2019-03-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Kände du Agnes och Moa?
Här i tråden finns Missan som kände Moa väl. Du kan läsa hennes inlägg. Du har ju inte varit med så länge så mkt att gå igenom.
Vem är kirurgen/juristen/läkaren/mytomanen?
Sedan undrar jag med vilken rätt du beordrar postare i tråden att knipa?
Vad har Missans inlägg med mitt och Moas att göra? Jag säger att barnen inte glömts bort. Om du tvunget vill veta så har jag följt tråden sen dag ett så där gick du bet.
Nä Missan, ” kände” familjen som man gör när man är lärare och träffas en gång i veckan. Du tror väl inte att ett par med intrigitet delade något bredare med denna. Ytligt väder och vind prat. Sen var Moa där för att spela piano och inte för att öppna upp sig. Jag gillade Missans inlägg när hon beskrev Moa men där stannade det för mig.
Jag skriver vilka ord jag vill precis som några som ifrågasätter vad vi gör i tråden som köper polisens utredning.
Flera i tråden använder barnen som slagträ för att komma åt Oskar. Läs tråden igen så ser du.
Citera
2019-03-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du, Missan, påstår dig känna hela familjen väl, som en släkting som hälsade på dom varje vecka. Så är det inte. Det var en elev. I början när jag läste dina inlägg hade jag respekt, men vartefter det barkade så verkade som om du var familjens förtrogna. Så var det inte. Så jag läser dina inlägg med stor skepsis numera. Det är kanske lätt att rusa iväg i ett sånt här forum och tro sig veta mer än man gör. Fan vet vilken agenda du har.
Jag träffade Moa och hennes föräldrar en gång i veckan under lång tid. Jag skriver inte för att fjäska för dig. Jag skriver om familjen som jag uppfattade dom och framförallt vill jag inte att Moa glöms. Hon skulle inte gilla det. ” rusa iväg ” och andra uttryck som du använder för att beskriva mig bryr jag inte ett dugg om. Igen säger jag samma sak. Det finns över 7 miljarder människor i världen och alla tänker och tycker olika.
Jag tror inte jag vet mer. Men du måste inse fakta. Ni och polisen har aldrig träffat familjen. Jag tänker på dom och ser dom framför mig. Deras röster , deras personligheter.
Jag har inte nån agenda som många här har.
Agendan me som ingen kan undvika att missa.
Jo jag har agenda:
min agenda är att Moa inte glöms . Självklart Agnes heller. Och dom som inte gjorde sitt jobb bra som skolan och sk skånska läkaren inte kommer undan. Och polisen är mer öppen. Du ville veta om agendan. Här får du det
Citera
2019-03-05, 19:03
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Tror inte det handlar om hur flickorna mådde. Det handlade kanske mer om var och hur O och H läste om sjukdomen och hur de befarade hur framtiden skulle bli. Jag misstänker att de målade fan på väggen - dvs en kronisk sjukdom i mörker och ljuskänslighet, sängliggande tills de blev 80. Vi pratar inte verklighet, vi pratar om vad O och H trodde och befarade.

Det är ju faktiskt till och med föräldrarnas egna ord. De upplevde att så mycket fokus gick åt till flickornas sjukdom att de inte kunde leva sina liv och de kunde inte se någon framtid där det blev bättre.

De låter på sätt och vis enormt egoistiska, så som somliga deprimerade människor kan upplevas eftersom de inte förmår byta perspektiv från sitt eget, nattsvarta.

Jag tror att de som du skriver hade målat fan på väggen - hela helvetet snarare - och sedan glömde att titta ut genom fönstret i stället.

Fortfarande tror jag att de framför allt inte orkade med sin egen situation och sedan blev det så att de förutsatte att detta omfattade barnen också.

Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jag har inte heller fått svar på min fråga. Kopierade den sk kirurgens/juristens/läkarens/mytomanens inlägg och frågade om detta stämde. Inget svar.
Hyenorna som skriver att flickorna glömts bort har så fel. De som kände dem pratar om dem och det finns en bänk på skolan efter Agnes och Moa.
Så bara knip igen ni som säger att barnen glömts bort!

Gör det? Det gör ändå gott att höra. Vad synd att sådan information inte är mer spridd/inte riktigt kommer fram i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Kommer uifrån ovanstående i relation till detta fallet tänka på uttrycket "Skåda inte given häst i mun". I det här fallet "gavs" polisen en färdig motivbild från gärningsmannen/gärningsmännen själva. Naturligtvis var det enklare att bara "rida med" på den av de döda gärningsmännen givna motivbilden och bakgrunden.

Polisen har hela tiden uppehållit sig väldigt mycket vid föräldrarnas egen berättelse och sina ansträngningar att vidimera att denna faktiskt kommer från dem båda. De har såvitt jag vet aldrig nämnt att övriga fynd pekar åt samma riktning. Genom analys av namnteckningar och sms har de slutit sig till att erkännandet är äkta. Vad övriga fysiska spår visar har de aldrig nämnt.
Citera
2019-03-05, 19:07
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså jag kan inte tänka mig att någon polis använder sin tid med att hänga här. Om jag hade visst vad som har skedd och läst det som skrivs här - jag tror jag hade blivit tokig. Jag tror polisen har bättre att göra.

