2019-03-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag kan tänka också, precis tvärtom än att hemligstämpla, att man tycker att det är bäst att få ut en maskad FUP så transparent som möjligt. Polisen hänger här en del och de ser spekulationerna och konspirationsteorierna. De kanske kan tycka att det är bäst att lägga korten på bordet och visa hur man kommit fram till saker och ting. Men som du säger: icke identifierbara vittnesmål.

Fallet har fått enorm uppmärksamhet. Det känns inte helt genomtänkt att hemlighålla hela utredningen.

EDIT: Jag undrar lite också om de anhöriga har talan ang att offentliggöra FUPen. Det är ett känsligt fall. Med döda som inte ställs till svars, som inte får förklara sig ordentligt. Så, hur mycket har de närmast anhöriga att säga till om tro?

Jag har i ett tidigare inlägg redovisat reglerna för hur prövningen går till. Det handlar om att bedöma om närstående kan lida skada/men om uppgifter lämnas ut ur en nedlagd förundersökning. Se nedanstående länk.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det är alltså inte de anhöriga som bedömer och fattar beslut om vilka uppgifter som kan lämnas ut ur den nedlagda förundersökningen. Det är polismyndigheten som självständigt gör denna bedömning och fattar beslut i saken. Att polisen i sin bedömning tar viss hänsyn till de anhöriga ligger i sakens natur.

Om polisen lämnar ut uppgifter och någon av de anhöriga anser att de lidit skada eller men antar jag att de skulle kunna väcka talan i domstol och få saken prövad. Jag har dock inte koll på om något sådant har skett någon gång. (Och har för närvarande inte heller tid att leta.) Oftast brukar nog polisen vara restriktiv med att lämna ut uppgifter så att frågan får avgöras domstolsvägen genom överklaganden.
Citera
2019-03-05, 17:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag är också helt på det klara med brevet, men har mina funderingar över vad som hände från det att brevet skrevs och undertecknades, till morden skedde. Rullade livet på i väntan på rätt tillfälle? Var föräldrarna eniga ända in i döden? Eller ångrade sig kanske en av dem, ville riva brevet och/eller skiljas rent av? Och då skedde morden i all hast?

Framförallt: anade flickorna att något var väldigt fel?

Såna frågor har jag, men troligen kommer vi aldrig få svar på dessa. De enda som skulle ha kunnat berätta är ju döda.

Dom var hos grannen 3.1 med testamentet om jag inte minns fel och sista livstecknen var 5.1 så det var inte mycket tid däremellan.
Citera
2019-03-05, 17:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom var hos grannen 3.1 med testamentet om jag inte minns fel och sista livstecknen var 5.1 så det var inte mycket tid däremellan.

Det är helt korrekt med de datum du skriver, desperationen hos vissa är rent ut sagt för bedrövlig.

Det är till att greppa efter halmstrån i sin iver att fria H från ansvar för sin medverkan i tragedin.
Citera
2019-03-05, 17:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ett sms vid 22-tiden den 5/1. De hittades 9/1. Sista livstecken cs 22.00 5/1 - ca 08.00 9/1 då de saknades. Det är 3,5 dygn. Obduktionen borde kunnat visa om de avled på måndagen eller några dagar innan.

Sen har jag ett minne av att O sågs lätt förvirrad i trädgården någon dag. När var det? Eller var det nån trådsanning?
Citera
2019-03-05, 17:20
Medlem
Jag ser att de flesta av er som fortfarande skriver i tråden försöker hitta förklaringar på varför föräldrarna valde att mörda hela familjen. Som sagt av polisens PT så hade O och H planerat detta under en tid före morden inträffade. Enligt PT fann man uppgifter i bostaden, mobilerna eller i datorerna uppgifter som ger stöd för den tesen. Exakt vad polisen hänvisar till vet vi inte, men tre dokument nämns.
I dokumenten som skrivits av någon av föräldrarna finns dock ett motiv angivet - båda barnens sjukdom ME som de även har läkarintyg på.

Agnes fick diagnos 2015, Moa under 2017.

Utredningen har inte hittat någon psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna, men troligen hade båda hamnat i en depression på grund av barnens ME och den hemsituation som rådde och antagligen också hade rått den senaste tiden.

