2019-03-05, 18:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tror att anledningen till att man har svårt att tro att båda föräldrarna planerat detta dåd är att motivet inte är så enkelt att förstå. ME-sjukdomen blir problematisk att få grepp om eftersom vi här inte vet hur flickorna mådde under hösten och hur pass allvarligt sjuk A varit tidigare år. Det kan därför bli att man tenderar att tro att flickornas sjukdom inte var den enda anledningen till morden. Då ligger det närmast till hand att, pga statistik och tidigare referensramar, anta att pappan ensam mördade tre ovetande offer.
Tror inte det handlar om hur flickorna mådde. Det handlade kanske mer om var och hur O och H läste om sjukdomen och hur de befarade hur framtiden skulle bli. Jag misstänker att de målade fan på väggen - dvs en kronisk sjukdom i mörker och ljuskänslighet, sängliggande tills de blev 80. Vi pratar inte verklighet, vi pratar om vad O och H trodde och befarade.
Citera
2019-03-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Men om vi tar till oss konspirationsteoretikerna: Då är faktiskt Johanna Möller oskyldig! Hon höll inte i kniven.

Nej, det gjorde hon ju inte. Men Johanna Möller lever![/I][/i] Morden i Bjärred är inte riktigt jämförbara pga det. Men jag förstår hur du resonerar.

Jag lägger inte alls all skuld på O, som en surgubbe i tråden verkar tro. Båda föräldrarna hade en gemensam plan.

Man ska inte påstå att man har en hypotes och klandra alla som inte delar ens uppfattning i precis allt, för att vara konspirationsteoretiker.

Själv tillhör jag ingen speciell sida eller gruppering och avskyr sånt. I alla sammanhang. Tillåter mig att tänka fritt utifrån de fakta som har framkommit här och på andra håll som kan hänvisa till fallet.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-05 kl. 18:17.
Citera
2019-03-05, 18:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tror att anledningen till att man har svårt att tro att båda föräldrarna planerat detta dåd är att motivet inte är så enkelt att förstå. ME-sjukdomen blir problematisk att få grepp om eftersom vi här inte vet hur flickorna mådde under hösten och hur pass allvarligt sjuk A varit tidigare år. Det kan därför bli att man tenderar att tro att flickornas sjukdom inte var den enda anledningen till morden. Då ligger det närmast till hand att, pga statistik och tidigare referensramar, anta att pappan ensam mördade tre ovetande offer.

Men det är ju så ologiskt, man måste förkasta precis allt som polisen kom fram till och då måste man ju ställa sig frågan, varför står polisen och ljuger om vad som hänt i Bjärred.

Tror inte du att polis har gjort sitt yttersta för att frambringa någon form av klarhet i fallet?

Just för att det är så unikt, hur kunde polisen komma på den idiotiska idèn att förvränga sanningen idet mest udda fall de har fått hantera?

Vad skulle det tjäna till?
Citera
2019-03-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppenbarligen tycker en del det, att polis har gått ut med rena lögnerna och dessutom är så pass usla att de skyddar en trippelmördare, varför de anser att det är så är lite oklart men nog fan är det en ren skandal som utspelas framför våra ögon enligt dem.

Inget nytt från registrator ännu och jag har heller inte fått några svar från A-C A angående de uppgifter som har publicerats i tråden med A-C-A som hänvisad källa.

Har du fått något?
Jag har inte heller fått svar på min fråga. Kopierade den sk kirurgens/juristens/läkarens/mytomanens inlägg och frågade om detta stämde. Inget svar.
Hyenorna som skriver att flickorna glömts bort har så fel. De som kände dem pratar om dem och det finns en bänk på skolan efter Agnes och Moa.
Så bara knip igen ni som säger att barnen glömts bort!
Citera
2019-03-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men det är ju så ologiskt, man måste förkasta precis allt som polisen kom fram till och då måste man ju ställa sig frågan, varför står polisen och ljuger om vad som hänt i Bjärred.

