Citat:
Jag kan tänka också, precis tvärtom än att hemligstämpla, att man tycker att det är bäst att få ut en maskad FUP så transparent som möjligt. Polisen hänger här en del och de ser spekulationerna och konspirationsteorierna. De kanske kan tycka att det är bäst att lägga korten på bordet och visa hur man kommit fram till saker och ting. Men som du säger: icke identifierbara vittnesmål.
Fallet har fått enorm uppmärksamhet. Det känns inte helt genomtänkt att hemlighålla hela utredningen.
EDIT: Jag undrar lite också om de anhöriga har talan ang att offentliggöra FUPen. Det är ett känsligt fall. Med döda som inte ställs till svars, som inte får förklara sig ordentligt. Så, hur mycket har de närmast anhöriga att säga till om tro?
Fallet har fått enorm uppmärksamhet. Det känns inte helt genomtänkt att hemlighålla hela utredningen.
EDIT: Jag undrar lite också om de anhöriga har talan ang att offentliggöra FUPen. Det är ett känsligt fall. Med döda som inte ställs till svars, som inte får förklara sig ordentligt. Så, hur mycket har de närmast anhöriga att säga till om tro?
Jag har i ett tidigare inlägg redovisat reglerna för hur prövningen går till. Det handlar om att bedöma om närstående kan lida skada/men om uppgifter lämnas ut ur en nedlagd förundersökning. Se nedanstående länk.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Det är alltså inte de anhöriga som bedömer och fattar beslut om vilka uppgifter som kan lämnas ut ur den nedlagda förundersökningen. Det är polismyndigheten som självständigt gör denna bedömning och fattar beslut i saken. Att polisen i sin bedömning tar viss hänsyn till de anhöriga ligger i sakens natur.
Om polisen lämnar ut uppgifter och någon av de anhöriga anser att de lidit skada eller men antar jag att de skulle kunna väcka talan i domstol och få saken prövad. Jag har dock inte koll på om något sådant har skett någon gång. (Och har för närvarande inte heller tid att leta.) Oftast brukar nog polisen vara restriktiv med att lämna ut uppgifter så att frågan får avgöras domstolsvägen genom överklaganden.