Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag kan tänka också, precis tvärtom än att hemligstämpla, att man tycker att det är bäst att få ut en maskad FUP så transparent som möjligt. Polisen hänger här en del och de ser spekulationerna och konspirationsteorierna. De kanske kan tycka att det är bäst att lägga korten på bordet och visa hur man kommit fram till saker och ting. Men som du säger: icke identifierbara vittnesmål.
Fallet har fått enorm uppmärksamhet. Det känns inte helt genomtänkt att hemlighålla hela utredningen.
EDIT: Jag undrar lite också om de anhöriga har talan ang att offentliggöra FUPen. Det är ett känsligt fall. Med döda som inte ställs till svars, som inte får förklara sig ordentligt. Så, hur mycket har de närmast anhöriga att säga till om tro?
Alltså jag kan inte tänka mig att någon polis använder sin tid med att hänga här. Om jag hade visst vad som har skedd och läst det som skrivs här - jag tror jag hade blivit tokig. Jag tror polisen har bättre att göra.
Jag tycker det är skillnad på konspirationsteorier och att vara skeptisk/att vela se bevis innan man blir övertygad. Vi är i dagens samhället inte mer vana vid att bara tro - tro därför att det kommer från en myndighet eller en auktoritet.
Alltså konspiration är för mig i det här fallet till exempel att anta att polisen medveten går ut med fel resultat/information därför att man vill vilseleda allmänheten. Konspiration vore att anta att polisen har medveten gjort slarviga undersökningar därför att man visste i ett tidig stadium att fallet inte gå till åtal.
Skepsis är för mig i det här fallet att det är svårt att blind tro på vad polisen har gått ut med därför att det är så osannolikt att man gärna vill se bevisen. Gränsen mellan konspiration och skepsis är så klart inte knivskarp.
Det kan jo vara så att om man bara hade sett några dessa bevis förklarad för sig, så hade det fallit i alla fall någon bit på plats. Långa sms växlingar mellan markerna där det framgår dödslängtan och planering till exempel. Bekräftan av existens av en video. Osv. Jag hade varit den sista som då hade påstått att allt detta är fake (det vore konspiration).
Men att tro att två akademiker döda sina barn pga ME där det ena barnet har fått diagnose några månader tidigare samt då föräldrar har drivit på hemundervisningen. Det är för mycket begärt, tycker jag.
Tror förresten inte att det som ska komma ut denna vecka ge mer info än den som har sagts på pt - med undantag eventuellt av det som ACA har medgivit tidigare - att det är en förälder som dödade barnen. Att något som kunde belysa motivet bättre kommer fram - det tror jag inte.