Agnes och Moa var sjuka i ME. Varav Agnes sannolikt var den som mådde sämst. Man kan antaga att flickorna, på grund av sin ME, inte kunde deltaga i skolan eller i sina tidigare aktiviteter vilket naturligtvis måste ha påverkat barnens psyke negativt. Med detta sagt tror jag bestämt att även Agnes - om inte också Moa - var deprimerade. Hela familjen var drabbad.

Jag tror att Oskar och Hanna, till en början, hanterade Agnes sjukdom på ett bra och optimistisk sätt. Jag tror att de kämpade för att Agnes skulle få den hjälp och lindring hon för tillfället behövde och bad om. men när de 2017 insåg att även Moa blivit sjuk samt att Agnes ME inte hade blivit ett dugg bättre, utan tvärtom, utvecklats till det sämre.

Någonstans här tror jag att det gick fort utför för H och O. De klarade inte av att se Agnes lida och inte ha ett liv i egentlig mening. Det skulle bli än värre när båda töserna drabbats av samma öde.
Det är alltså på grund av att Oskar och Hanna inte klarade av att se sina barn lida som de gemensamt tog beslutet att döda sina barn.

Ovan är mina egna personliga reflektioner. Jag tror inte att något annat än detta ligger till grund för det hemska beslut Oskar och Hanna tog och sedermera genomförde. Det ligger ingen skam, ondska eller hämnd bakom besluten. De klarade inte av att se barnen lida helt enkelt.

Med detta sagt så betyder det inte att, jag på något sätt tycker gärningarna är rättfärdigande.
När väl polismyndigheten väljer att göra ett uttalande om en pågående utredning, så är dom absolut säkra på de uppgifter de väljer att gå ut med. Att de ibland väljer att inte delge tillräcklig information om en utredning har ofta att göra med att, ingen ännu blivit dömd eller att det finns uppgifter i utredningen som anses känsliga för brottsoffer eller dess familj/er.

Att diskutera sjukdomar hos O och H, huruvida barnen hade ME eller inte eller om något annat skamligt ligger bakom morden tycker jag tar bort all fokus på brottsoffren Moa och Agnes.
Vilka var dom?
Citera
2019-03-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ingen aning om anhöriga kan lägga in veto mot att FUP skulle delvis bli offentligt, har svårt att tro det.

Oavsett hur den FUP vi kanske kommer att få ta del av ser ut så kommer konspirationsteorierna fortfarande att flöda, det kommer att hävdas att det mörkas, göms undan och så vidare, de som till varje pris vill att H ska framstå som ett offer kommer aldrig att acceptera vad polisen har kommit fram till.

Jag har inga stora förväntningar på att vi kommer få ut något av intresse. Möjligen något av det som redan PT tog upp. Typ utlåtande från NFC om namnteckningarna och kanske polisens händelserapport (den som brukar ligga först i FUP). Den delen är ju allmänt känd från mediarapporteringen och nu sist artikeln i Polistidningen. Men hoppas kan man ju alltid. Sekretessen är ju till för att skydda både de enskilda (O, H, A och M) och deras anhöriga.

Påminner, igen, om fallet med styckmordet på E Magnusson. Där släpptes en del rapporter från SKL (nuvarande NFC) men svaren på proverna (+4 -- -4) var maskade, så inte värt sådär jättemycket. AB och Expressen överklagade till Kammarrätten och fick ut det sista förhöret av SB men mycket hårt maskat. Det här fallet var också mycket uppmärksammat i media och gick nästan som en följetong i tidningarna.
Citera
2019-03-05, 17:27
Medlem
Citat:

Jag avser inte testamentet, jag tänker närmast på det avskeds-/förklaringsbrev de lämnade efter sig där de skrev att de hade planerat dådet sen hösten.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-05 kl. 17:35.
Citera
2019-03-05, 17:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag har inga stora förväntningar på att vi kommer få ut något av intresse. Möjligen något av det som redan PT tog upp. Typ utlåtande från NFC om namnteckningarna och kanske polisens händelserapport (den som brukar ligga först i FUP). Den delen är ju allmänt känd från mediarapporteringen och nu sist artikeln i Polistidningen. Men hoppas kan man ju alltid. Sekretessen är ju till för att skydda både de enskilda (O, H, A och M) och deras anhöriga.

