2019-03-05, 20:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Precis, det är ju vi som avlönar dem.
Hon kanske har fått så många mail att tiden inte räckte eller ställde du svårare frågor kanske

Vi får hoppas att det är på det viset att hon är överhopad med mail, mina frågor var inte speciellt komplicerade, enkla ja eller nej-frågor kan man säga.
Citera
2019-03-05, 20:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tror på vad polisen sa.

Man ska ha en sund skepsis till vad "allmänhetens tjänare" förmedlar men i det här fallet så finns det enligt mig ingen vinst att göra på att mörka sanningen, ingen politisk eller allmänmänsklig vinst att göra så jag tror också på polisen, det blir alldeles för långsökt att tro att polisen står och ljuger sig blå i ett sådant här fall.
Citera
2019-03-05, 20:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Man ska ha en sund skepsis till vad "allmänhetens tjänare" förmedlar men i det här fallet så finns det enligt mig ingen vinst att göra på att mörka sanningen, ingen politisk eller allmänmänsklig vinst att göra så jag tror också på polisen, det blir alldeles för långsökt att tro att polisen står och ljuger sig blå i ett sådant här fall.
Det kan man tycka, men här är både läkare och lärarinnor som anser att polisen ljuger sig blå. Men det är ju "blå"ljuspersonal, så man kanske missförstått?
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-05 kl. 21:07.
Citera
2019-03-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då är det bara att acceptera att vi tycker olika i den saken.

Jag tycker att massmedia har varit på med krönikor och annat om fallet så jag tror alltså att polisen inte vågade ta den enkla vägen ut som var att skylla allt på en förövare som gjorde allt på eget bevåg.

Den väg som polisen valde är fan så mycket mer komplicerad och kräver mer för att verkligen fastställa att det är som de påstår.

Jag hoppas ju du har rätt. Obehagligt om det skulle vara så att polisen skulle vara såpass pressad att man tar the easy way out. Hoppas inte det är så men känner inte full tilltro till att deras slutsatser är grundade på ett extremt gediget bevismaterial man vändit och vridit på tills det är helt genomarbetat.
Citera
2019-03-05, 22:34
Medlem
harperlees avatar
Jag är oerhört tacksam till er som tagit er tiden att be om förundersökningen och planerar att hämta ut det material som görs tillgängligt.

Jag hoppas att det rätas ut några frågetecken även om man aldrig kan veta vad som försiggår i en människas inre (eller två människors).

På något sätt känns det redan som alla diskussioner här och olika sätt att se på saken har hjälpt i alla fall mig att hitta någon slags reda i oredan. Många kloka tankar och en del ganska tokiga. Tror nästan att jag fått ut något från varenda av de återkommande skribenterna.

Visst finns det något snaskigt i att älta detta men jag ser också hos de allra flesta faktiskt en omtanke och genuin vilja att begripa.

I lördags satt jag på tåget nära en hemlös man som luktade illa och pratade med sig själv och då kom jag att tänka på hur olika det kan vara. Hur han liksom klamrar sig fast vid livet medan de här föräldrarna som verkade ha så mycket inte stod ut mer.

Som polisen sade, ungefär, det gäller att kunna uppskatta också det lilla.
Citera
2019-03-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag är oerhört tacksam till er som tagit er tiden att be om förundersökningen och planerar att hämta ut det material som görs tillgängligt.

Jag hoppas att det rätas ut några frågetecken även om man aldrig kan veta vad som försiggår i en människas inre (eller två människors).

På något sätt känns det redan som alla diskussioner här och olika sätt att se på saken har hjälpt i alla fall mig att hitta någon slags reda i oredan. Många kloka tankar och en del ganska tokiga. Tror nästan att jag fått ut något från varenda av de återkommande skribenterna.

Visst finns det något snaskigt i att älta detta men jag ser också hos de allra flesta faktiskt en omtanke och genuin vilja att begripa.

I lördags satt jag på tåget nära en hemlös man som luktade illa och pratade med sig själv och då kom jag att tänka på hur olika det kan vara. Hur han liksom klamrar sig fast vid livet medan de här föräldrarna som verkade ha så mycket inte stod ut mer.

Som polisen sade, ungefär, det gäller att kunna uppskatta också det lilla.

Tycker det var en utomordentligt fin och emaptisk berättelse om den hemlöse. Varför orkar han leva vidare men inte de 2 som hade så mycket resurser och dessutom 2 fina barn? Trots att barnen var sjuka.

