2019-03-04, 02:17
Medlem
Många trådstarter är ju vad man kan kalla "gröna", dess legitimitet är självklar, ämnet är rent och frågeställningen glasklar.

Sedan har vi de "röda" trådstarterna, när något självklart ska kastas i papperskorgen.

Men sedan har vi en gråzon, ett gult läge i mitten med trådstarter som kan vara intressanta då de har en frågeställning som kan vara märkliga/provocerande, kanske utmanar något som anses självklart eller väcker nya funderingar.

När man gör en gul trådstart så vet man ju aldrig om man höjer eller sänker forumet. Jag menar vad skulle flashback vara utan diverse märkligheter? Tråkigt?

Jag skulle kunna posta hur många galna trådstarter som helst men gör det oftast inte då osäkerheten är för stor. Hur vet man om man sänker eller höjer forumet med sina TS?

Blir man ansedd som en idiot, ett troll om man postar märkliga TS, eller blir man betraktad som någon som gör forumet mera nyanserat, rikare med utvidgade funderingar.

Hur ska man veta vad som anses skräp eller guld?
Citera
2019-03-04, 02:38
Medlem
lemonzhellos avatar
Det ligger väl i betraktarens ögon, så att säga.

Jag kan uppskatta både och. Ta de intellektuella tungviktarna, vars inlägg i en tråd ofta inte ens kommenteras eftersom 98 % antingen inte förstår det som sägs eller har något att säga som tillför något utöver vad som sagts.

Man får den där härliga känslan av att vara idiot när man läser dem.

De startar dock sällan trådar.

Och ta sen Luktenutavbajs, för att bara nämna någon. Underbara trådstarter ibland.

Blandningen helt enkelt.
Citera
2019-03-04, 02:52
Medlem
Boosheids avatar
I extrema fall så kan även gröna trådar raderas rakt av utan att ens papperskorgas eller eller ges en förklaring om varför trots att dom följer regelverket.

Då handlar det oftast om direkt forumskadliga trådar som ligger utanför Flashbacks regelverk. Jag har varit med om det två gånger:

Första gången så berodde det på att vissa användare spred länkar som infekterade folks datorer med skadlig kod. Det stred inte mot Flashbacks regler, men naturligtvis så blev dessa användare bannlysta och deras trådar raderade utan förklaring.
Citera
2019-03-04, 04:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Alla trådar som leder till en givande diskussion är positivt oavsett om man diskuterar bäst kött till hamburgaren eller om man ska torka arslet framifrån eller bakifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Första gången så berodde det på att vissa användare spred länkar som infekterade folks datorer med skadlig kod. Det stred inte mot Flashbacks regler, men naturligtvis så blev dessa användare bannlysta och deras trådar raderade utan förklaring.
Läs regel 1.11
Citera
2019-03-04, 08:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen

Men sedan har vi en gråzon, ett gult läge i mitten med trådstarter som kan vara intressanta då de har en frågeställning som kan vara märkliga/provocerande, kanske utmanar något som anses självklart eller väcker nya funderingar.

När man gör en gul trådstart så vet man ju aldrig om man höjer eller sänker forumet. Jag menar vad skulle flashback vara utan diverse märkligheter? Tråkigt?

Jag skulle kunna posta hur många galna trådstarter som helst men gör det oftast inte då osäkerheten är för stor. Hur vet man om man sänker eller höjer forumet med sina TS?

Hur ska man veta vad som anses skräp eller guld?
Är det kanske så att det inte handlar om att "sänka eller höja forumet"?
Att bedöma det blir väldigt subjetivt. Därför finns regler som är objektiva, där sälva bedömningen visserligen är subjektiv, men där det finns ett objektivt underlag att utgå ifrån.
Jaja, detta vet du redan.
Men det är väl uppenbart att utan regler och med alltför många "galna" inlägg skulle det bli mindre skrivet då många av de som skriver och läser skulle tröttna till slut.

