2019-03-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag skrev inte att jag (eller du) ville det, utan att det finns folk av alla de slag. Några tycker som du och jag, andra har andra åsikter. Det finns väljare som älskar EU och vill se ett större och starkare EU, dessa personer kan tänkas rösta på L, då det är det mest EU-positiva partiet.

Det är skillnad på vad man tror och vad man vill. Jag vill att Sverige utklassar USA i basket och Pakistan i cricket, men jag tror inte det kommer ske. Jag tror även att L kommer göra ett starkare val än i höstas, det betyder inte att jag vill det.

Jag vill absolut ha ett starkare och mer sammanhållet EU!

Det bästa sättet åstadkomma min önskan är absolut, inte en jävla asylant mer till Sverige, innan total konsensus råder mellan samtliga EU-länder hur dessa skall hanteras.
Dessutom skulle det även stärka EU, ifall de redan befintliga fallen i Sverige skickas till tältläger på någon obebodd ö.
2019-03-05, 16:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag vill absolut ha ett starkare och mer sammanhållet EU!

Det bästa sättet åstadkomma min önskan är absolut, inte en jävla asylant mer till Sverige, innan total konsensus råder mellan samtliga EU-länder hur dessa skall hanteras.
Dessutom skulle det även stärka EU, ifall de redan befintliga fallen i Sverige skickas till tältläger på någon obebodd ö.

Just nu tror vänstern att deras framtid går genom vänstergemenskap i EU. Miljömupparna tror likaledes att hårdare miljökrav går genom EU medlemskap och de andra gröna. Liberalerna tror de fortsatt ska styra EU med vänsterliberala kommissionärer.

Men de har fel det är det nationalistiska och främlingsfientliga som går framåt i EU och när de andra inser det kommer de att vilja bryta sig ur och sätta sig på tvären mot gemensamma beslut och vägra betala. Hur lång tid det kommer att ta vet jag inte men det kommer.
2019-03-06, 08:40
Medlem
Ny SVT/Novus. Lite oroväckande att (L) och (MP) ökar men annars en utmärkt mätning. Helt klart har (SD) varit osynliga den senaste tiden. Då förtjänar man ett litet opinionstapp. Nu gäller det att komma tillbaka i matchen inför EU valet.

Citat:
M: 18,3 (+/-0)
L: 3,5 (+0,8)
C: 7,3 (-0,2)
KD: 8,6 (+1,2)
S: 28,2 (-0,8)
V: 9,1 (+/-0)
MP: 4,0 (+0,6)
SD: 19,3 (-1,9)
Annat: 1,7 (+0,3)

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/rekordsiffror-for-kd-fortsatter-att-oka/
2019-03-06, 08:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ny SVT/Novus. Lite oroväckande att (L) och (MP) ökar men annars en utmärkt mätning. Helt klart har (SD) varit osynliga den senaste tiden. Då förtjänar man ett litet opinionstapp. Nu gäller det att komma tillbaka i matchen inför EU valet.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/rekordsiffror-for-kd-fortsatter-att-oka/

M 67 mandat
Kd 32
Sd 71
= 170
S 104
V 33
Mp 15
= 152

Vågmästare är C med 27 mandat
2019-03-06, 09:05
Medlem
Returpappers avatar
Om SVT Novus vore EU val

M: 18,3 ger 4 mandat
L: 3,5 ger 0 -2
C: 7,3 ger 1 +-0
KD: 8,6 ger 2 +1
S: 28,2 ger 6 +1
V: 9,1 ger 2 +1
MP: 4,0 ger 1 -3
SD: 19,3 ger 4 +2

S & V får hälften av vad Mp och Fi tappar. Resten tas av Sd. M och Kd får det som L tappar.
2019-03-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om SVT Novus vore EU val

M: 18,3 ger 4 mandat
L: 3,5 ger 0 -2
C: 7,3 ger 1 +-0
KD: 8,6 ger 2 +1
S: 28,2 ger 6 +1
V: 9,1 ger 2 +1
MP: 4,0 ger 1 -3
SD: 19,3 ger 4 +2

S & V får hälften av vad Mp och Fi tappar. Resten tas av Sd. M och Kd får det som L tappar.

S och SD är ju kraftigt överskattade i detta försök göra en prognos för EU-valet.
Det handlar i båda fallen om att långt under hälften av partiernas sympatisörer brukar rösta vid EU-val.
T.ex. bland sossarnas allra starkaste väljargrupper, gamlingar och blattar är det nog bara ca 10 % som orkar dra sig till vallokalen.
2019-03-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
M 67 mandat
Kd 32
Sd 71
= 170
S 104
V 33
Mp 15
= 152

Vågmästare är C med 27 mandat

Jo visst men det är över 3 år kvar. Om oppositionen börjar jobba nu med detta utgångsläget så blir det inte lätt för JÖKarna. Det är ju knappast någon som tror att de har något alls gemensamt mer än att de vill stänga ute (SD). Finns ju ingen som helst chans att nuvarande mandatperiod blir bättre än den föregående...

Det gäller nu bara för (M) att öppna upp för samarbete med (SD) på allvar, stänga dörren för (C), och sedan börja kritisera precis allt som Annie Lööf säljer ut sina väljare för...
2019-03-06, 09:50
Medlem
Citat:

Novus siffror har redan kommit in i sammanställning från val.digital, och där ser läget för de olika partierna ut så här:

S: 28.0
V: 9.6
MP: 3.6
M: 18.0
L: 3.4
C: 7.9
KD: 8.7
SD: 19.2
Övriga: 1.5

Nu är det enbart Skop som inte kommit med några nya siffror sedan den 24:e januari. I övrigt kommer siffrorna från alla de andra OI klart från tiden efter regeringsbildningen.