Men det är klart: man bör kanske inte jämföra den enas lidande med den andras? Alla har vi våra kors att bära, det beror på hur och var vi slår upp dem...
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-05 kl. 23:29.
Citera
2019-03-05, 23:42
Medlem
Tankar…
Jag tänker på beskedet från skolan som skulle rätta till sin ekonomi genom indragning till barn i behov av extra stöd.
Vill minnas att skolan hade kontaktat föräldrarna före årsskiftet men fått svar att makarna önskade flytta mötet till början av 2018.
Tänker att om mötet hade hållits som skolan föreslog kanske hade makarna fått ett klart besked om indragningarna.
Det kanske hade visat sig att As hemundervisning inte alls var i fara.
Istället målade någon av föräldrarna fan på väggen och handlade efter det.

Sen tänker jag på resan till Öland där H inte deltog:
Tänker att det hade börjat knaka ordentligt mellan makarna redan då.
Enligt en postare hade H besökt prästen under hösten - kanske för att diskutera och få råd inför en skilsmässa.
Det kanske också fanns olika åsikter om döttrarnas hemundervisning/diagnos. Olika syn på deras mående och orsakerna till det. Kanske blev döttrarna spelbrickor mellan olika viljor?
Att döttrarna inte skulle ha märkt något är nog önsketänkande. Hur mådde dessa unga flickor?

Sedan uttalandet om att detta skulle vara gemensamt planerat:
Det kanske fanns dokument där makarna diskuterat sina åsikter om skilsmässa - som en av makarna lagt fram efter de brutala morden.
Minns också Rewiews föreslag att ett dokument kunde ha skrivits som bilaga till ansökan till behandling på tex Stora Sköndal.
Se inlägg av Rewiews:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Nu har vi kommit till den smärtgräns då ingen av oss orkar längre. P.g.a våra döttrars sjukdomssituation upplever vi oss inte längre ha någon livskvalitet, och vi kan ej heller se någon framtid. Därför har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget och pröva denna metod."

Texten "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening." kan ha funnits med i detta dokument. Och detta dokument borde vara undertecknat av båda föräldrarna.

Sen har vi de ökade intäkterna 2017 i Os företag. Var det ett sätt att skydda pengarna åt sig själv vid en eventuell skilsmässa?
Om nu företaget var Os enskilda egendom - var det nödvändigt att specifikt nämna att det skulle ärvas av systern L i testamentet? Var inte datumet skrivet med blyerts?

Det kanske blev för mycket förändringar för O med både stundande skilsmässa och indragen hemundervisning för en eller båda döttrarna. Det tänkte han inte tolerera. Det kokade över helt enkelt?
Tankar…
Citera
2019-03-05, 23:43
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker det var en utomordentligt fin och emaptisk berättelse om den hemlöse. Varför orkar han leva vidare men inte de 2 som hade så mycket resurser och dessutom 2 fina barn? Trots att barnen var sjuka.

Men det är klart: man bör kanske inte jämföra den enas lidande med den andras? Alla har vi våra kors att bära, det beror på hur och var vi slår upp dem...

Hur troligt är det - att; om EN blir sjuk så blir en till - likaså, en till och en till. Varför ska / skulle den enes kors bäras av andra ?

Hur troligt är det att fyra personer i samma familj blir sjuka intill döden ?
Hur troligt är det att "någon" i familjen blir sjuk intill döden - och sörjer; även för di andra familjemedlemmarnas död ?
Hur många delade på "bördan" ?

Varför kunde ingen meddela sig ??
Citera
2019-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tankar…
Jag tänker på beskedet från skolan som skulle rätta till sin ekonomi genom indragning till barn i behov av extra stöd.
Vill minnas att skolan hade kontaktat föräldrarna före årsskiftet men fått svar att makarna önskade flytta mötet till början av 2018.
Tänker att om mötet hade hållits som skolan föreslog kanske hade makarna fått ett klart besked om indragningarna.
Det kanske hade visat sig att As hemundervisning inte alls var i fara.
Istället målade någon av föräldrarna fan på väggen och handlade efter det.

Sen tänker jag på resan till Öland där H inte deltog:
Tänker att det hade börjat knaka ordentligt mellan makarna redan då.
Enligt en postare hade H besökt prästen under hösten - kanske för att diskutera och få råd inför en skilsmässa.
Det kanske också fanns olika åsikter om döttrarnas hemundervisning/diagnos. Olika syn på deras mående och orsakerna till det. Kanske blev döttrarna spelbrickor mellan olika viljor?
Att döttrarna inte skulle ha märkt något är nog önsketänkande. Hur mådde dessa unga flickor?

