Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag tror vi kan ha svårt att mötas i någon samsyn. Men historien är nog inte riktigt linjär i det avseendet, utan straffen har ändrat karaktär med olika synsätt, liksom brotten med olika livssätt, och syn på samhällsgemenskap. För femtio år sen skulle kanske både eklund och skitvik setts som offer för klassamhället måhända, men den senare hade väl som egenhändig ultranationalist kanske ändå råkat ryka av en förlupen kula kanske. Men i genren livstidsstraff har straffen definitivt tilltagit på senare år, om någon missat det.
Jag hade kanske hoppats på svar mer i annan riktning.
Jag ger dig de svar jag vill ge dig och som mod tillåter mig att ge dig. Sen får du sitta och hoppas hur mycket du än vill. Vet du förresten när den sista avrättningen utav en brottsling i detta land ägde rum? 1910. Det är blott 109 år sedan. Vi hade dödsstraff på alla möjliga brott såsom snatteri, rån, misshandel, etc. under en väldigt lång period utav vår historia. Så i detta fall är det rätt så linjärt. Jag må tycka att det är att ta i att avrätta någon för ett rån, så det är ju bara bra att den skiten försvann. Men jag är för att återinföra dödsstraff i mer extrema fall såsom denna galning i Linköping, äcklet i Billdal 1995, Anders Eklund, Akilov och Breivik. Och om inte dödsstraff åtminstonde livstid på riktigt. Och i ett riktigt fängelse. Inget hotell och resturang trams.
Och för femtio år sedan, under det knallröda 60-talet, så hade Breivik varit ännu mer att betrakta som spetälsk och pariah. Och det med all jävla rätt. På den tiden hade han inte behövt gnälla om sitt jävla xbox heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Olika alternativ:
MGM är död
MGM sitter redan i fängelse
MGM bor i ett land utan utlämningsavtal med Sverige
Jag tycker det tredje inte låter särskilt trovärdigt. Jag vet inte riktigt varför. Bara en känsla. Jag tror liksom inte att MGM är den typen av person som kan lyckas flyga av ordningsmaktens radar så lätt och obemärkt.
Det jag själv spånar mest på är motivet. Var det rasism eller bara ren och skär psykos? Det är de enda rimliga förklaringarna jag kan se för ett dåd som detta.