2019-03-04, 18:47
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jo dessa 30 är inga gärningsmän. man har slagit GM DNA mot alla i denna basen och ingen matchade.

Jag tolkade utifrån artikeln jag först läste att de hade fått en delvis matchning och sedan misstänkt personer genom den. Har nu läst hur det ligger till.
Citera
2019-03-04, 18:48
Medlem
Citat:
Jo dessa 30 är inga gärningsmän. man har slagit GM DNA mot alla i denna basen och ingen matchade.

Det har vart gång på länge att ett genombrott är på gång. Det sprids inga osanningar.

Märkligt påstående. Du har ju inte en aning om hur Staaf & co resonerar. Detta kan vara ren taktik från utredarna för att sätta press på gärningsman och anhöriga som vet vad som hänt.
Citera
2019-03-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Snabbt, tog för fan två månader och det gick snabbt för TO åkte hem frivilligt!

Morden skedde 28 maj och TO greps 6 juni. Hur du kan få det till 2 månader får du gärna förklara. Det stämmer att han ville överlämna sig till svensk polis, det var nog att föredra.
Citera
2019-03-04, 18:55
Medlem
Fan vad intressant! Men även märkligt att man går ut med detta innan man har plockat in en MGM, antar att det betyder att han är död?

Har haft mina misstankar om en i tråden, ska bli intressant att se om denne slutar skriva nu (eller när han blir häktad iaf)...
Citera
2019-03-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
SAnnolikheten är hög för att det är ett psykfall med tillhörande psykos som slog snett.

Har tänkt detsamma. Men min uppfattning är att de psykotiska gärningsmän brukar åka fast relativt snabbt. Antingen för att de anmäler sig själva/berättar för närstående eller för att de pga psykosen inte försöker dölja brottet utan tex söker upp sjukhus för skador eller lämnar bevismaterial fullt synliga.
Citera
2019-03-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Märkligt påstående. Du har ju inte en aning om hur Staaf & co resonerar. Detta kan vara ren taktik från utredarna för att sätta press på gärningsman och anhöriga som vet vad som hänt.

Shit vissa i denna tråden är verkligen helt tappade. Ett genombrott har varit på gång längre.
Citera
2019-03-04, 19:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Jo, jag vet att de har GM:s DNA-profil, men är du säkert på att de delvis matchande profilerna kommer från polisens DNA-register?

Det räcker med en kriminell i polisens register.
Med hjälp av den personen kan bara kolla upp den personen släkt i folkbokföringen hos skatteverket.

Ponera att den man fick träff på i polisens register har 2,3% gemensam DNA så är det tremänning.
Högre procent är närmare än tremänning.
Barn är cirka 50%.

När man väl vet hur nära släkt de är så kollar man på skatteverket efter övriga tremänningar.

Innan lagändring fick man otroligt nog bara kolla om den misstänkte fanns i registret tidigare.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-03-04 kl. 19:06.
Citera
2019-03-04, 19:04
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Morden skedde 28 maj och TO greps 6 juni. Hur du kan få det till 2 månader får du gärna förklara. Det stämmer att han ville överlämna sig till svensk polis, det var nog att föredra.
Han återvände helt frivilligt så exemplet är totalt värdelöst. Vill man hålla sig undan i två månader och man har tillräckligt med pengar så bokar man en trekkingresa i sydamerikanskt land. Var själv på sådan och man är helt avskuren från omvärlden.
Citera
2019-03-04, 19:05
Medlem
Citat:
Shit vissa i denna tråden är verkligen helt tappade. Ett genombrott har varit på gång längre.

Det har du inte en jävla aning om. Det är endast varit rykten och spekulationer i åratal. Ingenting konkret som tydit på någon framgång. Det får du isåfall gärna länka till.

Detta är högst sannolikt bara taktik från Staaf för att få anhöriga till gärningsmannen och även gärningsmannen själv att bli nojig.

Att ett genombrott varit på gång har folk trott sedan 2004. Ställ dig i ett förråd och skäms för din otrevliga ton och kom åter när du blivit trevlig.

Här har vi alltid försökt hålla god ton.
Citera
2019-03-04, 19:09
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
En fråga bara, varför ger man inte polisen tillgång till Sveriges stora DNA-register där alla som är födda nån gång på 70-talet och framåt är registrerade? Hade underlättat enormt och förmodligen löst de flesta ouppklarade morden.

Varje svensk medborgare borde topsas och DNA borde samlas in i ett register som polisen kan kolla vid mordutredningar och andra grova brott.

I jakten på Anna Lindhs mördare var PKU-registret till hjälp. Men det fungerade då polisen hade en misstänkt. Normalt sett när de finns en misstänkt kan de topsa på vanligt sätt men han hade ju lämnat landet. PKU-registret har också bidragit till att mordmisstänkta blivit frikända så det är bra på flera sätt.
Citera
2019-03-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det har du inte en jävla aning om. Det är endast varit rykten och spekulationer i åratal. Ingenting konkret som tydit på någon framgång. Det får du isåfall gärna länka till.

Detta är högst sannolikt bara taktik från Staaf för att få anhöriga till gärningsmannen och även gärningsmannen själv att bli nojig.

Att ett genombrott varit på gång har folk trott sedan 2004. Ställ dig i ett förråd och skäms för din otrevliga ton och kom åter när du blivit trevlig.

Här har vi alltid försökt hålla god ton.

Du är ju på riktigt helt tappad. Det är rena spekulationer att ett genombrott varit på gång men att det är högst sannolikt bara taktik från Staaf. Hör du inte att du säger emot dej själv??

Hur kritiserar mej för att inte veta något (vilket jag gör) men du själv vet inte ett skit.

Men om det får dej att känna dej speciellt och tro att du sitter på en viss kunskap, fun. Mår du bra av det så.

Vi får återkomma när fallet är löst sedan eller inte men du är en idiot i mina ögon.

Jag har varit trevlig, det är du som är en idiot. Jag har heller inte sagt att ett genombrott är på gång sedan 2004, enbart sista månaderna.

Som sagt vi hörs sen när vi vet att du har fel och jag rätt.
Senast redigerad av 400Ben 2019-03-04 kl. 19:12.
Citera
2019-03-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett trettiotal grovt kriminella i släkten.

Låter inte som familjen Svensson precis.

Detta!
Ingen utom polisen vet ju dock hur brett sökspannet är, om det är 50% eller 1% av indikatorerna som matchar. Man borde däremot utan problem kunna specificera etnicitet och annat bara utifrån namnen i rapporten.
Enligt internet har sysslingar ~3% gemensamt och bryllingar <1%.

Jag tror inte jag kan ens nämna 30 levande släktingar. Kanske någon enstaka som kan ha topsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in