2019-03-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jo, det ska man göra. Problemet är att du påstår dig VETA. Inte tro.
Läs igen. En kurs i läsning skadar inte.
Läs sista meningen TRO
Citera
2019-03-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Seriöst.
Ni tror inte att det beror på nåt annat? Det finns väl ingen som har mördat sin familj på grund av att deras friska barn inte har fått hemundervisning? Då låter man väl helt enkelt barnet skolka om det nu är så viktigt att ha dom hemma. Inte fan dödar man hela sin familj på grund av det. ha ha ha.
Nä, nåt bättre måste ni väl ha kommit fram till. Allvarligt talat!!
Ingen av er som har snappat upp en känsla om att en eller båda föräldrarna kände en skuld gentemot sina barn och deras sjukdom? Att dom kände sig skyldiga och maktlösa när barnen blev sämre, och att dom som föräldrar inte längre kunde hjälpa sina barn. Att det till slut gick så långt att det brast för en av dom och den andre inte orkade kämpa vidare själv. Typ.
Utan resultatet just nu, efter all info som kommit är att skolans nedskärning var "triggern"
BYT SKOLA DÅ !!!

Känsla?
Varför hade de skuldkänslor? Blev barnen sämre i måendet under hösten trots hemundervisning? Vad var de som föräldrarna inte kunde göra för att stötta flickorna?
Senast redigerad av Tey44 2019-03-04 kl. 22:20.
Citera
2019-03-04, 22:20
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Läs igen. En kurs i läsning skadar inte.
Läs sista meningen TRO
Jag menade inte det inlägget. Läs dina egna inlägg igen. Du friar H från allt och "vet" att O ensam är GM. Och ingen ME fanns.

Nån spökskrivare skrev både brev och testamente antagligen. Rektorn kanske?
Citera
2019-03-04, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag berättade för dom att jag inte trodde på me. Jag berättade även att jag inte ett dugg trodde på att Hanna mördade sina barn. Varken planerade el mördade . Får man berätta för polisen vad man har sett/ upplevt med familjen och vad man själv tror???

Jag vet inte riktigt vad det beror på men polisen har inte lyssnat ett skit på vad du tillförde utredningen.
Polisens utredning är precis tvärtom mot vad du säger med säkerhet.
Det finns ingenting som styrker det du påstår. Inte ett smack!!
Utan polisen utredning visar tydligt och kan styrkas, att detta planerades och utfördes gemensamt och i samförstånd.
Ditt påstående är således helt fel, för annars hade polisen sagt:
Det var mannen i familjen som ensamt utförde detta hemska och sen tog sitt liv.
Men det har inte polisens utredning kommit fram till.
För dom kan styrka att detta har föräldrarna gemensamt och i samförstånd planerat och utfört.
Citera
2019-03-04, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Känsla?
Varför hade de skuldkänslor? Blev barnen sämre i måendet under hösten trots hemundervisning? Vad var de som föräldrarna inte kunde göra för att stötta flickorna?

En "tanke" kan ju vara att "föräldrarna kände skuld för att föräldrarna trodde att dom åsamkat barnen deras sjukdom"
Den skulden kan växa sig kraftigare med åren i takt med att Agnes (och sen båda) blir sjukare.
I samma takt som sjukdom ökar - i samma takt ökar skuldkänslan.
Säkert bland mycket annat.
Men inte fan berodde det på en skolas nedskärning.
Citera
2019-03-04, 22:30
Bannlyst
Citat:
Jag menade inte det inlägget. Läs dina egna inlägg igen. Du friar H från allt och "vet" att O ensam är GM. Och ingen ME fanns.

Nån spökskrivare skrev både brev och testamente antagligen. Rektorn kanske?

Ger mig fan på att det är "The Hansons" som ligger bakom.
Skoja bara, såklart.
Nä, polisens utredning väger nog lite tyngre än Missans påståenden.
Citera
2019-03-04, 22:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
En "tanke" kan ju vara att "föräldrarna kände skuld för att föräldrarna trodde att dom åsamkat barnen deras sjukdom"
Den skulden kan växa sig kraftigare med åren i takt med att Agnes (och sen båda) blir sjukare.
Säkert bland mycket annat.
Men inte fan berodde det på en skolas nedskärning.
Skuld kan förtära en människa. Har man som förälder en känsla av att själv försatt sina barn i en kronisk sjukdom, då kan man gå långt för att befria sig från den skulden. Då är självmord en bra lösning kanske. Men att ta med sig barnen? Inte ok nånstans.
Citera
2019-03-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
... och alla dessa besked om besparingar, det skulle kanske leda till att blickarna riktades mot Agnes... familjen, föräldrarna, skulle bli syndabockar! En liten ort.

Familjen skulle vara chanslös på det nya läsåret. Föräldrarna fick panik, det tror jag är givet som en del av lösningen att försvinna från jordens yta. Men att de inte berättade om sin panik för någon? "Den sista tiden förtjänade inte du"... handlade det om skolans neddragningar månne?

Så intressant att få veta vad det uttalandet handlar om, där finns troligen en stor del av gåtans lösning. Kollegan sitter på den, Os kollega.