Tror inte du att polis har gjort sitt yttersta för att frambringa någon form av klarhet i fallet?

Just för att det är så unikt, hur kunde polisen komma på den idiotiska idèn att förvränga sanningen idet mest udda fall de har fått hantera?

Vad skulle det tjäna till?

Resursbrist.
Extrem belastning och stress hos arbetsstyrkan på grund av personalbrist, nedskärningar, rekryteringsproblem i kombination med andra mer brådskande fall som kommer bli mer skärskådade eftersom de ska upp i rätten.

Eftersom ingen kommer åtalas finns noll incentives från deras sida att skärskåda all bevisning man fått in genom inhämtande av bakgrundsinformation, kartläggning och förhör. Hade någon funnits att åtala hade de varit så illa tvugna att kritiskt granska precis, omformulera hypoteser allteftersom, nagelfara all information som de fått fram för at få pusslet rätt inför åtalet. Nu har de istället alla skäl att "få undan" detta ärendet snarast möjligt så de kan fokusera sina bristande resurser på de fall där åtal kommer väckas i domstol.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-03-05 kl. 18:33.
Citera
2019-03-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Resursbrist.
Extrem belastning och stress hos arbetsstyrkan på grund av personalbrist, nedskärningar, rekryteringsproblem i kombination med andra mer brådskande fall som kommer bli mer skärskådade eftersom de ska upp i rätten.

Eftersom ingen kommer åtalas finns noll incentives från deras sida att skärskåda all bevisning man fått in genom inhämtande av bakgrundsinformation, kartläggning och förhör. Hade någon funnits att åtala hade de varit så illa tvugna att kritiskt granska precis, omformulera hypoteser allteftersom, nagelfara all information som de fått fram för at få pusslet rätt inför åtalet. Nu har de istället alla skäl att "få undan" detta ärendet snarast möjligt så de kan fokusera sina bristande resurser på de fall där åtal kommer väckas i domstol.

Kommer uifrån ovanstående i relation till detta fallet tänka på uttrycket "Skåda inte given häst i mun". I det här fallet "gavs" polisen en färdig motivbild från gärningsmannen/gärningsmännen själva. Naturligtvis var det enklare att bara "rida med" på den av de döda gärningsmännen givna motivbilden och bakgrunden.
Citera
2019-03-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Jag har inte heller fått svar på min fråga. Kopierade den sk kirurgens/juristens/läkarens/mytomanens inlägg och frågade om detta stämde. Inget svar.
Hyenorna som skriver att flickorna glömts bort har så fel. De som kände dem pratar om dem och det finns en bänk på skolan efter Agnes och Moa.
Så bara knip igen ni som säger att barnen glömts bort!
Kände du Agnes och Moa?
Här i tråden finns Missan som kände Moa väl. Du kan läsa hennes inlägg. Du har ju inte varit med så länge så mkt att gå igenom.
Vem är kirurgen/juristen/läkaren/mytomanen?
Sedan undrar jag med vilken rätt du beordrar postare i tråden att knipa?
Citera
2019-03-05, 18:39
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Kände du Agnes och Moa?
Här i tråden finns Missan som kände Moa väl. Du kan läsa hennes inlägg. Du har ju inte varit med så länge så mkt att gå igenom.
Vem är kirurgen/juristen/läkaren/mytomanen?
Sedan undrar jag med vilken rätt du beordrar postare i tråden att knipa?
Du, Missan, påstår dig känna hela familjen väl, som en släkting som hälsade på dom varje vecka. Så är det inte. Det var en elev. I början när jag läste dina inlägg hade jag respekt, men vartefter det barkade så verkade som om du var familjens förtrogna. Så var det inte. Så jag läser dina inlägg med stor skepsis numera. Det är kanske lätt att rusa iväg i ett sånt här forum och tro sig veta mer än man gör. Fan vet vilken agenda du har.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-05 kl. 18:47.
Citera
2019-03-05, 18:44
Medlem
Citat:
Hon påstår sig känna hela familjen väl, som en släkting som hälsade på dom varje vecka. Så är det inte. Det var en elev. I början när jag läste hennes inlägg hade jag respekt, men vartefter det barkade så verkade som om hon var familjens förtrogna. Så var det inte. Så jag läser hennes inlägg med stor skepsis numera.
Nu var det inte dig jag frågade.
Kan du inte vända dig direkt till Missan med din skepsis? Det här att tala om personer och inte till känns obehagligt.
Citera
2019-03-05, 18:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Nu var det inte dig jag frågade.
Kan du inte vända dig direkt till Missan med din skepsis? Det här att tala om personer och inte till känns obehagligt.
Helt rätt. Jag ändrar mitt inlägg.
Citera
2019-03-05, 18:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Resursbrist.

