2019-03-05, 07:55
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vad är poängen med att gallra belastningsregistret om det inte innebär att de gallrade uppgifterna försvinner?

Jag ser verkligen inget konstigt med att man säger att han inte förekommer i BR.
Jag är av den åsikten att BR ej ska gallras, allt räknas. Men om man nu gör det och brottslingen sen återigen står inför skranket så blir det direkt lögnaktigt att som nu påstå att han är helt ren sen tidigare för det är han inte. Som sagt så kan det ha betydelse för straffets längd och karaktär och det är antagligen också därför orättsstaten gör så här, för att lindra straffen så mycket som möjligt.

Vi måste alla inse att orättstaten INTE står på de laglydiga medborgarnas sida, tvärtom.
Citera
2019-03-05, 07:57
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Beklagar sitsen ni oförskyllt hamnat i! ❤️
Jag förstår inte de där outningarna av barnen, släktingar, exfruar, mm.. Men för dig/er gäller det nog att sitta lugnt i båten nu och låta stormen rida ut. För det gör den förr eller senare!

Jag tror dock att stormen inte rids ut. Jag tror att denne GM går till historieböckerna och att ni kommer få leva med detta monster i era biografier. Tyvärr alltså
Citera
2019-03-05, 07:58
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Jag är av den åsikten att BR ej ska gallras, allt räknas. Men om man nu gör det och brottslingen sen återigen står inför skranket så blir det direkt lögnaktigt att som nu påstå att han är helt ren sen tidigare för det är han inte. Som sagt så kan det ha betydelse för straffets längd och karaktär och det är antagligen också därför orättsstaten gör så här, för att lindra straffen så mycket som möjligt.

Vi måste alla inse att orättstaten INTE står på de laglydiga medborgarnas sida, tvärtom.

...och du hängde ut fel person i förrgår.
Citera
2019-03-05, 08:07
Medlem
Citat:
Han är ju bevisligen dömd för ofredande av sonen Även om det rä bortgallrat så tycker jag det är konstigt att de skriver så. Han är dömd sen tidigare och HAR förekommit i BR.
Antagligen preskiberat och då finns det väl inte längre i systemet.
Citera
2019-03-05, 08:14
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggis67
Det kommer alltid finnas kvar i systemet för polisen/Säpo men officiellt för allmänheten försvinner det efter 5/10 år beroende på brott.
Citera
2019-03-05, 08:17
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
...och du hängde ut fel person i förrgår.
Har INTE hängt ut NÅGON, din tomte. Inte ens Anders Eriksson i Sjötofta som jag också kollade på. Det är bara att läsa i tråden.
Citera
2019-03-05, 08:20
Medlem
Hörde på TV att man jobbat med släkt DNA i England sedan början på 2000-talet och med gott resultat. Det är som det brukar, i Sverige månar politikerna om kriminella och mördare. Offren och deras anhöriga är det inte så noga med. Ok, bra att man nu är mördare på spåren. Men den där lagen borde ha ändrats för länge sedan.
Citera
2019-03-05, 08:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Jag tycker att de flesta brottslingar förtjänar en ny chans, och att det därför är bra att belastningsregistret gallras.

Jag tycker också att rättsväsendet är partiskt, men det är ras/kön och inte brott som avgör detta. Jag vågar påstå att många (även inom rättsväsendet) hade varit mindre upprörda om GM i det här fallet hade varit blatte, precis på samma sätt som att många är mindre uppröda när en kvinna har mördat någon. Han hade förvisso inte sluppit straff, men man hade verkligen ansträngt sig för att hitta förmildrande omständigheter. Jämför med hur personer som har slagits för IS behandlas.

Det finns även fall där det slår över åt andra hållet, det vill säga att människor som begått brott behandlas alldeles för hårt. Som exmepel kan nämnas svenssons som har tillrättavisat tiggare.
Citera
2019-03-05, 08:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag blev också förvånad över att Eriksson inte fanns i belastningsregistret, men det gallras ju. Han dömdes till villkorlig dom med samhällstjänst samt skadestånd 2008 och villkorliga domar gallras efter 10 år vad jag kan se.

Källa: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler/

Precis!

Mölndals tingsrätts dom den 24 april 2008 i mål nr B 2467-07

https://cdn-09.minfil.com/h98eN6v6ba/e519b70f-1551733691/MolndalHRdom_2773_08.pdf
Citera
2019-03-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det kommer alltid finnas kvar i systemet för polisen/Säpo men officiellt för allmänheten försvinner det efter 5/10 år beroende på brott.

Ja så är det, åkte själv dit för olovligkörning i ungdomen (trimmad moppe) och blev både förvånad och lite irriterad då jag ca 12 år senare va i rätten och åklagaren bara va tvungen att nämna denna olovliga körning men mumlade iof att de va gammalt. Nu blev jag friad från allt men man fick ju en känsla att detta gamla brott nämndes enbart för att framställa en som småkriminell.
Citera
2019-03-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maggis67

Förekommer man i BR så har man fått någon form av dom. En dom kan inte preskriberas.
Begreppen verkar blandas ihop.
Ett brott kan preskriberas om inte åtal för brottet väcks inom en viss tid. Preskriptionstiden varierar med brottets straffvärde.
Citera
2019-03-05, 09:11
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar666
Kan vara så att jag missuppfattat något. Men min tanke efter att läst häktningsframställan är ändå att just den här åklagaren på just den enheten hade jour i söndags och helt enkelt använde "sitt" formulär.

Formuläret tillhörde alltså den ordinarie åklagaren från internationella åklagarkammaren - och inte den åklagare på den "vanliga" åklagarkammaren som verkar ha haft jour under lördagens häktning. Så jo, du har missuppfattat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in