2019-03-04, 14:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Men om man inte får utöva spaning på en åkare från ett land utöver Italien och Österrike så är det väl omöjligt att få till en räd helt plötsligt när det vankas tävling i nämnda land?
Det är nog så. Endast österrikare, italienare och några länder till går att gripa när de tävlar i dessa länder.

Therese, Calle och gänget kan pumpa i sig blod friskt var i världen de än tävlar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dubbel_straffbarhet
Citera
2019-03-04, 14:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Men om man inte får utöva spaning på en åkare från ett land utöver Italien och Österrike så är det väl omöjligt att få till en räd helt plötsligt när det vankas tävling i nämnda land?
Är juridiken så sjuk?

I stort sett bara österrikare och italienare (och några länder till) kan utsättas för razzia när de tävlar i dessa länder?

Men nu åkte ju en kazak, två ester och en tysk läkare dit. Vi får kolla deras lagar.
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 14:42.
Citera
2019-03-04, 14:42
Medlem
Tidligere avdelingsleder i Antidoping Norge, Mads Drange, har sett blodverdier fra norske toppidrettsutøvere, som han mener tyder på omfattende dopingbruk.

Citat:
«Flere ganger måtte jeg dobbel- og trippelsjekke om det jeg så stemte, for etter å ha prøvd alle mulige forklaringer klarte jeg ikke å finne annet svar på disse resultatene enn bloddoping», skriver Drange i boken sin.

Han mener å ha funnet spor av både det forbudte turbostoffet EPO, og blodoverføring av eget blod, i blodprofilene til norske utøvere. Da de snodige variasjonene også stemte opp mot viktige konkurranser, bestemte han seg for å ta saken videre.

Citat:
Senere, i 2008, sendte han informasjonen anonymisert til en internasjonal ekspert på blodverdier. Svaret var ikke til å misforstå: Prøvene tydet på bruk av blodoverføring eller EPO.

Mads Drange nevner ikke navn på utøverne i boken sin. Han avslører heller ikke idrettsgren. Men ifølge den tidligere dopingjegeren, var det snakk utøvere som både er aktive nå [2014], og tidligere på 2000-tallet.

Citat:
Det var lite Antidoping Norge selv kunne gjøre, foruten å intensivere testingen av de aktuelle utøverne. Resultatet var imidlertid negativt hver gang.

«Urinprøvene kom tilbake negative hver gang, trolig fordi de brukte testosteron det ikke finnes analyse for, og blodoverføringer det var vanskelig å bevise».

Citat:
I 2009 ble det mulig å opprette disiplinærsaker ved funn av unormale blodverdier. Da så Mads Drange umiddelbart endring i blodprofilene til de aktuelle utøverne.

«Noen sluttet å dope seg, mens andre nå stort sett alltid lå under den variasjonen som skulle til for å kjøre en sak, selv om profilen viste tegn på manipulasjon», skriver Drange.

Litt senere i boken kommer han følgene påstand:

«... jeg vet også at det finnes norske toppidrettsutøvere fra flere idretter som har dopet seg, og som fortsatt doper seg, selv i et land der man i mange år har hatt et av de ledende testprogrammene i verden».

https://www.vg.no/sport/i/2rkXr/mener-han-fant-dopingspor-hos-norske-utoevere

Dopningsjägaren kritisk mot svenska systemet: ”Är skrämmande”

Citat:
– Jag använder ju svensk antidopning som ett exempel på ett land som många nog förväntar sig att man har ett bra testsystem och att man gör ett bra jobb, säger han.

– Nu ska jag inte slakta hela det svenska antidopningsarbetet, men jag tycker att det är påtagligt när man ser teststatistiken, när man ser att det bara var 24 epo-tester under hela fjolåret (2012, reds anm), i hela den svenska idrotten. Det tycker jag är skrämmande. Eftersom då säger det sig självt att chansen att bli tagen om man använder epo finns i princip inte.

Citat:
– Det faktum att man har tagit så många år på sig för att ta fram ett blodprofilprogram – som är en förutsättning för att avslöja bloddopning – tycker jag också är skrämmande, för man har resurser i Sverige, säger han.

– Sedan tycker jag också att det är ett strukturellt problem att antidopningsarbetet i Sverige ligger under Riksidrottsförbundet som då i praktiken kontrollerar sig självt. Det tycker jag är illa.

Han tar upp Nederländerna och Storbritannien som andra länder med mycket få tester.

– Det är inte det att Sverige nödvändigtvis är så mycket värre än många andra länder, men det är ett exempel på att man ofta pratar om att det är dåligt antidopningsarbete på Jamaica eller i Ryssland eller andra platser, men det finns många länder i Europa som inte bedriver ett tillräckligt bra arbete med de resurser man har.

https://malenajobb.wordpress.com/2014/02/14/dopningsjagaren-kritisk-mot-svenska-systemet-ar-skrammande/

Lyssna på intervjun här (frågor om Sverige vid 09:50):
https://soundcloud.com/mjohansson-1/mads-drange-20150210
Citera
2019-03-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är juridiken så sjuk?

I stort sett bara österrikare och italienare (och några länder till) kan utsättas för razzia när de tävlar i dessa länder?

Men nu åkte ju en kazak, två ester och en tysk läkare dit. Vi får kolla deras lagar.

