2019-03-06, 19:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
I en artikel från 1996 i GP framkommer det att en man var misstänkt men pga alibi släpptes han. Mannen i fråga kom senare att dömas för ett fall på Hisingen samma år.

Citerar en del frå artikeln:

"En man var misstänkt för Billdalsöverfallet men släpptes eftersom han hade alibi
för den aktuella dagen. Han blev senare dömd för att ha kidnappat och utsatt en
åttaårig flicka för sexuella övergrepp på Hisingen.
"
Kan det han blev dömd för vara den flickan som jag har sökt uppgifter om?

Flicka 6-7 år försvann 1995
En flicka som då var 6-7 år blev bortrövad i augusti-september 1995 från Hisingen.
Var på Hisingen vet jag inte.
Hon hittades 3 dygn senare i en skog, våldtagen. De fick aldrig fast gärningsmannen.
Kan inte hitta någon mer info om den flickan och har inte hört talas om det förut.

Har du länk till den artikeln? Skicka gärna i pm till mig.
Citera
2019-03-06, 19:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Stort tack för att du lade in artikeln.

Nog fan skulle man vilja veta hur den där snutkräket resonerade. Tjänstefel. Kanske någon för tabloidpressen att intervjua...

”En polis hotade att lägga ner förundersökningen om inte mamman slutade vara så påstridig. Han hade ju faktiskt tre mord och en annan våldtäkt också på sitt skrivbord. Och dessutom skulle han ha semester [...]”

Ja, fast det låter som en gammal trött fan som säkert hunnit att både pensioneras, få en hjärtinfarkt och utveckla demens under de gångna 24 åren...
Citera
2019-03-06, 19:46
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta är en sammanfattning av en artikel som publicerades i Aftonbladet den 17 januari 1999, journalist Anna Lena Sventelius. Den är på totalt över 1400 ord vilket innebär ett långt reportage, så det går att citera ganska friskt utan att bryta mot 1.02, men jag har hållit igen på de rena citaten och istället skrivit om, för säkerhets skull. Den andra halvan handlar mycket om familjens situation och där har jag också kortat och sammanfattat mer. Tack till Barabiffen som skickade originalet. Artikeln i sin helhet finns inte tillgängligt öppet på nätet utan bara i en arkivdatabas som kräver inloggning.

Gärningen:
Flickan var på hemväg från skolan vid tvåtiden, hon är åtta år och har precis börjat andra klass. Mannen, som var spenslig och hade kort brunt hår, kliver plötsligt ut från snåren och ställer sig mitt på cykelbanan. Flickan tror att hon kört på honom och säger förlåt men han drar flickan och cykeln in bland buskarna. När hon skriker hotar han att döda henne om hon inte är tyst, och han håller för hennes mun med en hand och slår så hårt mot hennes huvud med den andra att cykelhjälmen går sönder. Han springer med henne till en liten glänta och drar av henne alla kläder utom en t-shirt samt stoppar något i hennes mun för att tysta henne. Han fortsätter slå och ta stryptag. Han våldtar henne vaginalt och flickan är säker på att hon ska dö. Trots mycket svår smärta försöker hon spela död.

När hon lämnats av GM:
Klädd som hon och blodig är tar hon sig ner till vägen. Två bilar passerar men en elevassistent från hennes skola stannar och vill köra henne till sjukhus men hon vill bara till mamma som hon trodde att hon aldrig mer skulle få träffa. Mamman virar in flickan i ett täcke men hon har så ont att det knappt går att hålla om henne, polis och ambulans larmas.

Flickan säger till sin mamma...
... att polisen måste hitta mannen "för han får inte göra så här mot något annat barn".
Polisen och hundarna får upp ett spår i dungen efter mannen. Det leder till ett
villaområde i Billdal. Där tappar hundarna spåret. Det regnar för mycket.
I bilen till sjukhuset fortsätter polisen att ställa frågor. "Var det händerna
eller snoppen?"

[...]

