2019-03-06, 20:48
Medlem
FLYGSKAM är en svensk politisk folkrörelse som började som en uppmaning till att känna personlig skam för att man flyger eftersom det är dåligt för miljön, vilket förhoppningsvis då skulle leda till ändrade resevanor. Nu, i "fas 2", när de troende faktiskt slutat flyga, har detta förvandlats till något som går ut på att att hänga ut, anklaga, och få andra att skämmas över att de flyger. Mer "shaming" än "feeling ashamed", således.

Ett intressant exempel på skambeläggandet kan man se hos det anonyma instagram-kontot "aningslosainfluencers", som på kort tid har nått 60,000 följare på att inte-så-anonyma uthängninar av s.k. influencers som begår kardinalsynden att göra onödiga långresor och posta om dem. De är omskrivna i svenska medier och har du själv instagram-konto märker du säkert att du har någon/några vänner som följer dem, beroende så klart på hur högt godhetsindex din vänskapskrets har (4/80 vänner=0.05 i mitt fall)

Jag tycker det här har gått fram oerhört fort, bara något år sen jag blev överhuvudtaget varse om konceptet har min egna åldersstigna mor anklagat mig för att förstöra klimatet för att jag flyger alldeles för mycket (vilket jag säkert gör, men det är nästan inget nöjesresande alls).

Samtidigt är det ju oerhört intressant att konceptet inte ens existerar på engelska, knappt i "fas 1" (känna skuld själv) och absolut inte i "fas 2" (skambelägga andra). Det enda engelskspråkiga jag lyckats googla mig fram till är någon rapport/krönika om att detta fenomen växt fram just i Sverige. Det känns som en helt otänkbar grej som kanske aldrig kan få fotfäste i nordamerika, där även avstånden inrikes är större och flyg är en självklarhet, och det inte är ovanligt att bo en 4-5 timmars flygresa bort även från familjemedlemmar. Det i USA väldigt omtalade "Green New Deal", ett sprillans färskt förslag från kongressledamoten Alexandria Ocasio-Cortez om diverse miljöinsatser som kritiserats som galet radikalt, nämner varken flygskatt eller flyg med så mycket som en viskning.

Jag skulle vilja diskutera detta koncept i stort, här. Är flygskam/flyg-shaming bra eller anus? Verklighetsfrånvänt eller världsräddande? Är det rimligt att fästa sådan vikt vid just flygets roll i klimatpåverkan? Hur kommer det sig att det slagit rot med sån kraft bara i Sverige? Varför har svenskar ett sånt behov av att gå från politisk extremitet till en annan? Är det för att folk har insett att obegränsad invandring absolut inte funkar, så man måste ha ett annat helt galet utopi-projekt att pyssla med, så att den skriande tomheten inombords kan tystas, åtminstone tillfälligt? Varför har inte icke-svenskar detta behov? M.m.

Flygskatt och liknande politiska åtgärder som är intimt förknippade med denna rörelse är också on-topic. Klimatforskningsförnekande å andra sidan är off-topic och bör diskuteras i andra trådar.
Senast redigerad av kreptoman 2019-03-06 kl. 21:14.
Citera
2019-03-06, 20:50
Medlem
För den som vill läsa mer om flygskam men inte vet hur Google funkar postar jag ett axplock här:

Citat:
Kör över vårt folk, Löfven – klimatet måste räddas ...
Släpp taget om väljarstödet, Löfven. Våga vara obekväm och kör över oss och våra klimatkatastrofala vanor med en statlig hockeytackling.
Vi står bakom dig, skriver 87 influencers.
https://www.expressen.se/debatt/kor-over-ditt-folk-lofven-for-att-radda-klimatet/

Mer diktatur åt folket!

