2019-03-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det känns som om det var allt eller inget, för de två makarna. De hade inte förmåga att se till det lilla och försöka vara nöjd med det. Frågan är vad de jagade för byte i livet som de inte förmådde fälla. Eller hade de gjort upp en snitslad bana fram till pensionen, men barnens sjukdomar satte krokben för dessa planer? Jag kommer nog aldrig begripa vilka krafter som behövs för att ta livet av sina barn. Sina barn älskar man mer än livet självt. Att ta livet av sig för att det är nattsvart, det är en sak. Men att ta livet av det bästa man har - hur fan tänker man då? Hur lyckas man slå ut empatin ur hjärnan till den milda grad att man med handkraft lyckas kväva/strypa sina barn?

Kanske ett förakt för det man kallade svaghet? Många blir uppfostrade i den andan.
Citera
2019-03-06, 14:00
Medlem
Flashig78s avatar
Jag slängde precis iväg en fråga till ACA via mail om hur det går med beslutet. Skrev att vi är många som väntar och att det känns drygt nu.
Återkommer om jag får svar.
Citera
2019-03-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag är också nyfiken på vilka vi är som är här. Om några av oss hade vågat avslöja sig så hade man bildat nån sluten grupp på fb. Men vi vågar inte för vi litar inte helt på att den andre inte är helt galen el ej. Jag märker det finns många intressanta karaktärer här. Och många är vettiga. Vi är fascinerade över -hur sjukt det än låter- hur det kunde gå som det gick. Jag tänker ofta på Moa vilken klass hon skulle ha börjat el vilket yrke hon skulle ha valt. Hon är så levande i mitt huvud när jag tänker på henne
Du gör henne levande för oss och det är så fint. Jag känner att jag drivs av att få veta vad som hände som om det skulle kunna ge Agnes och Moa liv igen. Tills det slår mig att det går ju inte. Men att få veta vilka Agnes och Moa var, att återskapa dom känns värdigt på något sätt. Igår när Luke Perry dog så var det någon på twitter som skrev att man dör två ggr. Först den vanliga döden och sedan lever man kvar så länge någon minns en.
Citera
2019-03-06, 14:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det känns som om det var allt eller inget, för de två makarna. De hade inte förmåga att se till det lilla och försöka vara nöjd med det. Frågan är vad de jagade för byte i livet som de inte förmådde fälla. Eller hade de gjort upp en snitslad bana fram till pensionen, men barnens sjukdomar satte krokben för dessa planer? Jag kommer nog aldrig begripa vilka krafter som behövs för att ta livet av sina barn. Sina barn älskar man mer än livet självt. Att ta livet av sig för att det är nattsvart, det är en sak. Men att ta livet av det bästa man har - hur fan tänker man då? Hur lyckas man slå ut empatin ur hjärnan till den milda grad att man med handkraft lyckas kväva/strypa sina barn?

Min teori är att det finns inslag av ”barmhärtighet” ( från föräldrarnas håll, inte mitt) för att det skulle kunna gå att genomföra. ”Inte för någon av oss...”
Citera
2019-03-06, 14:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tror inte att det hade varit några större problem för min nevö att lägga ut sin Instagram. Inte pga fara för någon galning i alla fall. Nevön är nämligen trådens absolut galnaste deltagare. Tro mig, det finns ingen som skulle kunna slå honom på fingrarna på just det området. Möjligen trådens maka eller make, men där slutar konkurrensen.

Vi får nog trots allt konstatera att galenskapen som krävs att som makar bestämma sig för att döda sina barn är svåröverträffad. Samtidigt är makarna döda och kan inte göra en fluga förnär. Döda kan inte skada. Man kan heller inte skada döda. Levande människor kan man däremot skada. Jättemycket. Däribland kusiner, syskon, föräldrar och far- och morföräldrar.

Glöm inte det, när ni nu tycker att mesta möjliga information ska ut på internet för all framtid. Annars kanske vi skadar fullt levande människor som faktiskt inte har gjort en fluga förnär, utan istället är trådens största oskyldiga offer, vid sidan om de mördade flickorna.

Makarna beslutade sig för att döda sina barn. Det var fel. Det gör det dock inte i sin ordning att skada de anhöriga.

Två fel blir inte ett rätt.

Det är nog sant och riktigt vad gäller galenskapen hos din systerson. Han påminner om någon …

Jag vet att flera här skiter fullständigt i om de anhöriga har det jobbigt och svårt, eller om dom inte vill att FUPen skall komma ut. FUPen SKA ut - kosta vad det kosta vill - enligt många här. Jag blir jättebesviken om man inte lämnar ut den. Men jag vet också att just den utredningen, breven, usb-minnet med säkerhet innehåller väldigt, för anhöriga, känsligt material. Nå, vi får se. Kanske även en hårt maskad FUP har värde för oss.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-06 kl. 14:50.
Citera
2019-03-06, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min teori är att det finns inslag av ”barmhärtighet” ( från föräldrarnas håll, inte mitt) för att det skulle kunna gå att genomföra. ”Inte för någon av oss...”