J
.
Tro mig. Det är flera stycken. Men inte i tjänsten, enbart privat. Men det är go information här.
Citera
2019-03-05, 19:20
Medlem
Citat:
Tro mig. Det är flera stycken. Men inte i tjänsten, enbart privat. Men det är go information här.
Jag tror det blir ett FUP.
Fick ett nytt mail där jag skulle ange min adress eller hämta den på Porslinsgatan.
Den kommer inte i digital form stod det.
Bra om den kommer!
Citera
2019-03-05, 19:31
Medlem
Vet inte hur jag ska tolka svaret från AC.A.
Jag frågade om det solglittret skrev att hon sagt till henne.
Läs och bedöm själva.

”Hej,

Jag svarar inte på frågor om utredningen. Jag har inte deltagit i utredningen. Jag har sekretessprövat ärendet. Du får ta del av beslut och handlingar inom kort. Handlingar kommer inte att lämnas ut digitalt. Kan du lämna en adress eller om du inte vill det så kan du komma och hämta handlingarna på Rättscentrum i Malmö.”
Citera
2019-03-05, 19:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Läs och bedöm själva.

”Hej,

Jag svarar inte på frågor om utredningen. Jag har inte deltagit i utredningen. Jag har sekretessprövat ärendet. Du får ta del av beslut och handlingar inom kort. Handlingar kommer inte att lämnas ut digitalt. Kan du lämna en adress eller om du inte vill det så kan du komma och hämta handlingarna på Rättscentrum i Malmö.”

Jaha, då vet vi att A-C A inte svarar på frågor om utredningen, antingen så slirar A-C A på sanningen eller så gör någon annan det.

Trist att det inte går att få FUP digitalt, lever de på stenåldern där nere i Malmö?
Citera
2019-03-05, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag ser att de flesta av er som fortfarande skriver i tråden försöker hitta förklaringar på varför föräldrarna valde att mörda hela familjen. Som sagt av polisens PT så hade O och H planerat detta under en tid före morden inträffade. Enligt PT fann man uppgifter i bostaden, mobilerna eller i datorerna uppgifter som ger stöd för den tesen. Exakt vad polisen hänvisar till vet vi inte, men tre dokument nämns.
I dokumenten som skrivits av någon av föräldrarna finns dock ett motiv angivet - båda barnens sjukdom ME som de även har läkarintyg på.

Agnes fick diagnos 2015, Moa under 2017.

Utredningen har inte hittat någon psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna, men troligen hade båda hamnat i en depression på grund av barnens ME och den hemsituation som rådde och antagligen också hade rått den senaste tiden.

Agnes och Moa var sjuka i ME. Varav Agnes sannolikt var den som mådde sämst. Man kan antaga att flickorna, på grund av sin ME, inte kunde deltaga i skolan eller i sina tidigare aktiviteter vilket naturligtvis måste ha påverkat barnens psyke negativt. Med detta sagt tror jag bestämt att även Agnes - om inte också Moa - var deprimerade. Hela familjen var drabbad.

Jag tror att Oskar och Hanna, till en början, hanterade Agnes sjukdom på ett bra och optimistisk sätt. Jag tror att de kämpade för att Agnes skulle få den hjälp och lindring hon för tillfället behövde och bad om. men när de 2017 insåg att även Moa blivit sjuk samt att Agnes ME inte hade blivit ett dugg bättre, utan tvärtom, utvecklats till det sämre.

Någonstans här tror jag att det gick fort utför för H och O. De klarade inte av att se Agnes lida och inte ha ett liv i egentlig mening. Det skulle bli än värre när båda töserna drabbats av samma öde.
Det är alltså på grund av att Oskar och Hanna inte klarade av att se sina barn lida som de gemensamt tog beslutet att döda sina barn.

Ovan är mina egna personliga reflektioner. Jag tror inte att något annat än detta ligger till grund för det hemska beslut Oskar och Hanna tog och sedermera genomförde. Det ligger ingen skam, ondska eller hämnd bakom besluten. De klarade inte av att se barnen lida helt enkelt.

Med detta sagt så betyder det inte att, jag på något sätt tycker gärningarna är rättfärdigande.
När väl polismyndigheten väljer att göra ett uttalande om en pågående utredning, så är dom absolut säkra på de uppgifter de väljer att gå ut med. Att de ibland väljer att inte delge tillräcklig information om en utredning har ofta att göra med att, ingen ännu blivit dömd eller att det finns uppgifter i utredningen som anses känsliga för brottsoffer eller dess familj/er.

Att diskutera sjukdomar hos O och H, huruvida barnen hade ME eller inte eller om något annat skamligt ligger bakom morden tycker jag tar bort all fokus på brottsoffren Moa och Agnes.
Vilka var dom?