Fortfarande ser vi att MP och L ligger under riksdagsspärren. Därför är det mest intressant att följa dessa båda partiers opinionssiffror. I någon mån är även "kampen" mellan M och SD, om att vara det näst största partiet, av intresse, men där tror jag att det är kört för M.
2019-03-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
I någon mån är även "kampen" mellan M och SD, om att vara det näst största partiet, av intresse, men där tror jag att det är kört för M.

Nej det är det inte alls. Jag är övertygad om att (M) har kompetenta kommunikatörer och duktiga politiker. Dessutom bra kontakter i näringslivsorganisationer och annat. Kan de bara bestämma sig för att nu bedriva oppositionspolitik med siktet inställt på att ta makten 2022 eller vid ett extra val, utan hänsyn till att (C) och (L) blir arga och vägrar framtida borgerligt samarbete, så kan de ta leder rollen bland oppositionen. Då kan de också kassera in de största opinionsvinsterna.

Visst fortsätter de som nu så vinner (SD) men det är ingen naturlag. Problemet förra mandatperioden var DÖ. Den omöjliggjorde oppositionspolitik för (M). Det gick inte att lösa då. Nu är problemet JÖKen men det går att lösa. Det är bara att förklara att oppositionsblocket är (M), (KD) och (SD), vilka också då måste vara beredda att ta över. Sedan är det bara att köra. Skillnaden nu är att (M) kan rösta Nej till allt utan att regeringen riskerar att falla. Då går det att vara opposition till skillnad från förra mandatperioden...

Att (KD) ökar beror lika mycket på att (M) inte vill sätta ner foten som på att Ebba är skicklig.
2019-03-06, 14:31
Medlem
Citat:
Nej det är det inte alls. Jag är övertygad om att (M) har kompetenta kommunikatörer och duktiga politiker. Dessutom bra kontakter i näringslivsorganisationer och annat. Kan de bara bestämma sig för att nu bedriva oppositionspolitik med siktet inställt på att ta makten 2022 eller vid ett extra val, utan hänsyn till att (C) och (L) blir arga och vägrar framtida borgerligt samarbete, så kan de ta leder rollen bland oppositionen. Då kan de också kassera in de största opinionsvinsterna.

Visst fortsätter de som nu så vinner (SD) men det är ingen naturlag. Problemet förra mandatperioden var DÖ. Den omöjliggjorde oppositionspolitik för (M). Det gick inte att lösa då. Nu är problemet JÖKen men det går att lösa. Det är bara att förklara att oppositionsblocket är (M), (KD) och (SD), vilka också då måste vara beredda att ta över. Sedan är det bara att köra. Skillnaden nu är att (M) kan rösta Nej till allt utan att regeringen riskerar att falla. Då går det att vara opposition till skillnad från förra mandatperioden...

Att (KD) ökar beror lika mycket på att (M) inte vill sätta ner foten som på att Ebba är skicklig.

Ja, det är Ebba som är inne för tillfället. Om något negativt händer inom KD, skulle eventuellt M kunna få tillbaka röster från dem. Men att de skulle ta några röster från SD genom att lägga sig nära dem, tror jag inte på. Varför ska man rösta på kopian, när man kan rösta på originalet.
2019-03-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Ja, det är Ebba som är inne för tillfället. Om något negativt händer inom KD, skulle eventuellt M kunna få tillbaka röster från dem. Men att de skulle ta några röster från SD genom att lägga sig nära dem, tror jag inte på. Varför ska man rösta på kopian, när man kan rösta på originalet.

Tycker rätt ofta en kopia blir bättre än orginalet? Tänk bara på Alvedon eller Panodil? Vilken föredrar du? Kopian eller orginalet?

Problemet hittils är ju att (M) kan misstänkas för att inte ändrat sig på riktigt. Hade de menat allvar med att de är opposition borde de börja leverera skoningslös kritik mot (L) och (C) varje gång Löfven försöker sig på något alls.

Nu kan man misstänka att de håller dörren öppen för Alliansen fortfrande. Då är inte oppositionen på riktigt. Bara (M) sätter ner foten på riktigt kan de nog mycket väl bli trovärdigare än (SD). Bara inte (SD) blir så små att Alliansen kan få egen majoritet igen så är jag inte orolig det minsta om (SD) sjunker lite. Det vore dessutom bra om (SD) fick lite mer konkurrens. Då tvingas de oskså skärpa till sig om de vill fortsätta öka..
2019-03-06, 16:13
Medlem
Citat:
Tycker rätt ofta en kopia blir bättre än orginalet? Tänk bara på Alvedon eller Panodil? Vilken föredrar du? Kopian eller orginalet?

Problemet hittils är ju att (M) kan misstänkas för att inte ändrat sig på riktigt. Hade de menat allvar med att de är opposition borde de börja leverera skoningslös kritik mot (L) och (C) varje gång Löfven försöker sig på något alls.

Nu kan man misstänka att de håller dörren öppen för Alliansen fortfrande. Då är inte oppositionen på riktigt. Bara (M) sätter ner foten på riktigt kan de nog mycket väl bli trovärdigare än (SD). Bara inte (SD) blir så små att Alliansen kan få egen majoritet igen så är jag inte orolig det minsta om (SD) sjunker lite. Det vore dessutom bra om (SD) fick lite mer konkurrens. Då tvingas de oskså skärpa till sig om de vill fortsätta öka..

Låt oss följa hur opinionssiffrorna förändras under mandatperioden, så får vi se. Jag förväntar mig dock att vi snart kommer att få siffror för EU-valet, och dessa är ju inte intressant ur detta perspektiv, även att några här kommer att tolka de siffrorna som en reaktion på regeringsbildningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in