2019-03-05, 09:13
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Förekommer man i BR så har man fått någon form av dom. En dom kan inte preskriberas.
Begreppen verkar blandas ihop.
Ett brott kan preskriberas om inte åtal för brottet väcks inom en viss tid. Preskriptionstiden varierar med brottets straffvärde.

Nej, du behöver inte ha fått någon dom från en domstol för att finnas i belastningsregistret. Ett beslut om besöksförbud räcker. En ordningsbot och du är registrerad.
Citera
2019-03-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Nej, du behöver inte ha fått någon dom från en domstol för att finnas i belastningsregistret. Ett beslut om besöksförbud räcker. En ordningsbot och du är registrerad.

Någon form av dom, skrev jag.
En ordningsbot är en lagakraftvunnen dom.

Min poäng är att om man fått någon form av påföljd så kan det aldrig preskriberas.
Det är fel nomenklatur.
Citera
2019-03-05, 09:44
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Någon form av dom, skrev jag.
En ordningsbot är en lagakraftvunnen dom.

Min poäng är att om man fått någon form av påföljd så kan det aldrig preskriberas.
Det är fel nomenklatur.

Ordningsbot som förmedlas direkt är inte en dom, nej.
Citera
2019-03-05, 09:45
Medlem
F3ttans avatar
Kanske har skrivits redan, men det står i GP att "Våldtäktshäktad utreds även för ett mord 1994".
Finns det tråd om detta?

Bakom betalvägg:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/v%C3%A5ldt%C3%A4ktsh%C3%A4ktad-utreds-%C3%A4ven-f%C3%B6r-ett-mord-1994-1.13829069
Citera
2019-03-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ordningsbot som förmedlas direkt är inte en dom, nej.

Det är precis vad det är. En ordningsbot är en lagakraftvunnen dom som delas ut direkt på plats, ungefär som ett strafföreläggande men med vissa skillnader. Om du väljer att överklaga den blir det tingsrätten, så du har helt fel.
Citera
2019-03-05, 09:56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Kanske har skrivits redan, men det står i GP att "Våldtäktshäktad utreds även för ett mord 1994".
Finns det tråd om detta?

Bakom betalvägg:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/v%C3%A5ldt%C3%A4ktsh%C3%A4ktad-utreds-%C3%A4ven-f%C3%B6r-ett-mord-1994-1.13829069

Ingen betalvägg när jag klickar på länken. Det verkar dock bara som de ska kika på om de kan hitta en koppling, inte mer än så.

Citat:
I fallet med den mördade 16-åringen har polisen hittills inte kunnat säkra något dna från brottsplatsen, men nu görs nya försök att hitta spår på det bevismaterial som finns.
Citera
2019-03-05, 09:59
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waivers1234
Det är precis vad det är. En ordningsbot är en lagakraftvunnen dom som delas ut direkt på plats, ungefär som ett strafföreläggande men med vissa skillnader. Om du väljer att överklaga den blir det tingsrätten, så du har helt fel.

Oj, vad du har fel. Till att börja med har du missuppfattat vad laga kraft är.

Citat:
Laga kraft tillkommer en dom eller ett av myndighet givet beslut, när klagan inte kan föras genom vanliga rättsmedel.

Wikipedia.

Domar meddelas av domstolar och domstolar endast. Därav namnet.
Citera
2019-03-05, 10:01
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Formuläret tillhörde alltså den ordinarie åklagaren från internationella åklagarkammaren - och inte den åklagare på den "vanliga" åklagarkammaren som verkar ha haft jour under lördagens häktning. Så jo, du har missuppfattat något.

Så det är alltså inte så att han bara hade jour under lördagen och därför han var med?
Är detta något du har kollat upp och vet helt säkert att det är så det är?
I så fall är det ju högintressant att veta varför den internationella åklagaren är satt på det här fallet.
Citera
2019-03-05, 10:06
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Så det är alltså inte så att han bara hade jour under lördagen och därför han var med?
Är detta något du har kollat upp och vet helt säkert att det är så det är?
I så fall är det ju högintressant att veta varför den internationella åklagaren är satt på det här fallet.

