2019-03-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Ok, din enfaldiga mupp, nu citerar jag hela ditt inlägg!
Du skriver det jag fetat. Ok? Kommer du ihåg det? Jag strök taxidelen, eftersom han uppenbarligen inte tog en taxi. Vad är det som är messerschmitt med det? Det ju bara drygt med med hela citat, när man svarar på en del av det. Så lite upprepning som möjligt.
Jag svarade:

Det ÄR ett stort område, och det krävs oftast någon form av transport för att ta sig tillbaka till stugan.
Var någonstans i det övre citatet skrev du det? Det enda du skriver är, att då har man inte tillgång till bil. Vad är det för uttalande? Han hade ju tillgång till bil. Och han skull ju givetvis tillbaka till sin stuga.

Nej, ser ingenstans att du skrivit att det är stora avstånd där.

Nåja, nu har han i alla fall trätt fram.
Skyller på att han parkerat om bilen. Är det trovärdigt? Undrar hur långt ett hundratal meter är i hans värld? Alltså avståndet till boendet.

Om man går på krogen, vilket det alltså var frågan om, krävs det att man har sin bil med sig dit för att kunna fylleköra hem.

Att få för sig att fylleköra hem från krogen när man är dyngrak och omdömmet satt ur spel tror jag är betydligt vanligare än att ta en mer planerad fyllekörning TILL krogen.

Min erfarenhet från nöjeslivet i Sälen/Åre är att en en ytterst liten del överhuvudtaget kör egen bil till stället.

Endera bor man i anslutning eller så är det till 98% taxi som gäller.

Min poäng var att man sällan har tillgång till/behov av sin bil i dom lägen när man kommer på den briljanta idén att fylleköra.

Att det är en bit att åka är väl uppenbart eftersom jag som sagt nämnde taxi, vilket är ett av dom vanligaste alternativen till egen bil.

Låter lite som Högfjällshotellet dels för att det är störst men också för att det finns parkering i direkt anslutning som vakterna i dörren har väldigt bra uppsikt över.

Tycker ändå det är märkligt, att ta bilen dit halvpackad tidigt på kvällen stämmer inte riktigt med profilen 40 år och vintersportturist, att gå på krogen spik nykter köra bil dit och supa sig dyngrak stämmer inte riktigt heller.
Citera
2019-03-06, 17:22
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om man går på krogen, vilket det alltså var frågan om, krävs det att man har sin bil med sig dit för att kunna fylleköra hem.

Att få för sig att fylleköra hem från krogen när man är dyngrak och omdömmet satt ur spel tror jag är betydligt vanligare än att ta en mer planerad fyllekörning TILL krogen.

Min erfarenhet från nöjeslivet i Sälen/Åre är att en en ytterst liten del överhuvudtaget kör egen bil till stället.

Endera bor man i anslutning eller så är det till 98% taxi som gäller.

Min poäng var att man sällan har tillgång till/behov av sin bil i dom lägen när man kommer på den briljanta idén att fylleköra.

Att det är en bit att åka är väl uppenbart eftersom jag som sagt nämnde taxi, vilket är ett av dom vanligaste alternativen till egen bil. Vet inte hur god tillgången till taxi är där.

Låter lite som Högfjällshotellet dels för att det är störst men också för att det finns parkering i direkt anslutning som vakterna i dörren har väldigt bra uppsikt över.

Tycker ändå det är märkligt, att ta bilen dit halvpackad tidigt på kvällen stämmer inte riktigt med profilen 40 år och vintersportturist, att gå på krogen spik nykter köra bil dit och supa sig dyngrak stämmer inte riktigt heller.

Förstår inte varför du hakat upp dig på eventuell körning till krogen, i berusat tillstånd. Det vet vi ju inget om. Förhoppningsvis var han nykter när han körde dit. Han hade ju familjen med sig. Sambo och barn. Barnen ska dock ha gått hem tidigare. Står inget om det i artikeln, men troligen var väl han och sambon kvar och festade. När festandet var över, satte han sig i bilen och skulle enligt egen utsago parkera om den. Vakterna var dock på alerten.