Jag tror att du träffade mitt i prick med denna text.
Du använde polisens info till en teori som absolut håller och verkar rimlig.
Du tydliggör deras gemensamma kamp för flickorna och du tydliggör att deras beslut att gemensamt och i samförstånd ha planerat och utfört denna hemska handling.
Att Oskar kvävde Hanna, det visste dom flesta i tråden sen dag 2. Att han sen troligtvis och rent logiskt även såg till att barnen verkligen var döda genom kvävning är väl heller ingen "högoddsare", eller nån större sensation som vissa vill få det till.
Det mest märkliga är väl alla Hannaryggdunkare som varje dag försvarar en mor som bevisligen (enl polisen) har valt att hennes två döttrar skall dödas. Hur fan kan man försvara en kvinna som som hellre dödar sina barn än kämpar för dom. Dom digitala bevisen styrker till och med Hannas beslutsfattande att mörda sina båda döttrar.
Polisen har bevis, som också kan styrkas av annan bevisning. Därför spelar det ingen roll vem som la kudden över ansiktet och kvävde barnen, för både mamman och pappan ville döda sina barn.

Jag har inte läst ett enda inlägg där någon har försvarat Oskar och det han har gjort. Inte ett enda seriöst inlägg. Alla vet att Oskar är superskyldig till detta. Han har i allra högsta grad varit delaktig både i planering och utförandet. Ingen har försökt att förminska hans skuld.
Däremot så finns det några som försöker förminska skulden hos en mor som med styrkt bevisning i allra högsta grad är superskyldig till att ha planerat och utfört morden på sina två döttrar.
(Ni vet väl att polisen enligt Lag inte får ljuga. undanhålla får dom göra, men inte ljuga)
Så om dom säger att dom har bevis - så har dom det.

Självklart har polisen haft fel förr, och självklart så finns det fall i historien som visar att Kling och Klang har gjort bort sig, men jag är 100% säker på att uppgifterna som Stefan har lämnat stämmer. I helvete heller att han står och ljuger rakt ut i riksmedia.

En annan sak - Hur kunde Hannas anhöriga gå med på en gemensam begravning om hon hade blivit brutalt mördad och är helt oskyldig.
Bli begravd med sin mördare. Märkligt!!

Som tur är så är vi alla olika och vi får tro precis vad vi vill, men det är ganska facinerande hur vi tolkar info på olika sätt.
Citera
2019-03-05, 19:41
Medlem
Citat:
Jag tror man märker vilka som är poliser här. Ta det positivt el negativt. Jag känner nån polis. En snäll fin kille. Men i alla yrken finns det båda bra och mindre bra människor. Människor som är inskränkta, besserwisser finns i alla yrken. Bakom varje människa i nån yrkesroll gömmer sig en människa med sina issues. Om polisen vill ha respekt av allmänheten så borde dom lagt fram vilka undersökningar som gjordes när det gäller testamentet, avskedsbrevet, datorer , mobiltelefoner, sms kontakten den fredagen . Och i minsta misstanke om skolan el läkaren inte skötte sig så borde polisen lämnat vidare ärendet. Då får polisen respekt. Inte genom att skriva ” all heder till polisen ”. Det tillhör 1800 talet.
Citera
2019-03-05, 19:41
Medlem
Citat:
Min farhåga, om inte minsta pip läggs ut i en FUP, är att konspirationsteoretikerna här får vatten på sin kvarn. O är mördare. Barnen blev mördade av O. Hanna blev tagen på sängen, och blev mördad hon med. H blev lurad att skriva på både det ena och det andra. Osv osv osv osv. DET är vad som kommer hända om ingen FUP kommer ut.

Det är inte ok nånstans att O får stå ensam om allt detta, trots bevis på att H var med om planeringen. Om FUPen inte kommer ut, så kommer både den ena och den andre lägga den totala skulden på O och fria H. Inte okey nånstans!
Helt rätt! Tills dess att annat framkommer (tex att Polisen går ut med vilka bevis dom har samt att dessa är rimliga) så kommer jag tro att det var O som var drivande och den onde fan själv. Du och somliga får svälja Polisens utsago med hull och hår om ni känner för det men jag gör det inte. Du och Reimer kan tjata er trötta men det ändrar inget.
Citera
2019-03-05, 19:51
Medlem
Citat:
Läs och bedöm själva.

”Hej,

Tack för info! Dock funderar jag, hon skriver inget om någon avgift för papperskopiorna? När en TR bara lämnar ut via papperskopior är upp till 9 sidor gratis, 10 sidor kostar 50:-, sedan 2:-/sida.

Inte förvånad över svaret från A-C A dock.
Citera
2019-03-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jaha, då vet vi att A-C A inte svarar på frågor om utredningen, antingen så slirar A-C A på sanningen eller så gör någon annan det.

Trist att det inte går att få FUP digitalt, lever de på stenåldern där nere i Malmö?
Ja svårtolkat.
Kanske de vill försvåra lite med FUP
Om den kommer ut kan jag skicka den till dig digitalt. Om jag får rätt på det dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in