2019-03-06, 19:05
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det finns ingen internetlänk eller vad det heter till artikeln. Hittade den i ett arkiv som man måste vara medlem i för att kunna läsa.
Tack. Jag såg att Venator sammanfattat artikeln.

Här, AB-artikeln från 1999 i sammanfattning, för eventuella nytillkomna läsare:

(FB) Brutal våldtäkt på en flicka 1995 i Billdal
Citera
2019-03-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Det där var ett felaktigt sidospår som med stor sannolikhet inte visar AE. Han var enligt uppgift inte där och kan således inte synas på något klipp.

Vem har sagt han inte var där?
Citera
2019-03-06, 19:11
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyf
Någon som kan länka klippet på student-utspringet samt kan säga vilken tid i klippet AE eventuellt syns?
Nej. Du får leta själv i så fall. Läs tråden. Känner du AE förresten så att du skulle känna igen honom?
Citat:
Det där var ett felaktigt sidospår som med stor sannolikhet inte visar AE. Han var enligt uppgift inte där och kan således inte synas på något klipp.
Har du fått uppgifter vid sidan om på det att han absolut inte var där? Vore bra att det kommer fram i så fall att det är en helt säker uppgift så behöver ingen fundera på det något mer.
Citera
2019-03-06, 19:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Igår efter att Brottsjournalen sändes läste jag en artikel i aftonbladet (tror jag) att det framkommit att ytterligare en liten flicka i 10-årsåldern blivit våldtagen ungefär samma tidpunkt och inom samma område som "Malin". Någon mer som läste den? Nu kan jag inte hitta artikeln...
Det var en äldre artikel som ligger under Krim på Aftonbladet.

Kalla fall: Tips om ny grov våldtäkt mot flicka
KRIM tor 09 nov 2017

Om uppgifterna stämmer ska en flicka i 10-årsåldern ha blivit våldtagen på en plats inom 10 kilometers radie från platsen där en 8-årig flicka blev våldtagen 1995 i Billdal.

Polisen har identiteten på den drabbade flickan och planerar att höra henne.

– Vi ska prata med henne så fort som möjligt. Absolut senast nästa vecka, säger Anders Eriksson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8b80w/kalla-fall-tips-om-ny-grov-valdtakt-mot-flicka

Kan inte hitta något mer om den flickan och artikeln är från 2017.
Citera
2019-03-06, 19:19
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Roligt att det uppskattas. Det är en tung artikel att läsa och jag tror inte den hade skrivits på samma sätt idag. Idag hade man nog tagit mer hänsyn och inte lämnat ut flickan med sådana detaljer.

En släthårig vorsteh eller två är bra för att hålla sig alert.
Tack Venator.

Samtidigt är jag nyfiken på vem flickan är, fast det är inte så lämpligt att posta på ett publikt forum.
Även Anders familj är jag nyfiken på, mer skvaller snälla!
Citera
2019-03-06, 19:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta är en sammanfattning av en artikel som publicerades i Aftonbladet den 17 januari 1999, journalist Anna Lena Sventelius. Den är på totalt över 1400 ord vilket innebär ett långt reportage, så det går att citera ganska friskt utan att bryta mot 1.02, men jag har hållit igen på de rena citaten och istället skrivit om, för säkerhets skull. Den andra halvan handlar mycket om familjens situation och där har jag också kortat och sammanfattat mer. Tack till Barabiffen som skickade originalet. Artikeln i sin helhet finns inte tillgängligt öppet på nätet utan bara i en arkivdatabas som kräver inloggning.

Gärningen:
Flickan var på hemväg från skolan vid tvåtiden, hon är åtta år och har precis börjat andra klass. Mannen, som var spenslig och hade kort brunt hår, kliver plötsligt ut från snåren och ställer sig mitt på cykelbanan. Flickan tror att hon kört på honom och säger förlåt men han drar flickan och cykeln in bland buskarna. När hon skriker hotar han att döda henne om hon inte är tyst, och han håller för hennes mun med en hand och slår så hårt mot hennes huvud med den andra att cykelhjälmen går sönder. Han springer med henne till en liten glänta och drar av henne alla kläder utom en t-shirt samt stoppar något i hennes mun för att tysta henne. Han fortsätter slå och ta stryptag. Han våldtar henne vaginalt och flickan är säker på att hon ska dö. Trots mycket svår smärta försöker hon spela död.

När hon lämnats av GM:
Klädd som hon och blodig är tar hon sig ner till vägen. Två bilar passerar men en elevassistent från hennes skola stannar och vill köra henne till sjukhus men hon vill bara till mamma som hon trodde att hon aldrig mer skulle få träffa. Mamman virar in flickan i ett täcke men hon har så ont att det knappt går att hålla om henne, polis och ambulans larmas.