Ja, för vissa människor i vissa tillstånd kan det finnas inslag av att barmhärtighet i att döda något sjukt, eländigt och föraktfullt. Det har vi sett många gånger genom historien, även om just detta fall är särskilt utmanande och svårsmält.
Citera
2019-03-06, 15:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske ett förakt för det man kallade svaghet? Många blir uppfostrade i den andan.

Det finns ett lite oavgjort moment i historien där syns det mig. För mig i alla händelser. (Lite) bättre familj (jag tänker på båda men O här fr.a.), höga förväntningar och kapaciteter, arbetsmoral, bra förutsättningar och en aning ”von oben” eller anlag för gräddfilstyp. Samtidigt en aning inkrökthet, inbundenhet och inte allround den riktigt allra vassaste eller lämpligaste kniven i lådan. Och sen två styck åtminstone till slut ganska ynkliga och säkert hjärteknipande, ”hjälplösa” döttrar, i samma moment som han står inför professors grad. Och en fru som kanske kroknar under bördorna.

Förakt för svaghet är inte alltid något folk förstår att de har innan det är försent heller. Och sen allt annat spök som kan ha kuggat i, med förväntningar från föräldrar och omgivning. Framtidsplaneringen upphör kanske, dialogen upphör kanske, livspulsen sätt inom parentes under jakten på diagnos och bot eller tydliga besked.

Mycket kan ha hunnit surra mellan väggarna i huvudet på dem. Är det inte upplagt för ett mischmasch av impulser?

Men det är svårt för utomstående att få en slutlig bild av om det var av en form av tyst motvilja, besvikelse eller en hjärtlig omtanke som det hände. Kanske både och? Allt på vartannat?

Hänger det kanske på om man uppfattar det hela primärt som H:s utvidgade självmord, eller som ett (av föräldrarna) förstått barmhärtighetsmord, där man ansåg att deras liv skulle bli för smärtsamma och kaotiska och att föräldrarna inte skulle orka genomleva dem?

Det är inte lätt. Vi får kanske inte svar på det.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-06 kl. 15:11.
Citera
2019-03-06, 15:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Kan du utveckla det sista? Oxh nästsista?.
Citera
2019-03-06, 15:23
Medlem
Flashig78s avatar
Jag ställde frågan till ACA via mail idag om när beslut skall komma att tas denna vecka. Svaret blev nu:

"Så fort ärendet läggs ned kommer beslut samt handlingar distribueras".

Så, kan man tolka det att ärendet är på väg att läggas ned och att handlingarna kommer att skickas ut? Jag tolkar det så i alla fall.
Citera
2019-03-06, 15:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan du utveckla det sista? Oxh nästsista?.

Nej tyvärr. Jag kan tänka men inte skriva. Jag beundrar er som kan skriva.
Citera
2019-03-06, 15:27
Medlem
Citat:
Det är nog sant och riktigt vad gäller galenskapen hos din systerson. Han påminner om någon …

Jag vet att flera här skiter fullständigt i om de anhöriga har det jobbigt och svårt, eller om dom inte vill att FUPen skall komma ut. FUPen SKA ut - kosta vad det kosta vill - enligt många här. Jag blir jättebesviken om man inte lämnar ut den. Men jag vet också att just den utredningen, breven, usb-minnet med säkerhet innehåller väldigt, för anhöriga, känsligt material. Nå, vi får se. Kanske även en hårt maskad FUP har värde för oss.
På ett sätt hade det räckt för mig om jag fick veta att om det fanns en film där båda spelat in och sagt saker. En annan pusselbit hade varit om tex Hanna fick recidiv eller om de var med i SC. Något sånt skulle nog få mig att förstå handlingen bättre. Finns inte det vet i tusan om jag nånsin kommer förstå fullt ut. Jag har också lärt mig mycket i denna tråd av många med stor kunskap. Senaste tiden har Develi skrivit många bra inlägg om psyket och hur komplext detta fallet är som jag har funnit givande.(Tyvärr blev hon drabbad av sorg )

Då tycker jag du ska få ut hela FUP om det är din dag
Citera
2019-03-06, 15:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag ställde frågan till ACA via mail idag om när beslut skall komma att tas denna vecka. Svaret blev nu:

"Så fort ärendet läggs ned kommer beslut samt handlingar distribueras".

Så, kan man tolka det att ärendet är på väg att läggas ned och att handlingarna kommer att skickas ut? Jag tolkar det så i alla fall.

Ärligt, vad menar människan, Höglund säger ju på sin blogg att efter samtal med A-C A så fick hon bekräftat att ärendet var nedlagt, menar hon nu att det inte är nedlagt?

Frenchstyle hade ju fått mail om att det var nedlagt, stor förvirring råder tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in