Påminner, igen, om fallet med styckmordet på E Magnusson. Där släpptes en del rapporter från SKL (nuvarande NFC) men svaren på proverna (+4 -- -4) var maskade, så inte värt sådär jättemycket. AB och Expressen överklagade till Kammarrätten och fick ut det sista förhöret av SB men mycket hårt maskat. Det här fallet var också mycket uppmärksammat i media och gick nästan som en följetong i tidningarna.

Nej, jag har inte heller någon större förhoppning att det kommer ut något fylligt och lätt sekretessat till allmänheten, jag har läst det du skrivit om andra liknande fall och de svårigheter som varit där i att få ut något överhuvudtaget.

Vi får se vad som komma skall, det kan ju bli ett blankt nej på den begäran om FUP som många av oss har lagt in.
Citera
2019-03-05, 17:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej, jag har inte heller någon större förhoppning att det kommer ut något fylligt och lätt sekretessat till allmänheten, jag har läst det du skrivit om andra liknande fall och de svårigheter som varit där i att få ut något överhuvudtaget.

Vi får se vad som komma skall, det kan ju bli ett blankt nej på den begäran om FUP som många av oss har lagt in.
Min farhåga, om inte minsta pip läggs ut i en FUP, är att konspirationsteoretikerna här får vatten på sin kvarn. O är mördare. Barnen blev mördade av O. Hanna blev tagen på sängen, och blev mördad hon med. H blev lurad att skriva på både det ena och det andra. Osv osv osv osv. DET är vad som kommer hända om ingen FUP kommer ut.

Det är inte ok nånstans att O får stå ensam om allt detta, trots bevis på att H var med om planeringen. Om FUPen inte kommer ut, så kommer både den ena och den andre lägga den totala skulden på O och fria H. Inte okey nånstans!
Citera
2019-03-05, 17:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Min farhåga, om inte minsta pip läggs ut i en FUP, är att konspirationsteoretikerna här får vatten på sin kvarn. O är mördare. Barnen blev mördade av O. Hanna blev tagen på sängen, och blev mördad hon med. H blev lurad att skriva på både det ena och det andra. Osv osv osv osv. DET är vad som kommer hända om ingen FUP kommer ut.

Det är inte ok nånstans att O får stå ensam om allt detta, trots bevis på att H var med om planeringen. Om FUPen inte kommer ut, så kommer både den ena och den andre lägga den totala skulden på O och fria H. Inte okey nånstans!

Du kan vara lugn för att oavsett vad som läggs ut eller inte så kommer det att hävdas av vissa att H är helt oskyldig, lurad eller tvingad att genomföra det hemska dådet av sin tyrann och despot till make.

Konspirationsteoretikerna är svåra faktaförnekare, att förneka fakta är ju vad som håller dem vid liv.

Jag håller med dig fullt ut, det är inte ok att O ensam ska stå ansvarig för det vansinniga beslut som de gemensamt fattade, det är ungefär som om Johanna Möller skulle bli friad för sin del av mordet i Arboga.

Både O och H är lika skyldiga till tragedin i Bjärred.
Citera
2019-03-05, 17:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du kan vara lugn för att oavsett vad som läggs ut eller inte så kommer det att hävdas av vissa att H är helt oskyldig, lurad eller tvingad att genomföra det hemska dådet av sin tyrann och despot till make.

Konspirationsteoretikerna är svåra faktaförnekare, att förneka fakta är ju vad som håller dem vid liv.

Jag håller med dig fullt ut, det är inte ok att O ensam ska stå ansvarig för det vansinniga beslut som de gemensamt fattade, det är ungefär som om Johanna Möller skulle bli friad för sin del av mordet i Arboga.

Men om vi tar till oss konspirationsteoretikerna: Då är faktiskt Johanna Möller oskyldig! Hon höll inte i kniven.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-05 kl. 17:59.
Citera
2019-03-05, 18:01
Medlem
Citat:

Jag tror att anledningen till att man har svårt att tro att båda föräldrarna planerat detta dåd är att motivet inte är så enkelt att förstå. ME-sjukdomen blir problematisk att få grepp om eftersom vi här inte vet hur flickorna mådde under hösten och hur pass allvarligt sjuk A varit tidigare år. Det kan därför bli att man tenderar att tro att flickornas sjukdom inte var den enda anledningen till morden. Då ligger det närmast till hand att, pga statistik och tidigare referensramar, anta att pappan ensam mördade tre ovetande offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in