I ett av det mest uppmärksammade fallen i världen?

Du menar alltså att i ett världsunikt fall så väljer polisen att ta en väldigt komplicerad och svår förklaring på vad som hände där i villan i Bjärred, ett så pass bevakat fall där de visste att varenda stavelse de yttrade skulle nagelfaras av alla?

De gjorde sitt yttersta för att få fram en förklaring, svårare än så är det inte.

Nej, din förklaring är för långsökt för mig, den funkar inte.
Citera
2019-03-05, 18:55
Medlem
Citat:
Jag kan tänka också, precis tvärtom än att hemligstämpla, att man tycker att det är bäst att få ut en maskad FUP så transparent som möjligt. Polisen hänger här en del och de ser spekulationerna och konspirationsteorierna. De kanske kan tycka att det är bäst att lägga korten på bordet och visa hur man kommit fram till saker och ting. Men som du säger: icke identifierbara vittnesmål.

Fallet har fått enorm uppmärksamhet. Det känns inte helt genomtänkt att hemlighålla hela utredningen.

EDIT: Jag undrar lite också om de anhöriga har talan ang att offentliggöra FUPen. Det är ett känsligt fall. Med döda som inte ställs till svars, som inte får förklara sig ordentligt. Så, hur mycket har de närmast anhöriga att säga till om tro?

Alltså jag kan inte tänka mig att någon polis använder sin tid med att hänga här. Om jag hade visst vad som har skedd och läst det som skrivs här - jag tror jag hade blivit tokig. Jag tror polisen har bättre att göra.

Jag tycker det är skillnad på konspirationsteorier och att vara skeptisk/att vela se bevis innan man blir övertygad. Vi är i dagens samhället inte mer vana vid att bara tro - tro därför att det kommer från en myndighet eller en auktoritet.

Alltså konspiration är för mig i det här fallet till exempel att anta att polisen medveten går ut med fel resultat/information därför att man vill vilseleda allmänheten. Konspiration vore att anta att polisen har medveten gjort slarviga undersökningar därför att man visste i ett tidig stadium att fallet inte gå till åtal.

Skepsis är för mig i det här fallet att det är svårt att blind tro på vad polisen har gått ut med därför att det är så osannolikt att man gärna vill se bevisen. Gränsen mellan konspiration och skepsis är så klart inte knivskarp.

Det kan jo vara så att om man bara hade sett några dessa bevis förklarad för sig, så hade det fallit i alla fall någon bit på plats. Långa sms växlingar mellan markerna där det framgår dödslängtan och planering till exempel. Bekräftan av existens av en video. Osv. Jag hade varit den sista som då hade påstått att allt detta är fake (det vore konspiration).

Men att tro att två akademiker döda sina barn pga ME där det ena barnet har fått diagnose några månader tidigare samt då föräldrar har drivit på hemundervisningen. Det är för mycket begärt, tycker jag.

Tror förresten inte att det som ska komma ut denna vecka ge mer info än den som har sagts på pt - med undantag eventuellt av det som ACA har medgivit tidigare - att det är en förälder som dödade barnen. Att något som kunde belysa motivet bättre kommer fram - det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in