Det är inte bara en orsak bakom kollapser, ofta flera små, eller stora, ihållande tryck på smärtpunkter. Det ska man inte förakta, håna eller förringa. Initialt kan man leva på att sätta öknamn på mördare, men sen måste man gå vidare och förstå. Inte förstå som i att mentalisera andras sjukdomsupplevelser, utan mentalisera i form av att se hela bilden. Inte en olycka, flera på varandra följande. Därför tycker jag att polisens uttalande om att "inget särskilt har inträffat" är en sanning med modifikation. Massor har hänt denna familj, i många år. Det är kanske konstigare att de klarade sig i alla dessa år. Det fanns massor med signaler om att något inte stod rätt till. Därför hoppas jag att inte fler med ME-diagnoser kan ramla så fel.

Det är ondska att döda sina barn, ren ondska att inte stoppa sig, men föräldrarna måste varit inne i ett svart hål utan slut. Ingen såg dem fullt ut. Varför?

Att då skicka några okänsliga brev, det kan ha vält hela familjelasten över ända. Jag tror på att okänsliga utskick och samtal kan ha fått allt att rämna, inte för att skuldbelägga, utan som ett konstaterande. Sårbara människor fixar inte avslag eller motgångar som andra människor. Det kan bli den sista bördan.

Sen kommer lismande ME-lobby in och tror att allt handlar om bemötande i sjukvård när detta antagligen mynnar ut i att här saknade skolan resurser, som O och H uppfattade som den minsta förutsättningen för att våga hoppas på något. (Varför döttrarna uppvisade depressiva symptom m.m. är en annan fråga.)

Att försöka kapa vidriga brott för att göra sig en egen saga är inte ok. Många har tramsat väldigt länge i tråden. Vart har tramsiga benämningar som "Bjärresstryparen" lett oss? Ingenstans!

Här finns folk som inte har annat för sig än att sitta och häckla såväl offer som mordoffer, men man försöker framställa det som att man bryr sig. Inget kunde vara mer fel. När denna tråd är "nästan klar" så flaxar man vidare för att hata andra mördare och offer. Det är hat som är gemensamma nämnaren. Att dessutom kalla sig för läkare när man maler sönder tråden med inbillad omtanke, det är magstarkt.

Tråden lämnar en bitter smak. Många vill verkligen veta, men andra vill bara få utlopp för generellt hat. Då börjar man hitta på öknamn och sen försöker man skydda sig genom att gråta krokodiltårar om andras "elakhet". Gå inte på det.

Så, kanske vi får veta hur familjen maldes ned. Två föräldrar som inte klarade sig genom det stålbad som deras egna förutsättningar fjättrade dem till. De satt i sitt egenskapade stålrör den där dagen strax före skolstarten. De var övertygade. Utan hemskolning var deras totala framtid slut. Dessutom hade O antagligen inte orkat förbereda sin konferens, han hade nog inte orkat jobba som han skulle ända sedan han fick panik när Moa blev trött.

Tråden handlar egentligen om två saker: Varför döttrarna blev trötta och varför de fick diagnoser. Och varför föräldrarna gav upp och blev obevekliga mördare.

Nja....bor i Bjärred och kan nog säga att endast en bråkdel av de 10 000 som bor här kände till Agnes och Moa. Ingenting som skulle ha blivit en snackis. Jag var på ett möte på Bjärehovskolan där man pratade bl a om nerdragningarna och det var framför allt föräldrar till barn med diagnoser som oroade sig. Hemundervisning nämndes överhuvudtaget inte.
Citera
2019-03-04, 22:43
Bannlyst
Citat:
Skuld kan förtära en människa. Har man som förälder en känsla av att själv försatt sina barn i en kronisk sjukdom, då kan man gå långt för att befria sig från den skulden. Då är självmord en bra lösning kanske. Men att ta med sig barnen? Inte ok nånstans.

Håller med 100%
Tror inte att jag har läst att någon försvarar föräldrarnas mord på barnen.
Det var såklart helt fel.
Men tyvärr så kände tydligen inte föräldrarna så, för "livskvalitén skulle bli så låg" för barnen, om barnen fick leva kvar själva med sina sjukdomar.
Jag avskyr föräldrarnas beslut, för barnen kunde självklart ha fått ett meningsfullt liv. Trotts sin ME.
Citera
2019-03-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974
Nja....bor i Bjärred och kan nog säga att endast en bråkdel av de 10 000 som bor här kände till Agnes och Moa. Ingenting som skulle ha blivit en snackis. Jag var på ett möte på Bjärehovskolan där man pratade bl a om nerdragningarna och det var framför allt föräldrar till barn med diagnoser som oroade sig. Hemundervisning nämndes överhuvudtaget inte.

Haha, precis: ”en liten ort”. Vet inte om folk här fattar att man bor i Bjärred och jobbar i Lund eller Malmö? Folk känner inte varann, det är en sovstad. De som vill kan ha ett rikt socialt liv i Bjärred, de som inte vill kan ha ett rikt socialt liv nån helt annanstans, eller så går det att flyga helt under radarn...
Citera
2019-03-04, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MB1974

Nämndes inte hemundervisningen???
Det som var en så brinnande fråga att en hel familj "kanske" dog på grund av indragen hemundervisning.
Och så visar det sig att frågan inte ens lyftes på mötet.
Då kanske dom dog i onödan då.
Eller så berodde det kanske på nåt helt annat. Typ, föräldrarnas mående, barnens ME, flera års kämpande, inget ljus i tunneln mm mm.
Men jag tror nog att alla är rörande överens om att när dom traskade bort till grannarna med testamentet den 3 jan, så skulle nån av dom ha rivit sönder dokumentet och bett om hjälp.
På riktigt - bett om hjälp.
Citera
2019-03-04, 22:54
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
....

Ja! För en gångs skull håller jag med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in