Fast det beror på vad man menar med "galet". förstås.
1.Kan du ge ett exempel på ett inlägg någon kunde gjort i denna tråd som skulle "höja" tråden", men som skulle tas bort?
2.Kan du ge ett exempel på en "galen" trådstart som skulle tas bort?
Jag befarar att dessa skulle anses som galna för att de ligger i fel ämne helt enkelt.
Citera
2019-03-04, 14:19
Medlem
nerdnerds avatar
Att det blir många svarsinlägg tycker jag nog iaf *inte* är ett viktigt kriterium på en bra TS. Det betyder ju bara att man har lyckats hitta ett ämne där så många som möjligt är likadana. Dvs en sorts main stream, det med. På sitt sätt, som någon värsta DN eller SVT, fast anpassat för Flashback.

En sak iaf jag gillar med Flashback är på det rakt motsatta spåret: att även väldigt smala intressen har en plats här. Typ jag och bara en till som hittar något intressant att reda ut. Vem vill vara som alla andra?
Citera
2019-03-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Alla trådar som leder till en givande diskussion är positivt oavsett om man diskuterar bäst kött till hamburgaren eller om man ska torka arslet framifrån eller bakifrån.

Det är inte så enkelt.

Det jag tänker på är KFK regeln där en användare plötsligt blir bannad för att denne sänker forumet och sprider lågkvalitativa inlägg (enligt vem?).

Men om vi tar ett exempel. Anta att jag postar en grovt provocerade trådstart där frågeställningen handlar om vilken den bästa metoden är att våldta kvinnor på.

Bara ett exempel.

Vad skulle du tänka om en sådan TS? Skulle du tänka:

1. Den här idioten borde bort från forumet!
Eller..
2. Åh, vad bra att den här användaren utmanar och väcker nya funderingar. Undrar vart denna diskussion leder?

Förstår du? Det finns en gråzon med TS där man inte vet vad som är bra eller skräp.
Citera
2019-03-04, 19:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det är inte så enkelt.

Det jag tänker på är KFK regeln där en användare plötsligt blir bannad för att denne sänker forumet och sprider lågkvalitativa inlägg (enligt vem?).

Men om vi tar ett exempel. Anta att jag postar en grovt provocerade trådstart där frågeställningen handlar om vilken den bästa metoden är att våldta kvinnor på.

Bara ett exempel.

Vad skulle du tänka om en sådan TS? Skulle du tänka:

1. Den här idioten borde bort från forumet!
Eller..
2. Åh, vad bra att den här användaren utmanar och väcker nya funderingar. Undrar vart denna diskussion leder?

Förstår du? Det finns en gråzon med TS där man inte vet vad som är bra eller skräp.

(FB) Har du våldtagit någon gång? Berätta!

Här har du ett exempel på en sådan trådstart som du tycker är provocerande.

Trådar som har en trådstart där man kan diskutera och som inte bryter mot forumets regler får postas.

Det finns folk som registrerar sej här på Flashback enbart för att hindra det fria ordet.

Exempelvis de som startar trådar om andra medlemmar, de startar då exakt likadana trådar i varenda forumdel.

Onelinerstrådar där det står exempelvis HJÄLP!!!!!! i rubriken och sedan står det bara ett könsord eller något hmf där.

Ingen fråga, inget att diskutera, bara en oändligt massa trådar som tar bort de riktiga trådarna i "Nya ämnen".

Jsg tror att alla som är här för att diskutera de ämnen som de brinner för tycker att dessa trådar inte håller måttet och den som systematiskt spammar på det sättet inte är redo för några diskussioner.
Citera
2019-03-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
(FB) Har du våldtagit någon gång? Berätta!

Här har du ett exempel på en sådan trådstart som du tycker är provocerande.

Trådar som har en trådstart där man kan diskutera och som inte bryter mot forumets regler får postas.

Det finns folk som registrerar sej här på Flashback enbart för att hindra det fria ordet.

Exempelvis de som startar trådar om andra medlemmar, de startar då exakt likadana trådar i varenda forumdel.

Onelinerstrådar där det står exempelvis HJÄLP!!!!!! i rubriken och sedan står det bara ett könsord eller något hmf där.

Ingen fråga, inget att diskutera, bara en oändligt massa trådar som tar bort de riktiga trådarna i "Nya ämnen".

Jsg tror att alla som är här för att diskutera de ämnen som de brinner för tycker att dessa trådar inte håller måttet och den som systematiskt spammar på det sättet inte är redo för några diskussioner.

Sådana trådstarter är vad man kan kalla "röda", solklara papperskorgsfall.