Flickan säger till sin mamma...
... att polisen måste hitta mannen "för han får inte göra så här mot något annat barn".
Polisen och hundarna får upp ett spår i dungen efter mannen. Det leder till ett
villaområde i Billdal. Där tappar hundarna spåret. Det regnar för mycket.
I bilen till sjukhuset fortsätter polisen att ställa frågor. "Var det händerna
eller snoppen?"

[...]

Inne på sjukhuset söver de Malin. Hon måste opereras.
Läkarna konstaterar att skallen har spruckit av alla slagen. De hittar sperma i
det uppslitna underlivet som måste sys. Sjuksköterskorna gråter.
Så långt själva gärningen. Flickan kom tillbaka till skolan efter tio dagar.
Sedan handlar artikeln om tiden efteråt, om hur alla föräldrar i Billdal följde sina barn till skolan och hur tillvaron raserades för familjen. Om hur tiden räknas i före och efter. Mamman fick sluta arbeta för dottern behövde så mycket stöd under flera år. Genom handbollen lärde flickan sig att våga ha kroppskontakt med andra människor igen. Det finns också mycket kritik mot samhället och polisen. Alla verkar tro att det var någon annans ansvar att informera dem om brottsofferstöd och liknande. En polis hotade att lägga ner förundersökningen om inte mamman slutade vara så påstridig.
Han hade ju faktiskt tre mord och en annan våldtäkt också på sitt skrivbord. Och dessutom skulle han ha semester [...]
Sedan fanns oron för att flickan kunde ha blivit HIV-smittad. Det dröjde ett år innan man bestämt kunde säga att så inte var fallet. Mamman fick slutligen frågan om vad hon skulle göra om hon kunde möta gärningsmannen.
Skulle hon vilja se honom? Prata med honom? Eller slå honom?
Hon vet inte.
- En kort tid efteråt sa jag till polisen att jag skulle skära snoppen av honom
om jag träffade honom.
De två poliserna förstod precis.
- Den ena sa att hon skulle hjälpa till att hålla honom. Och den andra sa att
hon skulle titta åt ett annat

Stort tack för att du lade in artikeln.

Nog fan skulle man vilja veta hur den där snutkräket resonerade. Tjänstefel. Kanske någon för tabloidpressen att intervjua...

”En polis hotade att lägga ner förundersökningen om inte mamman slutade vara så påstridig. Han hade ju faktiskt tre mord och en annan våldtäkt också på sitt skrivbord. Och dessutom skulle han ha semester [...]”
Citera
2019-03-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tack Venator.

Samtidigt är jag nyfiken på vem flickan är, fast det är inte så lämpligt att posta på ett publikt forum.
Även Anders familj är jag nyfiken på, mer skvaller snälla!

"Flickan" är nu en vuxen kvinna med ett, enligt uppgift i tråden, normalt liv.

GM:s familj har vi redan på tok för mycket skvaller om. Låt dem vara så länge inte någon av dem väljer att "komma ut".
Citera
2019-03-06, 19:31
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Flickan" är nu en vuxen kvinna med ett, enligt uppgift i tråden, normalt liv.

GM:s familj har vi redan på tok för mycket skvaller om. Låt dem vara så länge inte någon av dem väljer att "komma ut".
Har det framkommit om han förgripit sig på sina barn? Har själv inte sett något om det.
Det vore ingen skräll precis.
Citera
2019-03-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oktober2018
Artikeln som söks publicerades i Aftonbladet den 17 januari 1999, journalist Anna Lena Sventelius.

Kan du PM mig länken, hittar den inte?
Citera
2019-03-06, 19:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasonsam
Jag kan tydligen inte skicka PM till dig. Kan du skicka länk direkt till mig?
Nyregisterade (mindre än 30 dagar och 50 inlägg) kan inte ta emot PM.
Du har få få inlägg så det går inte att skicka pm till dig då du bara har 1 inlägg även om du har varit reggad mycket längre.
49 inlägg till så kan du både skicka och ta emot pm.
Citera
2019-03-06, 19:37
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyf
Någon som kan länka klippet på student-utspringet samt kan säga vilken tid i klippet AE eventuellt syns?
Citat:
Du är helt rätt ute där! (Källa: PM)
AE gick inte på utspringet för sonen som AE dömdes som GM emot när han 2005 behandlade denne svinigt, och enl. min personliga syn dömdes alltför milt till samhällstjänst och böter i TR.

Knasiga spekulationer uppkommer lätt om en "trollhäxa" vill ha egen tid i rampljuset hellre än att behandla oskyldiga medmänniskor med den respekt de förtjänar i st f att outas mångfalt på nätet.😠
Citera
2019-03-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Har det framkommit om han förgripit sig på sina barn? Har själv inte sett något om det.
Det vore ingen skräll precis.

Han är dömd för att misshandlat bl.a skendränkt sin äldsta son när han va i nio års åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in