Jag har skrivit att det är troligtvis är så att åklagaren från den ordinarie åklagarkammaren fick hoppa in och ta hand om häktningen, eftersom den var utanför ordinarie arbetstid - lördag. Inget konstigt med det, men det jag är konfunderad över är varför den internationella åklagarkammaren är inblandad i utredningen - läs häktningsframställan.
Citera
2019-03-05, 10:14
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att det är troligtvis är så att åklagaren från den ordinarie åklagarkammaren fick hoppa in och ta hand om häktningen, eftersom den var utanför ordinarie arbetstid - lördag. Inget konstigt med det, men det jag är konfunderad över är varför den internationella åklagarkammaren är inblandad i utredningen - läs häktningsframställan.

Då frågar jag på ett nytt sätt; är det troligt att internationella åklagaren bara haft jour och tyder hans medverkan bara på det?
Citera
2019-03-05, 10:14
Medlem
Käraste anhörig!

Citat:
Ursprungligen postat av psychological11
Hej
Citat:

allihopa! Jag har lånat detta konto av en vän (tror inte han har varit så aktiv här dock!)

Ville bara adressera ett par saker eftersom jag blivit lite mätt på hela flashback-detektiv aspektet i denna tråd. Jag är den äldsta sonen till AE, och den som finns med i registret (hamnade i dåligt sällskap ett par år tillbaka men har absolut inte den “livsstilen” idag, och hade den knappast då heller). Det är sant som tidigare nämnt i tråden att de flesta av AE’s barn inte haft kontakt med honom på 10 år, och dom har således ingenting med honom att göra. Personligen har jag och AE haft viss sporadisk kontakt (nån gång om året) på senare år men vi har dock aldrig bott ihop (förutom några enstaka månader under det tidiga 2000-talet). Vi har även mer eller mindre klippt banden sen nåt år tillbaka. Anledningen till att vi har varit skrivna på samma adress är för att jag skulle ha hand om posten medan han inte hade fast adress.

AE (mig veterligen) finns ej, och har aldrig funnits, på sociala media och jag har inte heller några foton på honom eller liknande så det är totalt fruktlöst att söka efter detta online.

Jag har alltså inte växt upp med honom och han existerar inte ens i de flesta av mina syskons liv så jag ber er att snälla tänka på att vi är extremt chockade över detta och att det han är anhållen för hände när de flesta av oss inte ens var födda och resterande var småbarn som inte ens bodde med honom. En del av oss har egna familjer idag och vill helst inte associeras med AE.

I detta skedet känner jag inte för att svara på massa frågor angående honom som person eller liknande utan jag ville helt enkelt bara be er att ta det lite lugnt med outningarna av- och spekulationerna om hans barn samt ex-fruar/ex-sambos/anhöriga.

Käraste anhörig!

Jag har blivit så tagen och beklämd över saker du upplevt i din barndom. Om jag ändå funnits i din närhet så jag kunnat hjälpa dig då när du hade det som värst, hemskt och hopplöst. Känner starkt hur jag velat krama denna fina pojk och ge honom mycket tröst, och sund vuxenkärlek. Och att jag agerat på rätt sätt så att terrorn upphörde.
Håller tummarna för dig och känner stor sympati, både för dig idag och den underbare pojk som inte fick det skydd och den kärlek som varje barn har rätt till.
Varm kram till Dig, Din mor och Dina syskon.
Senast redigerad av Egensinnig08 2019-03-05 kl. 11:00. Anledning: Felblänk i min text
Citera
2019-03-05, 10:22
Medlem
zeinahs avatar
Citat:

Okej. Som du skrev det tolkade jag det som att du visste att en annan åklagare från ordinarie var i tjänst, men att det alltså inte var denna som tog hand om häktningen, utan att det skulle ha handlat om ett val att sätta internationella åklagarkammaren på utredningen. Har läst häktningsframställan, men det du skrev tolkades så, iallafall av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in