kvar uppgifterna.
Citera
2019-03-07, 00:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om släktingarna är döda? Folkbokföringen har ju kvar uppgifterna.

Japp, de har de, men inget DNA!!

Och därför ingen match. Såtillvida det finns någon/några skelettgravar att gräva upp och testa, i kremeringarnas högborg.
Citera
2019-03-07, 00:28
Medlem
Citat:
DNA säger inte ett skit om ålder i det här fallet. Clandeztino drar massa saker ur röven.

Enligt forskning ska dom inom de närmsta åren veta hur gammal personen är om man har ett DNA. Läste om det förra året och skrev ett inlägg om det då.
Citera
2019-03-07, 00:33
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det finns ju blod från killen också, alltså en tredje person. Vem är då det
Ja i praktiken skulle det kunna vara vilken randomsnubbe som helst. Om man tänker efter.
Citera
2019-03-07, 00:37
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo helt omöjligt! FÖR att det fanns blod från tre personer på mössan och kniven! Och för att det finns dem som sett överfallen/morden! PUST!!! 🙄

Ok, nu börjar jag blir irriterad, man framför en teori, bara för det finns blod av en tredje person skulle kunna betyda lika mycket som att tanten anföll en till passerande som sprang iväg i panik. Så jävla underligt är det väl ändå inte? Det dna kom från en ung person, kanske fick pts efter och inte kunnat höras, eller hur? Säger inte det är så, men en teori jag jobbat fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in