Det måste ju vara en allmän domstol åkarens hemland som tar beslutet om razzia.

Jag har inte läst så mycket om denna doppa men hade inte samma läkare dopat just kazakerna och estländarna?
Citera
2019-03-04, 14:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det måste ju vara en allmän domstol åkarens hemland som tar beslutet om razzia.

Jag har inte läst så mycket om denna doppa men hade inte samma läkare dopat just kazakerna och estländarna?
Det undrar jag. Visst får man raida utlänningar utan hemlandets medgivande.

Doping är olaglig i Tyskland. Jag vet inte om blodoping är undantagen.

Tyskarna påstår sig kunna fängsla utlänningar enligt lagen:
https://www.lentzestopper.eu/wp-content/uploads/2017/10/2017-05-15_WSA_Karlin_Antidoping-Germany.pdf
Citera
2019-03-04, 15:03
Medlem
Citat:
Det undrar jag. Visst får man raida utlänningar utan hemlandets medgivande.

Doping är olaglig i Tyskland. Jag vet inte om blodoping är undantagen.

Tyskarna påstår sig kunna fängsla utlänningar enligt lagen:
https://www.lentzestopper.eu/wp-content/uploads/2017/10/2017-05-15_WSA_Karlin_Antidoping-Germany.pdf

En domstol i Österrike kan väl knappast ta beslut om razzia rörande en svensk vars handling inte är olaglig i Sverige?
Citera
2019-03-04, 15:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
En domstol i Österrike kan väl knappast ta beslut om razzia rörande en svensk vars handling inte är olaglig i Sverige?
Nej, där kan du nog ha rätt. Sannolikt inkluderar den tyska lagen bloddoping eftersom den tyske läkaren åkte dit.

Det är i det drogliberala Sverige (och Norge?) där våra (sannolika) fuskare är skyddade över hela världen.

Jag började skriva lite om vad som behövs göras. Du och alla andra får gärna kommentera:
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 15:12.
Citera
2019-03-04, 15:16
Medlem
Vidar Löfshus i expressen, vi har utövare med astma som tar medicin mot astman men den är inte prestationshöjande, öhhhh varför tar man den då.Jag håller med om att förbjuda de flesta TUE som vissa kräver.
Citera
2019-03-04, 15:16
Medlem
Citat:
Nej, där kan du nog ha rätt. Sannolikt inkluderar den tyska lagen bloddoping eftersom den tyske läkaren åkte dit.

Det är i det drogliberala Sverige (och Norge?) där våra (sannolika) fuskare är skyddade över hela världen.

Jag började skriva lite om vad som behövs göras. Du och alla andra får gärna kommentera:
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Lägg därtill den omfattande sekretessen kring sjukjournaler. Tydligen så väger den personliga integriteten och sekretessen tyngre än att en bloddopad åker dit i Sverige.
Citera
2019-03-04, 15:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Det måste de väl kunna göra, eftersom det är handlingen som sådan som är kriminaliserad och lyder under straffrätten i Österrike (till skillnad mot t.ex. i Sverige). Det kan jämföras med andra handlingar som är kriminaliserade i det land personen befinner sig i men inte i dess hemland, t.ex. köp av sexuella tjänster. En utlänning som köper sex i Sverige går inte fri bara för att sexköp inte är kriminaliserat i personens hemland, och razzior mot misstänkta bordeller tar ingen hänsyn till kundernas nationalitet.
Citera
2019-03-04, 15:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Lägg därtill den omfattande sekretessen kring sjukjournaler. Tydligen så väger den personliga integriteten och sekretessen tyngre än att en bloddopad åker dit i Sverige.
Jag håller med. Att mörklägga Hb-värden och astmamedicinering hos toppidrottare är ju trams.
Ryska hackers tog väl fram att Venus Williams stod på Symbicort. (Även vad gäller Björgen?? Jag har glömt hur det kom fram.)

Läser man detta så verkar bloddoping vara olaglig i Tyskland. Man talar om Jaksche och Operation Puerto.
https://m.dw.com/en/germany-gets-tough-on-doping-in-sport-with-new-laws/a-2670986

Det är Sverige som ligger efter.

Man måste dessutom börja testa Hb/Hct före viktiga lopp.

Att överhuvudtaget mörklägga den glesa och otillräckliga provtagningen är trams. Lägg ut datum och resultat av proverna.
Senast redigerad av wwr 2019-03-04 kl. 15:27.
Citera
2019-03-04, 15:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det måste de väl kunna göra, eftersom det är handlingen som sådan som är kriminaliserad och lyder under straffrätten i Österrike (till skillnad mot t.ex. i Sverige). Det kan jämföras med andra handlingar som är kriminaliserade i det land personen befinner sig i men inte i dess hemland, t.ex. köp av sexuella tjänster. En utlänning som köper sex i Sverige går inte fri bara för att sexköp inte är kriminaliserat i personens hemland, och razzior mot misstänkta bordeller tar ingen hänsyn till kundernas nationalitet.
Det låter vettigt tycker jag utan att vara jurist.
Man utför en räd baserat på aktiviteten. Sedan tar domstol hänsyn till straffet.

Men än så länge känner jag bara till räderna i Seefeld och Turin 2006. Drabbade bara österrikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in