Citat:
Strategin att göra flygande pinsamt verkar vara framgångsrik. Och är rätt härlig för oss som gärna känner oss medelklassigt duktiga medan vi skammar människor vars livsstil vi avundas. ...
Ni minns säkert de där obligatoriska semesterbilderna som florerade i sociala medier för några år sedan. Först en close up på en flygplansvinge som närmar sig ett spännande resmål och därefter den enerverande klassikern ”fötter mot finkornig strand och turkosblått hav”. Oftast parat med den oombedda informationen om hur ägaren till fötterna njöt av att ligga där på sin solstol i Långtbortistan. Att lägga upp motsvarande bilder i dag skulle förmodligen vara värre än att skylta med ett porrmissbruk.
https://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/catia-hultquist-flygskam-far-fotvandringar-att-kliva-fram-pa-sociala-medier/

I media-Sverige är det tydligen redan ett karriärsmässigt självmord att posta bilder från utlandsresor på sociala medier.

Citat:
Psykolog: Flygskam kan få oss att flyga i smyg
Forskarna är tvärsäkra – vårt flygande måste minska om vi ska nå klimatmålen. Opinionsbildare på nätet försöker nu få oss dit genom socialt tryck - att odla ett slags flygskam.
Men risken är att det kanske i stället leder till "smygflygande".
https://www.svd.se/flygskam-kan-fa-oss-att-flyga-i-smyg

Först gjorde åsiktskorridoren oss till en nation av smygrasister sittandes på flashback, härnäst blir vi smygflygare som gömmer oss från facebook.

Citat:
Det är utmärkt att vissa helt slutat flyga. Men sett till utsläppsmålen vore det mycket bättre om människor slutade med sitt ymniga barnalstrande. När Lunds universitet listar de livsstilsval som skadar klimatet mest kommer barn på första plats. Det följs av bil, flyg och en koldioxidbelastande kost. ...
Jag gillar barn. Och fick jag välja mellan 20 Thailandsresor och ett barn eller barnbarn skulle jag med lätthet välja det senare. Det jag inte gillar är skenhelighet och moralism.
Så gärna klimatmål. Gärna en sträng klimatpolitik. Gärna en brutalt hög flygskatt. Men bevare mig för klimatdebattörer som pekar ett föraktfullt indignerat darrande finger mot flygresenärer samtidigt som de sätter ännu en unge till världen.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-flygskam-ar-bra-for-klimatet-men-flerbarnsskam-ar-battre/

Halvt ironiskt, men halvt allvarligt från Hanne Kjöller. Hur lång tid tar det innan detta blir 100% oironiskt och blir gospel bland koldioxidsutsläppsbegränsningsknarkarna?
Citera
2019-03-06, 20:52
Medlem
Klimatbluffen är den nya migrationsbluffen.
Citera
2019-03-06, 20:59
Medlem
grungewhores avatar
Sidospår, men Aningslösa influencers är på sätt och vis ett lustigt konto som avslöjar hyckleriet hos de "miljömedvetna", men de hyllar ohämmat Familjen Ernman, är det kopplat till dem på något sätt?

Klimathysteri generellt verkar vara den nya antirasismen, ett sätt för etik-och-moral-entreprenörer att tjäna en hacka på medelklassens dåliga samvete.
Citera
2019-03-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sidospår, men Aningslösa influencers är på sätt och vis ett lustigt konto som avslöjar hyckleriet hos de "miljömedvetna", men de hyllar ohämmat Familjen Ernman, är det kopplat till dem på något sätt?

Det vore kul om de drev med influencerna bakom klimatuppropet eller andra som fostrar en miljömedveten image specifikt, men det är ju inte deras mål, det är att alla ska sitta hemma och konsumera så lite som möjligt så att koldioxidutsläppen inte stiger. De är fundamentalister av samma rang som klimatuppropsinfluencerna, dessutom är det fullt möjligt att de är lika goda kålsupare som dem eftersom de gör sina uthängningar anonymt.
Citera
2019-03-06, 21:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreptoman
Det vore kul om de drev med influencerna bakom klimatuppropet eller andra som fostrar en miljömedveten image specifikt, men det är ju inte deras mål, det är att alla ska sitta hemma och konsumera så lite som möjligt så att koldioxidutsläppen inte stiger. De är fundamentalister av samma rang som klimatuppropsinfluencerna, dessutom är det fullt möjligt att de är lika goda kålsupare som dem eftersom de gör sina uthängningar anonymt.
Ja, precis. Vid en första anblick är de ju roliga, men de kan ju lika gärna vara fullständiga hycklare själv. Som alla andra mediavänsterentreprenörer.
Citera
2019-03-06, 22:00
Medlem
Helt rätt att dessa hycklande 'influencers' (vad f-n är det för självpåtagen hittepåtitel?!?) hängs ut. Då kanske de kommer på att de ska skaffa sig en utbildning och ett jobb som för samhället framåt istället för att spendera sin tid med att berätta för sina 18-åriga följerskor vad de ska köpa för handväska och vad de ska rösta på.