Inne på sjukhuset söver de Malin. Hon måste opereras.
Läkarna konstaterar att skallen har spruckit av alla slagen. De hittar sperma i
det uppslitna underlivet som måste sys. Sjuksköterskorna gråter.
Så långt själva gärningen. Flickan kom tillbaka till skolan efter tio dagar.
Sedan handlar artikeln om tiden efteråt, om hur alla föräldrar i Billdal följde sina barn till skolan och hur tillvaron raserades för familjen. Om hur tiden räknas i före och efter. Mamman fick sluta arbeta för dottern behövde så mycket stöd under flera år. Genom handbollen lärde flickan sig att våga ha kroppskontakt med andra människor igen. Det finns också mycket kritik mot samhället och polisen. Alla verkar tro att det var någon annans ansvar att informera dem om brottsofferstöd och liknande. En polis hotade att lägga ner förundersökningen om inte mamman slutade vara så påstridig.
Han hade ju faktiskt tre mord och en annan våldtäkt också på sitt skrivbord. Och dessutom skulle han ha semester [...]
Sedan fanns oron för att flickan kunde ha blivit HIV-smittad. Det dröjde ett år innan man bestämt kunde säga att så inte var fallet. Mamman fick slutligen frågan om vad hon skulle göra om hon kunde möta gärningsmannen.
Skulle hon vilja se honom? Prata med honom? Eller slå honom?
Hon vet inte.
- En kort tid efteråt sa jag till polisen att jag skulle skära snoppen av honom
om jag träffade honom.
De två poliserna förstod precis.
- Den ena sa att hon skulle hjälpa till att hålla honom. Och den andra sa att
hon skulle titta åt ett annat

Tack för artikeln! Usch vilket grovt våld den stackars flickan fick vara med om!!
Han slog alltså sönder cykelhjälmen med bara handen...!!!

Vill också ge + för din avatar!

EDIT;
Skönt att besten äntligen fastnade i Polisens garn!!
Citera
2019-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Du är helt rätt ute där! (Källa: PM)
AE gick inte på utspringet för sonen som AE dömdes som GM emot när han 2005 behandlade denne svinigt, och enl. min personliga syn dömdes alltför milt till samhällstjänst och böter i TR.

Knasiga spekulationer uppkommer lätt om en "trollhäxa" vill ha egen tid i rampljuset hellre än att behandla oskyldiga medmänniskor med den respekt de förtjänar i st f att outas mångfalt på nätet.😠

Du kan inte använda en egen komponerad text som källa! En källa hade vart om du visar upp det pm du påstår dig fått.
Citera
2019-03-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

En flicka som då var 6-7 år blev bortrövad i augusti-september 1995 från Hisingen.
Hon hittades 3 dygn senare i en skog, våldtagen. De fick aldrig fast gärningsmannen.
Kan inte hitta någon mer info om den flickan och har inte hört talas om det förut.

Nu finns det ju inget alls i AE.s liv och leverne som pekar mot Hisingen, förutom att någon nära släkting var född i Lundby. Vi kanske inte ska spåra ut totalt så vi snart är i Norge.
Citera
2019-03-06, 20:05
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Nu finns det ju inget alls i AE.s liv och leverne som pekar mot Hisingen, förutom att någon nära släkting var född i Lundby. Vi kanske inte ska spåra ut totalt så vi snart är i Norge.

Stämmer, tyvärr finns det psykfall som begår såna här brott och sedan inte begår dem igen, vilket såklart förklarar åtminstone en del av anledningen till att han inte åkt fast förrän nu.
Enligt GW är det dessutom helt omöjligt att han skulle vara skyldig till mordet på Malin Olsson också och han är mycket insatt i det fallet så det får vi nog ta för troligt att det är så.
Citera
2019-03-06, 20:05
Medlem
Pestoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Här är farmoderns historia:

Hilma Leontina Karlsson
Blev 73 år.
Far:
18 018 Carl Gustav Carlsson Berg (1833 - 1911)
Mor:
19 019 Anna Charlotta Hagberg (1849 - 1913)