Sedan uttalandet om att detta skulle vara gemensamt planerat:
Det kanske fanns dokument där makarna diskuterat sina åsikter om skilsmässa - som en av makarna lagt fram efter de brutala morden.
Minns också Rewiews föreslag att ett dokument kunde ha skrivits som bilaga till ansökan till behandling på tex Stora Sköndal.
Se inlägg av Rewiews:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
"Nu har vi kommit till den smärtgräns då ingen av oss orkar längre. P.g.a våra döttrars sjukdomssituation upplever vi oss inte längre ha någon livskvalitet, och vi kan ej heller se någon framtid. Därför har vi efter noggrant övervägande beslutat oss för att ta det här steget och pröva denna metod."

Texten "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening." kan ha funnits med i detta dokument. Och detta dokument borde vara undertecknat av båda föräldrarna.

Sen har vi de ökade intäkterna 2017 i Os företag. Var det ett sätt att skydda pengarna åt sig själv vid en eventuell skilsmässa?
Om nu företaget var Os enskilda egendom - var det nödvändigt att specifikt nämna att det skulle ärvas av systern L i testamentet? Var inte datumet skrivet med blyerts?

Det kanske blev för mycket förändringar för O med både stundande skilsmässa och indragen hemundervisning för en eller båda döttrarna. Det tänkte han inte tolerera. Det kokade över helt enkelt?
Tankar…

Dina frågeställningar är helt relevanta och högst intressanta. (Har också läst Rewiews uttalande) Att det är något som inte stämmer, något som är förbisett i hela den här härvan är uppenbart. Har bara undrat vad det kan vara.
Citera
2019-03-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hur troligt är det - att; om EN blir sjuk så blir en till - likaså, en till och en till. Varför ska / skulle den enes kors bäras av andra ?

Hur troligt är det att fyra personer i samma familj blir sjuka intill döden ?
Hur troligt är det att "någon" i familjen blir sjuk intill döden - och sörjer; även för di andra familjemedlemmarnas död ?
Hur många delade på "bördan" ?

Varför kunde ingen meddela sig ??

När jag skrev att "alla har sina kors att bära...." osv så syftade jag på den hemlöses situation och problem, som HarperLee skrev om, kontra den döda familjens problem. Vissa klarar helt ensamma utan en spänn eller någonstans att bo, till synes nästan vad som helst. Andra klarar det inte trots stöd från skola och familj och pengar.

Ja, man kan fråga sig varför ingen hintade till omgivningen om att något var totalt fel. Men vad gör barn? De litar väl främst på sina föräldrar? De kan väl inte ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att deras föräldrar vill ta livet av dem? Men kanske var någon ändå på väg att bryta sig ut och påkalla hjälp, men då var det för sent.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-06 kl. 00:13.
Citera
2019-03-06, 00:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När jag skrev att "alla har sina kors att bära...." osv så syftade jag på den hemlöses situation och problem, som HarperLee skrev om, kontra den döda familjens problem.

Ja, man kan fråga sig varför ingen hintade till omgivningen om att något var totalt fel. Men vad gör barn? De litar väl främst på sina föräldrar? De kan väl inte ens i sin vildaste fantasi föreställa sig att deras föräldrar vill ta livet av dem? Men kanske var någon ändå på väg att bryta sig ut och påkalla hjälp, men då var det för sent.

Jag tror, kanske som du,... någon ville protestera.

Dessvärre ville ingen lyssna. Ingen ville se. Vinnaren skriver historien - så och en del belackare..
Citera
2019-03-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tror, kanske som du,... någon ville protestera.

Dessvärre ville ingen lyssna. Ingen ville se. Vinnaren skriver historien - så och en del belackare..

Du läste väl det Liqor skrev alldeles nyss här ovan, som också innehåller en länk till det Rewiew skrev i juni 2018? Mycket intressant.

Jag faktiskt förutsätter att polisen tar en ny titt på den här ytterst tragiska mordhistorien och rätar ut de frågetecken som finns i fallet.

Därför ser jag också fram emot en FUP som jag hoppas lämnas ut. Jag bryr mig inte vad folk som lämnat vittnesmål heter, men jag vill gärna veta vad de har sagt. Så mycket som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in