Grejen är att varje gång man postar en trådstart rör man sig på osäker mark. Vi har ju KFK regeln. Man stänger ju inte bara av användare hur som helst, det brukar finnas en anledning till det.

Så det verkar som att man som användare granskas huruvida man tillför eller sabbar. Någon slags poängskala, typ.

Men man får väl dra den slutsatsen att det förblir osäkert att lägga nya kreativa, trådstarter även om ens syfte är gott. Visst kan man alltid fråga en mod i förväg men det förtar ju nöjet med att posta om någon ska granska i förväg, inte lika kul.
Citera
2019-03-05, 16:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Sådana trådstarter är vad man kan kalla "röda", solklara papperskorgsfall.

Grejen är att varje gång man postar en trådstart rör man sig på osäker mark. Vi har ju KFK regeln. Man stänger ju inte bara av användare hur som helst, det brukar finnas en anledning till det.

Så det verkar som att man som användare granskas huruvida man tillför eller sabbar. Någon slags poängskala, typ.

Men man får väl dra den slutsatsen att det förblir osäkert att lägga nya kreativa, trådstarter även om ens syfte är gott. Visst kan man alltid fråga en mod i förväg men det förtar ju nöjet med att posta om någon ska granska i förväg, inte lika kul.

Här har jag klippt ut lite av det du skrivit.

"Det jag tänker på är KFK regeln där en användare plötsligt blir bannad för att denne sänker forumet och sprider lågkvalitativa inlägg (enligt vem?)."

Det är admin som avgör vad som är KFK.

"Jag skulle kunna posta hur många galna trådstarter som helst"

Du bör nog fundera på om det du vill posta kommer att vara givande för andra också att diskutera
En del saker känns väldigt roliga i ens eget huvud men saknar totalt diskussionsunderlag och då är det bättre att avstå från att posta det här.

"Så det verkar som att man som användare granskas huruvida man tillför eller sabbar. Någon slags poängskala, typ."

De som granskar är ofta vi medlemmar som granskar varandra det är därför RPfunktionen finns.
Det är en funktion som gör att forumet blir en plattform för diskussioner som alla kan delta i.

"Men man får väl dra den slutsatsen att det förblir osäkert att lägga nya kreativa, trådstarter även om ens syfte är gott. Visst kan man alltid fråga en mod i förväg men det förtar ju nöjet med att posta om någon ska granska i förväg, inte lika kul."

Ett tips är att läsa igenom reglerna och sedan finns det speciella regler även för de olika delforumen och en del underforum, de reglerna står överst när du klickar på det ämnet du vill posta i.

Sedan kan man börja med att fråga sej själv om det finns något att diskutera i tråden man vill posta och om man fortfarande är tveksam så kan man fråga modsen eller fråga i tråden som ligger i FAQ delen.

Många av de saker som jag själv tycker är kul eller om jag stör mej på något som jag vill berätta om så brukar jag posta det på andra sociala medier där mina vänner och jag kan skratta åt det.
Oftast blir ju de inläggen i "bloggform" och svaren blir ju: Haha, du är knäpp.
. Och liknande kommentarer.

A och O på Flashback är diskussion och du får ha humor både i trådstarten och inläggen så länge som reglerna efterföljs.
Citera
2019-03-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här har jag klippt ut lite av det du skrivit.

"Det jag tänker på är KFK regeln där en användare plötsligt blir bannad för att denne sänker forumet och sprider lågkvalitativa inlägg (enligt vem?)."

Det är admin som avgör vad som är KFK.

"Jag skulle kunna posta hur många galna trådstarter som helst"

Du bör nog fundera på om det du vill posta kommer att vara givande för andra också att diskutera
En del saker känns väldigt roliga i ens eget huvud men saknar totalt diskussionsunderlag och då är det bättre att avstå från att posta det här.

"Så det verkar som att man som användare granskas huruvida man tillför eller sabbar. Någon slags poängskala, typ."

De som granskar är ofta vi medlemmar som granskar varandra det är därför RPfunktionen finns.
Det är en funktion som gör att forumet blir en plattform för diskussioner som alla kan delta i.

