Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Jag ser att de flesta av er som fortfarande skriver i tråden försöker hitta förklaringar på varför föräldrarna valde att mörda hela familjen. Som sagt av polisens PT så hade O och H planerat detta under en tid före morden inträffade. Enligt PT fann man uppgifter i bostaden, mobilerna eller i datorerna uppgifter som ger stöd för den tesen. Exakt vad polisen hänvisar till vet vi inte, men tre dokument nämns.
I dokumenten som skrivits av någon av föräldrarna finns dock ett motiv angivet - båda barnens sjukdom ME som de även har läkarintyg på.
Agnes fick diagnos 2015, Moa under 2017.
Utredningen har inte hittat någon psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna, men troligen hade båda hamnat i en depression på grund av barnens ME och den hemsituation som rådde och antagligen också hade rått den senaste tiden.
Agnes och Moa var sjuka i ME. Varav Agnes sannolikt var den som mådde sämst. Man kan antaga att flickorna, på grund av sin ME, inte kunde deltaga i skolan eller i sina tidigare aktiviteter vilket naturligtvis måste ha påverkat barnens psyke negativt. Med detta sagt tror jag bestämt att även Agnes - om inte också Moa - var deprimerade. Hela familjen var drabbad.
Jag tror att Oskar och Hanna, till en början, hanterade Agnes sjukdom på ett bra och optimistisk sätt. Jag tror att de kämpade för att Agnes skulle få den hjälp och lindring hon för tillfället behövde och bad om. men när de 2017 insåg att även Moa blivit sjuk samt att Agnes ME inte hade blivit ett dugg bättre, utan tvärtom, utvecklats till det sämre.
Någonstans här tror jag att det gick fort utför för H och O. De klarade inte av att se Agnes lida och inte ha ett liv i egentlig mening. Det skulle bli än värre när båda töserna drabbats av samma öde.
Det är alltså på grund av att Oskar och Hanna inte klarade av att se sina barn lida som de gemensamt tog beslutet att döda sina barn.
Ovan är mina egna personliga reflektioner. Jag tror inte att något annat än detta ligger till grund för det hemska beslut Oskar och Hanna tog och sedermera genomförde. Det ligger ingen skam, ondska eller hämnd bakom besluten. De klarade inte av att se barnen lida helt enkelt.
Med detta sagt så betyder det inte att, jag på något sätt tycker gärningarna är rättfärdigande.
När väl polismyndigheten väljer att göra ett uttalande om en pågående utredning, så är dom absolut säkra på de uppgifter de väljer att gå ut med. Att de ibland väljer att inte delge tillräcklig information om en utredning har ofta att göra med att, ingen ännu blivit dömd eller att det finns uppgifter i utredningen som anses känsliga för brottsoffer eller dess familj/er.
Att diskutera sjukdomar hos O och H, huruvida barnen hade ME eller inte eller om något annat skamligt ligger bakom morden tycker jag tar bort all fokus på brottsoffren Moa och Agnes.
Vilka var dom?
Jag tror att du träffade mitt i prick med denna text.
Du använde polisens info till en teori som absolut håller och verkar rimlig.
Du tydliggör deras gemensamma kamp för flickorna och du tydliggör att deras beslut att gemensamt och i samförstånd ha planerat och
utfört denna hemska handling.
Att Oskar kvävde Hanna, det visste dom flesta i tråden sen dag 2. Att han sen troligtvis och rent logiskt även såg till att barnen verkligen var döda genom kvävning är väl heller ingen "högoddsare", eller nån större sensation som vissa vill få det till.
Det mest märkliga är väl alla Hannaryggdunkare som varje dag försvarar en mor som bevisligen (enl polisen) har valt att hennes två döttrar skall dödas. Hur fan kan man försvara en kvinna som som hellre dödar sina barn än kämpar för dom. Dom digitala bevisen
styrker till och med Hannas beslutsfattande att mörda sina båda döttrar.
Polisen har bevis, som också kan
styrkas av annan bevisning. Därför spelar det ingen roll vem som la kudden över ansiktet och kvävde barnen, för både mamman och pappan ville döda sina barn.
Jag har inte läst ett enda inlägg där någon har försvarat Oskar och det han har gjort. Inte ett enda seriöst inlägg. Alla vet att Oskar är superskyldig till detta. Han har i allra högsta grad varit delaktig både i planering och utförandet. Ingen har försökt att förminska hans skuld.
Däremot så finns det några som försöker förminska skulden hos en mor som med
styrkt bevisning i allra högsta grad är superskyldig till att ha planerat och utfört morden på sina två döttrar.
(Ni vet väl att polisen enligt Lag inte får ljuga. undanhålla får dom göra, men inte ljuga)
Så om dom säger att dom har bevis - så har dom det.
Självklart har polisen haft fel förr, och självklart så finns det fall i historien som visar att Kling och Klang har gjort bort sig, men jag är 100% säker på att uppgifterna som Stefan har lämnat stämmer. I helvete heller att han står och ljuger rakt ut i riksmedia.
En annan sak - Hur kunde Hannas anhöriga gå med på en gemensam begravning om hon hade blivit brutalt mördad och är helt oskyldig.
Bli begravd med sin mördare. Märkligt!!
Som tur är så är vi alla olika och vi får tro precis vad vi vill, men det är ganska facinerande hur vi tolkar info på olika sätt.