Flyger mycket inom Europa pga arbetet, känner ingen som helst skam över det, och har inga planer på att dra ner.
Citera
2019-03-06, 22:03
Medlem
Man ska inte känna skam över att flyga. Det är bra att se världen och träffa människor från andra länder.
Citera
2019-03-06, 22:19
Medlem
POTUS40RWRs avatar
Flygskam är ett utmärkt ord, för det sätter fokus på ett reellt problem, och kan därmed bidra till att göra folk mer medvetna om vad som verkligen har betydelse i deras beteende. Om jag vägrar sopsortera varje dag året runt, om jag fortsätter äta oxfilé nästan dagligen, och om jag fortsätter köra min tunga SUV med en 468 hk V8 till och från jobbet, så kommer jag ändå inte upp i mer än bråkdelar av den klimatpåverkan som min cyklande, sopsorterande och grönsaksätande granne orsakar, med en enda flygresa till Thailand. Spridning av flygskam är därför en välgärning, förhoppningsvis kan den få fler att helt skippa sitt flygande, och överväga klimatvänligare nöjen som exempelvis tågluffande i Europa.
Citera
2019-03-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTUS40RWR
Flygskam är ett utmärkt ord, för det sätter fokus på ett reellt problem, och kan därmed bidra till att göra folk mer medvetna om vad som verkligen har betydelse i deras beteende. Om jag vägrar sopsortera varje dag året runt, om jag fortsätter äta oxfilé nästan dagligen, och om jag fortsätter köra min tunga SUV med en 468 hk V8 till och från jobbet, så kommer jag ändå inte upp i mer än bråkdelar av den klimatpåverkan som min cyklande, sopsorterande och grönsaksätande granne orsakar, med en enda flygresa till Thailand. Spridning av flygskam är därför en välgärning, förhoppningsvis kan den få fler att helt skippa sitt flygande, och överväga klimatvänligare nöjen som exempelvis tågluffande i Europa.
Skulle tippa på att inte alla flygresor i världen påverkar klimatet i någon signifikant omfattning.
Citera
2019-03-06, 22:29
Medlem
POTUS40RWRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Skulle tippa på att inte alla flygresor i världen påverkar klimatet i någon signifikant omfattning.

Tippa på du. Men den enda flygresa som inte påverkar klimatet är väl segelflyg. Om du nu kan ta dig upp utan bogserande plan, vilket du knappast kan. Så fort du startar en flygmotor påverkar du klimatet, hur skulle du kunna undvika det?
Citera
2019-03-06, 22:35
Medlem
Konformism handlar inte om att hitta ett strigent och logiskt förhållningssätt till sin tillvaro.
Konformism handlar om att i alla sammanhang bara göra det som alla andra gör och säga det som alla andra säger. Det finns ingen koppling mellan "göra" och "säga", de är båda härledda ur konformitetens grundprincip; "som alla andra". En bra jämförelse är "mode" som är konformism med avseende på klädval. Men konformism är så mycket bredare och återfinns i alla aspekter av livet.

Att folk babblar om miljö och samtidigt flyger kors och tvärs över hela jorden kan härledas till just konformism. Vad alla gör, eller vad som är "mode" med avseende på fritidssysselsättning förändras givetvis över tiden, och visst kan det bli så att de konforma avstår från flygresor.

Men precis som att det finns subkulturella grupper som inbördes klär sig likadant, men helt annorlunda jämför med den större populationen. Så finns det även subgrupper med normer att konforma efter - normer som inte överensstämmer med den större populationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in