Född:
1888-09-14 Släp (N)
Bosatt:
1890 Släp (N),5 Kyvik
Bosatt:
1900 Släp (N),5 Kyvik
Bosatt:
1907 Släp (N),5 Kyvik
Bosatt:
1950 Göteborg,Härlanda
Död:
1962-04-04 Göteborg,Härlanda

Äktenskap med Erik Anders Eriksson (1891 - 1971)

Vigsel:
1917-06-23

Barn:
Åke Evert Eriksson (1920 - 1998)

Personhistoria

1888 Födelse 1888-09-14 Släp (N).
1890 Bosatt 1890 Släp (N),5 Kyvik.
1891 3 år Maken Erik Anders Eriksson föds 1891-11-25 Helgesta (D).
1891 3 år Brodern Gustaf Emil Karlsson föds 1891-12-04 Släp (N).
1900 Bosatt 1900 Släp (N),5 Kyvik.
1907 Bosatt 1907 Släp (N),5 Kyvik.
1911 22 år Fadern 18 018 Carl Gustav Carlsson Berg dör 1911-07-22 Släp (N),5 Kyvik.
1913 24 år Modern 19 019 Anna Charlotta Hagberg dör 1913-04-27 Släp (N),Bukärr Ålderdomshemmet.
1917 28 år Vigsel Erik Anders Eriksson 1917-06-23.
1920 31 år Sonen Åke Evert Eriksson föds 1920-01-08 Göteborg,Annedal.
1933 44 år Systern Hilda Charlotta Karlsson dör 1933-06-02 Göteborgs Karl-Johan.
1943 54 år Brodern Carl Josua Karlsson dör 1943-09-12 Göteborg,Björlanda.
1950 Bosatt 1950 Göteborg,Härlanda.
1951 62 år Systern 9 009 Augusta Josefina Karlsson dör 1951-09-03 Göteborg,Masthugget.
1962 73 år Död 1962-04-04 Göteborg,Härlanda.

Rimligen finns väl nåt släktförhållande kvar mellan AE och Kyvik..?
Bra jobb, kan SAE hetat Karlsson och bytt namn. Kanske därför så svårt att hitta något kring honom.
Citera
2019-03-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, fast det låter som en gammal trött fan som säkert hunnit att både pensioneras, få en hjärtinfarkt och utveckla demens under de gångna 24 åren...

Man kan ha full förståelse för mammans frustration men man kanske inte ska ställa orimliga krav på en enskild utredare iofs.
Vi vet ju inte riktigt bakgrunden till uttalandet eller om det ens stämmer fullt ut.

Känns som en rätt meningslös sidodiskussion.
Citera
2019-03-06, 20:06
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Du är helt rätt ute där! (Källa: PM)
AE gick inte på utspringet för sonen som AE dömdes som GM emot när han 2005 behandlade denne svinigt, och enl. min personliga syn dömdes alltför milt till samhällstjänst och böter i TR.

Knasiga spekulationer uppkommer lätt om en "trollhäxa" vill ha egen tid i rampljuset hellre än att behandla oskyldiga medmänniskor med den respekt de förtjänar i st f att outas mångfalt på nätet.😠
2007, dömd 2008.
Citera
2019-03-06, 20:10
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Bra jobb, kan SAE hetat Karlsson och bytt namn. Kanske därför så svårt att hitta något kring honom.
Nej, pappan heter också Eriksson.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Då är det ju sålunda minst 3 flickor som blev våldtagna inom samma tidpunkt och närliggande områden 1995...
Jag är oxå nyfiken om någon har mer information om ovanstående fall med flickan som var försvunnen 3 dygn...
Citera
Medlem
retiarius1s avatar
Dagen för detta bestialiska brott var en torsdag, vid ca kl: 14.00 (läste någonstans klockslaget 14.10).
Det är mitten på september, ganska ruggigt väder och vardag.
Varför är A.E där vid den tiden just den dagen?
Har det någonstans framkommit hur lång tid det tar från ca 14.10 tills flickan först passeras av två bilar och sedan tas om hand av elevassistenten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in