Nu hittar jag inga nyare artiklar än en från 2009, kan ju ha ändrats sen dess. Men det säger lite om hur det funkar i Sälen.
Citat:
Enligt ny statistik från Brottsförebyggande rådet är Malung-Sälens kommun den kommun i landet som har flest rattfyllerister per invånare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=2726000

Så det skarvas nog en hel del, när det kommer till att köra själv istället för att ta en taxi.

Händelsen ska ha inträffat vid Sälfjällstorget i Lindvallen, och krogen ska vara Harrys.
Citera
2019-03-06, 17:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Nu hittar jag inga nyare artiklar än en från 2009, kan ju ha ändrats sen dess. Men det säger lite om hur det funkar i Sälen.
Enligt ny statistik från Brottsförebyggande rådet är Malung-Sälens kommun den kommun i landet som har flest rattfyllerister per invånare.

Så det skarvas nog en hel del, när det kommer till att köra själv istället för att ta en taxi.

Händelsen ska ha inträffat vid Sälfjällstorget i Lindvallen, och krogen ska vara Harrys.
Rattonykterhet på fjällsemestern är något av en klassiker.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det konstiga i att fylleköra i Sälen jämfört med andra platser är att när uteställen bommar igen finns absolut ingenting att åka till och du är i regel nära ditt boende eller så är du en bit från ditt boende men har inte tillgång till din bil.
Eller så har varje rattfylla ett irrationellt inslag. Man tar en annan restaurang än den närmsta och tar inte uppdraget att köra hem riktigt på allvar. Avstånden är långa i Sälenfjällen. Du kan ha över 3 km från stugan till närmsta lift. En halvmil till närmsta restaurang. Det är t ex 15 km mellan Hundfjället downtown och Lindvallen.
Citera
2019-03-07, 07:14
Medlem
Citat:
Förstår inte varför du hakat upp dig på eventuell körning till krogen, i berusat tillstånd. Det vet vi ju inget om. Förhoppningsvis var han nykter när han körde dit. Han hade ju familjen med sig. Sambo och barn. Barnen ska dock ha gått hem tidigare. Står inget om det i artikeln, men troligen var väl han och sambon kvar och festade. När festandet var över, satte han sig i bilen och skulle enligt egen utsago parkera om den. Vakterna var dock på alerten.

Jag säger inte att det inte har hänt eller att du har fel.

Uppenbart har det ju hänt.

Det jag menar är att han inte följer det gängse normala mönstret för den genomsnittlige fjällturisten.

Flertalet som är i Sälen över sportlovet är där för att åka skidor och håller sig i stugan om kvällarna.

En hel del är dock ute och festar men då är min bild att det i regel är en planerad utgång/festkväll med taxi osv.

Att inleda med att vara helt nykter och ta bilen till uteställe och sedan väl på plats supa sig redlös (grov rattfylla) bryter mönstret, känns ganska irrationellt för en familjefar runt 40 och tillhör inte vanligheten i min värld.
Citera
2019-03-07, 08:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Citat:

Frågan är då om det är dömda rattfyllerister som är folkbokförda i kommunen annars är ju statistiken ganska missvisande. Lite som att jämföra brottsstatistik i Sigtuna kommun per invånare när Arlanda som ligger i Sigtuna kommun har runt 26 miljoner resenärer per år.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2019-03-07 kl. 08:12.
Citera
2019-03-07, 19:54
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Frågan är då om det är dömda rattfyllerister som är folkbokförda i kommunen annars är ju statistiken ganska missvisande. Lite som att jämföra brottsstatistik i Sigtuna kommun per invånare när Arlanda som ligger i Sigtuna kommun har runt 26 miljoner resenärer per år.

Jo, det är klart att den är missvisande. Som statistik. Det är ju såklart turisterna som står för lejonparten av fyllkörningarna. Polisen menar även på det i artikeln.
Men det var just det jag ville påvisa också. Att det är turisterna i Sälenfjällen som fyllkör.

Jag antar att det är inte för inte vakterna var på alerten.
Citera
2019-04-04, 14:25
Medlem
leeloufiives avatar
Killen är en riktig slemhög. Sett han vid flera tillfällen, rätt dragen då också. Pressreleasen känns som en efterkonstruktion, är ju OS i Tokyo nästa år så han vill väl inte hamna i frysboxen. Någon som vet när det är rättegång?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in