"Men man får väl dra den slutsatsen att det förblir osäkert att lägga nya kreativa, trådstarter även om ens syfte är gott. Visst kan man alltid fråga en mod i förväg men det förtar ju nöjet med att posta om någon ska granska i förväg, inte lika kul."

Ett tips är att läsa igenom reglerna och sedan finns det speciella regler även för de olika delforumen och en del underforum, de reglerna står överst när du klickar på det ämnet du vill posta i.

Sedan kan man börja med att fråga sej själv om det finns något att diskutera i tråden man vill posta och om man fortfarande är tveksam så kan man fråga modsen eller fråga i tråden som ligger i FAQ delen.

Många av de saker som jag själv tycker är kul eller om jag stör mej på något som jag vill berätta om så brukar jag posta det på andra sociala medier där mina vänner och jag kan skratta åt det.
Oftast blir ju de inläggen i "bloggform" och svaren blir ju: Haha, du är knäpp.
. Och liknande kommentarer.

A och O på Flashback är diskussion och du får ha humor både i trådstarten och inläggen så länge som reglerna efterföljs.

Jag tror du har totalt missförstått hela trådstarten. Jag har inte påstått att man ska få posta skräp, posta trådar utan diskussionsunderlag eller att värdelösa trådar inte ska kastas i papperskorgen.

Inte heller har jag sagt att det är fel att KFK:a någon.

Det jag menar är när man postar trådar som får ligga kvar, som genererar diskussion, men som kanske ändå anses "dåliga" av någon anledning och som gör att trådstartaren anses vara en "jobbig" typ som man "står ut med", ungefär som man står ut med en svamlande högljudd alkis på bussen/tåget.

Anser du själv att alla trådar på flashback är vettiga och bra? Nu menar jag de som inte hamnat i papperskorgen eller inte hunnit hamna där.

Jag själv skulle nog lätt kunna peka ut trådar som jag tycker är idiotiska och som är pinsamma och jobbiga att se men den medvetenheten har man kanske inte när det gäller ens egna ts.

Någonstans så är väl en del av skötseln av forumet att man rensar baserat på godtycklig sunt förnuft beteende som kan vara svår att beskriva i regler. Inget fel med det, den sidan krävs också.
Citera
2019-03-07, 12:55
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag tror du har totalt missförstått hela trådstarten. Jag har inte påstått att man ska få posta skräp, posta trådar utan diskussionsunderlag eller att värdelösa trådar inte ska kastas i papperskorgen.

Inte heller har jag sagt att det är fel att KFK:a någon.

Det jag menar är när man postar trådar som får ligga kvar, som genererar diskussion, men som kanske ändå anses "dåliga" av någon anledning och som gör att trådstartaren anses vara en "jobbig" typ som man "står ut med", ungefär som man står ut med en svamlande högljudd alkis på bussen/tåget.

Anser du själv att alla trådar på flashback är vettiga och bra? Nu menar jag de som inte hamnat i papperskorgen eller inte hunnit hamna där.

Jag själv skulle nog lätt kunna peka ut trådar som jag tycker är idiotiska och som är pinsamma och jobbiga att se men den medvetenheten har man kanske inte när det gäller ens egna ts.

Någonstans så är väl en del av skötseln av forumet att man rensar baserat på godtycklig sunt förnuft beteende som kan vara svår att beskriva i regler. Inget fel med det, den sidan krävs också.

För min personliga del spelar det inte någon roll vem som har startat tråden och så länge tråden inte bryter mot reglerna och det finns något att diskutera så är det inte något eller någon som är jobbig.

Trådar kommer trådar går precis som att man ibland ser / hör en gaphals på tuben / bussen / tåget och förr eller senare kommer hållplatsen och då hör man inte den personen längre.
Och glömmer bort att personen ens existerade.

Visst finns det trådar som är annorlunda utifrån mitt sätt att vara och tänka men det betyder inte att de håller en lägre kvalitet bara för att de ligger utanför de intressen och kunskaper jag själv besitter.

Forumet handlar inte om någon enskild person eller enskilda åsikter utan att alla ska få komma till tals oavsett vem man är.

Tror inte att du behöver vara så rädd för att starta trådar här med det som du tänker att du vill diskutera.

Jag själv läste här länge innan jag registrerade mej och sedan var jag passiv medlem i många år för att jag inte hade något själv att diskutera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in